Knäskydd som över hjälper mot överansträngning

Kngl19

Aktiv medlem
Lyckades nog att överanstränga ena knäet idag när jag var ute på en runda... Med en mil kvar blev det ömt och det började stråla ut både mot lår och vad.

Så nu börjar jag fundera på om knäskydd kanske hade kunnat vara något trots allt? Finns det något som utöver att skydda vid fall även ger en bättre stabilitet för knä och lindrar ansträngning?

Jag har kört med termoskydd på armbågarna pga överansträngning. Det funkar bra, men på knäna vill man kanske ha riktiga skydd. Någon kombo har jag inte sett

Lyckades nog att överanstränga ena knäet idag när jag var ute på en runda... Med en mil kvar blev det ömt och det började stråla ut både mot lår och vad.

Så nu börjar jag fundera på om knäskydd kanske hade kunnat vara något trots allt? Finns det något som utöver att skydda vid fall även ger en bättre stabilitet för knä och lindrar ansträngning?
Medecinska knäskydd kan erbjuda stöd och stabilitet. Vanliga knäskydd kan ge lite värme iaf och det är något som gubbknän gillar. Jag kör ofta med 3/4 bibs när det är aningen svalt för att hålla värmen i knäna och det har hjälpt mig. Har du värre problem kanske det är bäst att prata med ett proffs?

Medecinska knäskydd kan erbjuda stöd och stabilitet. Vanliga knäskydd kan ge lite värme iaf och det är något som gubbknän gillar. Jag kör ofta med 3/4 bibs när det är aningen svalt för att hålla värmen i knäna och det har hjälpt mig. Har du värre problem kanske det är bäst att prata med ett proffs?
Tror inte det är något värre bekymmer egentligen. Har lyckats ta mig ut på lite längre rundor sista veckorna så misstänker att det är en kombination av det samt antagligen vilat för dåligt mellan rundorna, även om jag hållt 1-2 dagar mellan.

Kan det vara så jävligt att man börjar få gubbknä?! Jag som max är 12år mentalt ?

Jag har kört med termoskydd på armbågarna pga överansträngning. Det funkar bra, men på knäna vill man kanske ha riktiga skydd. Någon kombo har jag inte sett
Kör utan skydd i dagsläget och har aldrig känt att jag behöver skydd. Vem landar på knäna när man har en haka att ta emot med? ?

Men tanken är att man kanske skulle ha skydd om man nu ändå måste börja ta bättre hand om knäna.

Tror inte det är något värre bekymmer egentligen. Har lyckats ta mig ut på lite längre rundor sista veckorna så misstänker att det är en kombination av det samt antagligen vilat för dåligt mellan rundorna, även om jag hållt 1-2 dagar mellan.

Kan det vara så jävligt att man börjar få gubbknä?! Jag som max är 12år mentalt ?
Det händer oss alla.... ?

Ok, tänkte på MTB men på armbågarna kan det väl gå på ett ut.
Har vid tillfälle kört xc med tunnare elastiskt knäskydd på vintern för att inte få ont. Det kanske funkar bättre på lvg.

Ok, tänkte på MTB men på armbågarna kan det väl gå på ett ut.
Har vid tillfälle kört xc med tunnare elastiskt knäskydd på vintern för att inte få ont. Det kanske funkar bättre på lvg.
Enbart mtb som gäller. Men de gånger jag faller så är det allt annat än knä och armbågar som tar i.. ? Iaf än. Därför har det aldrig blivit att jag kört med skydd där. Fullface och ryggskydd däremot är på för det mesta förutom vid lättare rundor och längre rundor, som idag. Då blir det öppen hjälm. ?

Har beställt ett par mtb knäskydd nu. Ska se om det räcker. Hoppas att det varit så jävligt att det var temperatur och motvind som ställde till det idag. Då bör det räcka med vilken typ av skydd som helst tänker jag.
Rundan idag avslutades nämligen i väldigt öppet och blåsigt och där började också knäet kännas av.

Hoppas ni har rätt att det är gubbknä bara ?

Edit: Kan även tillägga att Ipren och Voltaren verkar ha lindrat allting nu ett par timmar efter rundan. ?

Senast ändrad:
Dina ben är olika långa, litet likt att din vänstra fot förmodligen är litet större/längre än din högra. Du kan - om du använder sådana - flytta 'klackarna litet, t ex närmare hålfoten. Du kan också prova att sänka sadeln ½ mm eller så.

Dina ben är olika långa, litet likt att din vänstra fot förmodligen är litet större/längre än din högra. Du kan - om du använder sådana - flytta 'klackarna litet, t ex närmare hålfoten. Du kan också prova att sänka sadeln ½ mm eller så.
Stopp! Det är inget bevis på att benen är olika långa bara för att man fått ont i ett knä när man cyklat långt. Börja INTE där.
Låter väl bra att börja med lite vila och sen att hålla knäna varma.

Olika långa vet jag inget om men på trainern får jag ont i ETT knä både av klossar fram och hög sadel.
Ute är det värme som hjälper.

Förmodligen kan du göra en del med din sittposition för att förbättra, men annars skulle jag snarare gå mot kinesologitejp eller vad det heter snarare än knäskydd. Även om knäskydd också är bra, fast av andra anledningar.

Jag behöver knävärmare till ca 18 grader, annars får jag ont i knäna vid längre pass. Kan vara kylan bara som spökar också.

Visste inte att detta ens var något som verkar så vanligt! ? Känns skönt att det då förhoppningsvis inte är något värre, samtidigt lite hemskt att man fått gubbknä. Känner mig gammal och min sambo hånar mig för detta nu.. ??

Ska testa att hålla knäna varma och skyddade och hoppas det hjälper. ?

Tackar för alla tips!

Tillbaka
Topp