Köp av extra kedja till MTB

UmeJanne

Ny medlem
Jag har nyligen köpt en MTB, så jag är nybörjare på det här :). På cykeln sitter Sram GX Eagle 1x12. Original drevet är bytt mot ett ovalt 36T drev.
Jag har av en mer erfaren cyklist fått tips om att köpa en extra kedja och växla mellan dem för att spara på kassett och drev.
Jag tänkte höra med någon kunnig om man kan "uppgradera kedjan" och köpa en Sram X01 kedja istället för GX kedja?
(Båda har 126 länkar)

Classe75

Medlem
Dock kommer du att, eventuellt, behöva korta ner den nya kedjan till rätt längd. Om du inte har en kedjebrytare, köp en samtidigt som kedjan.

solgule

Medlem
Jag köper ny GX-kedja runt en halv procent förlängning istället.

Anledningar:

- Pris per timma verkar vara samma för GX och X01. (Ska man bara ha två kedjor så är X01 bättre så klart, en XO1 kan nog motsvara upp till två GX.)

- Byter man mellan två kedjor passar inte en ny kedja till slut, tråkigt om en går sönder då.

- Ny kedja växlar bättre än en sliten, i alla fall i min misshandlade gx-växelförare (min från 2018 är feldesignad för stig, tuggar alla pinnar inom räckhåll).

- Fabrikssmörjan är bra, håller lääänge. Torka bort den från utsidan bara. Gnid med trasa fuktad med lite symaskinsolja. Upprepa efter varje tur. Har kört 60 timmar nu utan att göra mer än så. Nästan noll slitage. Kletigt fösta turerna bara, sedan väldigt rent, miljövänligt och billigt i drift.

Edit: är på 3:e GX kedjan, första GX kassetten.

Senast ändrad:

hbn

Medlem
Jag tycker fabrikssmörjan är hemsk. Inomhus funkar den säkert bra, men utomhus och ffa till MTB attraherar den en massa grus

UmeJanne

Ny medlem
Hej och tack alla som skrivit och kommenterat min fråga ovan :)

Cykeln är i princip ny. När jag köpte cykeln satt nästan all färg kvar på kuggarna.
Nu har jag två otroligt roliga turer på cykeln bakom mig och jag ser att färgen har nöts bort på vissa ställen.

Så om jag tolkar ni som skrivit ovan så säger ni så här: