Klonkande Monarch Plus RC3 i open läget!? Några idéer??

MCM_team

Aktiv medlem
Har en RS Monarch Plus RC3 av 2014 års modell. När jag har kompressionsspaken i läge "open" och rullar o gungar på cykeln så känner jag ett klonk i slaget. Det hörs även lite ett svagt klonkande ljud. Allt försvinner när jag ställer spaken i "pedalläget" eller "låst" så då känns slaget som vanligt.

Har kollat länkaget så det finns inget glapp där.

Går det att fixa enkelt eller blir det till att lämna in för service?

Preacher

Aktiv medlem
Det låter som om det kommit luft i komp-oljan. Ta av dämparen och lyft av luftburken.

Tryck ihop den manuellt och låt den löpa ut, känner du ojämnheter i gången eller om den går ojämnt vid returnering så är det internservice som gäller.

CRF_Niklas

Medlem
Min RS RT3 (vet inte hur lika våra dämpare är?) låter också när den är i mjukaste läget. Ett klickande ljud från dämparen.

Har precis fått tillbaka den från komplett service och det gjorde ingen skillnad alls.
Kan även utesluta allt annat på cykeln då ny ram ink lager mm byttes i vinter.

Skriv gärna om du hittar vad det beror på. Har läst på flera forum om detta ljud men ej funnit svaret.
Kommer troligen byta till en monarch xx så småningom. Den har jag hört skall vara tyst.

MCM_team

Aktiv medlem
Preacher sa:
Det låter som om det kommit luft i komp-oljan. Ta av dämparen och lyft av luftburken.

Tryck ihop den manuellt och låt den löpa ut, känner du ojämnheter i gången eller om den går ojämnt vid returnering så är det internservice som gäller.

Tack för info! Är dock inte säker på vad du menar med "lyft av luftburken"..... Ska jag bara tömma dämparen på luft eller ska jag dessutom gänga av "ytterhöljet på dämparen"?

/ Henrik

MCM_team

Aktiv medlem
Bumpar lite....

Någon som har tips på en bra serviceverkstad som servar Rockshox dämpare? Har funderat på TFTuned men får för mig att det är smidigare med en svensk verkstad...

mikipedia_

Aktiv medlem
MCM_team sa:
Bumpar lite....

Någon som har tips på en bra serviceverkstad som servar Rockshox dämpare? Har funderat på TFTuned men får för mig att det är smidigare med en svensk verkstad...

Cyclecomponents hade inskickservic, det kanske finns kvar fast det är cykelkraft?

Wajm3

Medlem

Preacher

Aktiv medlem
Mcm: Du kommer behöva ta bort luftburken från dämparkroppen för att testa detta. Ta av bakdämparen från cykeln, notera ditt lufttryck, töm sedan luftkammaren och skruva av burken och dra av den.

Du kan ev. behöva ta bort hardware:et ur pistongändan för att få av burken.

Burken är rättgängad och borde gå att få av med handkraft om du kan säkra icke-pistongändan i ett städ eller rent av i ramens infästning. Kika efter air can/sleeve service på RS hemsida/Google/youtube så ser du.

marran

Aktiv medlem
Min Monarch plus klonkar också sådär, precis som Preacher säger misstänker jag luft i oljan. Bara att riva ner hela rasket och serva

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer