Köp av extra kedja till MTB

UmeJanne

Ny medlem
Jag har nyligen köpt en MTB, så jag är nybörjare på det här :). På cykeln sitter Sram GX Eagle 1x12. Original drevet är bytt mot ett ovalt 36T drev.
Jag har av en mer erfaren cyklist fått tips om att köpa en extra kedja och växla mellan dem för att spara på kassett och drev.
Jag tänkte höra med någon kunnig om man kan "uppgradera kedjan" och köpa en Sram X01 kedja istället för GX kedja?
(Båda har 126 länkar)

Classe75

Medlem
Dock kommer du att, eventuellt, behöva korta ner den nya kedjan till rätt längd. Om du inte har en kedjebrytare, köp en samtidigt som kedjan.

solgule

Medlem
Jag köper ny GX-kedja runt en halv procent förlängning istället.

Anledningar:

- Pris per timma verkar vara samma för GX och X01. (Ska man bara ha två kedjor så är X01 bättre så klart, en XO1 kan nog motsvara upp till två GX.)

- Byter man mellan två kedjor passar inte en ny kedja till slut, tråkigt om en går sönder då.

- Ny kedja växlar bättre än en sliten, i alla fall i min misshandlade gx-växelförare (min från 2018 är feldesignad för stig, tuggar alla pinnar inom räckhåll).

- Fabrikssmörjan är bra, håller lääänge. Torka bort den från utsidan bara. Gnid med trasa fuktad med lite symaskinsolja. Upprepa efter varje tur. Har kört 60 timmar nu utan att göra mer än så. Nästan noll slitage. Kletigt fösta turerna bara, sedan väldigt rent, miljövänligt och billigt i drift.

Edit: är på 3:e GX kedjan, första GX kassetten.

Senast ändrad:

hbn

Medlem
Jag tycker fabrikssmörjan är hemsk. Inomhus funkar den säkert bra, men utomhus och ffa till MTB attraherar den en massa grus

UmeJanne

Ny medlem
Hej och tack alla som skrivit och kommenterat min fråga ovan :)

Cykeln är i princip ny. När jag köpte cykeln satt nästan all färg kvar på kuggarna.
Nu har jag två otroligt roliga turer på cykeln bakom mig och jag ser att färgen har nöts bort på vissa ställen.

Så om jag tolkar ni som skrivit ovan så säger ni så här:
1. Köp en extra GX kedja istället för en X01 kedja. Längden borde väl vara den samma då?
Allt köp 2 st X01 kedjor istället? NOT: Ska köpa kedjebrytare
2. Tvätta av kedjan och använd en trasa som fukta med lite symaskinsolja. Dra av kedjan.

Möjligen en dum fråga men följer det inte med ett kedjelås om man köper en kedja? Verkar som att man behöver köpa en "Sram PowerLock Chain Connector 12-speed"?

Senast ändrad:

solgule

Medlem
1 a) Nej. Alla kedjor säljs för långa, så köp en kedjebrytare för 12s. Räkna länkar på den kedjan som sitter på cykeln, kapa nya till samma antal.

1 b) Om du bara vill ha två kedjor per kassett är X01 bättre val. Du kan ha en GX och en X01 om du har koll på att GX slits snabbare. Köp mätverktyg för kedjeslitage. Byt kedja senast när skillnad är 0,5% mellan kedjor.

Krångligare är att mäta med skjutmått: Ställ skjutmåttet på 132 mm, sätt måttet mellan rullarna i kedjan och mät hur mycket mer som går förlänga från 132. En ny kedja ligger mellan 132,10 och 132,30. Jag byter till ny kedja vid max 132,75 mm. Kan vara ett pill att mäta rätt. Jag mäter tre gånger och tar max. Kanske inte en metod för alla, krävs noggrannhet.

2. Trasa med symaskinsolja gäller bara nyuppackad kedja, den som sitter på cykeln kan vara avfettad. Då krävs att man droppar på något lämpligt för årstid och torkar bort överflöd.

Nya kedjor har fabrikssmörjning som är som vått klister. Trasan med symaskinsolja är till för att få bort klisteroljan från utsidan. Första turerna kommer det ut mer klisterolja som måste bort tillsammans med böset från skogen som fastnat. Om du droppar på olja så löses klisteroljan även invändigt, då håller det sämre och slutar inte kleta ned utsidan förrän det är slut invändigt.

Edit: SRAM kedjor har medföljande snabblås, som är engångs. De går att öppna med specialverktyg eller en gammal eker och återanvända någon gång på egen risk. Jag har inte det problemet eftersom jag byter till ny kedja varje gång.

Senast ändrad:

OlofSx

Medlem
Tycker du fått bra svar i den här tråden men vill bara förtydliga:
- köp ett mätverktyg för kedjeslitage som kan mäta 0.5% förlängning, många kan bara mäta 0.75% och 1%, och vid så mycket slitage har troligtvis kassett också slitits så mycket att även den behöver bytas.
- köp en kedjebrytare som klarar av 12-speed kedjor.
- du måste inte nödvändigtvis köpa en SRAM kedja, t.ex. KMC gör bra kedjor (de gör bara kedjor). Det sagt skulle nog jag testat SRAM X01 i ditt fall.

kais01

Aktiv medlem
nämnda kmc gör också återanvändbara kedjelås; bra om man skall växla mellan flera kedjor. men varför i så fall nöja sig med två...

kör själv på mtb tvärtom; en kedja som fördelas på flera hjulpar med olika kassetter. ger klar risk för ökat kassettslitage, men det har i mitt fall visat sig inte spela särskild roll.

för när kedjan byts vid typ 0,75-1 procent efter ett knappt års användning gör jag en renovering av kassetterna och allt är som nytt igen. har ingen kassett i bruk som är yngre än 2016, och de är samtliga knappt inslitna med ett antal möjliga år framför sig, gissningsvis snarare 10 än 5.

för landsväg och pendling har jag bara ett hjulpar vilket nog är mekaniskt gynnsammare, men följer samma koncept med kassettrenovering vid kedjebyte. på pendlaren har ett par av de mjukare titandreven efter kanske fem kedjebyten bara halva tandbredden kvar, men funkar oklanderligt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer