Klarälvsleden i vinter

Yonna

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Nån som vet om Klarälvsleden plogas i vintern? Så jag menar inte Klarälvsbanan men leden från Uddeholm/Hagfors till Sysslebäck (120km)?

Manurhin2

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Nån som vet om Klarälvsleden plogas i vintern? Så jag menar inte Klarälvsbanan men leden från Uddeholm/Hagfors till Sysslebäck (120km)?
Ingen koll alls men inte ens Klarälvsbanan plogas överallt, några tomtar har fått lov att dra skidspår mellan Ulvsby och Skived.
Cykelpendlarna hänvisas till högtrafikerad landsväg.

Yonna

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Hmm, då hoppas jag att det inte finns så mycket snö där. Och ska för säkerhets skull leta efter en annan rutt :)
Tack för hjälpen!

Manurhin2

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Om du kommer från Örebrohållet/E18/Alster så är en av Karlstads finaste lvgscykelvägar från Frödingsstenen till Alster kyrka i Ulvsby, därifrån kan du undvika skidspårsbiten genom att åka småväg till Forsnäs och vidare till Skived.

Yonna

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Tänkte egentligen Filipstad, Nordmark, Hagfors och då Klarälvsleden till Ekshärad och Sysslebäck. Sedan på nåt sätt till Malungsfors och via Tyngsjö till Fredriksberg mm. Men planen är bara en liten vintertur för att testa några vintergrejer och sånt, så kan ju ta en helt annan rutt. Ska kolla kartan, tack igen :)

uandt

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Klarälvsleden är väl den vägen mellan Hagfors och sysslebäck som inte är 62'an? Varför skulle den inte vara plogad? Folk bor ju där

Yonna

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Det är en cykelled, för cykling och vandring (som Klarälvsbanan) så tror inte man kan köra bil på den. Men har aldrig varit där så jag vet inte säkert.

Yonna

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter

uandt

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Gör man avstickare från klarälvsbanan hittar man gamla ledskyltar lite överallt. Leden går egentligen mellan Karlstad och Sysslebäck men jag gissar att de skrotade det mesta av den gamla leden när banan asfalterades.

Yonna

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Men på Klarälvsbanan får man bara cykla, eller hur? Har cyklat några gånger där men inte hela vägen till Karlstad.

uandt

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Men på Klarälvsbanan får man bara cykla, eller hur? Har cyklat några gånger där men inte hela vägen till Karlstad.
Ja men på min nästa värmlandstur funderar jag på att skippa banan, i alla fall mellan Deje och Munkfors. Den gamla leden som går på bilväg är finare där tror jag.

Yonna

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Det tycker jag med, Klarälvsbanan kör fort men är lite tråkigt.
Har du cyklat där i vintern?

SGS

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Ja men på min nästa värmlandstur funderar jag på att skippa banan, i alla fall mellan Deje och Munkfors. Den gamla leden som går på bilväg är finare där tror jag.
Nja, nu var det några år sedan jag var i de krokarna senast, men den vägen är inte särskilt rolig den heller. Nästan lika rak som Klarälvsbanan och naturmässigt går det jämnt upp.

Ifall tid finnes och (del)målet är Munkfors så ta istället riktning mot Nilsby via Dömle, och följ sedan Mellan-Fryken upp mot Sunne. Därefter leder väg 241 fram till Munkfors. Denna sträcka är både slingrig (populär motorcykelsträckning), och stundtals bedårande vacker.

uandt

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
istället riktning mot Nilsby via Dömle, och följ sedan Mellan-Fryken upp mot Sunne. Därefter leder väg 241 fram till Munkfors.
Den vägen har jag cyklat! (fast jag tog grusvägen från Nilsby ner mot Kil istället) Håller med om att den är finare men nästa resa blir nog Karlstad-Hagfors-Sysslebäck, snurra runt lite i Norska finnmarken och avsluta i Torsby. Då blir resan upp till Hagfors på eller nära banan om ingen kan övertyga mig att 240'an är finare

Manurhin2

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Den vägen har jag cyklat! (fast jag tog grusvägen från Nilsby ner mot Kil istället) Håller med om att den är finare men nästa resa blir nog Karlstad-Hagfors-Sysslebäck, snurra runt lite i Norska finnmarken och avsluta i Torsby. Då blir resan upp till Hagfors på eller nära banan om ingen kan övertyga mig att 240'an är finare
240 är nog sämst med Karlstad som utgångspunkt.
Rutten nedan tycker jag är finast och genast om man inte vill åka banvall.
Karlstad-Kil-Nilsby -Ämtervik-Sunne-Munkfors är också riktigt fin men först från Kil och norrut, riktigt kuperad och många höjdmeter.

Bilagor

jansson99

Moderator
Forumvärd
Klarälvsleden i vinter
Skippa rundan till Hagfors, den tillför inget. Östra sidan Klarälven upp till Åstrand-Fastnäs sen västra sidan upp till Sysslebäck. Från Fastnäs är det mestadels grus men det bor ju fortfarande folk längs vägen som @uandt uttryckte det.

Yonna

Aktiv medlem
Klarälvsleden i vinter
Skippa rundan till Hagfors, den tillför inget. Östra sidan Klarälven upp till Åstrand-Fastnäs sen västra sidan upp till Sysslebäck. Från Fastnäs är det mestadels grus men det bor ju fortfarande folk längs vägen som @uandt uttryckte det.
Det ska jag göra. Jag kommer från Malungsfors och tänkte Sysslebäck-Hagfors-Deje-Molkom-Storfors till hem igen. Eller jag skippar Deje och kör från Munkfors-Sunnemo-Molkom-Storfors osv. Dock enligt Google finns några vägar i rutten som är avstängda i vintertid så kanske ingen bra idé. Och det är lite för många mil för en liten testrunda (>60mil) så jag tvivlar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer