Knirkande ljud kolfiberram?

Belse

Aktiv medlem
Har ett drygt knirkande ljud på cykelcrossen när jag trampar, hörs speciellt när det går lite tyngre uppför. Var ska man börja leta, kan man utesluta sadelstolpe/sadel om det fortfarande låter när man ställer sig upp? Pedalerna är ju enklare att kolla än vevlagerinfästningen men brukar pedalerna kunna låta även om dom är riktigt åtdragna?

Belse

Aktiv medlem
Nu så... har jag gjort rent, och lagt på ny kolfiberpasta på sadelstolpen, satt i nya lager i vevlagerhylsan, och fettat in densamma med ett fint vattentåligt fett innan jag drog ihop lagerhylshalvorna, tagit bort lillklingan och lagt lite fett runt klingfästena innan jag drog ihop dom igen med lite Loctite på skruvarna och 12 Nm, smort in bakhjulsaxeln med fett, och dragit fast axeldropoutsen lite grann då ena skruven på dom var liiite lös, tagit bort pedalerna och lagt på lite fett på gängorna innan dom drogs fast igen. Cykeln knakar och gnirkar fortfarande när jag trampar, även om jag ställer mig upp.
Vad ska man kolla på sen, bakhjul och ekerspänning kanske, men det låter inget när man bara rullar utan man måste trampa för att det ska låta, och hjulet är rakt och fint, kassettlåsmuttern är också efterdragen med 40 Nm...

Tips tack om nån har något...

Lingon

Aktiv medlem
Styrlager, styrstam, styre, växelöra, bakväxelskruv. Är det kolvevar, så kolla att dom inte delaminerat.

Ollton

Ny medlem
Ja - pedaler kan låta även om de är åtdragna. Hade liknande problem som löste sig med rengöring och nytt fett i lagren i pedalerna.

gandhi

Aktiv medlem
Jag skulle rikta strålkastarna mot vevlagret trots att du bytt. Det är inte lagren i sig som knakar utan lager mot ram som beror på dåliga tillverkningsteknik hos ramtillverkaren. Det kan resultera i dålig linjering (axiell och/eller radiell) mellan höger och vänster sida, för stora eller för små hål eller orunda hål, eller en kombination av allt ovan.

Vad är det för vevlager, vevparti, ram?
Är det kolfiber i vevlagerhuset eller är det en metallhylsa inbakad i ramen?
Hur ser lagerbanorna ut på vevaxeln? Spåriga, släta, ojämt slitna höger/vänster?

bearthefear

Aktiv medlem
Anläggningsytan mellan kloss och pedal kan också knarra/gnissla. Mina 5 år Time-pedaler kan ibland låta förjävligt. En droppa olja på plasten så försvinner ljudet. Lätt att prova :)

Belse

Aktiv medlem
Kolfiberram med pressfitlager, använder en sån däringa hylsa med ett gängat rör i mitten för att hålla ihop presshalvorna, ska testa med Loctite cylindrisk fastsättning istället för fett på pressytorna tror jag. Ultegra 6800 vev med aluminiumvevar, och vevaxeln är felfri. Pedalerna (Ultegra) rullade lätt och fint, men kanske får plocka isär och fetta om dom också. Styre, stam, styrlager har jag inte kollat nåt på än, låter som att det kommer från mitten av cykeln, men är ju lätt att lura sig på varifrån ljudet kommer...

bdn

Medlem
Matnyttigt tips är att kolla upp hambini på youtube så får du se vad gandhi pratar om ett par inlägg upp i tråden. Du kan jaga det där ljudet i evigheter och aldrig bli av med det innan du fastställer om din ram är inom rätt toleranser när det kommer till ditt vevhus. Du kan ha tur att de går att lösa oljudet men linjerar inte allt upp på rätt sätt så sliter du ut dina lager onödigt fort.

gandhi

Aktiv medlem
Kolfiberram med pressfitlager, använder en sån däringa hylsa med ett gängat rör i mitten för att hålla ihop presshalvorna, ska testa med Loctite cylindrisk fastsättning istället för fett på pressytorna tror jag.

Ultegra 6800 vev med aluminiumvevar, och vevaxeln är felfri.
Känns som en bra plan. Gör rent ytorna. Om ramytan är kolfiber behöver du behandla med aktivator (typ loctite 7471 eller 7649 på ramen för att cylinderlåsningen (mediumstark t ex loctite 641) ska fästa.

Är det Wheels Mfg som gjort skruvhylsan/vevlager?

exydo

Aktiv medlem
Bakaxeln om det är genomgående, fetta in den och gängorna, har funkat i många fall för mig.

Erriv

Medlem
Long-shot, men jag hade liknande problem med en gammal kolfiberram för många år sedan. Visade felet uppenbarades när jag skulle plocka isär för att sälja den (blev inte så mycket cyklande på grund av knirret). Var klämman till framväxeln som tog i bakdäcket vid belastning (flex i ramen), var avskavt en rätt bra bit men det syntes inte så länge bakhjulet var monterat.

Belse

Aktiv medlem
Long-shot, men jag hade liknande problem med en gammal kolfiberram för många år sedan. Visade felet uppenbarades när jag skulle plocka isär för att sälja den (blev inte så mycket cyklande på grund av knirret). Var klämman till framväxeln som tog i bakdäcket vid belastning (flex i ramen), var avskavt en rätt bra bit men det syntes inte så länge bakhjulet var monterat.
Ingen klämma på framväxeln, sitter på ett fast fäste i ramen...

Belse

Aktiv medlem
Känns som en bra plan. Gör rent ytorna. Om ramytan är kolfiber behöver du behandla med aktivator (typ loctite 7471 eller 7649 på ramen för att cylinderlåsningen (mediumstark t ex loctite 641) ska fästa.

Är det Wheels Mfg som gjort skruvhylsan/vevlager?
Är en ingjuten metallhylsa i ramen, och ett sånt här vevlager: https://www.bike-components.de/en/Rotor/BB-4224-BB30-for-24-Road-Steel-Bottom-Bracket-p31594/

Har satt i nya lager i lagerhylsan då dom gamla var lite halvdåliga, men det hjälpte inte så dom hade nog kunnat rulla några mil till men nu är dom utbytta iaf...

gandhi

Aktiv medlem
Är en ingjuten metallhylsa i ramen, och ett sånt här vevlager: https://www.bike-components.de/en/Rotor/BB-4224-BB30-for-24-Road-Steel-Bottom-Bracket-p31594/

Har satt i nya lager i lagerhylsan då dom gamla var lite halvdåliga, men det hjälpte inte så dom hade nog kunnat rulla några mil till men nu är dom utbytta iaf...
Då klarar du dig utan aktivatorn.
Sitter lagren tajt eller löst i Rotor-BB4224? Om de sitter löst så kan det vara läge att applicera cylindrisk låsning även på yttre lagerbanan på lagret. Tryck in lagret halvvägs och applicera lite låsningsvätska på den delen av lagret som fortfarande syns. Tryck sedan i lagret tills det bottnar. Kapillärkrafterna gör att vätskan fördelar sig jämt över ytan (eller rättare sagt ut till de eventuella "hålrum/glipor" som orsakar knaket).

Ser ut att vara 6805 lager med en adapterhylsa i polymer som tar diametern från 25 till 24 mm. Bra med standardlager! Lager är slitdelar så det är bara att byta när de börjar kännas "grusiga".

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer