Knastrande ljud från vevparti

Swizz

Medlem
Har en mtb med kolfiberram och komplett Deore xt hollowtech vevparti (3st klingor) och växelgrupp, cykeln har börjat ge ifrån sig ett knastrande ljud från vevpartiet när den belastas med en hög växel samtidigt som jag står upp, cykeln har inte gått långt och komponenterna är relativt nya. Har utfört följande åtgärder,

-Plockat isär vevpartiet och pedaler, rengjort och smort upp allt, dragit allt med moment.
-Justerat främre växelföraren.

Noterade att vajern till den främre växelföraren blivit lite uppsprättad, dock känns inte den som boven då felet endast uppkommer när jag kör på näst högsta och högsta växeln.

ooms

Aktiv medlem
Säker på att det kommer fr vevpartiet? Förra våren trodde jag att ett knäppande/knastrande ljud kom fr vevpartiet, det visade sig i slutändan vara en av de tre små skruvarna som fäster växelörat i ramen som behövde dras åt ett kvarts varv.

gandhi

Aktiv medlem
När knaket kommer från vevlager så är det påfallande ofta som det är ramen som är orsaken. Att vevlagerhuset inte är tillräckligt runt och/eller att det inte är rakt (dvs att det blir en offset melkan höger och vänster).
Knakorsaker:

BB30:

Du har ett bra vevparti. Hur ser lagerbanorna ut på vevaxeln? Är det kolfiber i vevlagerhuset eller är det ingjutet en aluminiumhylsa som vevlagren sitter i?

Vevlagret från FSA är inte det bästa.
När du ändå är igång så är detta lager så mycket bättre och sannolikt mindre knakbenäget. https://www.ultimatewatts.com/collections/boitiers-de-pedalier/products/bb-30-24-mm
Om du lägger på lite loctite på lagerkopparna så har du goda chanser att minimera knaket.

Swizz

Medlem
När knaket kommer från vevlager så är det påfallande ofta som det är ramen som är orsaken. Att vevlagerhuset inte är tillräckligt runt och/eller att det inte är rakt (dvs att det blir en offset melkan höger och vänster).
Knakorsaker:

BB30:

Du har ett bra vevparti. Hur ser lagerbanorna ut på vevaxeln? Är det kolfiber i vevlagerhuset eller är det ingjutet en aluminiumhylsa som vevlagren sitter i?

Vevlagret från FSA är inte det bästa.
När du ändå är igång så är detta lager så mycket bättre och sannolikt mindre knakbenäget. https://www.ultimatewatts.com/collections/boitiers-de-pedalier/products/bb-30-24-mm
Om du lägger på lite loctite på lagerkopparna så har du goda chanser att minimera knaket.
En aluminiumhylsa är ingjuten i huset

Swizz

Medlem
20210407_204401.jpg

Bilagor

• 20210407_204405.jpg
    20210407_204405.jpg
    443.5 KB · Besök: 23

gandhi

Aktiv medlem
Hur känns lagren om du tar ut vevpartiet och snurrar på dem med fingrarna? De ska kännas helt släta och tysta. Om de däremot känns grusiga och ojämna när du snurrar på dem så kan man misstänka att något är fel. Heltätade lager kan kännas lite tröga, men de ska kännas släta. Antingen har FSAs lager (rebrandade kinalager av sämsta kvalitet) gett sig eller så är aluminiumhylsan för trång och klämmer ihop lagren. Det senare är kanske mindre troligt om tillverkaren gjort det hen ska. Det är dock inte säkert, vilket man kan se ca 13:50 in i detta klipp

Om du byter vevlager, exempelvis till det Hawklager jag länkade till ovan så hamnar lagren utanför ramen och påverkan från en trång ram blir mindre. En annan fördel är att belastningen på lagren blir lägre då de flyttas närmare vevarmarna. Du slipper också de två distanserna mellan lager och vevarmar. Du få också bra japanska standardlager med Hawk och de kan lätt bytas mot ännu bättre lager (SKF, NTN, NSK, FAG) när de är slut.

Lager tar slut, även bra lager eftersom tätningarna inte är hermetiska och då är det bra om man slipper byta annat än själva lagren.

Swizz

Medlem
Hur känns lagren om du tar ut vevpartiet och snurrar på dem med fingrarna? De ska kännas helt släta och tysta. Om de däremot känns grusiga och ojämna när du snurrar på dem så kan man misstänka att något är fel. Heltätade lager kan kännas lite tröga, men de ska kännas släta. Antingen har FSAs lager (rebrandade kinalager av sämsta kvalitet) gett sig eller så är aluminiumhylsan för trång och klämmer ihop lagren. Det senare är kanske mindre troligt om tillverkaren gjort det hen ska. Det är dock inte säkert, vilket man kan se ca 13:50 in i detta klipp

Om du byter vevlager, exempelvis till det Hawklager jag länkade till ovan så hamnar lagren utanför ramen och påverkan från en trång ram blir mindre. En annan fördel är att belastningen på lagren blir lägre då de flyttas närmare vevarmarna. Du slipper också de två distanserna mellan lager och vevarmar. Du få också bra japanska standardlager med Hawk och de kan lätt bytas mot ännu bättre lager (SKF, NTN, NSK, FAG) när de är slut.

Lager tar slut, även bra lager eftersom tätningarna inte är hermetiska och då är det bra om man slipper byta annat än själva lagren.
Behöver jag endast beställa dessa HAWK-lager eller behövs något mer kompletterande?

både vänster och höger lager känns släta och fina, dock testade jag att rucka på vevpartiet i sidled och la till märke att det uppstår ett "knakande" ljud (lite som det ni var inne på tidigare att det kanske sitter för "tight").

Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Du behöver en lagerpress för 6805-lager och gärna en skvätt Loctite 641 som du applicerar en sträng på ytan mellan lagerkopp och ram. Låsvätskan smörjer under installationen och låser sedan fast lagerkoppen i ramen för minskad knakrisk.

Och när du ändå beställer så är en utdragare bra för den dagen du behöver byta. 6805

Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Just ja! Eftersom det är BB30 så behöver du en utdragare för 6806 också för när du ska ta ut de gamla lagren
samt en tång för att få ut låsringarna som sitter innanför lagren. De låsringarna ska inte vara kvar om du installerar Hawklagren.

Gör rent lagerytorna noga innan du installerar nya vevlagret. Med isopropylalkohol t ex.

Film på hur man byter BB30-lager:

Swizz

Medlem
Just ja! Eftersom det är BB30 så behöver du en utdragare för 6806 också för när du ska ta ut de gamla lagren
samt en tång för att få ut låsringarna som sitter innanför lagren. De låsringarna ska inte vara kvar om du installerar Hawklagren.

Gör rent lagerytorna noga innan du installerar nya vevlagret. Med isopropylalkohol t ex.

Film på hur man byter BB30-lager:
Tack för din hjälp, uppskattar det, har beställt HAWK lager, har en bekant som arbetar på en cykelverkstad, låter han få byta ut lagret.

Swizz

Medlem
Jag lämnade in cykeln hos Velotec, de har bytt ut lagret, sitter nu ett HAWK lager, det knastrande ljudet uppkommer fortfarande efter byte, jag bad de även justera in växlarna. Såg att vajern till växelföraren är "uppflärpad" , han på Velotec tyckte att det inte var något speciellt utan de brukar bli så (laddat upp en bild på hur den ser ut).
20210615_084704.jpg

Luzen

Aktiv medlem
Jag blev tokig på knak på min gamla mtb. Det visade sig att lite mer fett på qr-kopplingarna gjorde susen.

Erik Björn

Medlem
Har en mtb med kolfiberram och komplett Deore xt hollowtech vevparti (3st klingor) och växelgrupp, cykeln har börjat ge ifrån sig ett knastrande ljud från vevpartiet när den belastas med en hög växel samtidigt som jag står upp, cykeln har inte gått långt och komponenterna är relativt nya. Har utfört följande åtgärder,

-Plockat isär vevpartiet och pedaler, rengjort och smort upp allt, dragit allt med moment.
-Justerat främre växelföraren.

Noterade att vajern till den främre växelföraren blivit lite uppsprättad, dock känns inte den som boven då felet endast uppkommer när jag kör på näst högsta och högsta växeln.
Tjena hadde ett liknande problem på ett hallowtech vevparti, trofé länge att det var vevpartiet som lät och plockade isär det flera gånger. Men det visade sig att det var växelörat som fått sig en liten smäll så det låg och rörde sig lite fram och tillbaka.
Detta kanske är orsaken till ditt problem också

Swizz

Medlem
Tjena hadde ett liknande problem på ett hallowtech vevparti, trofé länge att det var vevpartiet som lät och plockade isär det flera gånger. Men det visade sig att det var växelörat som fått sig en liten smäll så det låg och rörde sig lite fram och tillbaka.
Detta kanske är orsaken till ditt problem också
Kollade upp det precis, ser ut som nytt, cykeln har inte gått hårt och är i nyskick vilket gör det hela ännu mer invecklat

dogday

Aktiv medlem
Kollade du på sadelstolpen? Även när du står upp så kan en torr sadelstolpe knaka mot ram (egen erfarenhet). Jag har t.o.m. haft problem med att railsen på sadeln knakat – antagligen inte det, men kanske värt att fetta in för att kunna utesluta.

Swizz

Medlem
Kollade du på sadelstolpen? Även när du står upp så kan en torr sadelstolpe knaka mot ram (egen erfarenhet). Jag har t.o.m. haft problem med att railsen på sadeln knakat – antagligen inte det, men kanske värt att fetta in för att kunna utesluta.
verkar som att allt är infettat, jag sitter inte heller på sadeln när det knastrar kan försöka spela in en film på ljudet.

gandhi

Aktiv medlem
Verkar väldigt regelbundet. 4 eller 5 knäpp på vad som jag uppfattar som varje tramptag (?). Hör hur du växlar i början innan det börjar knäppa. Vilken växel har du när det knäpper?

gandhi

Aktiv medlem
Ja, stora klingan fram och 9:ans samt 10:ans krans
Ok, det är bra information!
Dels kan du kolla om växelörat är rakt genom att ställa dig rakt bakom cykeln och se om det är helt lodrätt. Även om cykeln är ny kan den ha fått ett skadat växelöra. Alternativt att det inte är fastskruvat ordentligt i ramen. Sitter ofta med en eller två m4 eller m5. Testa att dra åt dem.

Ett annat alternativ är om kassetten inte är åtdragen ordentligt. Ta av hjulet och känn på kassetten axiellt. Dra åt med kassettverktyg.
Samma effekt om hjulaxeln är lite glapp. För löst förspända hjullager.

När kedjan är långt ut på hjulet så blir hävarmen större och då kan ev glapp och lösa delar ge sig till känna. Knäpper det även när du kör på lilla klingan fram och 9, 10 bak? (Bra att isolera förutsättningarna för knaket: är/är inte)

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Låter nästan som att kedjan skrubbar framväxeln lite. Är det trimläge på de där 3-delade Mtb-framväxlarna? Eller behöver den justeras en aning?
Vill minnas jag haft sånt där ljud på nån cykel med vajerväxlar, och då försvann det när jag använde trimläget.

Swizz

Medlem
Ok, det är bra information!
Dels kan du kolla om växelörat är rakt genom att ställa dig rakt bakom cykeln och se om det är helt lodrätt. Även om cykeln är ny kan den ha fått ett skadat växelöra. Alternativt att det inte är fastskruvat ordentligt i ramen. Sitter ofta med en eller två m4 eller m5. Testa att dra åt dem.

Ett annat alternativ är om kassetten inte är åtdragen ordentligt. Ta av hjulet och känn på kassetten axiellt. Dra åt med kassettverktyg.
Samma effekt om hjulaxeln är lite glapp. För löst förspända hjullager.

När kedjan är långt ut på hjulet så blir hävarmen större och då kan ev glapp och lösa delar ge sig till känna. Knäpper det även när du kör på lilla klingan fram och 9, 10 bak? (Bra att isolera förutsättningarna för knaket: är/är inte)
Växelörat är spikrakt och sitter åtdraget. Kassetten är åtdragen enl. föreskrivet moment, den glappar sidled någon enstaka millimeter, men det är vanligt enligt cykelverkstaden. Nej det låter inte på lilla klingan och 9,10:ans drev på kassetten. Har bytt nu växelvajer och ljudet finns fortfarande där. Växlarna är injusterade perfekt.

Swizz

Medlem
Låter nästan som att kedjan skrubbar framväxeln lite. Är det trimläge på de där 3-delade Mtb-framväxlarna? Eller behöver den justeras en aning?
Vill minnas jag haft sånt där ljud på nån cykel med vajerväxlar, och då försvann det när jag använde trimläget.
Det var min tanke också, men kedjan vandrar knappt något i sidled och varför vandrar den vid belastning i sådana fall endast på högsta växeln om den nu skulle göra det?

Vad är trimläge?

Corleone

Ny medlem
Jag har haft samma problem vid tramptag. Tog bort vänster pedalarm och fettade in vevaxeln för kunde jag t.o.m. se att det gått torrt på fett. Väl klar så började det knaka om höger sida istället. Tog bort hela vevpartiet och monterade isär kuggkransar mm och fettade in. Nu knakar det inte längre.

MB-0

Medlem
Kan även vara värt att kolla så pedalerna är fastdragna tillräckligt hårt och så att det inte är nån grad eller smuts mellan veven och pedalaxeln (anläggningsytorna). Och så lite fett så klart...

-Andy-

Aktiv medlem
Enklaste är att gå igenom hela drivlinan och dra åt/fetta/justera in allt enligt konstens alla regler. Att gissa och testa det ena efter det andra tar enligt min erfarenhet mycket längre tid kalendermässigt än att metodiskt och systematiskt jobba sig igenom drivlinan.

Pqz

Aktiv medlem
Kolla att hjulaxlarna är infettade, framför allt gängorna. Har man inte kört thru-axle tidigare är det lätt att missa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer