Köpa bleed kit eller lämna in till närmaste LBS?

cykelphilip

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Ska snart pussla ihop min drivlina som är hydraulisk (sram apex som tar dot 5.1) och står i valet och kvalet.

Är det värt att sitta på bleed kit om olyckan eller nöden kräver omluftning eller är det värt att lämna in det?

Tål att läggas till är att jag inte har supermycket pesetas och tycker det är dyrt med 500 kr för två plastkanyler och 120ml vätska. Har svårt att tro det är dyrt hos mekanikern, har jag fel?

Allt gott

Fundamentals

Aktiv medlem
Köpte ett kit för 300kr hos bikester för mina Code och gjorde jobbet själv. Har man inte tummen mitt i handen så är det ett lätt jobb.

Blir säkert samma summa eller lite mer beroende på timkostnad/minimumavgift hos LBS. Och behöver man lufta om senare så måste du gå till LBS igen.

cykelphilip

Aktiv medlem
Köpte ett kit för 300kr hos bikester för mina Code och gjorde jobbet själv. Har man inte tummen mitt i handen så är det ett lätt jobb.

Blir säkert samma summa eller lite mer beroende på timkostnad/minimumavgift hos LBS. Och behöver man lufta om senare så måste du gå till LBS igen.

Köper och gör det gärna själv om jag hittar för ett sånt pris. Kanske bara är jag som är sämst på att googla men verkar vara hitta för minst 500kr som finns på lager just nu.

Uppsala/södra Stockholm

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag betalde 20 euro för kit med sprutor och nipplar och 5 euro för flaska med 250 ml bromsvätska. Leta hos tyskarna.

Pfaff

Aktiv medlem
SRAMs eget kit funkar sådär. Bättre är Bleedkits bleed kit, om du hänger med...
Nackdelen med dot-vätskorna är att de kan fräta på lack.
Dot 5.1 finns hos kära gamla BT för en överkomlig summa.
Hos Beijer i Malmö betalade jag 250 för en luftning så det kan vara värt att överväga nyttan av ett eget kit.

Dishe

Aktiv medlem
Har du nära eller vägarna förbi skokloster så är det bara komma förbi och låna mitt bleeding kit.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer