Kedjelina - the rant

jonte987

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Ja, det är problemet sonen hade. Jag har dock inte provat Eagle som lösning.
Eventuellt blir det värre med större?

Så vitt jag kan mäta med en tummstock och jämföra med en annan cykel så har flickans 26'' med 135mm QR minst 52mm kedjelinje.

Om nu båda cyklar är symmetriska och raka.

Tyvärr är det inte dm så men får jag slut på andra problem borde man kunna sätta brickor och testa.

Pinsamt att den lilla stackaren inte kan trampa bakåt..... hon har dock inte märkt något än.

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Jag hade mycket problem med “backpedal chain drop” med 11sp XT kassett 11-42. Kunde knappt få 90gr bakpedal utan att få kedja att trassla. Kedjelinan 50 vid 435 kedjestag.

Sen köpte jag XTR 11-40 och det blev bättre, tog 180gr. Men till slut lag jag till distanser på drev så kedjelina hamnade på 48ish och det blev mycket bättre.

Berk

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Eventuellt blir det värre med större?

Så vitt jag kan mäta med en tummstock och jämföra med en annan cykel så har flickans 26'' med 135mm QR minst 52mm kedjelinje.

Om nu båda cyklar är symmetriska och raka.

Tyvärr är det inte dm så men får jag slut på andra problem borde man kunna sätta brickor och testa.

Pinsamt att den lilla stackaren inte kan trampa bakåt..... hon har dock inte märkt något än.

Nej, 12-delat isf 11-delat ger ännu värre kedjelinjen.

Byte från KMC till Sram kedje och inkörning av kedjan löste det.

Jag har inte hört sonen klaga om det på sin ny MTB med 5 mm längre kedjestag och Boost axel och 50,7 mm kedjelinjen.

Berk

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
En lösning är ju att köra 2-delat fram, en elegant lösning som överlag ger bättre kedjelinje.

På lvgcykel håller jag helt med. På stigcykel inte. Jag är nöjd att slippa framväxel på mina stigcyklar.

En riktigt lösning är single speed. Jag kör Boost baknav med framdrev som ger 55 mm kedjelinjen och får ändå en perfekt rak kedjan!

Berk

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Från en artikel på Pinkbike om Sram Eagle Transmission:

"After consulting with manufacturers about their desired specs and looking for more tire clearance, the design also makes Super Boost obsolete by moving the position of the cassette 2.5 mm out and establishing a chainline of 55 mm with a regular 148 mm Boost hub."

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Jaaaappp kedjor blir slitna oftare när de centreras på typ tredje sprocket från botten. Men jag skulle inte vara förvånad om fler cykelföretag börjar köra 157 bak. Noll nackdelar.

weldion

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Ja om man inte använder minsta dreven med lilla fram och största dreven med största fram. Annars kan man väl inte säga att 2x fram ger bättre kedjelinje?
Bodde nära en ganska så brant backe förut. Där kunde man se landsvägscyklister köra liiiite för länge på stora klingan fram. Gissningsvis för att bygga lite på självförtroendet, ”klarar den här backen utan att växla ner” ungefär.
Sedan att de zickzackade sig fram med en kadens på närmare 50 rpm visar på att lilla klingan fram kunde varit ett rimligare val.

Oskar

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Ja om man inte använder minsta dreven med lilla fram och största dreven med största fram. Annars kan man väl inte säga att 2x fram ger bättre kedjelinje?
Men man använder ju 2x med minsta fram/största bak resp. största fram/minsta bak.

Åtminstone var det så för mig. Nu kör jag 1x och tycker inte det tillför något alls egentligen mer än att det ser lite snyggare ut.

me.I.am

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Bodde nära en ganska så brant backe förut. Där kunde man se landsvägscyklister köra liiiite för länge på stora klingan fram. Gissningsvis för att bygga lite på självförtroendet, ”klarar den här backen utan att växla ner” ungefär.
Sedan att de zickzackade sig fram med en kadens på närmare 50 rpm visar på att lilla klingan fram kunde varit ett rimligare val.

Möjligt det var posörer, men kan också vara för att i det längsta slippa växla fram.

Jag kör bara LVG och i en del motlut så kan jag nog gå ganska tungt med stora fram om toppen är nära, just för att slippa växla fram. För när man väl når toppen ska man ju, om man växlat ner fram, växla upp fram igen och kan förlora värdefulla hundradels sekunder.

PS. Jo posörer finns det gott om. Minns en klubbrunda där det skulle pratas obehindrat i uppförsbackar. Det blev mer och mer ansträngt, men prata "obehindrat" skulle det göras.

PS2. Även om jag ligger kvar på stora fram uppför så undviker jag de 2 största dreven bak.

weldion

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Möjligt det var posörer, men kan också vara för att i det längsta slippa växla fram.

Jag kör bara LVG och i en del motlut så kan jag nog gå ganska tungt med stora fram om toppen är nära, just för att slippa växla fram. För när man väl når toppen ska man ju, om man växlat ner fram, växla upp fram igen och kan förlora värdefulla hundradels sekunder.

PS. Jo posörer finns det gott om. Minns en klubbrunda där det skulle pratas obehindrat i uppförsbackar. Det blev mer och mer ansträngt, men prata "obehindrat" skulle det göras.

PS2. Även om jag ligger kvar på stora fram uppför så undviker jag de 2 största dreven bak.
Det blir i alla fall inte jättefin kedjelinje med stora-stora och zickzackzyckling.
Tror ändå mer på valfriheten inom cykling än en massa måsten, så det är klart att man skall cykla runt på stora-stora om det känns bäst för stunden.

me.I.am

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Det blir i alla fall inte jättefin kedjelinje med stora-stora och zickzackzyckling.
Tror ändå mer på valfriheten inom cykling än en massa måsten, så det är klart att man skall cykla runt på stora-stora om det känns bäst för stunden.

Tror nog det var zickzackzyckling med stora-nästnäststörsta, eller möjligen stora-näststörsta om man inte är så rädd om sakerna.

HåkanC

Aktiv medlem
Kedjelina - the rant
Backen upp till Plintsberg? Den har jag pustat mig uppför även på lilla fram, utsikten på toppen och nedförbacken mot 70:an är värda det
Om jag kommer ihåg rätt har det även varit backpris i Plintsbergsbacken på Solleröloppet, när det gick runt Siljan.

Topp