Keramiskt vevlager klickljud

Ännu en tråd om detta problemet….suck

har en cykel med keramiskt vevlager.
det klickar varje tramptag på samma ställe. Har kollat pedaler cleats samt skor o sadel sadelstolpe….dragit åt skruvarna på klingorna
kommer då klickljudet från vevlagret? Ett år gammalt ca250 mil cykling….dags för service?

Makten

Aktiv medlem
Det är som Pfaff antyder ofta plastkopparna som knäpper mot ramen, snarare än själva kullagret. Om man inte vill limma så hjälper fett också. Risken är förstås att det rör sig ännu mer och skapar slitage, så man får avgöra vad som är lämpligt när man vet hur hård presspassningen är. Lös passning = lim, hård passning = fett.

#åsikt

Batavus

Aktiv medlem
Du är 'hundra på att det är vevlagret?
Inte snabbkopplingen på kedjan? eller något annat av dussintals möjligheter.

Vevlagret är limmat
jag e ej hundra på vevlagret .ska kolla kedjan
ljud är från högra sidan…..idag när jag cyklade slutade det knäppa klicka i 500 meter .sen kom det igen

Batavus

Aktiv medlem
Kanske kan vara läge att kolla växelinställningen/-arna. Dvs kedjans lopp i olika växellägen. 'Undelättas om du har ett mekställ. Nu vet jag inte var, men redaktörerna för detta eminenta forum har en tråd om hur man ställer in växlarna.

Ja de funkar klockrent men kanske e så lätt. Ser ej ut som kedjan tar i och inget klickljud när jag drar runt utan att jag sitter på. Det e helt tyst då

AndersJB

Aktiv medlem
Har själv fått ett irriterande klickljud som kommer på exakt samma ställe när jag trampar,dvs 1gång per pedalvarv.
Misstänker vevlagret,(PF41) så det ska undersökas nu idag,får väl pressa ur skiten och titta,har ett nytt liggandes,så bara byta om det behövs.
Men finns mer ställen som ska kollas....vevarmar som kan glappa,klingan kan glappa,krökt klinga/tand....
Irriterande ljud,och avskyr glappande prylar,så ska gå till botten med det.

Edit: mitt lager har bara gått runt 180mil,och "omfettats" då och då,så tror inte lagren är dåliga,men kan vara presspassningen som spökar...

AndersJB

Aktiv medlem
Pressat ur vevlagret nu...det högra satt med betydligt sämre presspassning än det vänstra,riktigt löst faktiskt!
Så blir till att loctita lite minsann.👍

Edit:
Mätt allt nu...
H-sida:
Lagerläge ram = 41,00 mm,lagerskål = 41,01 mm.(bara en hundradel passning!!)

V-sida:
Lagerläge = 40,96mm,lagerskål = 41,01mm,betydligt bättre.
Så loctite it is.😊

Senast ändrad:
Pinsamt men fick bromsa hårt och då slutade det klicka. Har nu tagit bort metallfjädrarna samt fettat in quickreleasen….. hoppas det är detta nu

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer