Kedjeolja för vintern?

velovin

Aktiv medlem
Kedjeolja för vintern?
Luftade fyra Shimanobromsar häromdagen, tanken slog mig att oljan säkert skulle funka till kedjesmörj på mindre nogräknade hojar under vintern. Någon som provat?

Under sommaren kör jag med Squirt och är noga med kedjevården i största allmänhet. När novemberdiset lägger sig slår jag till reträtt och kladdar på grön Finish line för att undvika rost men ändå få en fritt löpande kedja. Shimanos mineralolja har ju åtminstone en liknande viskositet, och miljömässigt känns det vettigare att använda den som smörjmedel än att lämna på ÅV.

kais01

Aktiv medlem
Kedjeolja för vintern?
en mtb-kompis kör med diesel, alltså tunnflytande lite i stil med shimanos oljebaserade bromsvätska. lär vara blandbar med citroën lhm.

fördel är att det sas automatiskt håller sig rent, nackdel att man måste applicera ofta, typ inför varje tur. kör själv på mtb med syntetmotorolja på det sättet och som är i ett liknande härad, och behöver aldrig någonsin göra rent drivlinan. samma produkt för gatubruk ger längre intervall, och bygger därför upp smuts.

kört på landsväg och pendling några år med vaxbad typ varje kvartal, däremellan banana slip all weather lube. håller sig rent och fungerar bra även i kyla. slitaget verkar oförändrat jämfört med när jag körde med syntetmotorolja.

min erfarenhet är att longlife-produkter smutsar ner sig effektivt på vintern.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Kedjeolja för vintern?
Luftade fyra Shimanobromsar häromdagen, tanken slog mig att oljan säkert skulle funka till kedjesmörj på mindre nogräknade hojar under vintern. Någon som provat?

Under sommaren kör jag med Squirt och är noga med kedjevården i största allmänhet. När novemberdiset lägger sig slår jag till reträtt och kladdar på grön Finish line för att undvika rost men ändå få en fritt löpande kedja. Shimanos mineralolja har ju åtminstone en liknande viskositet, och miljömässigt känns det vettigare att använda den som smörjmedel än att lämna på ÅV.
Återbrukstanken är ju utmärkt, men min spontana känsla är att oljan är alldeles för tunn och därför inte smörjer speciellt bra. Kedjan lär vara blank och fin iallafall!😊

velovin

Aktiv medlem
Kedjeolja för vintern?
Tror jag ger det ett försök när Finish line-flaskan tagit slut. Är inte överdrivet imponerad av den heller, så bromsoljan kan (förhoppningsvis) inte bli så mycket sämre.

kais01

Aktiv medlem
Kedjeolja för vintern?
tycker gröna finishline tjockflytande och långlivad som den är, är bra på lagringar, växeldelar, tätringar till maskinlager och pedaler, eller att mjuka upp öppna kullagers fett om man inte ids ta isär.

kort sagt uppskattar jag den till en massa bra saker. men inte kedja i smutsig miljö...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Kedjeolja för vintern?
På gruscrossen squirt, avtorkning och omvaxning efter varje runda.

På pendlaren och MTBn FL gröna. Avtorkning efter varje tur/dag. Avspolning med omsmörjning vid behov.

Topp