Knepig ventil.

fredd_

Ny medlem
Knepig ventil.
Hej.
Kan någon vara snäll och svara på hur pumpar upp däcket med denna ventil?
Har försökt hur mycket som helst, men det går ju bara att få ur luften:/.
Kanske jag som bara är dum och inte fattar, men någon gång måste ju vara den första.
Vill ju ut och pumpa i spåren :).
20070717189.jpg ht=725

Knepig ventil.
Ventilen på bilden är en racerventil, även kallad prestaventil. För att pumpa i luft (och ta ur för den delen) måste du lossa den lösa lilla muttern överst. Pumpa sedan som vanligt. Dra sedan åt muttern när du är klar. Pumpen du använder måste klara racerventiler, har varit med om att vissa äldre pumpar inte gör det.

Knepig ventil.
Jo, ta ur luften vet jag hur man gör.
Men just pumpa i luften visste jag inte hur man gjorde.
Har aldrig sett en sådan ventil innan, hur ska jag då veta hur jag ska göra :/.
Kan tillägga att det är inte till någon racer cyekl, utan till en scott reflex, det var därför jag blev så fundersam.

Men tack tobhas för hjälpen.!

Knepig ventil.
Ok.

Vissa nya pumpar klarar bilventil och räser, men inte samtidigt *). Vanligtvis kan man skruva av huvudet, ta ur packningen och plastbiten som sitter innanför, vända på båda var och en för sig och sätta tillbaka (med gummibiten längst ut och plastbiten längst in).

Ventilen heter egentligen presta och är vanlig även på MTB. Jag kör alltid med presta eftersom den är något gram lättare, men framförallt snyggare!

*) Undantag finns, men då har de två hål och ingen tvekan borde råda vilket hål som passar till vilken ventil.

Knepig ventil.
har du bara en pump som klarar presta ventil som den där kallas, så ska det bara vara att lossa muttern, trycka på pumpen, pumoa, dra av pumpen, skruva åt muttern igen me fingrarna.

presta ventil, eller racer ventil som det oxå ibland kallas, används ofta på både racer o mtb, kanske inte de för vardagsbruk, men de lite finare cyklarna brukar ha det (utom möjligen DH hojjar, där ja tror bilventil ä rätt populärt, ä dock inte säker). så racer ventil betyder inte att det specefikt ä för racer, även om namnet låter så. finns ju racer bil oxå, o det är ju inte samma sak som en racer cykel :D fast de kallas lika :D

Knepig ventil.
Snurra hjulet så att ventilen kommer i högsta läge (pekar nedåt). Skruva upp muttern helt. Använt pump som kan låsas på ventiken och pumpa.

Det är en jättebra ventil som håller luften kvar länge, länge.

Knepig ventil.
För det första, kolla att du har rätt pump... annars går det garanterat inte; och för det andra, så ibland kan ventilen har ett baksug som gör att det kan vara svårt att pumpa upp... vicka pumphuvudet lite fram och tillbaka så brukar det lösa sej. Eller ännu bättre, släpp ut lite luft precis innan du pumpar up..

Knepig ventil.
Har du inte rätt pump kan du köpa en adapter jättebilligt som du skruvar på ventilen innan du skall pumpa. Sen kan du pumpa med en vanligt bilventil-pump

Tillbaka
Topp