Klick-ljud från bakdämpare (Monarch RT)

Wabidabidoo

Ny medlem
I följd av en måttligt brutal bottning så har min RockShox Monarch RT, Rx Trail Tune på Stumpyn (2017) börjat klicka när dämparen returnerar till toppen. Jag är 99% säker att ljudet kommer från dämparen och inte länkage eller ram. Klick-ljudet blir högre desto mer tryck det är i dämparen och kommer nog från övre delen av dämparen. Jag öppnade upp den och gjorde en ytlig service och alla tätningar och sådant såg fina och hela ut.
Frågan är ifall detta är vanligt och ifall man ska göra något åt det (typ lämna in den på full service) eller ifall det är något som går att köra runt med? Något annat, som dock antagligen är orelaterat, är att autosag-funktionen tar mig till ett lufttryck som är på tok för lågt, men den funktionen kan jag leva utan.

Larsifer

Medlem
Hmm, min '17 stumpy klickar också sen några veckor tillbaka. Har haft den på dämparservice och det klickar fortfarande. Men jag har fått för mig att det beror på sadelstolpen. Typ att jag behöver ta upp den, rengöra och smörja och skruva fast den igen. Upplever nämligen att klickandet har att göra med om jag sitter ner eller står upp, men har väl inte gjort någon vetenskaplig undersökning egentligen.

roskai

Aktiv medlem
Det är rimligt att du behöver göra en helservice på dämparen 1 gång per år om u cyklar några gånger i veckan. Så det är nog dags iaf.

Det tråkiga svaret blir ändå att ta loss en komponent i taget och rengör ordentligt och återmontera med fett eller loctite beroede på komponent.

Preacher

Aktiv medlem
Ett sådant ljud kan ha flera källor i en Monarch men de avhjälps normalt av en helservice.

I vissa fall kan det klonka från returstiftet som rör sig inuti den inre pistongen, och då bör den ersättas.

Wabidabidoo

Ny medlem
Tror folk att det kommer gå att köra på den i tre dagar och sedan lämna in den eller ska jag avstå från det i risk att det förstöra mer inuti den?

Preacher

Aktiv medlem
Tror folk att det kommer gå att köra på den i tre dagar och sedan lämna in den eller ska jag avstå från det i risk att det förstöra mer inuti den?
Hur långt är ett snöre är då frågan? ;)

Det är aldrig bra att köra med en defekt såklart, IMHO kör inte mer med den förens det är fixat/kollat.

Wabidabidoo

Ny medlem
Uppdatering:
Tack för hjälpen och de snabba svaren. Efter en komplett service hos RBS så funkar den felfritt

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer