Köp-/beslutsråd och vägledning till förvirrad nybörjare

jonte987

Aktiv medlem
Ser nu att Recon faktiskt finns med 150 mm slag. Men gaffellängden i geotabellen motsvarer en 140 mm gaffel. Jag vet inte vilken spec är rätt och vilken är fel.
Va fan, det står 140mm på slx version med gold 35 men 150mm på recon versionen. Jag vet sen tidigare att allebike inte är så noga med siffrorna men detta är pinsamt.

Jaja, om de är dumma nog att leverera den med 150mm så är det lätt gjort att sänka den.

MagerValp

Aktiv medlem
Det är kul att så många engagerar sig och beslutsångest går upp och ner efter varje inlägg, haha. Nu tror jag det står mellan MB31 och Grand Canyon 7. Efter att ha läst på lite om den sistnämnda verkar kanske den mer anpassad för min hemmaplan då det är en XC-cykel med stigmöjligheter medan MB31 verkar vara tvärt om.
Det låter som en ganska bra analys. Sedan är det ju inte alltid helt enkelt att översätta mellan geometritabeller och praktisk verklighet, bäst är om man kan provcykla, men i grova drag så.

Enda nackdelen som jag lyckats läsa till mig är att den har Sram Sx vilket inte verkar så populärt, speciellt på detta forum?
Full SLX på MB31, så inget snack om att det är mycket bättre komponenter på den. Bättre gaffel också.

Berk

Aktiv medlem
Det finns också Honzo, om M passar, som är en mellanväg och billig med bra komponenter, bara inte lätt:

Berk

Aktiv medlem
TS är stor som ett hus o behöver XL.

Ah, hade glömt det en sekund.
Då har vi den här, också en snygg färg, men tyvärr 1160 kr dyrare:

EDIT: obs att Honzo i XL är mycket större en många andra cyklar i XL.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Det är nåt med vikten på SE versus vanliga. Det eller komponenterna

Både.
Bruna har fel största drev på kassetten och Beige har fel vikt. Både har andra däck i specs än på bilder, men gissar att bilderna är från US version och specs är rätt för Europa. 15,23 kg känns lite tung, men antar att vikten Bikester uppger är äkta vikten Bikester har mättit och ingen fantasi vikt från tillverkaren.

Topp