Köpa bra lager billigt utanför cykel-sfären?

SocialGimp

Aktiv medlem
Förundras ibland över reservdelars höga priser men är väl inte speciellt förvånad. Nå't lager till en Trek kostar 200 spänn styck o behöver man ett gäng så drar slutsumman iväg...

Jag gissar att om man köper likvärdiga lager utanför cykel-sfären så kanske man kan komma undan betydligt billigare men då gäller det att man har rätt beteckning e t c.

Någon som har gjort en inventering över vilka lager man kan få tag på billigt o på annat håll? Går det att t o m att få tag på bättre/hållbarare lager om man letar lite?

Gimpen

Aktiv medlem
Har handlat här ett antal gånger, bra pris, billig frakt och snabba leveranser

www.kullagergrossisten.se/

Edit: vad är det specifikt du letar efter?
Senaste jag köpte i lagerväg var ett nedre styrlager (finns ej i länkad butik)

Och då köpte jag lösa lager som styckvara.
Kan ju va bra att tänka på som spartips.
Så slipper man köpa ett helt headset (2 x lager, top cap, star nut, täckbricka) då det oftast är nedre som slits mest/snabbast.

Senast ändrad:

BOBCAB

Aktiv medlem
Förundras ibland över reservdelars höga priser men är väl inte speciellt förvånad. Nå't lager till en Trek kostar 200 spänn styck o behöver man ett gäng så drar slutsumman iväg...

Jag gissar att om man köper likvärdiga lager utanför cykel-sfären så kanske man kan komma undan betydligt billigare men då gäller det att man har rätt beteckning e t c.

Någon som har gjort en inventering över vilka lager man kan få tag på billigt o på annat håll? Går det att t o m att få tag på bättre/hållbarare lager om man letar lite?
Kullagergrossisten har hyffsat sortiment med billiga lager. Knappast någon superkvalitet. Använder deras lager både i nav och länkage, och de brukar funka. Skall man ha bra kullager typ SKF så får man betala. Kan vara värt om det är lager som är svåra att byta.

SocialGimp

Aktiv medlem
Kullagergrossisten har hyffsat sortiment med billiga lager. Knappast någon superkvalitet. Använder deras lager både i nav och länkage, och de brukar funka. Skall man ha bra kullager typ SKF så får man betala. Kan vara värt om det är lager som är svåra att byta.
Vet du var jag hittar SKF-kullager som privatkonsument?

Emil777

Aktiv medlem

Har handlat annat, dvs inte lager, därifrån. Bra pöjkar !

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Momentum säljer skf.

Generellt så står det på tätningarna vad det är för lager. Annars så får du mäta och kika tabell på vad det är du ska ha :) Sen tror jag att det är en vettig idé att lossa svingen lite och rotera lagrena ett par varv för hand då och då för att omfördela fettet lite. Dom stackars lagrena aldrig får snurra mer än typ 1/4 varv annars :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Vid just Lagerköp så är det väl värt att fundera på om man har någon känning i branschen, det är enorma påslag även från detaljhandeln.
Tror jag har 84% rabatt om jag handlar genom jobbet direkt hos svensk tillverkare.
Hade tidigare kontakt på Momentum och fick runt 60%.

ooms

Aktiv medlem
Vid just Lagerköp så är det väl värt att fundera på om man har någon känning i branschen, det är enorma påslag även från detaljhandeln.
Tror jag har 84% rabatt om jag handlar genom jobbet direkt hos svensk tillverkare.
Hade tidigare kontakt på Momentum och fick runt 60%.
Som vanligt inom hantverkarbranschen...
Är det bara i Sverige vi har detta otyg/mygel med dolda påslag mot konsument, eller funkar det lika illa i andra länder?

Raemoe

Aktiv medlem
Jag brukade köpa reserv-navlager (spårkullager) hos Swedol, det var antingen SKF eller NSK. Deras webbsida är dock helt värdelös och nu är det bara NOMO som listas som tillverkare, verkar vara en återförsäljare för bland andra NSK.

Manurhin2

Aktiv medlem
Som vanligt inom hantverkarbranschen...
Är det bara i Sverige vi har detta otyg/mygel med dolda påslag mot konsument, eller funkar det lika illa i andra länder?
Det är väl så det fungerar överallt med mellanhänder. 84% är nog nästan netto och beror på att vi köper produkter för många10-tals miljoner årligen som då också blir spec i produkten vi säljer. Slutkunden har såklart inte samma rabatter hos tillverkaren.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag har lite insikt i B&B o Momentum så jag känner till påslagen, det är gamla skolan med rabattavtal e t c som gäller där och är inte primärt tänkt för privatpersoner (om man som privatperson inte är ok med att betala överpriser då).

ooms

Aktiv medlem
Jag har lite insikt i B&B o Momentum så jag känner till påslagen, det är gamla skolan med rabattavtal e t c som gäller där och är inte primärt tänkt för privatpersoner (om man som privatperson inte är ok med att betala överpriser då).
Det jag tänker på är hur det typiskt ser ut på en hantverkarfaktura, Ahlsells listpris anges och sedan nåt glatt att man får 15% rabatt på det. Att sedan hantverkaren själv får 60-70% rabatt talas det tyst om. Sedan googlar man prylen och ser att jag som konsument själv kan köpa den för samma pris som hantverkaren eller lägre på annat håll.
Det funkade ju på den tiden konsumenterna inte var upplysta, men idag känns det ju så ruttet och omodernt att man bara föraktar hela branschen. Att de fortsätter med det är för mig helt obegripligt.

Laan84

Aktiv medlem
Det jag tänker på är hur det typiskt ser ut på en hantverkarfaktura, Ahlsells listpris anges och sedan nåt glatt att man får 15% rabatt på det. Att sedan hantverkaren själv får 60-70% rabatt talas det tyst om. Sedan googlar man prylen och ser att jag som konsument själv kan köpa den för samma pris som hantverkaren eller lägre på annat håll.
Det funkade ju på den tiden konsumenterna inte var upplysta, men idag känns det ju så ruttet och omodernt att man bara föraktar hela branschen. Att de fortsätter med det är för mig helt obegripligt.
Ungefär som att hävda att upp till 58% av Sveriges skogsareal är skyddad 😉

SLI

Aktiv medlem
Halvt ot... jag bytte lager på en tvättmaskin 2014. Ena lagret var restnoterat hos Electrolux. Tvätthögarna växte och tålamodet tröt, så jag köpte ett liknande lager på biltema för 29 kr. Det funkade bra i 6 år med idrottande barn, sedan byttes maskinen ut av andra orsaker.

mcperand

Aktiv medlem
Hej,

Dione i Uppsala säljer lager över disk till privatpersoner. Väldigt nöjd de gånger jag haft med dem att göra.

MvH Rolf
Dito, jag har bara bra erfarenheter av Dione. Det har väl hänt i andra yrkesbutiker att stämningen kan bli lite som i Galenskaparnas sketch när det ska handlas byxor med sydda pressveck och kavajer utan slag när man kommer in och inte kan jargongen, men aldrig på Dione. Det är bara en gång som jag har gått därifrån tomhänt och det var när jag i panik letade efter en knepig skruv till ett mc-bromsok, och då hade de letat och funderat på alternativ i kanske 30 minuter. All heder åt dem.

Jensen

Aktiv medlem
Dione är grymma. Det är även duktiga på fixa saker som gått sönder (alltså som maskinverkstad menar jag då)

cubefritzz

Aktiv medlem

kan varmt rekommendera remlagret.se

Problemet är väl, bra lager kostar.
Dåliga lager är tokbilliga, vi pratar några kronor styck.

Tvisten är dock att cyklar inte sällan har specialdimensioner, som de bättre tillverkarna inte ens tar fram.
Och specialdimensioner kostar ju oxå, mindre upplaga

K.I.D

Ny medlem
Va inne på momentum för att köpa lager till länkaget på min spark. 1200 plus moms skulle fyra lager kosta. Köpte en repsats från evalds med lager o alla bussningar, lustiga bultar etc. För drygt 900. Så inte alltid billigare att köpa utanför cykelsfären. Men skulle gärna vilja veta hur länge skf lagret hade funkat jämfört med scott orginal.

kais01

Aktiv medlem
momentum hymlar inte med att de har ett flera gånger priset-påslag till just privatpersoner. även när man vet precis vilket lager man skall ha eller skall köpa flera. ett femtiokronorslager kostar flera hundralappar.

en firma som inte verkar veta vad goodwill är, och som jag undviker.

ers

Aktiv medlem
Prisstrukturen med GNP pris som grundpris och sedan en hög rabatt har grossisterna alltid använt. Kommer nog från den tiden då hög rabatt var viktigare än slutpriset och det var krångligt att jämföra. Idag har alla kunder program för att hitta den billigaste inköpsportalen vilket gör att mer om mer nettopriset sätts och mer och mer bonusavtal skrivs.

Tyvärr får vi som privatpersoner den gamla varianten där vi får får 20% i rabatt och är jätte nöjda 😀

Minns även i min ungdom där vi använde det sk GNP priset till slutkund som då hade rabatt på det. Man kan säga att förtjänsten på mtrl var lite högre på den tiden 😬

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är väl som med Elfa, köper man 1 är det dyrt köper man 100 är det ofta lägre än halva priset. Men det är klart att det kostar pengar med lagerhållning och administration och för att kunna sälja komponenter för några kronor stycket så måste de ta betalt.

Med det sagt så har jag köpt lager från kullager.se jag med, till Campagnolo-nav, och de fungerade utmärkt bra så länge jag ägde hjulen iaf.

dnleriksson

Aktiv medlem
Dione är grymma. Det är även duktiga på fixa saker som gått sönder (alltså som maskinverkstad menar jag då)
Har du varit in i "nya" verkstan? Lämnat en del större grejer där och man blir ju lätt avundsjuk 😄
De har som sagt väldigt bra lager med lager 😁 Mycket annat också, men man Känner sig ju inte rik efteråt direkt om man köper lager som privatperson. Köpte ett par akut till länkaget en gång och de kostade nog tre ggr så mycket som de övriga 12 jag beställde på nätet sen! Totalt alltså... Med frakt...

Tycker inte lagerkvaliteten spelar så otroligt stor roll i länkaget då de knappt roterar som nämnts. Viktigare är att fylla dem med fett innan montering för de är ju fyllda för att rotera snabbt från fabrik och inte för att motstå vatten och skit som de mest utsätts för på en cykel.

kais01

Aktiv medlem
dnl, till länkaget köper man lämpligen lager för hög last lågt varv. de är fyllda med kulor och har ingen kulhållare.

kais01

Aktiv medlem
Det är väl som med Elfa, köper man 1 är det dyrt köper man 100 är det ofta lägre än halva priset. Men det är klart att det kostar pengar med lagerhållning och administration och för att kunna sälja komponenter för några kronor stycket så måste de ta betalt.

Med det sagt så har jag köpt lager från kullager.se jag med, till Campagnolo-nav, och de fungerade utmärkt bra så länge jag ägde hjulen iaf.
dubbla priset för enstaka köp är väl helt ok, liksom ett minimibelopp att handla för. service är dyrt, och det är i längden bäst för alla om man som kund betalar för sig.

men på momentum är det fem-tio gånger priset, 'bara' för att du handlar som privatperson.

en otrevlig firma som förtjänar att undvikas. och det är väl det dom vill.

n3wton

Aktiv medlem
Det är väl klart att en firma som Momentum inte vill sälja åtta udda lager som behöver mätas och rotas fram till en privatperson som inte vet vad hen ska ha, när de vanliga kunderna beställer flera hundra lager av en specificerad typ och är återkommande över flera års tid.

Vad är det att bli upprörd över egentligen? En sådan extrem brist på förståelse för att andra människor arbetar på företag som måste tjäna pengar för att få finnas är så jäkla märklig. Ni själva har ju förmodligen, mestadels iallafall, arbetsplatser som behöver få in pengar för att ha ett existensberättigande.

Nu kommer nog vissa bli lite chockade, men cykeltillverkaren som sålt cykeln till er har påslag på de ingående delarna. Ica har påslag på mjölken. Estrella har påslag på potatisen som chipsen görs av.

Det där Dione låter som ett företag att vara rädd om, så handla där om du bor i närheten! Jag har bara bra erfarenheter av Momentum där jag själv är kund. Man kan gå in med vilket lager som helst och aldrig komma ut tomhänt - det ska man också vara rädd om!

Jensen

Aktiv medlem
Har du varit in i "nya" verkstan? Lämnat en del större grejer där och man blir ju lätt avundsjuk 😄
De har som sagt väldigt bra lager med lager 😁 Mycket annat också, men man Känner sig ju inte rik efteråt direkt om man köper lager som privatperson. Köpte ett par akut till länkaget en gång och de kostade nog tre ggr så mycket som de övriga 12 jag beställde på nätet sen! Totalt alltså... Med frakt...

Tycker inte lagerkvaliteten spelar så otroligt stor roll i länkaget då de knappt roterar som nämnts. Viktigare är att fylla dem med fett innan montering för de är ju fyllda för att rotera snabbt från fabrik och inte för att motstå vatten och skit som de mest utsätts för på en cykel.
Varit där men inte in på verkstaden. Men kan tänka mig att maskinparken är rätt grym. Känner ägaren o vet att han sagt att det inte alltid är självklart att tex välja skf. Visst de är bättre, men prisskillnaden så stor att det i vissa appliceringar kanske inte är motiverbart.

angående snacket om special lager, är det verkligen så många som kör det på nav? Chrisking ja, men vilka mer?

kais01

Aktiv medlem
Det är väl klart att en firma som Momentum inte vill sälja åtta udda lager som behöver mätas och rotas fram till en privatperson som inte vet vad hen ska ha, när de vanliga kunderna beställer flera hundra lager av en specificerad typ och är återkommande över flera års tid.

Vad är det att bli upprörd över egentligen? En sådan extrem brist på förståelse för att andra människor arbetar på företag som måste tjäna pengar för att få finnas är så jäkla märklig. Ni själva har ju förmodligen, mestadels iallafall, arbetsplatser som behöver få in pengar för att ha ett existensberättigande.

Nu kommer nog vissa bli lite chockade, men cykeltillverkaren som sålt cykeln till er har påslag på de ingående delarna. Ica har påslag på mjölken. Estrella har påslag på potatisen som chipsen görs av.

Det där Dione låter som ett företag att vara rädd om, så handla där om du bor i närheten! Jag har bara bra erfarenheter av Momentum där jag själv är kund. Man kan gå in med vilket lager som helst och aldrig komma ut tomhänt - det ska man också vara rädd om!
de får som sagt gärna ha extra påslag på udda försäljning. helt rimligt.

men det behöver inte gå påtagligt förbi gränsen för ocker.

men är då inte upprörd, de får verkligen göra som de vill med sin image, och konkurrenter finns dessbättre.

roffe

Medlem

Hej. Jag köper lager till mina MX o MTB cyklar på annat håll ja! Jacking AB har allt som jag har frågat om och de har den bästa kvalitén oxå! Kör alltid med gummi tätning och fyll på dem med extra fett innan. Lycka till.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer