Klarälvsbanan, ny hastighetsbegränsning för cyklister i Karlstad.

tobo

Aktiv medlem
Sammanfattning från låst plusartikel i lokaltidningen:

Klagomålen mot cyklister som i hög fart tränar längs Klarälvsbanan har varit många bland grannarna i villaområdena som ligger längs Klarälvsbanan i Karlstad.
Nu införs hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen för cyklisterna i de delar av Klarälvsbanan som ligger inom tättbebyggt område i Karlstads kommun, dessutom sätts varningsskyltar för lekande barn upp.

https://www.nwt.se/2019/12/11/nu-blir-det-30-zon-pa-klaralvsbanan/?auth=true

Finns även info på kommunens hemsida: https://karlstad.se/Nyheter/2019/december/beslut-i-korthet-fran-teknik--och-fastighetsnamnden/

AddeN

Aktiv medlem
Inte så konstigt egentligen, det är väll inte så lämpligt att Memil cyklar i 45kmh på en smal cykelbana invid hus.

julgus

Aktiv medlem
Det borde man kunna respektera.. många mil ligger ju utanför bebyggda områden så där är det ju fritt fram. Klarälvsloppet kan fö rekommenderas, i år var det episkt på alla sätt.. soligt, varmt, trevligt & snabbt!

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Kommunen borde satsa på att sänka hastigheten runt alla skolor/lekplatser/förskolor/dagis. 20 km/h borde vara lämpligt.

Lindahl195

Aktiv medlem
julgus sa:
Klarälvsloppet kan fö rekommenderas, i år var det episkt på alla sätt.. soligt, varmt, trevligt & snabbt!

Verkligen! Årets upplaga kunde inte varit bättre, vädermässigt eller tävlingsmässigt! Hann tìllochmed väja undan 2-klungkrascher med nöd och näppe (led med stackarna som inte hann dock.)

Förhoppningsvis blir det 30 från 4-vägskorset efter edsgatan. Lagomt nedtramp in till centrum utan att bli hetsad av andra :)

D

Deleted member 43681

Guest
Miss Lycka 2.0 sa:
Kommunen borde satsa på att sänka hastigheten runt alla skolor/lekplatser/förskolor/dagis. 20 km/h borde vara lämpligt.
Så sakta kan du väl inte cykla.

Tasse74

Medlem
två!?
var inblandad i den strax efter deje.

ska bli intressant att följa detta från första bänk.

vidare bör reglerna för löplinor till hund oxå ses över. ouppmärsamma, argsinta hundägare som tycker sig äga heela gång/cykelbanans bredd. såklart springer hunden där det doftar gott.
men att man som cyklist, oavsett hastighet, gör sig hörd har man inget för. man får istället en hytt med näven, en väl vald harrang, och att hunden är minsann oxå en trafikant och vi får oxå vara här.

Henrik83

Aktiv medlem
Tasse74s motsvarighet på ett bilforum sa:
...men att man som bilist, oavsett hastighet, gör sig hörd har man inget för. man får istället en hytt med näven, en väl vald harrang, och att cykeln är minsann oxå en trafikant och vi får oxå vara här.

Samspel var’e..

Drosa

Aktiv medlem
Kommer det bli någon lokal föreskrift/lag då som föreskriver att man har en hastighetsmätare på cykeln så att man vet hur fort man kör när fabror blå står med lasern och kollar hastigheten?

Tasse74

Medlem
Henrik83 sa:
Tasse74s motsvarighet på ett bilforum sa:
...men att man som bilist, oavsett hastighet, gör sig hörd har man inget för. man får istället en hytt med näven, en väl vald harrang, och att cykeln är minsann oxå en trafikant och vi får oxå vara här.

Samspel var’e..

med hunden då lr🤔
ägaren har ju ensamrätt.

AtEase

Medlem
Kläder av lycra = du cyklar för fort?

Alla andra har som mest elcyklar och de kan inte framföras fortare än 25km/h, det är allmänt känt.

ooms

Aktiv medlem
Drosa sa:
Kommer det bli någon lokal föreskrift/lag då som föreskriver att man har en hastighetsmätare på cykeln så att man vet hur fort man kör när fabror blå står med lasern och kollar hastigheten?
Det spelar nog ingen roll vad du har för hastighetsmätare på cykeln isf, farbror blås laser trumfar den i rätten.
Men om du vill slippa bli stoppad av farbror blå kan det nog för din egen skull vara bra att ha koll på hur fort du kör.

Lindahl195

Aktiv medlem
Tasse74 sa:
två!?
var inblandad i den strax efter deje.

ska bli intressant att följa detta från första bänk.

vidare bör reglerna för löplinor till hund oxå ses över. ouppmärsamma, argsinta hundägare som tycker sig äga heela gång/cykelbanans bredd. såklart springer hunden där det doftar gott.
men att man som cyklist, oavsett hastighet, gör sig hörd har man inget för. man får istället en hytt med näven, en väl vald harrang, och att hunden är minsann oxå en trafikant och vi får oxå vara här.

Två och två, tänkte på den första strax efter starten med uppe o Hagfors, det var väl kanske inte en klungkrasch, utan snarare ihopkrok av 2-3st så som jag såg det.

Hoppas det gick bra med dig!

Stumpy

Aktiv medlem
Drosa sa:
Nu finns det ju redan hastighetsbegränsningar för cykel, utan att det krävs hastighetsmätare, så det blir nog ingen skillnad.

Drosa

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Drosa sa:
Nu finns det ju redan hastighetsbegränsningar för cykel, utan att det krävs hastighetsmätare, så det blir nog ingen skillnad.

Jag var lite ironisk när jag skrev mitt förra inlägg. Vem ska kolla att hastighetsbegränsningen efterlevs på den delen av klarälvsbanan? Polisen? Knappast! Kanske de grinföräldrar som bor i området kan ta på sig polisrollen och anmäla cyklister de anser kört för fort.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Drosa sa:
Stumpy sa:
Drosa sa:

Jag var lite ironisk när jag skrev mitt förra inlägg. Vem ska kolla att hastighetsbegränsningen efterlevs på den delen av klarälvsbanan? Polisen? Knappast! Kanske de grinföräldrar som bor i området kan ta på sig polisrollen och anmäla cyklister de anser kört för fort.
Varför ska det behövas kontroller? Vad sägs om att cyklisterna i Karlstad visar lite respekt för demokratiskt fattade beslut, och helt enkelt rättar sig efter lagen? Annars är ni ju inte bättre än tjuvar, banditer och annat kriminellt bös.

Senast ändrad:

arcamone

Aktiv medlem
/David

Bilagor

• Klaraälvsbanan.JPG
    Klaraälvsbanan.JPG
    77.7 KB · Besök: 130

Drosa

Aktiv medlem
ooms sa:
Drosa sa:
Stumpy sa:
Drosa sa:

Varför ska det behövas kontroller? Vad sägs om att cyklisterna i Karlstad visar lite respekt för demokratiskt fattade beslut, och helt enkelt rättar sig efter lagen? Annars är ni ju inte bättre än tjuvar, banditer och annat kriminellt bös.

Jag tror att du ej anser dig tillhöra den sistnämda kategorin du skrev om och har således aldrig någonsin i hela ditt liv brutit mot en endaste förordning eller lag i Svea rike. Grattis du är unik.

SGS

Aktiv medlem
ooms sa:
Drosa sa:
Stumpy sa:
Drosa sa:

När det gäller föreskrifter av detta slag bör å andra sidan graden av efterföljande rimligtvis kunna kontrolleras, i praktiken.

Annars riskerar förstås det hela att bli totalt tandlöst. Om man själv inte inser att +30 km/h är en olämplig hastighet bland fotgängare i tätbebygt område kan jag tänka mig att viljan till frivillig förändring inte är den största.

