Kickr Core gungar åt höger vid spurt: Trainern har betydligt kortare ben på höger sida. Varför?

velman

Aktiv medlem
Kickr Core gungar åt höger vid spurt: Trainern har betydligt kortare ben på höger sida. Varför?
Jag har en Kickr Core sedan ett litet tag tillbaka. När jag ställer mig upp och spurtar gungar cykeln betydligt mycket mer åt höger än åt vänster. Den är lite lustigt konstruerad där centerlinjen på cykeln inte är mitt över benen. Jämför C och D i bilden nedan (bild från tillverkaren (fotot alltså. Grafiken är min egen))

Kickr core2.PNG

Dessutom är benen inte symmetriska. A är längre än B. Vänder man på benen så att A blir B och tvärt om hamnar loggan uppochner men cykeln blir fortfarande inte centrerad.

Är det någon som har någon som helt vettig förklaring till varför det är som det är? Jag funderar på att köpa lite 40mm stålrör och göra den symmetrisk själv. Kostar 100kr, ca 200kr om man låter någon pulverlacka benen svarta.

Duffis

Medlem
Tyngdpunkten kanske hamnar i mitten ändå eftersom det tunga svänghjulet är på vänster sida?

Mashimaro

Aktiv medlem
Tyngdpunkten kanske hamnar i mitten ändå eftersom det tunga svänghjulet är på vänster sida?
Nja, bara om svänghjulet väger ungefär lika mycket som halva cyklisten och halva cykeln tillsammans. Förutsatt att svänghjulets tyngdpunkt ligger lika långt till vänster som cyklistens + cykelns ligger till höger.

velman

Aktiv medlem
Om det har med svänghjulets tyngd att göra har någon räknat ordentligt fel.

Duffis

Medlem
Nja, bara om svänghjulet väger ungefär lika mycket som halva cyklisten och halva cykeln tillsammans. Förutsatt att svänghjulets tyngdpunkt ligger lika långt till vänster som cyklistens + cykelns ligger till höger.
Så tungt är ju inte svänghjulet nej. Det ser som sagt lite konstigt ut. Hur ser det ut på andra trainers?

En del av kroppsvikten vid vanlig användning (sittande trampande) hamnar ju däremot typ i linje med svänghjulet eftersom användarens fot syns i höjd med den. Vid stående och krängande cykling så förs kraften mer ut till sidorna såklart.

velman

Aktiv medlem
Det hade ju varit så lätt att centrera allt genom att förskjuta benen åt höger men de har gjort tvärt om istället. Tråkigt att behöva modda nya saker men två nya ben är inte dyrt om man vill få ordning på den.

Vad kan egentligen hända för negativt om man centrerar den över ett par nya ben?

Jag har en likadan och funderade på samma sak. Jag spurtar aldrig med den stående så kan inte veta hur den beter sig då. Faktum är att det blir mer tryck på högre sidan och jag kan tänka mig att hojen blir sned om man lägger den på en mjuk matta som du har på bilden. Själv kör jag i garaget på betonggolv.

InlineOla

Aktiv medlem
Jag hade skrivit till Wahoo o frågat. Känns som konstruktören hade otur när han tänkte o har satt jämvikten med enbart maskinen i åtanke o glömt cyklisten i ekvationen. Nästan recall på den blundern isåfall...

rödblå

Aktiv medlem
Intressant. Har övervägt att "uppgradera" till en kickr core, men den ser inte så förtroendeingivande ut för en tung cyklist som mig som ofta ställer sig upp och spurtar när jag tränar. Ser lustigt ut med ben som är parallella med golvet. Min Kurt Kinetic Road Machine har den främre benen framför cykelns baknav. Är nästan omöjligt att välta den trots 100kg+ cykel och cyklist som står spurtar. Mer troligt att går sönder.

Ska ha detta i åtanke inför nästa trainer...
interbike34[1].jpg

Stumpy

Aktiv medlem
På min vanliga Kickr (ej Core) så går benen ungefär lika långt ut från centrum av cykeln. Benen är inte centrerade på traineen.

C841D9D2-BE30-4CB5-B89C-BC2D0A224D97.jpeg

velman

Aktiv medlem
Jag vände på benen idag så att den längre delen sticker ut åt höger. Det är fortfarande kortare ustick på höger sida men det blev märkbart bättre tycker jag. Men det lutar ändå åt att jag kapar till två nya rör och gör den helt symmetrisk.

roding

Medlem
Jag vände på benen idag så att den längre delen sticker ut åt höger. Det är fortfarande kortare ustick på höger sida men det blev märkbart bättre tycker jag. Men det lutar ändå åt att jag kapar till två nya rör och gör den helt symmetrisk.

Jag har faktiskt tänkt på exakt samma sak. Vände du bägge benen, både bak och fram?

feeblesmith

Aktiv medlem

Det går ju att justera befintliga ben med 2 nya hål i annat läge annars. Mät ut ena hålet, borra och skruva fast. Använd sedan andra montage hålet som borrmall så är det svårt att misslyckas.

Har också en core men inte upplevt det som ett stort problem, dock uppenbart att saker går att förbättra.

Haha, har också tänkt på samma sak. Som tur är är min OCD inte tillräckligt allvarlig för att jag ska ha ”fixat” problemet än :) Men jag tror också att det gick lite fort i konstruktionsarbetet där så att någon hade lite otur när de tänkte...

hm

Aktiv medlem
Ställ den på en sån här
Borde lösa problemet , jag funderar på att bygga en .

feeblesmith

Aktiv medlem
Den var frän. När jag provade styrfunktionen i Swift funderade jag snabbt på att det hade känts bättre om man var upphängd på lagom sätt. Hur tänker du bygga den?

jonte987

Aktiv medlem

Valhalla_

Aktiv medlem
Borra nya hål i benen så allt blir centrerat . Problem solved.

Topp