Knöliga däck

Ilves

Aktiv medlem
Knöliga däck
Min sprillans nya grushoj är litet knölig. På den första rundan var det liksom ett litet skump för varje varv som hjulen roterade. Jag tömde däcken, pumpade in litet luft, masserade däcken och pumpade sedan upp dem helt. Gav mig ut på en ny runda. Det var fortfarande ett skump för varje varv som hjulen roterade. Jag ägnade 40 minuter åt att tömma luften, pumpa in litet luft, massera däcken, pumpa in litet mer luft, massera däcken o s v. Gav mig ut på en ny runda. Det var fortfarande ett skump för varje varv som hjulen roterade. Jag satte hjulen i riktstället. Resultatet: Fälgarna är helt OK, raka (diffar på någon mm) och runda. Men däcken ser osymmetriska ut. Med ventilen längst ned så är däcken litet, litet plattare klo 9-10 (ni vet vad jag menar). Intressant nog på nästan samma ställe på båda hjulen.

Det borde vara det som gör att det skumpar till, jag känner det tydligast när jag inte trampar. Hur får jag däcken att bli symmetriska? Däcken är Kenda Flintridge 30 TPI Casing Wire Bead (har bara goda erfarenheter av Kenda hittills), slangarna någon anonym historia, hittar inget fabrikat tryckt på slangen. Slangarna saknar däremot den lilla ringen längst ned på ventilen, ni vet den där som man skruvar ner så att den håller ventilen på plats. Faktum är att "ventilhalsarna" är helt släta, det går inte att sätta dit en ring. Det är första gången jag har sett den lösningen.

Eller är det någon som har någon annan teori?

n3wton

Aktiv medlem
Knöliga däck
Ventilerna har inget med saken att göra, man kan gott köra utan muttern.

Runt hela däcket går en liten "list" nära fälgbanan. På den kan du se om däcket sitter korrekt hela vägen runt på båda sidor, dvs om det "poppat" eller inte. Om däcken sitter korrekt är de förmodligen skräp och bara att kassera.

Sitter de däremot inte korrekt, vilket ofta kan vara fallet, kan man behöva spruta på lite såpvatten utmed däcksidan så att däcket lättare kan hoppa upp i korrekt position.

Av namnet på däcken att döma låter det som stela och tröga däck, samt att de har kanttråd i metall (dvs icke vikbara). Gissar att detta kan bidra till att de är lite krångliga att få att poppa upp korrekt. Vissa kombinationer av däck och fälg kan dessutom vara lite kinkigare än andra har jag läst på internet.

moros

Aktiv medlem
Knöliga däck
Nu vet jag inte om det är tubeless däck och fälg men ibland kan den kombinationen vara svår om man kör med slang. Framförallt på gravel/lvg. Jag har ett par Schwalbe G-one och de är överjävla svåra att få på plats med slang. Men tubeless poppar de på plats utan problem

nisseson

Aktiv medlem
Knöliga däck
Haft precis det problemet med ett Continental Sport Contact. Det var (som n3wton beskriver) däcket som inte satt helt rätt, det syntes om man tittade noga på sidomarkering kontra fälgen. Mycket (mycket!) såpavatten, uppumpning till nära maxtryck och visst våld fick det att sätta sig rätt till slut. Sen kunde jag släppa ner trycket till användbart och cykla skumpfritt.

onegear

Aktiv medlem
Knöliga däck
Blås upp slangarna utan att dom är i däcken. Obs bara lite luft... Billiga slangar kan vara otroligt ojämna i gummitjocklek så kolla hur slangen ser ut. Är det riktigt illa så märks det på däcket när det är monterat och pumpat.

Ilves

Aktiv medlem
Knöliga däck
Däcken är så vitt jag vet helt nya. (Däremot vet vi såklart inte hur länge de har hängt i fabriken.) Men det får bli en omgång med däck, såpvatten och en lista med svordomar i helgen. Får återkomma om det inte hjälper. Tack för svar!

Pfaff

Aktiv medlem
Knöliga däck
Är det bägge däck? Har cykeln stått stilla på samma fläck en längre tid, som över vintern, kan däcken faktiskt utveckla en platt yta på ”sittytan”.

Ilves

Aktiv medlem
Knöliga däck
Är det bägge däck? Har cykeln stått stilla på samma fläck en längre tid, som över vintern, kan däcken faktiskt utveckla en platt yta på ”sittytan”.
Jepp, det är bägge däcken. Tror inte att den stod så länge i fabriken och här hemma åkte den direkt från kartongen upp i mekstället, men visst, det är möjligt. Men litet eller mycket våld + ovan nämnda tips hjälper förhoppningsvis.

maRRtin

Aktiv medlem
Knöliga däck
Jepp, det är bägge däcken. Tror inte att den stod så länge i fabriken och här hemma åkte den direkt från kartongen upp i mekstället, men visst, det är möjligt. Men litet eller mycket våld + ovan nämnda tips hjälper förhoppningsvis.
Är det vid ventilen som däcket har en liten bump? Jag har råkat ut för det någon gång när jag körde med en slang som var för liten i förhållande till däcket.

Pfaff

Aktiv medlem
Knöliga däck
Om slangen knölar är ett tips att göra som de gamla cykelmekarna, talka slang och insida däck generöst. Fungerar som smörjmedel samt hindrar att slang och däck växer samman.
Eller köra slanglöst såklart...

Ilves

Aktiv medlem
Knöliga däck
Prövade förslaget att använda generöst med såpvatten och kombinerade det med att pumpa upp däcken snabbt och hårt istället för långsamt och litet mer försiktigt. Och... det funkade. Det smällde till några gånger i fälgarna när däcken trycktes ut på plats och vid testrundan efteråt så var skumpandet borta. Så tack för alla tips och råd!

SIE

Aktiv medlem
Knöliga däck
Jag hade lustigt nog exakt samma problem, och sedermera lösning, i torsdags efter ett slangbyte i pga punka. Däcket delvis fast i mitterännan i fälgen, inget jag lyckades poppa rätt med minipumpen på kontoret men väl hemma gick det fint.

n3wton

Aktiv medlem
Knöliga däck
Jag hade lustigt nog exakt samma problem, och sedermera lösning, i torsdags efter ett slangbyte i pga punka. Däcket delvis fast i mitterännan i fälgen, inget jag lyckades poppa rätt med minipumpen på kontoret men väl hemma gick det fint.
Där hade nog jag kört saliv till tusen. Borde duga som ersättning till såpa om man står i ett dike någonstans..

Batavus

Aktiv medlem
Knöliga däck
Om man har slang kan en vridning eller ett litet veck eller litet för lång slang orsaka "bump". Men det går över när du pumpar däcket. :devilish:

Topp