Knastrande ljud från vevparti

Swizz

Ny medlem
Knastrande ljud från vevparti
Har en mtb med kolfiberram och komplett Deore xt hollowtech vevparti (3st klingor) och växelgrupp, cykeln har börjat ge ifrån sig ett knastrande ljud från vevpartiet när den belastas med en hög växel samtidigt som jag står upp, cykeln har inte gått långt och komponenterna är relativt nya. Har utfört följande åtgärder,

-Plockat isär vevpartiet och pedaler, rengjort och smort upp allt, dragit allt med moment.
-Justerat främre växelföraren.

Noterade att vajern till den främre växelföraren blivit lite uppsprättad, dock känns inte den som boven då felet endast uppkommer när jag kör på näst högsta och högsta växeln.
 

ooms

Aktiv medlem
Knastrande ljud från vevparti
Säker på att det kommer fr vevpartiet? Förra våren trodde jag att ett knäppande/knastrande ljud kom fr vevpartiet, det visade sig i slutändan vara en av de tre små skruvarna som fäster växelörat i ramen som behövde dras åt ett kvarts varv.
 

gandhi

Aktiv medlem
Knastrande ljud från vevparti
När knaket kommer från vevlager så är det påfallande ofta som det är ramen som är orsaken. Att vevlagerhuset inte är tillräckligt runt och/eller att det inte är rakt (dvs att det blir en offset melkan höger och vänster).
Knakorsaker:

BB30:

Du har ett bra vevparti. Hur ser lagerbanorna ut på vevaxeln? Är det kolfiber i vevlagerhuset eller är det ingjutet en aluminiumhylsa som vevlagren sitter i?

Vevlagret från FSA är inte det bästa.
När du ändå är igång så är detta lager så mycket bättre och sannolikt mindre knakbenäget. https://www.ultimatewatts.com/collections/boitiers-de-pedalier/products/bb-30-24-mm
Om du lägger på lite loctite på lagerkopparna så har du goda chanser att minimera knaket.
 

Swizz

Ny medlem
Knastrande ljud från vevparti
När knaket kommer från vevlager så är det påfallande ofta som det är ramen som är orsaken. Att vevlagerhuset inte är tillräckligt runt och/eller att det inte är rakt (dvs att det blir en offset melkan höger och vänster).
Knakorsaker:

BB30:

Du har ett bra vevparti. Hur ser lagerbanorna ut på vevaxeln? Är det kolfiber i vevlagerhuset eller är det ingjutet en aluminiumhylsa som vevlagren sitter i?

Vevlagret från FSA är inte det bästa.
När du ändå är igång så är detta lager så mycket bättre och sannolikt mindre knakbenäget. https://www.ultimatewatts.com/collections/boitiers-de-pedalier/products/bb-30-24-mm
Om du lägger på lite loctite på lagerkopparna så har du goda chanser att minimera knaket.
En aluminiumhylsa är ingjuten i huset
 

Swizz

Ny medlem
Knastrande ljud från vevparti
Säker på att det kommer fr vevpartiet? Förra våren trodde jag att ett knäppande/knastrande ljud kom fr vevpartiet, det visade sig i slutändan vara en av de tre små skruvarna som fäster växelörat i ramen som behövde dras åt ett kvarts varv.
Den har jag redan dragit åt :D
 

Swizz

Ny medlem
Knastrande ljud från vevparti
20210407_204401.jpg
 

Bilagor

  • 20210407_204405.jpg
    20210407_204405.jpg
    443.5 KB · Besök: 8

gandhi

Aktiv medlem
Knastrande ljud från vevparti
Hur känns lagren om du tar ut vevpartiet och snurrar på dem med fingrarna? De ska kännas helt släta och tysta. Om de däremot känns grusiga och ojämna när du snurrar på dem så kan man misstänka att något är fel. Heltätade lager kan kännas lite tröga, men de ska kännas släta. Antingen har FSAs lager (rebrandade kinalager av sämsta kvalitet) gett sig eller så är aluminiumhylsan för trång och klämmer ihop lagren. Det senare är kanske mindre troligt om tillverkaren gjort det hen ska. Det är dock inte säkert, vilket man kan se ca 13:50 in i detta klipp

Om du byter vevlager, exempelvis till det Hawklager jag länkade till ovan så hamnar lagren utanför ramen och påverkan från en trång ram blir mindre. En annan fördel är att belastningen på lagren blir lägre då de flyttas närmare vevarmarna. Du slipper också de två distanserna mellan lager och vevarmar. Du få också bra japanska standardlager med Hawk och de kan lätt bytas mot ännu bättre lager (SKF, NTN, NSK, FAG) när de är slut.

Lager tar slut, även bra lager eftersom tätningarna inte är hermetiska och då är det bra om man slipper byta annat än själva lagren.
 

Swizz

Ny medlem
Knastrande ljud från vevparti
Hur känns lagren om du tar ut vevpartiet och snurrar på dem med fingrarna? De ska kännas helt släta och tysta. Om de däremot känns grusiga och ojämna när du snurrar på dem så kan man misstänka att något är fel. Heltätade lager kan kännas lite tröga, men de ska kännas släta. Antingen har FSAs lager (rebrandade kinalager av sämsta kvalitet) gett sig eller så är aluminiumhylsan för trång och klämmer ihop lagren. Det senare är kanske mindre troligt om tillverkaren gjort det hen ska. Det är dock inte säkert, vilket man kan se ca 13:50 in i detta klipp

Om du byter vevlager, exempelvis till det Hawklager jag länkade till ovan så hamnar lagren utanför ramen och påverkan från en trång ram blir mindre. En annan fördel är att belastningen på lagren blir lägre då de flyttas närmare vevarmarna. Du slipper också de två distanserna mellan lager och vevarmar. Du få också bra japanska standardlager med Hawk och de kan lätt bytas mot ännu bättre lager (SKF, NTN, NSK, FAG) när de är slut.

Lager tar slut, även bra lager eftersom tätningarna inte är hermetiska och då är det bra om man slipper byta annat än själva lagren.
Behöver jag endast beställa dessa HAWK-lager eller behövs något mer kompletterande?

både vänster och höger lager känns släta och fina, dock testade jag att rucka på vevpartiet i sidled och la till märke att det uppstår ett "knakande" ljud (lite som det ni var inne på tidigare att det kanske sitter för "tight").
 
Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Knastrande ljud från vevparti
Du behöver en lagerpress för 6805-lager och gärna en skvätt Loctite 641 som du applicerar en sträng på ytan mellan lagerkopp och ram. Låsvätskan smörjer under installationen och låser sedan fast lagerkoppen i ramen för minskad knakrisk.


Och när du ändå beställer så är en utdragare bra för den dagen du behöver byta. 6805
 
Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Knastrande ljud från vevparti
Just ja! Eftersom det är BB30 så behöver du en utdragare för 6806 också för när du ska ta ut de gamla lagren
samt en tång för att få ut låsringarna som sitter innanför lagren. De låsringarna ska inte vara kvar om du installerar Hawklagren.

Gör rent lagerytorna noga innan du installerar nya vevlagret. Med isopropylalkohol t ex.

Film på hur man byter BB30-lager:
 

Swizz

Ny medlem
Knastrande ljud från vevparti
Just ja! Eftersom det är BB30 så behöver du en utdragare för 6806 också för när du ska ta ut de gamla lagren
samt en tång för att få ut låsringarna som sitter innanför lagren. De låsringarna ska inte vara kvar om du installerar Hawklagren.

Gör rent lagerytorna noga innan du installerar nya vevlagret. Med isopropylalkohol t ex.

Film på hur man byter BB30-lager:
Tack för din hjälp, uppskattar det, har beställt HAWK lager, har en bekant som arbetar på en cykelverkstad, låter han få byta ut lagret.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer