kedjor

Johan

Medlem
kedjor
Är pc69 tåligare än pc59? Jag köpte en pc59 för en månad sedan, första gången kedjan hoppade av så missbildades en av de inre länkarna så att den inte fungerar så bra längre. Ska jag köpa en pc59 till eller en pc69 eftersom den är starkare eller ska jag ha shimano som jag suttit orginal på alla cyklar jag haft innan?

Johan

kedjor
Tåligheten mellan SRAM kedjorna vet jag inget om men PowerLink:en på SRAM kedjorna ser jag som en klar fördel. Speciellt om man vill ta av kedjan relativt ofta för att göra rent ordenligt.

Är det enkelt att ta av kedjan så blir det dessutom av att man gör rent ordenligt vilket förlänger livslängden på kedjan.

kedjor
Jag tror inte att pc69 är tåligare än pc59. Läste på happy för ett bra tag sedan att den enda skillnaden mellan kedjorna var ytbehandlingen, dvs hur mycket de blänker...

kedjor
Så länge växlarna är rätt och inga spökväxlingar uppstår så håller SRAM-kedjorna väldigt fint. De växlar otroligt fint men jag upplever dom också lite mindre tåliga. Hur de pallar Chainsuckar vet jag inte för jag får inga.
Tänker ändå använda SRAM-kedjorna och istället hålla reda på drivlinan lite bättre, för det ska man göra ändå.

kedjor
Jag köpte mig 1st PC59 och 1st Shimano HG kedja (LX tror jag...) för att skifta var 30 mil ungefär.
SRAMS Goldlink funkar alldeles utmärkt till Shimano kedjan också, kan rekommenderas.

Dock bytade jag ut PC59 kedjan till ännu en LX/HG kedja efter några få mil; jämfört med Shimano är den så "slapp" i sidled så att den ligger och skramlar/klingar mot stora klingan hela tiden. Inge kul.

Växlingsmässigt och så vidare märkte jag ingen skillnad kedjorna emellan. Shimano kedjan ser ju dock
tråkigt grå ut jämfört med SRAM men hellre det än skramlandet.

Blir kanske XT kedjor nästa gång? Vet ej om det är lönt?
/Claes

Edit: varför syns inte min adress riktigt??

kedjor
jag växlade från hg-53, som jag var nöjd med, till xtr. Det är faktiskt en ganska stor skillnad mellan kedjorna. xtr-kedjan växlar kusligt bra.

/rikard

kedjor
Hittade inte SRAMkedjor någonstans när jag bl.a. här på forumset hade läst allt bra om att man lätt kan ta av dem för att köra två kedjor på samma kassett (förlänger hållbarheten på kedja och kassett). Men till slut fick jag tag i en Connex-kedja med samma typ av lås som SRAM. Ska pröva den så småningom när min gamla Shitmano gjort sitt.

kedjor
Jag köpte min Connexkedja (905) på ECI.
(verkade smidig att ta av för rengöring)
Skulle ha den/testa till MTB:n men kollade lite på MtbR:s recentioner (inget vidare) så nu åker den på racern i stället.
(vill inte riskera kedjeras i skogen)
Not: 909 verkar gillas bättre enl MtbR:s "recensenter".

Kör nu XT drivlina (igen), de känns tryggt:-)
/Ricke

kedjor
Hmmm, det är 9X1 jag "tittat" på. Eller allra bäst hade varit en 9TR men om den står det ju "By special order only from bike@wippermann.com", är säkert gratis ;-)

kedjor
Johan: Jag tror nog att det hade hänt samma sak med vilken kedja som helst, om nu missbildningen vid "avhoppet" orsakades av att kedjan fastnade mellan ram/vevlager och vevparti? Jag har kört med PC59 kedjor sedan 1999, inte en enda har deformerats än så länge. Jag har också råkat ut ibland för att kedjan hoppat av lilla klingan fram och fastnat mellan vevparti och ram, men då ska man sluta trampa omedelbart och lirka loss den försiktigt med händerna. Inte försöka trampa/jucka fram och tillbaka och våldsväxla upp den igen. :-P

/Leo

kedjor
Även min "hittades" på ECI i Björkhagen, Stockholm. Aj det var inte bra att den fått dåliga recensioner på MtBR. Om man tittar efter där så får kedjan five hot chillis ELLER en chilli, med få undantag. How come, är den super-superbra eller skit-skitdålig??? Jag har börjat att ta dssa recensioner med två nypor salt..

kedjor
(Nu kidnappar jag en tråd till)

Leo skrev:
> Jag har också råkat ut
> ibland för att kedjan hoppat av lilla klingan fram
> och fastnat mellan vevparti och ram

Detta problemet har jag oxå råkat ut för.
Men det finns det en enkel lösning på det:
Skaffa en Shift guard
0600.jpg

75:- på CykelCity
http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=978470

Det är inte bara på MTBer, eller ens cyklar med trippel-vevpartier, de är användbara.
Så gott som alla lvg-proffsens cyklar har Shift Guard monterade, kolla på närbilderna
från Girot, TdF osv, osv
Jag har haft min Shift Guard några år nu, utan några som helst problem, kedkan har inte hoppat av(inåt)
och aldrig kilat fast sig mot den eller så.

Köprekommendation alltså

/Håkan

kedjor
Johan S: jag håller med dig om trovärdigheten på Mtbr, men som sagt, XT har fungerat bra för mig.
(får se om jag kanske testar Connex kedjan nåt i sommar, återkommer)
/Ricke

kedjor
Håkan: Ja, jag har sett shiftguarden, det verkar vara en riktigt vettig pryl. Ska köpa en sån till vintercykeln. Har flera gånger haft planer på att köpa den där prylen, men glömt bort det när man handlat i cykelcity affären när man köpt andra grejer... :-P

/Leo

Tillbaka
Topp