oxr:
Det är inte jag som påstår att den enda skilnaden mellan HG-93 och HG-73 är förnicklingen, det är Shimano (och ett test i Tour):
CN-HG73
CN-HG93
CN-HG7701
Iofs påstår de att HG73 är helgrå, HG93 är halvblank och endast DA-kedjan HG7701 är helblank, kolla länkarna ovan.
Men, som jag skrev ovan, enligt ett test i tidningen Tour, så är det ingen skillnad i vikt och endast [/b]minimal[/b] skillnad i växlingsfunktion och livslängd mellan HG72, HG92 och HG7700. Dessa har sedan dess ersatts av de förstärkta HG73, HG93 och HG7701.
Om man tror på testet så är den stora anledningen till att köpa HG7701 kedjor istf HG73 att den är snyggare, för den som gillar blanka kedjor alltså.
Det är väl ingen dålig anledning, men att oxå påstå att HG7701 skulle vara
bäst bara för att den är blank, är för mig lite långsökt.
SRAMs kedjelås för 9-delade kedjor(guld?) fungerar utmärkt tillsammans med Shimanos HG-kedjor, jag har själv använt dem i flera år.
Flera cyklister på nätet påstår, vilket oxå framgår av Tours tester, att SRAMS kedjor håller längre men att Shimanos växlar bättre.
Det stämmer oxå med min erfarenhet.
Men många jag cyklar med är helt nöjda med den växlingsfunktion som SRAM-kedjorna erbjuder, jag har också provat SRAM och tycker att HG-kedjorna fungerar bättre på mina cyklar.
De senaste åren har jag gjort så att på våren så sätter jag en ny kedja på fin-/sommar-cykeln och flyttar dess kedja och kassett till vintercykeln.
Om man byter kedjan innan den blir för sliten så kan man använda upp till tre kedjor på samma kassett.
Hur kollar man då att kedjan inte är för sliten?
Enkelt, det är bara att mäta, läs mer här:
<http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm>
/Håkan
Som inter har ng SRAm-kedja länger, men både 73, 93 och 7701-kedjor.
Det är snyggt med blanka komponenter på en lvg!