Köp av kedja...behöver hjälp!

A

Anders G

Guest
Köp av kedja...behöver hjälp!
Skulle nog satsa på en SRAM kedja pga deras utomordentligt bra kedjelås.
Med shimano kedjor måste man hålla på och fibbla med nitar om man kört av kedjan. Det går iofs att använda länken på en shimano kedja också men jag föredrar ändå SRAM .Har haft två shimano kedjor vid olika tillfällen som gått av flera gånger vardera (modell HG93) . Använder numera SRAM under samma förhållanden och på samma cykel (PC 89 med hålstansade länkar. Ej ihåliga nitar, tycker det känns lite mer osäkert!), och har inte kört av.
Min teori om varför SRAM kedjorna hållit bättre är pga de enligt mina erfarenheter hitintills tål slitage i sidled bättre(orsakat av "cross chaining"). Använder man helatiden korrekt kedjelinje håller säkert shimano minst lika bra men jag har en ful ovana att använda fel växlar utan att tänka på det. Detta är min högst ovetenskapliga teori och det finns antagligen lika många idéer om vad som är bra som det finns användare här på forumet, så du kommer nog att få ett par infalls vinklar till.
Detta är iallafall det som funkar för mig.
 

freddan

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Kör bara på shimano-kedjor och har faktiskt aldrig kört av nån.. Så för mig funkar dom alldeles utmärkt. :) Oftast blir det HG-93..
 

Per

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
> Varför är den bäst tycker du?

Därför att den växlar bättre än någon annan kedja jag använt. Har prövat andra, bl a 1000 mil på diverse i god tid bytta Sachs/Sram, o Shimanos XT nivå, minns inte vad den hette IG 92 tror jag (men kan ha fel), ingen växlar så bra som CN7701.

Per

 
Köp av kedja...behöver hjälp!
Jag gillade SACHS men de har blivit uppköpta av SRAM så det är deras kedjor jag trampar runt med. Minns inte modellbeteckningen, ingen av de dyraste iaf..

Har två SRAM och en Shimano som jag växlar mellan (för att slippa byta kassett och klingor så fort) och jag märker ingen skillnad. Föredrar dock SRAMS Power Link så man slipper använda verktyg för att ta bort kedjan (bra vid rengöring).

Edit: Power Link ska det vara, inte Gold Link som är Shimanos :)



Post Ändrad (04-02-06 09:54)
 

42Hz

Aktiv medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Jag har trampat av båda mina Shimanokedjor (sort är jag osäker på) men aldrig gjort det med SRAM (Sachs). Så jag vet vad jag skulle köpa.

Enda nackdelen jag ser är att man inte byter kedja så ofta som man kanske borde. ;)

Hur de passar med XT760 vet jag dock inte.

 

feffemannen

Aktiv medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Jag kör med två stycken PC69 (SRAM) som jag byter mellan. Med SRAMs kedjelås är det en baggis att byta kedja var 20:e mil (eller nått) och på det sättet få drev och klingor att hålla längre.
Har provat PC59 och PC99 också, men märkte ingen större skillnad. (Dock är jag ingen finkännare...)

f
 

Rippa

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Kan någon förklara för mig varför man "sparar" på klingor och kassett genom att skifta mellan 2 olika kedjor. Jag ser inte riktigt logiken. Den sammanlagda belastningen/slitaget är ju det samma över en viss given tidsperiod, oavsett hur många olika kedjor man kör med.

Är det så att kedja och drev så att säga "gifter sig" och nöter på samma ställe, vilket medför snabbare slitage.
 

Per K

Medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Kedjan blir längre och längre ju mer man kör och då börjar den gå på toppen av kuggen som gör att det sliter mer. Växlar man kedja ofta så går blir dom inte lika långa och sliter således mindre på kransen och klingorna.
 
Köp av kedja...behöver hjälp!
Som jag förstått det är det kedjan som dör först.

Eftersom då kedjan och kassetten "sliter ihop sig" så är risken väldigt stor att kassetten är för sliten för en ny kedja när man byter.

Om man däremot har två-tre kedjor och växlar mellan byter man till en halvsliten kedja som passar tillsammans med kassettens slitage.

Så då överlever kassetten fler kedjelivslängder.

Klingorna, som har större anliggninsyta, klarar sig bättre mot slitaget.

 

Rippa

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Ok.. Tobbe, Så du har mellan 2-3 kedjor per drev alltså? hur ofta byter du då? Hur många gånger kör du med dina kedjor innan du kastar bort dom då?
 
Köp av kedja...behöver hjälp!
Jag kör med tre kedjor, byter lite olika beroende på vad man cyklat genom. Efter Kjells Tur och MTB-Vättern '03 bytte jag t.ex. oftare än när man finåkt mest asfalt en tid. Men skulle säga var 50:e mil som snitt.

Har inte slängt någon kedja ännu efter ett år och de ser ut att hålla en tid till. Vet ärligen inte hur man avgör när det är dags? När kassetten är slut kanske? När man märker att växling etc. inte funkar som det ska eller när chainsuck börjar/blir värre?

 

InlineOla

Aktiv medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Kör också SRAM PC69, XT drivlina + växlar och det funkar utmärkt. Har aldrig kört sönder nån kedja, varken Shimano eller SRAM. Enda anledningen att jag valde SRAM var som många andra antytt, den enkla monteringen/demonteringen. Inget klydd med andra ord, tar ca 2 sekunder att ta av kedjan. Har dock läst om vissa som "tappat" powerlinken så det kan vara bra att ha extra med sig på långturen.

/Ola
 

Per

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Jag har lite blandad erfarenhet av Sachs, åkte med Sachskejdor länge på långturer, i Indien, alperna o syd-ost asien, just för att kedjelåset är så behändigt, sista gången i sydostasien tyckte jag dock att kedjan inte växlade riktigt bra, varför jag slutade köpa dem. Hemma har jag alltid CN7701 och de är utmärkta. Har haft två kedjebrott, både gångerna p g a ris o grenar.

Per
 

Mattias Lundqvist

Aktiv medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Tvätta kedjan ofta med en kedjetvätt (plastlåda med borstar i)och använd diesel som lösningsmedel. Smörj sedan ofta och lite med tex Motorex Dry Lube. Då håller samma kedja och kassett en säsong.

<http://www.mattiaslundqvist.com>

 
Köp av kedja...behöver hjälp!
Tvättar ofta men kör med avfettningsmedel.

Var köper man en liter Diesel?

Eller ska man köpa fem (minigräns?) och använda restrerande fyra till majbrasan?

 
L

Lefty

Guest
Köp av kedja...behöver hjälp!
> Var köper man en liter Diesel? <

Man köper 5 liter och delar med fyra cykelkompisar ! :-)

Mvh / Lars (som också sett fördelarna med dieseltvätt, men inte har dieselbil)
 

oxr

Aktiv medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
SRAMs länkar passar till andra kedjor också. Kör nu med HG-73 med powerlink, kommer om hundra mil att växla till PC-59 och lägga den andra kedjan i diesel, trots att det inte är miljövänligt. Lovar dock att lämna avfallet till destruktion den dag dieseln är mättad.

Enligt HåkanC är skillnaden mellan HG-93 och HG-73 att den förra är förnicklad. Jag kan stå ut med att kedjan inte är så blank.

Avfettningsmedel tycker jag i regel är väldigt starkt och tränger in ganska hårt i kedjan och torkar ut den. Diesel är snällare. Avfettningsmedel tvättar man ofta bort med varmvatten och spolar ner i avloppet eller i marken. Mina dieselbaljor åker till sopstationen när de gjort sitt. På så sätt vet jag att den gamla smörjan inte hamnar i dagvattnet. Vilket som är miljövidrigast vet jag inte, men jag tror att det går på ett ut.
 

Leo

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Har också kört med dubbla kedjor på alla mina hojar, började redan med det -99. Använder enbart SRAM PC59 kedjor, både på mtb cyklarna och racern.
På Marinen från -99 så sitter forfarande originalframdreven från -99 på, de har gått 5686km och fungerar fortfarande utan problem. Är inne på andra kassetten och andra paret kedjor. Första kassetten är inte heller slut, ihop med det första paret kedjor har den rullat på min vintercykel i två år utan problem. Först nu börjar den närma sig sitt slut, men det är enbart 5:an och 6:an bak som är mest slitna eftersom de används oftast. Kan ju säga att det fungarar utmärkt att rotera två-tre kedjor, livslängen på drivpaketet ökar enormt! Kan även bero på att jag alltid håller mina kedjor och kransar blänkande rena.

/Leo
 

Luzac

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
hmm, själv rekomenderar jag KMC´s kedjor, kostade en hundring hos min lbs och har hållt bättre än någon annan kedja jag har testat förut.

har lyckats trampa av allt jag har haft, förutom just en kmxkedja
(har haft shimano/sram förut)

 
H

HåkanC

Guest
Köp av kedja...behöver hjälp!
oxr:
Det är inte jag som påstår att den enda skilnaden mellan HG-93 och HG-73 är förnicklingen, det är Shimano (och ett test i Tour):
CN-HG73
CN-HG93
CN-HG7701
Iofs påstår de att HG73 är helgrå, HG93 är halvblank och endast DA-kedjan HG7701 är helblank, kolla länkarna ovan.

Men, som jag skrev ovan, enligt ett test i tidningen Tour, så är det ingen skillnad i vikt och endast [/b]minimal[/b] skillnad i växlingsfunktion och livslängd mellan HG72, HG92 och HG7700. Dessa har sedan dess ersatts av de förstärkta HG73, HG93 och HG7701.
Om man tror på testet så är den stora anledningen till att köpa HG7701 kedjor istf HG73 att den är snyggare, för den som gillar blanka kedjor alltså.
Det är väl ingen dålig anledning, men att oxå påstå att HG7701 skulle vara bäst bara för att den är blank, är för mig lite långsökt.

SRAMs kedjelås för 9-delade kedjor(guld?) fungerar utmärkt tillsammans med Shimanos HG-kedjor, jag har själv använt dem i flera år.

Flera cyklister på nätet påstår, vilket oxå framgår av Tours tester, att SRAMS kedjor håller längre men att Shimanos växlar bättre.
Det stämmer oxå med min erfarenhet.
Men många jag cyklar med är helt nöjda med den växlingsfunktion som SRAM-kedjorna erbjuder, jag har också provat SRAM och tycker att HG-kedjorna fungerar bättre på mina cyklar.

De senaste åren har jag gjort så att på våren så sätter jag en ny kedja på fin-/sommar-cykeln och flyttar dess kedja och kassett till vintercykeln.

Om man byter kedjan innan den blir för sliten så kan man använda upp till tre kedjor på samma kassett.
Hur kollar man då att kedjan inte är för sliten?
Enkelt, det är bara att mäta, läs mer här:
<http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm>


/Håkan
Som inter har ng SRAm-kedja länger, men både 73, 93 och 7701-kedjor.
Det är snyggt med blanka komponenter på en lvg!

 

Per

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
HåkanC skrev:
.
> Det är väl ingen dålig anledning, men att oxå påstå att HG7701
> skulle vara bäst bara för att den är blank, är för mig
> lite långsökt.

Jag påstår inte att den är bäst för att den är blank. Jag anser, att den växlar klart bäst av de kedjor jag använt under årens lopp.

> SRAMs kedjelås för 9-delade kedjor(guld?) fungerar utmärkt
> tillsammans med Shimanos HG-kedjor, jag har själv använt dem i
> flera år.

Det har jag också gjort och funnit att Sachs/SRAM kedjorna inte är lika bra. Senast var det med tungt lastade hojar i Norra Thailand. Bitvis hade vi missljud från bakväxeln på de lägsta växlarna i tunga uppförsbackar. Det var sista gången vi använde SRAM-kejdor.

> Flera cyklister på nätet påstår, vilket oxå framgår av Tours
> tester, att SRAMS kedjor håller längre men att Shimanos växlar
> bättre.

Jag kan inte uttala mig om hållbarheten, eftersom jag aldrig sliter ut kedjor för att inte äventyra kassett o klingor, men jag uppfattar det som alldeles klart att 7701 växlar bättre, och därmed är bättre.

Frågan inställer sig: om 7701 är bättre än HG93? Jag vet inte, eftersom jag inte prövat den. Har haft några av dess föregångare, vad du nu hette IG 9? eller HG 9?, och finner 7701 är klart bättre.

En sak är dock säker, att prisskillnanden mellan HG93 o 7701 är marginell. Det är alltså ingen stor sak. Alla har råd med 7701, som är Shimanos bästa kedja; varför det inte finns någon större anledning att köpa en billigare.

Saker hamnar i en helt annan dager, tycker jag, när man jämför Durace o Ultegra, resp XTR o XT. Där rör det sig om stora prisskillnader och frågan om Durace o XTR är värd merkostnaden är i allra högsta grad relevant, även om man kommer till olika svar p g a ens preferenser.

Per

 
H

HåkanC

Guest
Köp av kedja...behöver hjälp!
Per:

Är det så att den enda HG-kedja du har använt är HG7701?
Och att du tycker att HG7701 växlar bättre än en [/b]IG[/b]-kedja?

Det test som jag refererar till gälle HG-kedjor.
Jag visste inte att IG-kedjor fanns, men däremot har jag läst om IG-drev och IG-kassetter. Om jag kommer ihåg rätt så skulle det vara en teknik för att underlätta växlingar åt båda hållen på kassetter och drev.
Det fanns bara för de enklare grupperna och blev aldrig särskilt poppis.
Finns det fortfarande kvar?
Enl Shimnao så skulle det också finnas kompabilitetsproblem mellan HG och IG. Det är kanske ngt sådant du har haft problem med?

Livslängdsskillnaden mellan SRAM och HG-kedjor märks tydligast för dem som byter sina kedjor när de är märkbart(mätbart) utslitna, att byta kedja efter ett visst antal mil oavsett hur sliten kedjan är är inget bra sätt att jämföra på.

Prisskillnaden mellan HG73 och HG7701 är 44%, HG73: 225:- HG7701 325:-
priser från <http://www.cykelcity.se>
Om de 100:- är marginella för dig så är det inte säkert att de är de för alla andra.
Det är samma sak med ditt påstående att HG7701 är Shimanos bästa kedja, det är bara ditt påstående och det bekräftas inte av andras erfarenheter och inte heller av testet i Tour.

Men vad vi borde vara överens om är att HG7701 är Shimanos dyraste och blankaste kedja och att den definitivt inte är sämre än de billigare kedjorna.

Om utseendeskillnaden är värt skillnaden i pris kan bara den enskilde köparen bestämma.
Uppenbarligen tycker du att HG7701 är värd prisskillnaden.


/Håkan
(Som alltså oxå har HG7701-kedjor)

 

Per

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
HåkanC skrev:


> Är det så att den enda HG-kedja du har använt är HG7701?
> Och att du tycker att HG7701 växlar bättre än en
> [/b]IG[/b]-kedja?

Nej, inte alls, använde kedjen som var snäppet under 7701, denkallades i bland för XT-kedja.

> Uppenbarligen tycker du att HG7701 är värd prisskillnaden.

Ja, en hundring är väl inget att snacka om, ssk inte när kedjan faktiskt är en så central del.

Per

 

Lonewolf

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Visserligen är jag väl förtrogen med faktumet att en kedja blir längre vid användning och då orsakar onödigt slitage på dreven, men jag förstår inte vitsen med att växla mellan olika kedjor (har möjligen cykelkedjor någon egenskap som MC kedjor saknar, tex att dem krymper när dem får ligga och vila??), för på MC sidan har man ju löst problemet med en anordning som gör att man kan flytta hjulet i svingen och kompensera för kedjesträckningen något som inte verkar finnas på cyklar. Undrar varför man inte har det systemet för det kan ju inte inverka på växlingen då den styrs av vajen som ju justeras för sig.
Att använda diesel (helst miljö diesel) till kedjetvätt är inte miljöfarligt, speciellt om den återanvänds och lämnas på miljöstation när den är förbrukad, avfettning däremot har många negativa egenskaper, dels för att den gör lite väl rent (torkar ut som det stod i ett inlägg ovan) dessutom är den skadligare för huden att använda, skyddshandskar rekomenderas.

Nyblivna cyklisten Bosse med MC förflutet.
 

InlineOla

Aktiv medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Lonewolf skrev:


> på MC sidan har man ju löst problemet med en anordning som gör att
> man kan flytta hjulet i svingen och kompensera för
> kedjesträckningen något som inte verkar finnas på cyklar.

På de gamla racercyklarna (åtminstone mina gamla Bianchi från 80-90) kunde man flytta bakhjulet för att kompensera för kedjesträckning. Bakhjulets position i infästningen reglerades med en skruv, en sisådär 5-7 mm var väl möjligt. Jag vet inte varför man tagit bort detta system.

/Ola



Post &Auml;ndrad (04-02-07 20:34)
 

Leo

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Har ni verkligen missat att det sitter en bakväxel på cyklarna idag? ;-) Det är ju den som spänner/sträcker kedjan numera. På cyklar med navväxel däremot så går det att justera som ni skriver, med skruvar som drar ut bakhjulet bakåt.

/Leo
 

Lonewolf

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Nejdå Leo det har jag inte missat, men jag förstår ändå inte sambandet med att det inte går att flytta hjulet för bakväxeln följer väl med då (om det nu vore möjligt), ellr är jag omåttligt korkad?? Visst sitter väl bakväxeln på hjulaxeln? och då borde hela paketet följa med när hjulet flyttas??

Är ju inte tekniker till yrket ;-)

Bosse
 

Leo

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Lonewolf: Bakväxeln har som sagt uppgiften att sträcka kedjan, också, förutom att växla. Även om du flyttar hjulet bakåt eller framåt så är det bakväxeln som sträcker kedjan, så länge inte kedjan rent fysiskt är för kort/lång pga fel antal länkar. Eftersom kedjan måste räcka till att gå från minsta till största på bakkassetten så är kedjan längre än på en MC/Moped/Cykel med navväxel. Bakväxeln sitter oftast inte på hjulaxeln utan på den s.k. drop-outen som är en nedåtgående del av baksvingen. Däremot så sitter den nya Shimano Saint bakväxeln i bakaxeln, men det är ovanligt som sagt. Ingen fråga är för dum, det är ju därför Happy finns till! :-)

/Leo
 

Lonewolf

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Jag gillar dig skarpt Leo, du har rätat ut ännu ett frågetecken åt mig :-) det är verkligen tur för mig som nybörjare att jag har såna skarpa hjärnor att konsultera när det är nåt jag inte fattar. Dock återstår en delfråga hur kan kedjan användas senare för den lär inte ha krymp tillbaka till ursprunglig längd av vilan, är det inte bara att hiva den och köpa ny?

Frågvisa Bosse
 

Leo

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Ok, antar att du menar varför bl.a. jag rekommenderar att använda två kedjor och byta dessa med intervaller?

Så här funkar det. Man tar en ny cykel(eller ny bakkassett och nya framdrev), samt två sprillans nya kedjor(förslagsvis SRAM PC59). Man sätter dit en av de nya kedjorna och kör en sisådär 10st träningsrundor - ca 15-30mil(beroende på om det är skog eller landsväg). Sen tar man av kedjan, avfettar den i en burk med avfettningsmedel T-Grön(funkar bäst tycker jag, inte miljövänligt men men...). Spolar sen rent kedjan med rent vatten, torkar av kedjan med trasa, sen brukar jag torka den ytterligare med en gammal hårtork för att få den varm och go. Därefter oljar jag in den rikligt med Finish Line XC Green MTB kedjeolja. Lägger in den i en plastpåse och lägger den sedan i verktygslådan för att tas fram om 15-30mil. Tar nu fram den andra nya kedjan och sätter den på cykeln och kör 15-30mil. Upprepar proceduren från början.

Så funkar det, anledningen är att på detta sätt kan jag få ut mer mil från både bakkassett och framdrev än om jag skulle kört "slut" på en kedja och först då köpt en ny kedja och sedan kört slut på den med. Som exempel så har jag flyttat över gamla delar från tävlingscykeln till min vintercykel. På vintercykeln just nu så sitter en bakkassett från -99 och dess två inkörda kedjor som gick -99 och -00. De fungerar fortfarande utan problem, ingen chainsuck, inget hoppande över kuggar. Framdreven på tävlingscykeln är forftarande original -99 Shimano XT, inne på andra paret kedjor och andra bakkassetten. Har kört 5686km med den cykeln till dags dato.

Det bästa är dock att jag har alltid skinande ren drivlina, dvs bakkassett, växlar, kedja, framdrev. Varje gång jag ger mig ut i skogen så fungerar växlarna som de gjorde när cykeln var ny. Helt klart värt lite slit med att ta av och tvätta rent kedjan med ca 2-3 veckors mellanrum.

/Leo
 

Lonewolf

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Då har du gjort det igen!! Och jag inser att jag har mycket att lära på det här området, jag köpte min hoj begagnad i höstas och har ingen koll på kvaliten på kedja och drev, men tänkte byta hela klabbet i vår så jag har inte varit så noga med skötseln = ingen skötsel om jag ska vara ärlig, men jag har den mest till pendlingsfordon just nu så den rullar inga långa sträckor. Men jag ska lägga dina tips på minnet tills det är dags för byte.

Ytterligare en knäpp fråga, har Shimano växlar och V-bromsar, men hur vet jag vilken serie/kvalitet jag har, och vad bör jag ha? Kommer inte att köra på tävlingsnivå.

Så har jag spårat ur den här tråden med icke ämnesrelaterade frågor SORRY

Tack på förhand
Bosse
 

Leo

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Som motionär klarar du dig långt med Shimano Deore delar, det är en serie i mitten av alla, där XTR är bäst och Altus(nåja, Tourney finns också, men det ska inte sitta på en mtb för skogskörning tycker jag) sämst. Men vill du ha delar som håller länge så ska du köpa XT eller LX. Egentligen är det bakväxeln och reglagen som bör vara av bättre kvalite, då märker du störst skillnad. Nav, kassett och framdrev kan du ha Deore. Om du ska köra med V-bromsar så är klossarna viktigast, nära nog alla Shimano V-bromsar(armar/handtag) duger till att få stopp på cykeln. Köp BBB klossar på Cykelcity, de är bra(tar bra men slits rätt fort, men det är greppet som är viktigast) och är relativt billiga(120kr för fyra st).

Däremot kan det vara lurigt att se vad du har för delar, lättast är att försöka identifiera dom genom att jämföra på <http://bike.shimano.com/mtb/index.asp>
Det bör stå på delarna vad du har, om du kollar noga.

/Leo



Post &Auml;ndrad (04-02-07 22:26)
 
H

HåkanC

Guest
Köp av kedja...behöver hjälp!
Lonewolf:

Leo har förklarat det mesta redan.

När en kedja slits så blir avståndet mellan länkarna längre.
Det är det som gör att kassetten och även dreven slits.
Ju mer sliten kedjan är desto snabbare slits kassetten+dreven.

Läs mer om kedjeslitage och om hur du mäter det här:
<http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm>

Här kan du tom se bilder på slitaget:
<http://www.sheldonbrown.com/chains.html>

/Håkan
 

oxr

Aktiv medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Lonewolf: alla Shimanokomponenter har ett produktnummer. Som exempel har en LX-framväxel från 1997 har produktnummer FD-M567. Numret finns någonstans på varje komponent, hur små de än är. De första bokstäverna anger komponent: FD=Front Derailleur, RD=Rear Derailleur, BL= Brake Lever osv. De följande numret är seriebeteckningen eller vad man ska säga. De flesta MTB-grupper har bokstaven M följt av tre siffror.

När du har hittat numret på din komponent så letar du upp numret här
http://www.fa-technik.adfc.de/Hersteller/Shimano/DIGEST.html
och kan då få reda på namn och tillverkningsår. En rangordning av grupperna hittar du här:
http://www.fa-technik.adfc.de/Hersteller/Shimano/Gruppen2000.html.

Sen är man upplyst och då blir man lycklig.

Vad man sedan måste ha är ett getingbo men de flesta brukar vara överens om att allt från STX/Deore-nivå fungerar, och ju högre upp i skalan desto längre håller det.

oxr
Avdelningen För Onödigt Vetande



Post &Auml;ndrad (04-02-08 10:38)
 

InlineOla

Aktiv medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Leo Skrev:
> Har ni verkligen missat att det sitter en bakväxel på cyklarna idag? ;-) Det är ju den som spänner/sträcker kedjan >numera. På cyklar med navväxel däremot så går det att justera som ni skriver, med skruvar som drar ut bakhjulet bakåt.

Nä, det har jag inte missat. Skruven jag beskriver fanns på min förra landsvägsram, en Banchi från början/mitten på 90-talet. Inte navväxel, snarare 7-delad bakkrans och klassisk gammal Champaväxel.

Kan hålla med dig om att denna uppfinning verkade menlös då (precis som du säger) det är bakvx som sköter kedjesträckningen. En tanke som slog mig är att dessa skruvar hade till uppgift att centrera hjulet, om raminfästningarna inte var helt parallella??

p.s. Är det möjligt att citera från tidigare inlägg i en tråd, utan att göra en "cut & paste"?

/Ola

 

feffemannen

Aktiv medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Ola: Ja det är för att du ska kunna få hjulet riktigt rakt. I alla fall har jag fått det förklarat så... men egentligen borde de kunna rikta baktriangeln så att det inte skulle behövas...
Det har i alla fall inget att göra med att kedjan slits och blir längre...

f
 

Lonewolf

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
OK då ska jag ta och kolla på det, bäst att ta med en trasa så jag kan göra arent grejorna så jag ser numren för det har jag inte varit så duktig med som ni andra (har aldrig gillat att meka, men jag får väl lov att lära mig gissar jag).
Leo du skrev att du kör med skinande rena drev och kedja, trodde man skulle smörja det innan man gav sig ut för att det ska funka smidigare och inte slitas så hårt, eller har jag fattat fel ändå på nåt sätt!! Har även kollat på bakväxelkonstruktionen så nu vet jag hur det ser ut, ett litet steg mot bättre vetande för mig.

Bosse
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Köp av kedja...behöver hjälp!
Även min gamla Nishiki landsvägshoj (numera i XC-mankans ägo!) hade sådana justerskruvar.

Jag tyckte mest det verkade smidigt om man mot förmodan skulle ha velat SS-konvertera hojen :-)

jonas
 

Lonewolf

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Jösses det var inte lätt, men nu tror jag att jag hittat rätt: Verkar som det sitter en serie som heter Alivio rakt igenom både på växlar och broms, och på vevarna står det Acera är det något att hänga i julgran eller är det bara skräp? Kedjan var stämplad med ett Z på varje länk, vad är det för sort/kvalitet?

Frågvisa Bosse
 

Leo

Ny medlem
Köp av kedja...behöver hjälp!
Lonewolf: Skinande rent, ja, på utsidan av kedjan alltså. Efter att du har oljat in din kedja och snurrat runt den ett tag så tar du fram en ren trasa eller hushållspapper och torkar av kedjan så mycket det går. Kvar återstår en tunn hinna av olja, medans inne i kedjan så finns oljan och det är där den gör nytta. Kör man i skogen med en kedja som dryper av olja så fastnar det väldigt mycket skit på den. :-P Den olja som jag är mest nöjd med är som sagt Finish Line XC Grön, den sitter kvar rätt länge och tränger in bra i länkarna. Finns på Cykelcity. Så här kan det se ut på en sju år gammal mtb med bakkassett från -99 och lika gammal kedja(en av två alltså):

pc59.jpg


/Leo
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer