Köp-/beslutsråd och vägledning till förvirrad nybörjare

Woki

Medlem
Hej!
Jag hyrde en mountainbike för första gången förrförra sommaren, när vi tog ett stopp i Säfsen, och blev väldigt förtjust i det. Älskade friheten av att bara vara och köra runt i skogen och körde några rätt långa, men lätta, rundor. Nu när jag dragits med löpskador (knäproblem) och precis flyttat till ett hus med skogen utanför dörren blev jag väldigt sugen på att köpa mig en MTB och använda den för konditionsträning. Men efter att ha surfat runt 1v på nätet efter råd och tips (många värdefulla tips från detta forum) inför köp så är jag nästan mer förvirrad och osäker på vad som är rätt för mig, än innan, därför vänder jag mig till er kunniga.

Min första fundering är kring typ av mtb. Jag velar mellan cross country eller trail. Jag har faktiskt svårt att förstå skillnaden på dem och när jag läser olika köprådstrådar så verkar trail vara det man tipsar om till "alla". Skogen utanför vårt hus är just skog med "vandringsstigar", lite berghällar (inga branta stigningar att tala om) och några grusvägar osv. Det gjorde mig övertygad om att det var en cross country jag skulle ha eftersom trail, för mig, i första hand verkar vara att åka i snabb fart på steniga/rotiga stigar, helst utför, vilket jag inte ser en fegis som mig att göra. Men eftersom många tipsar de flesta om trail så har jag spanat extra på Stoic 2 och MB31, vilka båda finns i lager i min storlek. Låter det som vettiga val för "min" typ av skog? Eller skulle typ en Grand Canyon passa bättre? Skulle man även kunna trampa runt Vasan med dessa, om det skulle bli aktuellt? Jag har alltid gillat att ha tävlingar som mål för min träning...

Men nu till mitt andra och just nu större fundering/dilemma. Efter att ha läst runt (förmodligen för mycket) så har jag även börjat titta efter en gravel, som kanske är mer rätt cykel för mig? Jag har cyklat en del landsväg förut och bl.a. kört Vätternrundan. Jag gillade det också väldigt mycket fast jag trivs bättre i skogen. Största anledningen till att jag sålde min lvg-cykel var att jag inte hade tid längre att ge mig ut på härliga långrundor (>3h) som jag anser man vill/behöver med en landsvägscykel. Men just därför är kanske en gravel rätt väg eftersom jag gissar att den fungerar bra i "min" skog och jag får lite av landsvägskänslan. Tror ni jag tänker rätt här eller är det bara mitt ha-begär som försöker leta efter den perfekta cykeln som lever upp till allt?

Är det någon annan som valt mellan mountain bike och gravel som gjort ett beslut eller någon annan som kan hjälpa mig att tänka rätt/klart här? Tycker bara jag blir mer och mer velig desto mer jag läser runt och just nu vill jag bara beställa något så jag kommer ut och cyklar :)

POJson

Medlem
Hej, köp en cykel med ca 150-160 mm fjädringsväg fram och bak direkt.
Farten kommer öka i takt med milen du gör.
Vad gäller olika märken och dess olika egenskaper så tror jag inte det är så viktigt, fundera ut en lämplig prisnivå, och så köper du en begagnad cykel som uppfyller dina krav.
Vad gäller gravel vs mtb så ska du nog ha en av varje.

Och sen kommer det bästa av allt, du kan uppgradera eftersom, en variant av shopoholic, inte för att du behöver det, mer för att du kan.

Berk

Aktiv medlem
Det låter som en XC MTB skulle passa bra. Om stigarna är tillräckligt slätta funkar en gravelbike också. Frågan är då framförallt om du föredrar rakt eller bock styre.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag vet inte vad POJson har druckit men jag hoppas det var gott.

Från vad du beskriver skulle nog både trail och xc fungera fint på stigar och hällar. Ute på grusvägarna är nog en gravel roligare, så det beror nog mest vad du känner för.

Finns Stoic och MB31 i rätt storlek skulle jag köpt och kommit igång med cyklingen. Du gör inte bort dig med någon av dem på vasan.

RacerBurgare

Aktiv medlem
XC eller trail låter rätt för dig om du ska ha MTB. Stoic eller MB31 funkar hur bra som helst för hemmastig och Vasan.

Angående gravel vs MTB så bytte jag förra året bort gravelhojen för att ha en bättre MTB. Köpte gravelhojen när jag flyttade ut lite mer på landet för att köra grusväg hemmakring. Blev väl några repor första sommaren men andra sommaren nästan uteslutande längre lvg-rundor med smala däck på gravelhojen.
Därav tycker jag att en lvg och en mtb är det ultimata :) (även om jag skulle vilja ha en gravel igen bara för att typ pendla till jobbet i november..:rolleyes:)

Börja med en MB31 eller Stoic och fundra sen på eventuellt tillskott i form av en gravel/lvg. Det är min åsikt

SocialGimp

Aktiv medlem
Låter helt klart som att du ska ha en XC eftersom du bl a nämner konditionsträning o tävling e t c. Jag ser framför mig svettocykling i lycra med klara tränings- o tävlingsmål framför hopp o lek på stökiga ställen. Stämmer det? Då tror jag kanske inte en Stoic e t c är helt rätt hoj. Du vill nog ha en rapp XC-hoj som är snabb på platten o uppför.

Jag kan tänka mig att du får det lite lättare att hitta en XC-hoj eftersom man kommer undan med lite äldre geometri på en sådan. Större utbud alltså.

Gravel kan jag inget om.

rogerwe

Ny medlem
Den cykel du har mellan bena är den bästa brukar jag säga. 😀
Själv har jag lyxen av att ha flera olika cyklar. Allt från Monster-truck Downhill med 200mm slag till Gravel. Om du kommer från landsväg så kanske gravel kan vara nått för dig, relativt enkla stigar blir genast mer utmanande och skojiga, och det är utmärkta att ut och upptäcka då den tar sig snabbt fram på stigar och grusvägar. På såna stigar blir ju genast en långslagig hoj tråkig. Har cyklat Åre på gravel och det är garanterat pulshöjande.

Som många började jag mitt cyklande på en XC men första gången jag fick prova en kompetent trailcykel blev jag förvånad hur mycket enklare det var när det blev mer stökig terräng. En trail/enduro gör dig mer modig då den gör cyklingen mer ”trygg” än en Gravel eller XC.

Oftast är mitt tips att köpa likvärdig som dina kompisar har för det är ju mycket roligare att cykla tillsammans med andra. Men är du solo-räv så spelar det inte så stor roll för du kommer ju
anpassa din cykling utefter den cykel du har. Köp den du tycker är snyggast och känn dig inte orolig att köpa fel. Köp nått prisvärt så du har pengar över för ordentlig hjälm, snygga kläder, kanske knäskydd och riktigt bra cykelskor. För fastnar du för det här lär det inte bli din sista hoj, finns så många sköna människor på det forumet som gladeligen köper din cykel när du förfinar din smak.

Men om jag ska ändå ska sparka dig i rätt riktning så skulle jag sikta in mig på nån mellanmjölk variant, typ en Trail/All-mountain heldämpad med 120-150mm slaglängd, eller kanske t.o.m. en hardtail, ingen lågpris variant utan en som faktiskt är till för att busa med i skogen med växlar som funkar även i lera och bromsar som stannar när det blir lite brant. Såna cyklar blir mer allround så du kan ta dig fram överallt.

Go ride your damn bike, vi ses i skogen 😀

Woki

Medlem
Tack för att ni tar er tid och ger mig råd och tips. Jag har nog lagt ner gravel-tänket nu och bestämt mig för en mtb.

Några av er rekommenderar XC, har ni någon hoj att rekommendera <15k som skulle ge mig mervärde kontra Stoic eller MB31? Och vad ger mig MB31 mer än stoic 2 för de 4500:- extra? Dropper och 12 delat förstår jag, något annat jag kommer märka eller ha glädje av? Antar mb31an har bättre dämpare men gissar att det är inget jag märker som en glad amatör? Är det bara dropper och kassetten som ger mervärde är det väl billigare att uppgradera stoicen efterhand?

Många och långa frågor blir det :-)

glitch

Aktiv medlem
En gravel är en landsvägscykel grus. Den kommer bäst till sin rätt på ett liknande sätt som en racer (dvs. längre turer) fast man slipper bilar och får en annan miljö :)

Köp Mb31. En mer komplett cykel med framförallt dropper och bättre bromsar och troligen bättre andrahandsvärde. Kommer du sen underfund med att du söker andra egenskaper är den lättsåld.
Visst du kan köpa dropper, byta bromsar osv. på Canyonen men kommer du orka fixa med det? Ska du be en verkstad om hjälp? Då blir det inte heller billigare än MB31an.

Valhalla_

Aktiv medlem
Haha ligger säkert något i det, men om man vill köpa så lite fel som möjligt då? Annars borde ju den allmänna rekommendationen vara att köpa den billigaste från typ Biltema. 🧐
En Biltemacykel blir också fel. Fast kanske mer fel. Det handlar nog om att köpa så bra som möjligt för en rimlig peng. Fel blir det alltid i någon mån i början men man har betydligt roligare på något bra, och det kanske blir lite mindre fel än Biltema. Det är inte ens säkert att man tycker första hojen är fel, man kan mycket väl märka det när man köpt nästa hoj.

MagerValp

Aktiv medlem
MB31 kommer med lätta snabba Barzo-däck och lockout för sprint och transport, blir nog toppen.

SocialGimp

Aktiv medlem
Beroende på budget så finns det säkert en hög XC-hojar på Köp & Sälj. Du har fortfarande inte tydligt nämnt om det är svetto-cykling i lycra med tävlingsambitioner du är ute efter eller ngt mer allround.

Om du är ute efter ngt mer allround så kanske t ex denna Neuron kan vara ngt som kommer att hålla ganska länge till priset av en ny HT: https://happyride.se/annonser/canyon-neuron-al-6-0-m.197738/
Inte de roligaste komponenterna men det är klart en uppgraderingsbar hoj om andan skulle fall på lite senare i karriären.

SocialGimp

Aktiv medlem
Allebike skriver 150 mm slag vid MB31 Deore. Tror dock att det måste vara 140 mm. Finns det ens Rekon med 150 mm slag?
Ah, det kanske finns versioner med 150 mm. De jag har sett har bara 140 mm. Vet ej om Rekon finns med 150, verkar vara i överkant för en sådan gaffel oavsett.

Woki

Medlem
Beroende på budget så finns det säkert en hög XC-hojar på Köp & Sälj. Du har fortfarande inte tydligt nämnt om det är svetto-cykling i lycra med tävlingsambitioner du är ute efter eller ngt mer allround.

Om du är ute efter ngt mer allround så kanske t ex denna Neuron kan vara ngt som kommer att hålla ganska länge till priset av en ny HT: https://happyride.se/annonser/canyon-neuron-al-6-0-m.197738/
Inte de roligaste komponenterna men det är klart en uppgraderingsbar hoj om andan skulle fall på lite senare i karriären.
Min budget är väl egentligen max där MB31an ligger, så ca 15000:-. Jag kommer ju behöva köpa pedaler och skor också. I övrigt får jag väl glassa runt i min landsvägsoutfit till en början.

Jag skulle inte säga att jag har tävlingsambitioner men jag vet med mig att jag triggas mer av träning efter en anmälan, så därför vill jag inte köpa en cykel som utesluter det i alla fall.

Den du länkar till ser såklart bra ut men jag har scannat 2a-handsmarknaden en del men har svårt att hitta något vettigt i min storlek (XL).

SocialGimp

Aktiv medlem
Min budget är väl egentligen max där MB31an ligger, så ca 15000:-. Jag kommer ju behöva köpa pedaler och skor också. I övrigt får jag väl glassa runt i min landsvägsoutfit till en början.

Jag skulle inte säga att jag har tävlingsambitioner men jag vet med mig att jag triggas mer av träning efter en anmälan, så därför vill jag inte köpa en cykel som utesluter det i alla fall.

Den du länkar till ser såklart bra ut men jag har scannat 2a-handsmarknaden en del men har svårt att hitta något vettigt i min storlek (XL).
Alright, så inte ngn renodlad XC då gissar jag. Då duger väl föreslagna Stoic o MB31 kanske även om de inte är de lättaste av cyklar, låg vikt är ju att föredra vid tävlingar. Däcken kan man ju alltid byta vid tävling oxå.

Det är inte att jag på ngt sätt är emot Stoic e t c, tvärtom. Jag var mer ute efter rätt cykel till rätt tillfälle.

Vad var det för cykel du hyrde då? Hur kändes den?

DanielS

Aktiv medlem
Vad som blir bäst av "xc" och "trail" tänker jag beror på hur mycket rötter och sten du har på stigarna.

Jag har haft lite liknande funderingar som TS och gått igenom några cyklar de senaste åren. Började med en fulldämpad (150mm) trail-cykel som jag tyckte var lite för mycket för skogen runt där jag bor.

Köpte sedan en gravel som jag körde en del grusväg på men att köra den på stigar runt sthlm var helt uteslutet för mig. Det ska vara väldigt släta stigar för mig om en gravel ska fungera.

Nästa steg blev en modern trail-HT med bra komponenter och modern geometri, liknande Stoic och MB31 som nämns ovan. Där kände jag att jag hittade hem och kunde utvecklas i skogen. Efter att graveln blev stulen så körde jag även en hel del grusväg med denna, dock med ett andra hjulpar som fick mer lättrullade däck.

Dock började jag gilla stig-cyklingen mer och mer så HT:n såldes till förmån för en fulldämpad med ungefär samma slaglängd/geometri/känsla som ht:n fast den fungerar ännu bättre när det blir lite mer stökigt. Blir väl dock sämre på grusvägarna, har inte testat det än men har kvar de lätta hjulen, kanske plockar fram dessa till hösten när det blir lerigt.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag gissar att en DC hade varit idealiskt, men då sticker tyvärr priset iväg ordentligt. MB31:an med sina 140 i slag är troligtvis overkill, men iom lockouten så behöver det inte bli ett problem i praktiken. Den känns ju rätt pigg och rapp på platten.

Första cykeln man köper blir som bekant sällan en hundraprocentig fullträff, så bättre att köpa en allt-i-allo som inte är bäst på något men bra på allt, med schyssta komponenter så man inte känner sig begränsad åt något håll. MB31:an tycker jag passar bra in där.

Berk

Aktiv medlem
Jag gissar att en DC hade varit idealiskt, men då sticker tyvärr priset iväg ordentligt. MB31:an med sina 140 i slag är troligtvis overkill, men iom lockouten så behöver det inte bli ett problem i praktiken. Den känns ju rätt pigg och rapp på platten.

Första cykeln man köper blir som bekant sällan en hundraprocentig fullträff, så bättre att köpa en allt-i-allo som inte är bäst på något men bra på allt, med schyssta komponenter så man inte känner sig begränsad åt något håll. MB31:an tycker jag passar bra in där.

Håller helt med allt!

Enda är att jag inte skulle leva med 80 grad sadelrörsvinkel (med sag), men många verkar inte har problem med det.

Det finns många XC cyklar med gammaldags geometri på rea, men tyvärr nästan ingenting med lite modernare geometri.

Berk

Aktiv medlem
Inget fel på dom cyklarna om man har tänkt cykla XC.

Nej, men lite modernare geometri är mycket mer förlåtande om man kör lite tuffare stig då och då och ingen nackdel på Cykelvasan heller.

Om jag hade hittat en fin XC på rea med gammaldags geometri hade jag länkat den här, men jag hittade bara några tråkiga.

EDIT: kan väl länka till Svenson XC på rea:

XC med lite modernare geometri:

Senast ändrad:

Woki

Medlem
Alright, så inte ngn renodlad XC då gissar jag. Då duger väl föreslagna Stoic o MB31 kanske även om de inte är de lättaste av cyklar, låg vikt är ju att föredra vid tävlingar. Däcken kan man ju alltid byta vid tävling oxå.

Det är inte att jag på ngt sätt är emot Stoic e t c, tvärtom. Jag var mer ute efter rätt cykel till rätt tillfälle.

Vad var det för cykel du hyrde då? Hur kändes den?
Jag tolkar det inte som att du är emot heller utan att du vill hjälpa mig att hitta rätt, vilket jag är tacksam för. :-)

Den jag hyrde var en HT av något känt märke (typ Scott), säkert av enklare modell. En familjeuthyrning där det fanns 100 st av samma modell i olika storlekar. Den dög bra förutom att den var felinställd och mina 90kg bottnade dämpningen vid flera tillfällen.

Woki

Medlem
Vad som blir bäst av "xc" och "trail" tänker jag beror på hur mycket rötter och sten du har på stigarna.

Jag har haft lite liknande funderingar som TS och gått igenom några cyklar de senaste åren. Började med en fulldämpad (150mm) trail-cykel som jag tyckte var lite för mycket för skogen runt där jag bor.

Köpte sedan en gravel som jag körde en del grusväg på men att köra den på stigar runt sthlm var helt uteslutet för mig. Det ska vara väldigt släta stigar för mig om en gravel ska fungera.

Nästa steg blev en modern trail-HT med bra komponenter och modern geometri, liknande Stoic och MB31 som nämns ovan. Där kände jag att jag hittade hem och kunde utvecklas i skogen. Efter att graveln blev stulen så körde jag även en hel del grusväg med denna, dock med ett andra hjulpar som fick mer lättrullade däck.

Dock började jag gilla stig-cyklingen mer och mer så HT:n såldes till förmån för en fulldämpad med ungefär samma slaglängd/geometri/känsla som ht:n fast den fungerar ännu bättre när det blir lite mer stökigt. Blir väl dock sämre på grusvägarna, har inte testat det än men har kvar de lätta hjulen, kanske plockar fram dessa till hösten när det blir lerigt.
Tack för ett insiktsfullt inlägg :-)

Berk

Aktiv medlem
Jag tolkar det inte som att du är emot heller utan att du vill hjälpa mig att hitta rätt, vilket jag är tacksam för. :-)

Den jag hyrde var en HT av något känt märke (typ Scott), säkert av enklare modell. En familjeuthyrning där det fanns 100 st av samma modell i olika storlekar. Den dög bra förutom att den var felinställd och mina 90kg bottnade dämpningen vid flera tillfällen.

Då är det tyvärr svårt att bedöma om cyklen skulle funka bra med rätt lufttryck i gaffeln ...

Woki

Medlem

Jag förväntar mig inte någon 100% fullträff. Vill bara inte köpa helt fel så att den känns tråkig att cykla på. Så dina tankar känns rätt med en allt i allo och det lutar allt mer åt MB31.

Woki

Medlem
Nej, men lite modernare geometri är mycket mer förlåtande om man kör lite tuffare stig då och då och ingen nackdel på Cykelvasan heller.

Om jag hade hittat en fin XC på rea med gammaldags geometri hade jag länkat den här, men jag hittade bara några tråkiga.

EDIT: kan väl länka till Svenson XC på rea:

XC med lite modernare geometri:
Tack för tips. Vad vinner jag på den jämfört med tidigare nämnda? Är det främst att den är lite lättare?

Berk

Aktiv medlem
Tack för tips. Vad vinner jag på den jämfört med tidigare nämnda? Är det främst att den är lite lättare?

Den är lättare, har en lite lägre position av styret, så lite mer aerodynamik och har ingen en straffare gaffel som ger mindre förlust om det inte är riktigt stökigt. Nackdelen är mindre komfort och mindre stabilitet.

Frågan är om du föredrar ren hastighet eller en mer kapabel cykel. Obs att en trögare cykel ger bättre träning (så länge man har skoj).

SocialGimp

Aktiv medlem
Kollar man runt i lite cykelaffärer så finns det faktiskt ibland lite demo-cyklar. En tanke är väl att prova sig fram lite granna för att se vad man trivs på för typ av cykel.

POJson

Medlem
Vad gäller rötter och andra ojämnheter så rekommenderar jag heldämpat, just för att det är väldigt trevligt och kunna sitta ner och trampa även när bakhjulet passerar rötter mm.
Och som landsvägscyklist så ståtrampar du väl bara vid igångsättning och spurt😁.

Berk

Aktiv medlem
Vad gäller rötter och andra ojämnheter så rekommenderar jag heldämpat, just för att det är väldigt trevligt och kunna sitta ner och trampa även när bakhjulet passerar rötter mm.
Och som landsvägscyklist så ståtrampar du väl bara vid igångsättning och spurt😁.

Det verkar dock inte finnas så många rötter och sten på TS stigarna.

Berk

Aktiv medlem
Det brukar alltid dyka upp nya stigar, framtidssäkra.

Det hände mig. Jag visste att det fanns Hellasgården nära och att man cyklade där, men hade aldrig vandrat där (även om jag hade varit i del flesta naturreservat kring Stockholm) och kunde inte föreställa mig att det skulle var så kul! Men det händer inte om man bor i en del av Sverige som är slätare. Jag vet inte var TS bor, så jag kan inte säga någonting om det.

Det är dock en av de viktigaste aspekter när man väljer första MTB: vilken spectrum av stig finns i närheten.

Woki

Medlem
Det är kul att så många engagerar sig och beslutsångest går upp och ner efter varje inlägg, haha. Nu tror jag det står mellan MB31 och Grand Canyon 7. Efter att ha läst på lite om den sistnämnda verkar kanske den mer anpassad för min hemmaplan då det är en XC-cykel med stigmöjligheter medan MB31 verkar vara tvärt om. Enda nackdelen som jag lyckats läsa till mig är att den har Sram Sx vilket inte verkar så populärt, speciellt på detta forum?

En annan, egentligen irrelevant fråga, men blev för nyfiken för att inte ställa den. Om man har samma cykel bortsett från slaglängd på dämparen och fyller dämparna med samma lufttryck, har man samma dämpning då?Förutom att den längre klarar tuffare/större stötar innan den bottnar? Eller har man alltid mer ”gung” i en längre?

Berk

Aktiv medlem
En annan, egentligen irrelevant fråga, men blev för nyfiken för att inte ställa den. Om man har samma cykel bortsett från slaglängd på dämparen och fyller dämparna med samma lufttryck, har man samma dämpning då?Förutom att den längre klarar tuffare/större stötar innan den bottnar? Eller har man alltid mer ”gung” i en längre?

Inte precis. Gaffeln måste har samma tryck precis vid sag, för att kraften av din vikt är samma. Kortare gafflar är met progressiva, mindre lineär och trycket går upp snabbare i slaget.

Än brukar XC gafflar har stramare dämpning.

jonte987

Aktiv medlem
Ser nu att Recon faktiskt finns med 150 mm slag. Men gaffellängden i geotabellen motsvarer en 140 mm gaffel. Jag vet inte vilken spec är rätt och vilken är fel.
Ok, det har jag inte sett. Ja, recon är oftast 120-150. Finns väl 80-120 eller nåt också.

Topp