Knäskydd för stigcykling och Trenduro

xdr

Aktiv medlem
Mina gamla hardshell IXS Carve börjar sjunga på sista versen och jag tycker det börjar bli dax för nya. De är de bästa jag har haft så jag håller mig gärna på samma märke. Vilka skydd är det som är likvärdiga? Jag tycker IXS Flow ser lite klena ut, hur pass mycket tål de egentligen? Eller räcker de för stigcykling och nån dag i bikeparken?

Hur är det med andra märken, finns det några guldkorn jag missar?

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har kraschat min Flow rätt hyggligt ett par gånger och är inte särskilt orolig för vad som ska hända just med knäna om jag kraschar igen.

glitch

Aktiv medlem
Har smashat mina flow hårt i backen på rötter och sten ett par gånger utan problem. De har suttit kvar och gjort jobbet. Sen om jag skulle köra super chunky DH med bara stenkistor hade jag tagit nåt värre men som allround är dem bra.

xdr

Aktiv medlem
Det här låter lovande. Det vore skönt att slippa byta märke också. Det får ju vara någon hejd på förnyelsen.

magnil

Medlem
För mig håller inte padsen i IXS Flow. Fick första paret utbytta och nya modellen kan man ta ur passen när man tvättar dem. Tyvärr har padsen gått sönder ändå efter ett halvår. Tråkigt för jag gilla dom för övrigt.

Rattnalle

Aktiv medlem
magnil sa:
För mig håller inte padsen i IXS Flow. Fick första paret utbytta och nya modellen kan man ta ur passen när man tvättar dem. Tyvärr har padsen gått sönder ändå efter ett halvår. Tråkigt för jag gilla dom för övrigt.
Ajdå. Mitt första par 2014 eller så sprack plattan i efter något drygt års tvättande. Det gick inte att ta ur den på de gamla. Senare två paren har hållit. Det är snarare kardborrarna som ger upp, utöver rent allmänt slitage på tyget.

magnil

Medlem
Rattnalle sa:
magnil sa:
Ajdå. Mitt första par 2014 eller så sprack plattan i efter något drygt års tvättande. Det gick inte att ta ur den på de gamla. Senare två paren har hållit. Det är snarare kardborrarna som ger upp, utöver rent allmänt slitage på tyget.
Ytterligare ett halvår och padsen sönder igen :( . Vad köper man för knäskydd istället som håller och är bekväma?

Makten

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Det är just det. Knäskydd är tyvärr väldigt, väldigt viktigt att de sitter bra för att man ska stå ut med att cykla med skiten, så jag skulle prioritera passform högre än skyddsförmåga faktiskt. VPD System tror jag inte alls på för egen del efter att ha provat. Kändes som att de skulle hasa ner redan i butiken:)

Alltså bör TS åka och prova i butik. Det går ju ändå inte att handla sånt på nätet och tro att man ska få nåt som passar, är min erfarenhet. Svårt nog att ens hitta nåt som sitter halvdant när man kan prova.

Jolinwood

Ny medlem
Kör POC Air, har funkat för mig senaste ca 2 åren. Till skillnad från armbågsskydden så sitter de på sin plats i ur och skur. Eftersom jag inte haft anledning att byta ut dem än så kan jag dock inte jämföra dem mot något annat

glitch

Aktiv medlem
magnil sa:
Rattnalle sa:
magnil sa:
Ytterligare ett halvår och padsen sönder igen :( . Vad köper man för knäskydd istället som håller och är bekväma?
Segt, mina ixs flow har hängt med bra länge nu. Näst upp att prova är Leatts senaste 3df hybrid. Tycker dem ser ruskigt vettiga ut.
Har också ett par Race Face Flak som är lite förlängda över smalbenen. De har varit grymma som lift / Enduro / utförs pads men är för mycket för stigtrampa hemma.
Race Face skydden finns ju också i bara knämodell, tror de heter Ambush då eller nåt sånt.

De POC jag provat har suttit så där på mig.

Rattnalle

Aktiv medlem
magnil sa:
Rattnalle sa:
magnil sa:
Tråkigt. Jag har tre par i cirkulation varav ett börjar bli lite trötta men alla är hela rent skyddsmässigt.

POC System VPD Lite knee kör jag på och är klart bekvämare och enklare än mina tidigare DH knäskydd från POC och Sweet Protection, något jag kan rekommendera för stig/trenduro :) Skulle nog aldrig betala fullpris däremot, löjligt dyrt.

Kan tillägga att alla tidigare knäskydd halkat ner mer eller mindre när jag kört stig eller cyklat upp. Speciellt nu på vintern med benvärmare eller långa bibs, dessa gör inte det. och det är helt utan band att spänna varken uppe eller nere.

Senast ändrad:

liveforthis

Aktiv medlem
Leatt airflex PRO. Grymt nöjd med mina har gått i backen några ggr och dom har alltid suttit på plats och hållt ihop. Sitter smäckt runt knäna och glömmer av att dom sitter där haft dom som längst i 6-7tim i sträck.

Rattnalle sa:
Hur funkar det utan band efter hundra varv i tvätten? Provade armbågsskydden och de kändes sköna men det gäller ju att de håller formen.
Jag kan tyvärr inte svara på den, 4-5 tvättar hittills och dom är fortfarnde som nya. Hoppas någon annan har mer erfarenhet av tvättandet. Men "förhoppningsvis" så bör inte just tvätten försämra elastisiteten, nästan konstigt om det skulle vara så.

Rattnalle

Aktiv medlem
Marcus TSD sa:
Rattnalle sa:
Hur funkar det utan band efter hundra varv i tvätten? Provade armbågsskydden och de kändes sköna men det gäller ju att de håller formen.
Jag kan tyvärr inte svara på den, 4-5 tvättar hittills och dom är fortfarnde som nya. Hoppas någon annan har mer erfarenhet av tvättandet. Men "förhoppningsvis" så bör inte just tvätten försämra elastisiteten, nästan konstigt om det skulle vara så.
Nej det är väl snarare användingen som leder till tvätt.

Men vissa grejer tappar mycket elasticitet snabbt. Andra är som nya tills de är helt utslitna.

glitch

Aktiv medlem
Marcus TSD sa:
Rattnalle sa:
Kläder / utrustning som sitter på plats genom elasticitet i tyget tappar alltid formen efter ett tag även utan / med begränsad tvätt enligt min erfarenhet. Sen kan det bli mer eller mindre problematiskt.
Mina Alpinestars Paragon armbågsskydd blev skönt inslitna efter ett tag. Mina IXS Flow börjar bli sladdriga (från att ha varit riktigt tighta nya) men tack vare remmen hålls de ändå på plats.

salle

Aktiv medlem
Jag har ett par Dainese trail skins, första versionen. Haft dem ett par år nu och det är fortfarande bra elasticitet i dem men baksidans tyg har gått sönder. Annars är de smidiga och sköna men är inget jag köper igen. Dock har det kommit en ny version som kanske är bättre.

jekyll

Medlem
Crossmax sa:
POC VPD System. Skönaste skydden jag testat (YMMV), och håller än så länge ihop väldigt bra i sömmar, resårband etc.
Kör på samma och är väldigt nöjd!
Kan tillägga att jag tvättat dem ca 10 hittills under året jag haft dem och de håller fortfarande formen bra. Nu vintertid har jag dem över långa tights/bibs och de håller sig fortfarande på plats.
Men som alltid är det väldigt individuellt, på just POC VPD System finns inga justeringsmöjligheter så knäskyddet måste sitta bra från första början.
Jag gjorde en klassisk fuling, jag beställde 3 olika modeller (IXS Flow, POC Air light och POC VPD System) i stl M och L för att prova. Behöll de som satt bäst och returnerade resten.
Jag hade hellre sponsrat en butik men här i södra Sverige är utbudet otroligt begränsat vilket innebär att man jag valde internetbutik med fria returer.

salle sa:
Jag har ett par Dainese trail skins, första versionen. Haft dem ett par år nu och det är fortfarande bra elasticitet i dem men baksidans tyg har gått sönder. Annars är de smidiga och sköna men är inget jag köper igen. Dock har det kommit en ny version som kanske är bättre.
Jag har ungefär samma erfarenheter.
På längre turer har jag haft lite problem med skav på min ena knäskål. Kombination av cykling utan knäskydd back in the days (en knuta på knäskålen) och obetintlig stoppning invändigt på knäskydden.
Absolut nöjd när jag använde dem men inget jag köper igen.

Edit:
Med risk för att låta som en POC-fanboy....
Jag och någon annan har recenserat POC System-skydden här:
https://happyride.se/recensioner/skydd/poc-joint-vpd-system-knee.html

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jolinwood sa:
Har bara tvättat mina POC Air några enstaka gånger, sköljer av dem i kallt vatten ofta. De har behållit formen och luktar inte
Jag har tvättat mina säkert hundra gånger och de håller än, men tyget börjar bli utslitet så jag har beställt nya. Efter tvätt vill de "rulla ihop sig" men när de torkat så återfår de formen och de sitter lika bra som när de var nya. Sen vet jag förstås inte om tvättandet på något sätt påverkar VPD-materialet negativt.

POC Air sitter klockrent på mina knän utan att använda spännremmen. L-formen på skyddet gör att de inte hasar ner, och det är det som saknas på VPD System (som dock funkar fint på armbågarna). Air är nog lite för klena för utförsåka dock.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer