Kedjelina - the rant

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Ibland ledsnar jag när jag läser diskussioner på happy angående krdjelina på “moderna MTB”. Jag vill hjälpa folk hitta rätt… och säga att cykelindustri är fylld med okompetenta idioter som ända lyckas att få folk att gå med deras idiotiska påståenden om vad är “optimalt”.

Den ända som ni behöver veta är att den ända optimala, perfekta, efftiva… kedjelina är den som ligger så nära mitten av kassetten som möjligt, eller i mitten av de kuggar som ni använder oftast i eran cykling.

Problemet är att fy i jävla helvete, Shimano och SRAM idioter har aldrig fått det ihop med singelklingor för MTB

Lite histori;

Gammaldags 130mm lvg spacing och som ni
EF1D50F4-00FE-4961-BFA9-83BE1C376756.jpeg
ser kedjelina hamnar så perfekt i mitten som det bara går.

När Sram kom fram med 1x12 typ 40 år efter, har de behållit kedjelina rätt bra i mitten. Alltså den optimala kedjelina för 142 spacing är 45. Detta gäller även MTB!!! (Obs! 12 delad kassett växer mest inåt jämförd med 10 delad fr 2010 där 9-10 var en std antal växlar för 142)

Igen, 45 kedjelina är perfekt för 142 för att den placerar klingan i mitten av kassetten!

AEB4BAA9-3EE4-4B06-8BCF-0298A9D7F578.jpeg


Men… Efter industri har klantat sig klart med framväxlar har de bestämt sig att singelklingans kedjelina är… 49-50. 4-6mm off - alltså kedjan korsade onödigt mycket och korsad kedja är icke braoh.

Sen runt 2012 har vissa i industri kommit på en ideé att Plusdäck är kula oh de ska massproduceras och säljas! Problemet är att de kräver kedjelina runt 52-53mm, det går inte annars. Rövar på Trek och Sram bestämde sig att lösa detta problem med… bredare baknav. Och detta skulle typ funka egentligen OM de har använd sig av 157mm spacing, så kallad Super Boost. Just sen rear end spacing placerar kassetten så att dens mitten ligger på… ca 51mm kedjelina.

Men fan nej - Istället Trek bestämde sig att inte använda en befintlig standard och bygga på misstag med 49-50mm kedjelina för 135/142. Så dom kom med en av industrins värst brunka: Boost 148.

Nedan kan ni se, hur kasst detta är, särskild med EagEL där 593.5 tänders klinga sitter 3-4mm längre inåt än 9-10 delad.
72749588-71AC-4767-851C-FADA1854BB1D.jpeg


Så slutligen. Har du en dum 148 rear end spacing som vi stackars flesta har, ska du ha 47mm kedjelina som optimum.

Att använda gammal ickeboost vevparti med boost bak är en ganska ok damage control.

Har din ram plats för en sån offset med önskad storlek på klingan - använd den.

51-52 är optimalt för superboost.

Superboost vevar med kedjelina på 55-56, passar bäst i röven av den som har designad dem och tog pengar för det

< / endrant >
 

kais01

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
har kört tvådelat gammeldags vevpart med likaså gammeldags 142 mm icke-boost; och tretums däck på 40i-fälg utan problem. en centrerad singelklinga borde fungera med ytterligare marginal problemfritt.

så vad var det för problem boost skulle lösa? kanske klara 3,3-tums däck? eller bredare fälgar än 40i.? ja så blev ju inte utvecklingen..

när det gäller trådtemat är min känsla att spaningen stämmer. efter lite experimenterande med kedjelinjen på en annan cykel som har singelklinga fann jag att friktionen, rasslet och förmågan att ligga kvar på stora dreven är en känsligare historia än för de små dreven. flyttade därför klingan närmare de stora dreven

ytterligare bättre blev det med wippermannkedja. finner den mer förlåtande för avvikande kedjelinje. den känns om uttrycket tillåts sladdrigare.
 
Senast ändrad:

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Vilken som helst 3.0” däck - 76mm bredd. 38mm halvan. 10-12mm kvar till klingan.

Vill du Berätta historien igen med fler detaljer?
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Jag har läst att kedjelinjen har lagts lite bredvid mitten till mindre drev på moderna 1x drivlina för att undvika skav av kedjan mot nedliggande drev när man kör på minsta drevet.

Sen har man nu nyaste trenden av 55 mm kedjelinan på Boost cyklar. Det är bara gjort för att flytta ut framdrevet för att få mer utrymme för bredare baksving. Det måste väl bara försämra drivlinan förutom på minsta dreven bak.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Jag har läst att kedjelinjen har lagts lite bredvid mitten till mindre drev på moderna 1x drivlina för att undvika skav av kedjan mot nedliggande drev när man kör på minsta drevet.

Sen har man nu nyaste trenden av 55 mm kedjelinan på Boost cyklar. Det är bara gjort för att flytta ut framdrevet för att få mer utrymme för bredare baksving. Det måste väl bara försämra drivlinan förutom på minsta dreven bak.
Förutom att 1x Lvg kedjelina ligger “rätt” och MTB icke som much - Trötts samma förutsättningar.
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Vilken som helst 3.0” däck - 76mm bredd. 38mm halvan. 10-12mm kvar till klingan.

Vill du Berätta historien igen med fler detaljer?
Ska inte påstå att MTBemils historia inte stämmer, men på min transmitter, även med 3.0"däck fast ramen bara är godkänd för 2.8" så funkar det att köra icke boost kedjelinje med både 10 och 11delat 42 minsta drev. Minns just nu i te hur mycket luft det är mellan däck och kedja.
På min Bird fullsussare tror jag tyvärr inte att svingen skulle gå klar för en icke-boost kedjelinje. Verkligen tyvärr då kedjan skrapar i cagen på lägsta växeln. Får kolla när jag kommer hem om en vecka.
 

Lingon

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Men finns det nån som använder 52-klingan på eagle i irl? Den finns väl mest där för att det skall bli en bra range i marknadsföringen? ;)
 

Berk

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Men finns det nån som använder 52-klingan på eagle i irl? Den finns väl mest där för att det skall bli en bra range i marknadsföringen? ;)

Jag ser många köra lättaste växel på Eagle uppför korta branter på stigarna kring Stockholm (där jag kör 32/28, men jag trampar tyngt).
 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Dom stora kuggarna är ju bara "transport" mellan utförslöpor, så ska man optimera kedjelinjen där det räknas så är det rimligt att center ligger långt till höger.

Sen blir det kanske lite mycket kedjeslitage just på klättring, men ja, det får man ta med singelklinga.


Folk i plattsverige glömmer så lätt bort att i resten av stora världen så är MTB-cykling något som sker i nedförslutning
 

Berk

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Dom stora kuggarna är ju bara "transport" mellan utförslöpor, så ska man optimera kedjelinjen där det räknas så är det rimligt att center ligger långt till höger.

Sen blir det kanske lite mycket kedjeslitage just på klättring, men ja, det får man ta med singelklinga.


Folk i plattsverige glömmer så lätt bort att i resten av stora världen så är MTB-cykling något som sker i nedförslutning

Utför trampar man dock mycket mindre, medan man ofta använder stora krafter uppför, så tycker att din resonemang är snarare ett argument för att har kedjelinjen vänster från mitten.

När jag bodde i Tyskland var stigarna mindre stökigt och brant än kring Stockholm. Då kör man snabbare och oftast växlarna lite höger från mitten, så då är det väl ok med nuvarande standard.
 

Makten

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Håller helt med trådskaparen. Har för länge sen konstaterat att vevparti och/eller framdrev för icke-boost ger bättre kedjelinje än dito för boost, om man har boost bak. Vilket är helt sjukt. Upp till 2,6" har jag inte haft några problem med frigång från kedjan på de cyklar jag provat detta med. Finns säkert undantag. Eller om man vill köra typ 38T fram eller nåt annat vansinnigt.

Edit: Problemen förvärras naturligtvis ju fler drev kassetten har. I min mening är allt över 11 bara dumheter.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Förutom att Lvg kedjelina ligger “rätt” och MTB icke som much.
Ska inte påstå att MTBemils historia inte stämmer, men på min transmitter, även med 3.0"däck fast ramen bara är godkänd för 2.8" så funkar det att köra icke boost kedjelinje med både 10 och 11delat 42 minsta drev. Minns just nu i te hur mycket luft det är mellan däck och kedja.
På min Bird fullsussare tror jag tyvärr inte att svingen skulle gå klar för en icke-boost kedjelinje. Verkligen tyvärr då kedjan skrapar i cagen på lägsta växeln. Får kolla när jag kommer hem om en vecka.
Om däcket klarar det är en sak. Om svingen - helt annat. Svingarmen eller snarast kedjestagen är flaskhalsen för däck/klingan. Just darför har industri kommit med 52mm kedjelina. Men istället för att fixa skiten ordentligt och byta till Super Boost har de kommit med 148
 

MTBemil

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
påstår bestämt att kedjelinje inte är speciellt viktigt för mtb, fördelarna med boost är många nog för att väga upp för det.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
påstår bestämt att kedjelinje inte är speciellt viktigt för mtb, fördelarna med boost är många nog för att väga upp för det.
Boost 148 fördelar:
+ industri skapar extra efterfågan = tjänar pengar
+ eker vinkel blir mindre och get omätbar fördel som ingen kommer ngnsin märka
+ Ingenjörer och teoretiker kommer att skapa kopiösa mängder av trafik på cykelwebbsidor och forums. Happymtbs intakter från reklam har säkert ökat 5% för varje ny standard

- ny standard som löser ingenting och gör hjul/ nav köpande till ett helvete
- folk fick mindre pengar för sina hojjar på K&S
- kedjelina är lika kass som den har varit
- Trek har inte gått direkt till 157mm
 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Utför trampar man dock mycket mindre, medan man ofta använder stora krafter uppför, så tycker att din resonemang är snarare ett argument för att har kedjelinjen vänster från mitten.

När jag bodde i Tyskland var stigarna mindre stökigt och brant än kring Stockholm. Då kör man snabbare och oftast växlarna lite höger från mitten, så då är det väl ok med nuvarande standard.
Nu fastar du på svensk-cykling i ditt resonemang igen.
I Hellas blir det såklart en del köttande på stora dreven, annars handlar det ju mer om att tända en joint och ta en lugn halvtimmes tramp till toppen.

Nej, men för att vara lite seriös.
Växlar krånglar ibland när jag klättrar, det är ok.
Men när växeln väl får en smäll, så att små kuggarna krånglar när man cyklar park, inte alls lika kul.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Nu fastar du på svensk-cykling i ditt resonemang igen.
I Hellas blir det såklart en del köttande på stora dreven, annars handlar det ju mer om att tända en joint och ta en lugn halvtimmes tramp till toppen.

Nej, men för att vara lite seriös.
Växlar krånglar ibland när jag klättrar, det är ok.
Men när växeln väl får en smäll, så att små kuggarna krånglar när man cyklar park, inte alls lika kul.
Det har jag varit med om att jag trampar till ett hopp på Rollecoaster i Hafjell och kedja skippar. Men jag skulle påstå att:
1. minsta klingor altid skippar mest mellan många kör med krånglande växlar oavsett.
2. För just den anledning sätter jag på 34-36t fram för bikepark resa
3. Vem fan tänkte att 10t som minsta är ett bra idé? Just det… den som kör med 30t fram trotts att hen har 50-52t bak. (Another can of worms)
4. Visst, det är inte uppenbart vad betyder att boosta hopp = sämre man är på att hoppa, destå mer fart man behöver för att klara hopp = trampar mer. No hollier than though - själv trampar jag som en galning i vissa BP att ha bekväm fart för vissa hopp
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
För dem som vill veta varför det är just Plus däck som har bidragit till 52 kedjelina.

Mein damen und herr! A rare insight into chainring/ tire bottleneck

Värt att notera att tire clearance på 5mm är det minsta meningsfula för aluminium ramar och kolfiber behöver minst 7-8 för att plast slits riktigt fort. 10mm är altid better safe than poor.

Sen vill man inte ha en kedjestag element som är tunnare än 7mm. Särskilt i alu.
 

Bilagor

  • 0C8CE445-3F43-4D40-9832-BC53FFA9DBA0.jpeg
    0C8CE445-3F43-4D40-9832-BC53FFA9DBA0.jpeg
    51 KB · Besök: 66
Senast ändrad:

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
26” hamnar i samma problem vid ca 400mm kedjestag vilket ör frktansvärt OKUL. 470 gäller i 2023 aka Putinstag

Mina egna blöta drömmar handlar om 32” hjul. Kan Jolanda Neff eller Emily Batty köra 29” hjul, kan jag med mina 180cm ha en Grävul /XCO HT med 32”
 

kais01

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
så här ser det ut på min vintage cube från 2012 med icke-boost 12/142 och 29/3,0. man kan förstå att det önskades boost, men direkt nödvändigt var det inte. det är kedjan på lillklingan som sätter gränsen, med som nämnts större marginal med 1x.

nu när boost är här ger det förstås utrymme för fler drev. det lär inte stanna med 13.
3EC231F0-13A5-4808-BF03-E855FC454901.png

.
 

jonte987

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Så det är en konspiration? Det är till fler växlar inte styvare hjul.

Förutom korta cs så ställer pizza kassett till det. Stort drev fram borde bli samma problem. Så 9T är kanske inte så dumt för bakåtrampet.
 

kais01

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
det där med styvare hjul kan man nog glömma. det finns riktigt lågt sittande frukt för det ändamålet som inte innebär att ställa om en hel produktionsapparat för ramar, nav och vevpartier.

konspiration? nja för industrin är det en ständig kamp att få folk att köpa det nya dyra istället för begagnat eller ett gäng kopierande konkurrenter.

så nya standarder och mer eller mindre bra innovationer har ett egenvärde.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Så det är en konspiration? Det är till fler växlar inte styvare hjul.

Förutom korta cs så ställer pizza kassett till det. Stort drev fram borde bli samma problem. Så 9T är kanske inte så dumt för bakåtrampet.
Konspiration? Nej. Längre jag lever destå mer fel som uppstår kan förklaras av brist på kompetens och i bästa fall - projekteringstid.

Att bygga styvare hjul är ren bullshit. Huvud faktorn i hjul styvhet är att kunna ha så jämn vinkel mellan driveside / nondriveside som ger jämn ekerspänning. I de flesta hjul med offset flange max ekerspeänning är begränsad till driveside tension. För mycket - sliter du nyppeln och ev. Drar den ur fälgen. Mellan Nondrive side kan ta mer spänning.

För just denna anledning gammal Hope DH hade jämn flange offset, lika deras SS nav. Cannondale använder offset rear end 142 för samma anledning.

Offset fälgar ger samma nytta.

Visst bredare flange spacing destå bättre men det är skillnaden mellan eker vinklar som gör den äkta nytta.
69B411C5-5CBD-47AA-BCBA-54901989C3DD.jpeg
 

MTBemil

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Att bygga styvare hjul är ren bullshit. Huvud faktorn i hjul styvhet är att kunna ha så jämn vinkel mellan driveside / nondriveside som ger jämn ekerspänning. I de flesta hjul med offset flange max ekerspeänning är begränsad till driveside tension. För mycket - sliter du nyppeln och ev. Drar den ur fälgen. Mellan Nondrive side kan ta mer spänning.
Hur många hjul har du byggt?
Mellan 142 och boost kanske det inte verkar så märkvärdig skillnad, men om man jämför med den gamla dh standarden 150mm nav och boost så gör det stor skillnad, även om dh standarden ofta va helt symmetrisk så är det för smalt för att bygga hållbara 29 hjul på. Cannondale har för i övrigt idag ai offset med boost nav
 

kais01

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
som sagt, det finns flertal rättframma högeligen enkla metoder industrin kunde valt för att uppnå styvare hjul jämfört med en ny navstandard.

om det nu var huvudsyftet. jag vill mena att det var något man fick på köpet när man ville vidga naven och vevpartiet av andra skäl.
 

MTBemil

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
som sagt, det finns flertal rättframma högeligen enkla metoder industrin kunde valt för att uppnå styvare hjul jämfört med en ny navstandard.

om det nu var huvudsyftet. jag vill mena att det var något man fick på köpet när man ville vidga naven och vevpartiet av andra skäl.
Precis, primära syftet var mer däckclearance och flexiblare länkagedesign
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Omätbar tror jag inte på, omärkbar däremot
Semantics ;) I verkligheten blir det omätbart… testar du det i labbet, Ja. Vill du ha svar på experiment “vilken av dem två hjul håller bättre om vi kör varje en av dem samma tid på samma spår” kommer du aldrig få ett bra svar.

Annars kan man sammla nördar som kan inte svänga att börja snacka om vilken hjul ger mer grepp, kommer de att välja den som är mindre styv.
Hur många hjul har du byggt?
Mellan 142 och boost kanske det inte verkar så märkvärdig skillnad, men om man jämför med den gamla dh standarden 150mm nav och boost så gör det stor skillnad, även om dh standarden ofta va helt symmetrisk så är det för smalt för att bygga hållbara 29 hjul på. Cannondale har för i övrigt idag ai offset med boost nav
Jag menade mellan 142/148. Symmetriskt DH är bäst, “modernt” assymetriskt DH i Industry 9 stil är den dumaste idéen i världen där det finns storst skillnad i vinklar/ spänning mellan driveside/ icke drive side.
 

kais01

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
kom att tänka på att den mycket förvånande egenskapen narrow/wide på största dreven av srams pizzakassetter har att göra med att kompensera för den (onödigt) dåliga kedjelinjen?

är väl tänkt att minska risken att kedjan hoppar av. kanske mest när man backar cykeln.

en tillkrånglad konstighet är det hursom.
 

Berk

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
kom att tänka på att den mycket förvånande egenskapen narrow/wide på största dreven av srams pizzakassetter har att göra med att kompensera för den (onödigt) dåliga kedjelinjen?

är väl tänkt att minska risken att kedjan hoppar av. kanske mest när man backar cykeln.

en tillkrånglad konstighet är det hursom.

Ah, så jag hade behövt "uppgradera" sonens drivlinan från 11-delat till Eagle för att förhindra att kedjen åker ner vid bakåttramp!
 
Topp