WAKIdesigns
Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Ibland ledsnar jag när jag läser diskussioner på happy angående krdjelina på “moderna MTB”. Jag vill hjälpa folk hitta rätt… och säga att cykelindustri är fylld med okompetenta idioter som ända lyckas att få folk att gå med deras idiotiska påståenden om vad är “optimalt”.
Den ända som ni behöver veta är att den ända optimala, perfekta, efftiva… kedjelina är den som ligger så nära mitten av kassetten som möjligt, eller i mitten av de kuggar som ni använder oftast i eran cykling.
Problemet är att fy i jävla helvete, Shimano och SRAM idioter har aldrig fått det ihop med singelklingor för MTB
Lite histori;
Gammaldags 130mm lvg spacing och som ni
ser kedjelina hamnar så perfekt i mitten som det bara går.
När Sram kom fram med 1x12 typ 40 år efter, har de behållit kedjelina rätt bra i mitten. Alltså den optimala kedjelina för 142 spacing är 45. Detta gäller även MTB!!! (Obs! 12 delad kassett växer mest inåt jämförd med 10 delad fr 2010 där 9-10 var en std antal växlar för 142)
Igen, 45 kedjelina är perfekt för 142 för att den placerar klingan i mitten av kassetten!
Men… Efter industri har klantat sig klart med framväxlar har de bestämt sig att singelklingans kedjelina är… 49-50. 4-6mm off - alltså kedjan korsade onödigt mycket och korsad kedja är icke braoh.
Sen runt 2012 har vissa i industri kommit på en ideé att Plusdäck är kula oh de ska massproduceras och säljas! Problemet är att de kräver kedjelina runt 52-53mm, det går inte annars. Rövar på Trek och Sram bestämde sig att lösa detta problem med… bredare baknav. Och detta skulle typ funka egentligen OM de har använd sig av 157mm spacing, så kallad Super Boost. Just sen rear end spacing placerar kassetten så att dens mitten ligger på… ca 51mm kedjelina.
Men fan nej - Istället Trek bestämde sig att inte använda en befintlig standard och bygga på misstag med 49-50mm kedjelina för 135/142. Så dom kom med en av industrins värst brunka: Boost 148.
Nedan kan ni se, hur kasst detta är, särskild med EagEL där 593.5 tänders klinga sitter 3-4mm längre inåt än 9-10 delad.
Så slutligen. Har du en dum 148 rear end spacing som vi stackars flesta har, ska du ha 47mm kedjelina som optimum.
Att använda gammal ickeboost vevparti med boost bak är en ganska ok damage control.
Har din ram plats för en sån offset med önskad storlek på klingan - använd den.
51-52 är optimalt för superboost.
Superboost vevar med kedjelina på 55-56, passar bäst i röven av den som har designad dem och tog pengar för det
< / endrant >
Den ända som ni behöver veta är att den ända optimala, perfekta, efftiva… kedjelina är den som ligger så nära mitten av kassetten som möjligt, eller i mitten av de kuggar som ni använder oftast i eran cykling.
Problemet är att fy i jävla helvete, Shimano och SRAM idioter har aldrig fått det ihop med singelklingor för MTB
Lite histori;
Gammaldags 130mm lvg spacing och som ni
När Sram kom fram med 1x12 typ 40 år efter, har de behållit kedjelina rätt bra i mitten. Alltså den optimala kedjelina för 142 spacing är 45. Detta gäller även MTB!!! (Obs! 12 delad kassett växer mest inåt jämförd med 10 delad fr 2010 där 9-10 var en std antal växlar för 142)
Igen, 45 kedjelina är perfekt för 142 för att den placerar klingan i mitten av kassetten!
Men… Efter industri har klantat sig klart med framväxlar har de bestämt sig att singelklingans kedjelina är… 49-50. 4-6mm off - alltså kedjan korsade onödigt mycket och korsad kedja är icke braoh.
Sen runt 2012 har vissa i industri kommit på en ideé att Plusdäck är kula oh de ska massproduceras och säljas! Problemet är att de kräver kedjelina runt 52-53mm, det går inte annars. Rövar på Trek och Sram bestämde sig att lösa detta problem med… bredare baknav. Och detta skulle typ funka egentligen OM de har använd sig av 157mm spacing, så kallad Super Boost. Just sen rear end spacing placerar kassetten så att dens mitten ligger på… ca 51mm kedjelina.
Men fan nej - Istället Trek bestämde sig att inte använda en befintlig standard och bygga på misstag med 49-50mm kedjelina för 135/142. Så dom kom med en av industrins värst brunka: Boost 148.
Nedan kan ni se, hur kasst detta är, särskild med EagEL där 593.5 tänders klinga sitter 3-4mm längre inåt än 9-10 delad.
Så slutligen. Har du en dum 148 rear end spacing som vi stackars flesta har, ska du ha 47mm kedjelina som optimum.
Att använda gammal ickeboost vevparti med boost bak är en ganska ok damage control.
Har din ram plats för en sån offset med önskad storlek på klingan - använd den.
51-52 är optimalt för superboost.
Superboost vevar med kedjelina på 55-56, passar bäst i röven av den som har designad dem och tog pengar för det
< / endrant >