Erik O

Aktiv medlem
Drosa sa:
Stumpy sa:
Drosa sa:

Ja, vad är din invändning egentligen? Kan man inte bara hoppas på att en stor andel av de som cyklar där noterar skyltar och helt enkelt tar det lite lugnare längs sträckan. Skulle det inte funka alls så får väl polisen ställa sig där någon dag, men vi kan väl hoppas att de slipper.

ooms

Aktiv medlem
Erik O sa:
Drosa sa:
Stumpy sa:
Drosa sa:

Ja, vad är din invändning egentligen? Kan man inte bara hoppas på att en stor andel av de som cyklar där noterar skyltar och helt enkelt tar det lite lugnare längs sträckan. Skulle det inte funka alls så får väl polisen ställa sig där någon dag, men vi kan väl hoppas att de slipper.
+1
Precis min invändning också. Jag förstår inte varför den första reaktionen alltid ska vara ”hur ska de kontrollera detta?” istf att ”det kanske är bra att ta det lite lugnare där...”

Gnutten258

Ny medlem
Inte för jag vet hur det ser ut längs denna väg. Men är inte även 30 km/h ganska hög hastighet? Jag kan tänka mig att en förälder eller hundägare inte kommer bli så mycket gladare om någon passer i den hastigheten på en meters avstånd.

DaK

Aktiv medlem
Gnutten258 sa:
Inte för jag vet hur det ser ut längs denna väg. Men är inte även 30 km/h ganska hög hastighet? Jag kan tänka mig att en förälder eller hundägare inte kommer bli så mycket gladare om någon passer i den hastigheten på en meters avstånd.
30 km/h är den lägsta hastighetsbegränsning som finns i svensk trafiklagstiftning.

Pugilism

Aktiv medlem
Någonstans gillar jag artikelns ord "tävlingscyklister". Jag undrar hur många sådana som bor i Karlstad? Det är väl knappt 5000 som är licensierade föt tävling i Sverige? Men typ alla tränar på Klaraälvsbanan?

Min åsikt i frågan är att lämplig hastighet anpassar man till omständigheterna. Oavsett fordon.

exydo

Aktiv medlem
Föräldrar behöver lära sig ha lite koll på sina barn när de cyklar där, cyklar du med ditt barn så bör man ha lite pli på dom. Med det sagt så spelar det ingen roll vems fel det är i en ev kollision för barnet är mer utsatt så då är det mitt ansvar att skydda mitt barn så mycket jag kan när vi cyklar ute i trafiken. Ditt barn ska ligga precis bakom hjul ALLTID i trafik.
Vissa hundägare har inget förstånd alls, dessa jävla koppel över cykelbanor osv eller ännu bättre de har hunden lös.
Som nån skrev så är 30km/h fort på den delen oavsett och eget ansvar har man som förälder/hundägare eller cyklist för att minimera ev faror.

theBrand

Aktiv medlem
För er som inte varit på plats så är det alltså en sträcka av en gång och cykelbana som går rakt igenom ett av Karlstads större bostadsområden.

Det handlar inte om att folk inte har pli på sina barn.

Larsifer

Aktiv medlem
Hastighetsbegränsningen är nog ett slag i luften, men från beslutet finns ju "röja sly längs sträckan" med också. Det är irriterande ofta som buskar och träd tillåts växa in över GC-banor vilket ger dålig sikt. Nu vet jag inte hur just Klarälvsbanan ser ut, men generellt är det på många GC-banor fullt möjligt att "plötsligt dyka upp" även i låg hastighet. Dålig sikt gäller ju åt bägge håll, både cyklisten som försöker se hinder framåt och den där fotgängaren som försöker hålla uppsikt bakåt.

exydo

Aktiv medlem
Om man som fotgängare går på vänster sida och inte mitt i hela gång/cykelvägen så får man ögonkontakt och ser varandra.
Du kan ju knappast säga att det sker idag.
Idag väljer man att gå lite som man vill och skulle man som bilförare välja att köra på andra sidan vägen skulle det bli kaos.
Om man som boende är medveten om problematiken så skulle iaf jag se till att börja gå på rätt sida.
Jag håller gärna ner hastigheten inom den delen men det irriterar mig att folk inte tänker vilken sida är det jag ska gå på och likaså cykla på rätt sida👍

NAnders

Aktiv medlem
theBrand sa:
För er som inte varit på plats så är det alltså en sträcka av en gång och cykelbana som går rakt igenom ett av Karlstads större bostadsområden.

Det handlar inte om att folk inte har pli på sina barn.

Det låter som att grundproblemet inte är cykeltrafikens hastighet utan att man inte tog hänsyn till gångtrafikens behov när man planerade och byggde den aktuella vägsträckan.

Tasse74

Medlem
exydo sa:
Om man som fotgängare går på vänster sida och inte mitt i hela gång/cykelvägen så får man ögonkontakt och ser varandra.
Du kan ju knappast säga att det sker idag.
Idag väljer man att gå lite som man vill och skulle man som bilförare välja att köra på andra sidan vägen skulle det bli kaos.
Om man som boende är medveten om problematiken så skulle iaf jag se till att börja gå på rätt sida.
Jag håller gärna ner hastigheten inom den delen men det irriterar mig att folk inte tänker vilken sida är det jag ska gå på och likaså cykla på rätt sida👍

verkligen! håll rätt sida, fladdra inte omkring, så är en del i en säkrare färd skapad på klarälvsbanan upp till stockfallet.

Larsifer

Aktiv medlem
Även vad Konstapel Klang anser vara "rätt sida" är det ju flödesmässigt bättre om alla håller till höger på delad vägbana för då kan trafikmängden skalas upp utan att det blir trafikinfarkt! Men det stora problemet för fotgängare är ju att de ofta är ute i grupp och går. Detta eftersom det är så fruktansvärt tråkigt att gå att man måste vara flera och konversera samtidigt. Dessutom verkar det som att de flesta väljer att gå i bredd istället för på rad. Svensk standard GC-bana kan lätt fyllas upp på bredden av två goa gubbar i sina survivalist-täckjackor.

Som cyklist har man det bättre. Då får man iaf cykla!

HåkanC

Aktiv medlem
NAnders sa:
Det låter som att grundproblemet inte är cykeltrafikens hastighet utan att man inte tog hänsyn till gångtrafikens behov när man planerade och byggde den aktuella vägsträckan.
I det här fallet är det lite speciellt eftersom Klarälvsbanan är en fd järnväg!
_30f6528_0.jpg

https://www.klaralvsbanan.se

En annan speciell sak är att åtminstone för några år sedan (enl enl http://happymtb.org/forum/read.php/1/2088239/2088246#msg-2088246) snöröjs och sandas endast den södra biten,
Karlstad - Ulvsby (~10km), av Klarälvsbanan, det betyder att (under den snöfria tiden) cyklar man på helt grus och sandfri asfalt norr om Ulvsby.
En ovanlig upplevelse i Sverige.

/Håkan

theBrand

Aktiv medlem
Alltså, det är ju inte hela klarälvsbanan vi pratar om utan ca:1-2km som går genom ett bostadsområde...

Om man cyklar hela vägen till Hagfors så kommer man behöva hålla ner hastigheten på ganska många ställen. T.ex kommer man efter ca:2 mil till Forshaga, även där går banan genom samhället och fungerar som promenadstråk för många. Hundar, barnvagnar och rullatorer om vart annat.

Precis som i övrig trafik får man anpassa hastigheten efter omständigheterna, de flesta som nyttjar banvallen har inga problem med det, men det finns ett antal rötägg som inte verkar klara av det (Tydligen hänger flera av dem på happy). Därmed uppstår behovet av förbud och poliser.

G

Gano

Guest
Vi på Happy som cyklar där borde samlas och kalibrera våra hastighetsmätare. Så vi inte cyklar för fort. Vi kan cykla på rad och följa alla regler som finns. Gärna i neonfärger.

Manurhin2

Aktiv medlem
30-gräns är ett slag i luften.
Hänt oräkneliga gånger att man trots en hastighet av kanske 15km/h som man ansett lämplig ändå får nita för hund eller småbarn för att dom kommer på tvären.
Man bör helt enkelt anpassa sig efter omständigheterna. Finns ett stravasegment genom nämnda område som är säkert att köra söderifrån om man har koll om det är fritt.
Andra dagar är det knappt säkert med styrfart.

M

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer