Knäppande... vevlager?

Ilves

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Det har börjat knäppa i/på en av mina pendelcyklar.

Felsökning: Jag har dragit åt alla skruvar som kan dras åt (styrlager, sadelstolpe + hållare, pedaler, klingbultar). Det är ett nästan helt rytmiskt knäppande, tänk som en jazztrummis som inte har rökt på. Det låter högre/mer i uppförsbackar, när jag tar i, ställer jag mig upp på pedalerna och trampar så låter det mest. Och det låter inte alls när jag frirullar.

Allt pekar, så vitt jag kan se, åt att det är vevlagret som är boven i dramat. Det som talar emot det är att cykeln är ny, den har inte ens gått 30 mil. Det är ett FSA / BSA 68mm, enligt specen. Det kan förstås vara ett måndagsexemplar.

Nu bytte jag precis vevlager på min andra pendelcykel (Hur kunde jag klara mig med bara en pendelcykel, för övrigt?), så visst, jag kan göra det. Men det vore ju skönt att slippa. Å andra sidan byter jag nog hellre vevlager än spänner ekrarna på hjulen (Shining (A250) 700c / 32H / Formula hub (RX-812) resp (RX-142) - säkert billiga hjul med en Cinelli-logga på). Så om någon har något genidrag som jag kan pröva under nästa vecka så lyssnar jag gärna.

simson

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Hittar inte mitt jättelånga svar från för i tiden , gick igenom alla bultar å skruv å den skyldige den gången var undre styrlagerkoppen , fettade in å det blev tyst.
Lycka till

nisseson

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Det har börjat knäppa i/på en av mina pendelcyklar.

Felsökning: Jag har dragit åt alla skruvar som kan dras åt (styrlager, sadelstolpe + hållare, pedaler, klingbultar). Det är ett nästan helt rytmiskt knäppande, tänk som en jazztrummis som inte har rökt på. Det låter högre/mer i uppförsbackar, när jag tar i, ställer jag mig upp på pedalerna och trampar så låter det mest. Och det låter inte alls när jag frirullar.

Allt pekar, så vitt jag kan se, åt att det är vevlagret som är boven i dramat. Det som talar emot det är att cykeln är ny, den har inte ens gått 30 mil. Det är ett FSA / BSA 68mm, enligt specen. Det kan förstås vara ett måndagsexemplar.

Nu bytte jag precis vevlager på min andra pendelcykel (Hur kunde jag klara mig med bara en pendelcykel, för övrigt?), så visst, jag kan göra det. Men det vore ju skönt att slippa. Å andra sidan byter jag nog hellre vevlager än spänner ekrarna på hjulen (Shining (A250) 700c / 32H / Formula hub (RX-812) resp (RX-142) - säkert billiga hjul med en Cinelli-logga på). Så om någon har något genidrag som jag kan pröva under nästa vecka så lyssnar jag gärna.
Hade väldigt lika symptom, och det var vevlagret som behövde dras åt en aning. Den cykeln hade gått mycket längre men är ditt lite löst från leverans kan det säkert ge det problemet tidigt.

Ilves

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Tack för alla svar! Jag började med den enklaste lösningen: att rengöra och fetta in pedalgängorna. Kände på ekrarna också och ja, de kan kanske behöva justeras (fan). På pendlingen till jobbet idag så var ljudet kvar och jag kunde konstatera att känslan jag hade haft tidigare var rätt: Det knäppande ljudet är inte där i början av turen utan tilltar under färden. Så felsökningen fortsätter. Får väl ge mig på växlarna härnäst. Tyvärr. Växeljustering är verkligen det tråkigaste meket jag vet.

OlofSx

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Du råkar inte ha ett annat hjulpar att låna från en annan cykel? Känns som att det skulle vara ett enkelt sätt att hitta var felet ligger.

Eftersom det här är happy och vi är rätt många med N+1 cyklar, och ännu mera delar i förråden, så kanske det finns någon som kan låna dig ett hjulpar om du inte har själv…

Om du är i Linköpingstrakten så skulle jag kunna låna ut (beroende på navbredd etc…) men tror du är i hufvudstaden från din meddelandehistorik.

Jag skulle gissa på bakhjulet. Ekrar, navet, eller att kassetten inte sitter på riktigt som den ska.

Finns det en koppling mellan ljudet och var vevarmarna befinner sig på varvet?

Är det ekrarna skulle jag misstänka att frihjula och göra snabba svängar som utsätter hjulen för krafter i sidled också skulle ge ljudet.

Har du ett mekställ? Går det isåfall att höra felet där?

Ilves

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Du råkar inte ha ett annat hjulpar att låna från en annan cykel? Känns som att det skulle vara ett enkelt sätt att hitta var felet ligger.

Eftersom det här är happy och vi är rätt många med N+1 cyklar, och ännu mera delar i förråden, så kanske det finns någon som kan låna dig ett hjulpar om du inte har själv…

Om du är i Linköpingstrakten så skulle jag kunna låna ut (beroende på navbredd etc…) men tror du är i hufvudstaden från din meddelandehistorik.

Jag skulle gissa på bakhjulet. Ekrar, navet, eller att kassetten inte sitter på riktigt som den ska.

Finns det en koppling mellan ljudet och var vevarmarna befinner sig på varvet?

Är det ekrarna skulle jag misstänka att frihjula och göra snabba svängar som utsätter hjulen för krafter i sidled också skulle ge ljudet.

Har du ett mekställ? Går det isåfall att höra felet där?
Det här är enda cykeln jag har med thru axle, men det är ingen dum idé att försöka låna ett hjulpar att pröva med. Och jag bor faktiskt i Göteborg/Göteberg/Blöteborg. Kommer ursprungligen från östkusten, dock! (En östkustbo på västkusten?! Kal och Ada vrider sig i sina gravar.)

Ska kolla om det finns något samband mellan ljudet och var vevarmarna befinner sig, i eftermiddag.

Hade cykeln i mekstället fram till imorse, då hörs ingenting.

Batavus

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Nu är jag överkokt i värmen, men principen med bakväxeljustering är att kedjan ska vara så litet spänd och så rak som möjligt när du sätter igång. Lossa på skruven som håller vajern vid bakväxeln. Lilla klingan fram och vanligen mitten bak. Det viktiga är att kedjan är RAK i förhållande till drivlinan och cykeln. Du knuffar till rätt läge med handen. Dra vajern rätt hårt med handkraft, inga verktyg, och fäst skruven igen.
När kedjan löper i stort sett ljud- och friktionsfritt i det läget är du nästan färdig. Alla andra lägen gör kedjan något litet sned.

ylva

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Aah frustrationen! Har något liknande.. det knäpper när jag har pedalerna i samma läge (nästan varje varv).. har bytt vevlager men utan någon direkt skillnad. Blir inte riktigt klok på vad det kan bero på men ska genast testa att fetta in pedalgängorna enligt tips ovan, och se om det kan hjälpa något :)

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Provdra klingbultar, sadelstångsklämma och sadelfäste också. Kolla - som i mitt fall, en gång - att sadeln inte är i ett extremläge i längdled. ...Långsme', hade en redi ölänning sagt.

Pqz

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Är det skillnad om du sitter eller står och trampar? Sadelrelaterat knak brukar tystna när man står.

Har även haft knirkande i själva thru-axelns gängor när man står och vinklar cykeln från sida till sida.

steen

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Dra ur sadelstolpen, gör den och ramröret ren, och sedan dit med nytt fett. Att enbart dra åt sadelbulten hjälper inte alltid.
"Knäppa" ljud kan fortplanta sig på de mest häpnadsväckande sätt på en cykel

/steen

Ilves

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Sadelstolpen utesluter jag, eftersom det fortfarande knäpper när jag står upp och trampar, t ex i en uppförsbacke. (Det knäpper t o m mer.)

Men cykeln är tillbaka i mekstället och riktstället och spänningsmätaren framplockade. Jag kunde konstatera att ekerspänningen på framhjulet är litet häjkon bäjkon men också att riktstället är litet skevt. Så nu måste jag först rikta riktstället, sedan justera hjulet eller hjulen - bakhjulet hann jag inte med igår, sedan ger jag mig på växlarna och i sista hand vevlagret så... Ja, det lär ta ett tag, helt enkelt, eftersom jag ska hinna jobba också. Men det är tur att man har två pendelcyklar!

Och tack alla som har engagerat sig och kommit med input!

Makten

Aktiv medlem
Knäppande... vevlager?
Jag har också ett FSA-vevparti som knakar trots nytt vevlager med teflontejp på gängorna. Passningen mellan axel och innerbana på lagret är väldigt hård, så jag misstänker att vevlagerhylsan antingen är för liten eller att axeln är lite för stor. Eller att det beror på att vevlagerhylsan är oval (det vet jag redan att den är).
Har också konstaterat att splinen på axeln är allt annat än perfekt, med märken längst in som gör att vevarna (spline på båda sidor) går sjukt trögt sista biten. Har dremlat på ena sidan men får inte loss den andra (behövs nån specialavdragare).

Topp