Knäproblem, tips innan det blir ett större problem?

Forre

Medlem
Hej,

Kort information om mig; Är en gubbe på 28 år som de senaste 10 åren har ägnat en del tid främst åt styrketräning (klassisk sådan), och på en låg nivå vid sidan om konditionsidrott av olika slag. Förra året började jag cykla mer och mer och framför allt cykelpendla. I år ökade jag något i träningsvolym och lade för två månader sedan styrketräningen på is för att bli lite snabbare på cykeln för att köra min första Vättern.

De senaste två rundorna som har varit lite längre har jag fått känningar i knät (se bild nedan). Under min runda igår på 12 mil så tog det emot att verkligen trycka till med vänstern i trampet och det sitter kvar något idag.

Har sedan 3 veckor kört med ilägg i skorna som jag tänkte prova för att jag vanligtvis alltid kör med pronationsstöd när jag tränar löpning. Detta är en sak som är annorlunda och jag plockade ur dessa de sista 5 milen igår. Tveksam till att detta är problemet, men jag ska köra på de vanliga neutrala iläggen de kommande rundorna för att se att det inte är dessa som orsakar en lustig vinkel för knät att jobba i.

Nu tänkte jag tar ett par dagar ledigt från cyklingen och motionera lite på gymmet i eftermiddag.

Är det någon som har erfarenheter angående detta att dela med sig av? Diskussioner som att man inte kan prata om dessa på ett forum utan skall gå till en läkare undanbedes. Jag har en viss insikt i anatomi och ser inga problem att dela med sig av erfarenheter då jag tror mig kunna solla lite bland informationen.

Bilagor

• KNÄ.jpg
    KNÄ.jpg
    11 KB · Besök: 9,970
Som lekman tycker jag http://www.stevehoggbikefitting.com/blog/ skriver en del bra i sin blogg om knäproblem. Där finns en del att läsa igenom och med din förkunskap kan du nog dra en del slutsatser.

Ha dock i åtanke att han ofta skriver om besvärliga fall; i ditt fall kanske det bara är att flytta klossen lite och justera sadelhöjden en aning som behövs. Hans kunder är inte så representativa för gemene man.

Ser ut att kunna Vara löparknä. Inte alls ovanligt vid cykling. Det drar man typiskt på sig om man höjer sin träningsdos för hastigt i kombination med felinställd position på cykeln.

En god kandidat att börja med är klossens inställning under skon. Även den sk q faktorn kan spela in. Googla vidare på löparknä till att börja med. Kan endast botas med vila...översyn av sittposition samt gradvis återgång till cykelträningen.

Om man skall tolka bilden så har du ont på sidan av knät vilket snabbt kan tolkas till "löparknä" men eftersom du har fått det när du cyklar så borde det vara "cykelknä", där det onda sitter mer bakom knäskålen.

Jag har själv haft cykelknä på höger ben och löparknä på vänster.
Åtgärdena för löparknä brukar var stretch av IlioTibialBand (ITB) för att det skavar på knät.
http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

Cykelknä brukar avhjälpas med att cykla på lättare växlar, högre sadel och träna upp muskelkorsetten kring knät. Mitt cykelknä löste jag med att cykla kortare sträckor på lättare växel. Sedan dess jag har byggt så starka knämusklar så jag kan cykla med tröga växlar utan problem.

Vem vet, det är kanske något annat.
Du kan hitta mer här,
http://happymtb.org/forum/read.php/1/51162/51216

1. Kontrollera positionen på cykeln. Själv fick jag höja sadeln drastiskt då jag fick ont i knät.

2. Belastningsskada - kan gå över av sig själv om man minskar belastningen. Att plötsligt öka belastning både vad gäller tid och kraft kan göra ont.

3. Värsta fall - någon form av meniskskada. Kan behöva fotograferas/undersökas men kan också självläka på ett par månader beroende på omfattning.

Har själv råkat ut för alla tre punkterna.

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man skall tolka bilden så har du ont på sidan
> av knät vilket snabbt kan tolkas till
> "löparknä" men eftersom du har fått det när du
> cyklar så borde det vara "cykelknä", där det
> onda sitter mer bakom knäskålen.
>
> Jag har själv haft cykelknä på höger ben och
> löparknä på vänster.
> Åtgärdena för löparknä brukar var stretch av
> IlioTibialBand (ITB) för att det skavar på
> knät.
> http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbarti
> kel.htm
>
> Cykelknä brukar avhjälpas med att cykla på
> lättare växlar, högre sadel och träna upp
> muskelkorsetten kring knät. Mitt cykelknä löste
> jag med att cykla kortare sträckor på lättare
> växel. Sedan dess jag har byggt så starka
> knämusklar så jag kan cykla med tröga växlar
> utan problem.
>
> Vem vet, det är kanske något annat.
> Du kan hitta mer här,
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/51162/51216

Klart man kan få "löparknä", eller iliotibialsyndrom, av att bara cykla, been there done that.
Det du kallar "cykelknä" och smärta runt/bakom knäskålen faller oftast in under PFSS, i sig ingen diagnos egentligen utan mer en symptombeskrivning som kan kräva lite utredning för att komma tillrätta med. Been there done that på den också.

Att kalla saker för löparknä eller cykelknä är förvirrande i onödan, båda symptomen kan uppkomma pga olika aktiviteter och man ska inte låsa diagnosnamnet vid den aktivitet man utövat. ITB-syndrom resp. PFSS gör att alla vet vad som åsyftas.

Till TS skulle jag säga att ta bort inläggen är förstås en vettig första åtgärd, hade du inga problem dessförinnan så är det inte otroligt att en sån sak kan vara orsaken.

Senast ändrad:
Jag hade /har likadana problem som du, även det i vänster knä.
Inte ont när jag gick, men cykla gick inte utan smärta.
Prova om det inte löser sig med VÄRME, det finns ett linement som heter linnex i ''stick'' modell.
Använd det tillsammans med EZE spray och ett rehband stöd.
Då funkar det bra för mig och det blir bättre med tiden, snart behöver jag nog inte använda det mer.
Men jag blev erbjuden en kortisonspruta av sjukgymnast, inflamerade slemsäckar under knäskålen var dommen. Men jag kör på med ''värme metoden'' än så länge.

Hej igen, en lång och stressig dag med mycket jobb, men tänkte att jag skulle logga in och se om någon hade svarat. Har ögnat igenom och ska läsa lite mer noggrant och gå in på länkarna när jag får lite tid över framför datorn.

Tack för alla svar så långt!

Jag hade sadeln för högt och fick känningar i ena knät, typ "cykelknä". Att sänka den hjälpte litegrann, att sedan flytta den ca 0,5 cm framåt gjorde nog susen. Tror det där med sadelns position är ytterst individuellt så prova dig fram och se vad som funkar.

Nu har jag svaga känningar av "löparknä" men jag känner att det är på väg att bli helt bra, det sträcker mindre och mindre men när det var som värst kunde jag knappt sitta på knä mer än någon minut. Jag kan ändå träna men jag kör försiktigt.

Har själv haft knäproblem vilket har orsakats av fel inställningar på klossar och sadelhöjd
Om ja nu tyder bilden rätt så sitter smärtan på utsidan av knät.
1. Smärta utsida knät vinkla pedalklossen så att hälen går närmare ramen
2, Sitter smärtan på insidan vinkla hälen ut fr,ramen
3, Ont framsida under knät höj sadeln
4, Ont baksida knä sänk sadeln

Smärtan kan ju även komma om man plötsligt ökar träningens dosen även vid rätt sittpositon

Tack för allt läsvärt, körde Roslagsvåren igår. Det gick OK, men känningarna hälsade på efter 7-8 mil. Har nu inlett en period av hård stretch av gluteus och tractus =)..det känns rätt logiskt när man jobbar med dessa muskler så det kan vara så att ni har satt fingret på problemet.

Ska iväg på lunchen idag och köpa en skumrulle..igår blev det en brödkavel inlindad i en handduk =)

Jag fick också ibland ont i utsidan av vänster knä vid långcykling.
För min egen del tror jag det berode på flera saker. Jag har mer eller mindre löst problemen med den typen av råd som angivits i tråden.
För mycket belastning-> Lösning kortare turer med lättare växel.
Felpositionerade klossar->vred klossen några grader så att tårna pekar svagt utåt istället för rakt framåt.

Det jag tror du borde göra är att besöka en läkare eller sjukgymnast som är van att arbeta med idrottsskador. De brukar kunna ge bra övningar och råd angående vila och belastning.

Tack för alla tips, har jobbat hårt med fem stretch-övningar som det har länkats till i denna tråd. Har ägnat 20 minuter dagligen åt detta med om jag inte minns fel bara två dagar utebliven stretch. Den sista veckan har jag cyklat utan dessa problem, även två något längre rundor. En lång, 14 mil i medeltempo (~30km/h i stor grupp) och en medellång 8 mil i för mig högt tempo (~33km/h i liten grupp).

Med lite tur kommer jag få trampa igenom min första Vättern om ett par veckor i alla fall =)

Tillbaka
Topp