Knep för att få foten på rätt ställe på plattisar?

Paka

Medlem
Sedan jag började köra med plattisar så har jag fått mer & mer ont i vaderna. Jag antar att det beror på att jag har fötterna för lång bak på pedalerna. (Dvs pedalen får långt fram mot tårna.) Med hårda sulor på skorna är det inte helt lätt att känna exakt var pedalen är tycker jag. Opraktiskt att behöva åka och titta ner på pedalerna när det finns träd & stenar i vägen också. Så frågan: Finns det något "knep" för att få fötterna på rätt ställe? Funderade på att klistra fast gummikuddar under sulorna för att kunna trycka fram dem till ett "stopp".
Jag har kört lvg och grusvägs-mtb med spd tidigare och då haft klossarna så långt bak under foten det bara går och det har känts bra.
Att jag gått över till plattisar är för att jag börjat köra mer i skogen med mer tekniska utmaningar och jag vågar helt enkelt mer när jag inte sitter fast.
Eller kan smärtorna bero på skoval? Kör i ett par stabila "vanliga" salomonskor nu. Alltid kul att kunna lösa problem genom att köpa nya prylar istället för att träna tåhävningar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Köp cykelskor för plattisar. De är lagom styva så du känner var du har pedalen och slipper gissa. Du får också förmodligen bättre grepp.

glitch

Aktiv medlem
+1 köp Fiveten Freerider Pro så löser sig saken. Tjusningen med plattisar är att man kan ställa foten lite hur som.

xdr

Aktiv medlem
Jag tror det är en vanesak också. Jag har inga problem att veta var jag har fötterna, även på mina superhårda oinkörda skor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer