Klämma fast dropper post - hur hårt (eller hur många Newtonmeter)?

Ilves

Aktiv medlem
Jag har införskaffat en Pro Koryak dropper post som jag hade tänkt installera. Men jag lyckas inte hitta hur hårt man ska dra åt sadelstolpklämman i instruktionerna. Lämpligtvis inte för kung och fosterland, för att inte ha sönder den, men är det någon som vet hur hårt, mer exakt?

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har införskaffat en Pro Koryak dropper post som jag hade tänkt installera. Men jag lyckas inte hitta hur hårt man ska dra åt sadelstolpklämman i instruktionerna. Lämpligtvis inte för kung och fosterland, för att inte ha sönder den, men är det någon som vet hur hårt, mer exakt?

Borde stå på sadelklämman. Angivet värde handlar i regel om gängans hållfasthet…

BJS

Aktiv medlem
Borde stå på sadelklämman. Angivet värde handlar i regel om gängans hållfasthet…
Har man ingen aning så testa med 5Nm. Det bör klämman tåla. Glider stolpen så på med friktionspasta och dit igen. Räcker inte heller det så får du väl chansa och gå upp några Nm till och hoppas att det håller. Håller det inte så köp en bättre klämma nästa gång.

weldion

Aktiv medlem
På en av mina hojar med dropper så är det som 2.8 Nm som gäller, men det är verkligen skitlite. Räcker det inte med 5 Nm så vore det konstigt.

Ilves

Aktiv medlem
Jag börjar försiktigt med 2.8 Nm, även om jag håller med om att det är väl försiktigt. Behövs det så får jag öka på. Tack för alla svar!

Köp & Sälj

Topp