Köpa cykel i Tyskland

Köpa cykel i Tyskland
Hej!
Jag har ryktesvägen hört att man kan köpa en carbonhoj med Ultegraväxlar i Tyskland för ca 14000 15000. Var kan jag hitta en webbutik med dessa erbjudanden, och är det tillförlitligt.

Hälsningar från Jonte i Nacka

AJ

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Det verkar finnas mängder med Ultegra-utrustade kolfibercyklar runt ovanstående prisklass.

Hittade dessa lite snabbt:

- 2danger Rennrad Giro Carbon 1599 EUR http://www.boc24.de/epages/bicycles...ct/View/124123?CatID=350000920&ProdPerPage=20

- Cicli B Carbon Ultegra 1595 EUR http://212.202.110.172/e-vendo_prod...1f925122ec&ProdNr=A3003&&t=98&p=583&c=583&m=s

- Cucuma C06 Carbon-Rennrad Ultegra 1899 EUR http://www.sporthorizont.de/e-vendo...a6&ProdNr=Cu02032005&&t=918&p=1964&c=1964&m=s

- Giant Tcr2 Composite Ultegra 1699 EUR http://www.s-tec-sports.de/ (klicka Racebikes -> Giant och GiantII)

- FAT Road Carbon Ultegra 1499 EUR http://www.cycles4u.de/index.cfm?bereich=f_ArtikelListeKomprimiert&86616218&Typ=Katalog (trött Onlineshop. Se http://happymtb.org/forum/read.php/1/346492)

- Canyon F10 Race Ultegra 1999 EUR http://www.canyon.com/rennraeder/ausstattung.html?b=82#ausstattung (lite över önskat prisintervall, men erkänt bra ram och bra komponenter)

Finns säkert många fler om man letar lite till.

/Anders

jerker77

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Lite trådkap här men jag misstänker att trådstartaren fått svar så det räcker...
Någon happyit som handlat "komplettrad" från bike-discount.de? Av alla prisvärda tyskar tyckar jag nästan de är "värst". Full dura-ace för 1299 euro tex. Eller en full ultegra med Ksyrium SSC SL hjul för samma pris. Inte illa.

Mitt andra spörsmål gäller tyska leveranstider generellt. Antar att det kan bli ganska obehagligt om man vill ha en cykel i typ mars? Och i så fall, tjänar man på att åka ner och hämta den (eller gäller samma framförhållning på beställningen)? Någon som har erfarenhet? Vad jag förstod på reportaget från Canyon i Koblenz (grymt BTW) så tjänar man bara in fraktpengarna på detta, inte tid.
Rapporten: http://happymtb.org/forum/read.php/1/343671

Tyvärr får jag det inte att fungera med länkningen till just de aktuella cyklarna ovan men om det är någon som är intresserad så är adressen http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1726168341, shop, kompletträder, rennräder, radon. Sedan är cyklarna Cobra resp. Boa Litening Walter Röhrl Triple.

//J

S

slors

Guest
Köpa cykel i Tyskland
Jag har handlat en del av tyska näthandlare och gjort följande erfarenheter:
- www.boc24.de, ren och skär katastrof. Iaf när det gäller prylar. Beställde ett par 105-CXP33 hjul till en kompis i sverige och det tog evinnerligt lang tid (mer än tre manader) och det kranglade med leveranser. Iofs fick min kompis ett framhjul gratis eftersom de inte hade ngn som helst aning om vad de skickat och inte. Om ngn behöver ett träningsframhjul kan jag förmedla en bra kontakt ;-) Om jag ska handla av dem igen kommer jag att ringa och fa bekräftat att det jag vill ha faktiskt finns pa lager men jag kommer nog att undvika dem.

- www.s-tec-sports.de Köpte min NRS där och bortsett fran att det tog lite längre tid än utlovat att fa den har jag inget att invända mot dem. Svarar oftast pa mail inom en dag, emellanat otroligt bra priser och är trevliga. Kommer förm att handla en ny lvg av dem inom en snar framtid.

- www.cycles4u.de Bara positiva erfarenheter. Har dessutom prisgaranti, dvs hittar du grejerna billigare hon ngn annan (tysk?) handlare far du mellanskillnad plus ngn gadget som kompensation. Gäller dock inte alltid, vet inte riktigt hur det fungerar. De har dock oftast sa bra priser att det sällan blir aktuellt. Den som letar bra priser pa hjul, iaf lvg, bör oxa ta en titt här. Beställde även en FAT alu-ultegra lvg at en kompis i sverige, funkade alldeles utmärkt.

-www.canyon.de "Egna" ramar med fantastisk utrustning till löjligt laga priser. Xtremt proffsiga för att vara internet-handlare. Ofta kan man hitta cyklar med ultegra eller dura-ace-grupper till ännu lägre priser men da har det oftast fuskats ngn annanstans (sadelstolpar, styre etc). Canyon kör i ar dessutom med Mavic-hjul. Inte sa spännande kanske men de hade en del problem med Smolik-hjulen de haft tidigare. Se upp med ramstorleksangivelserna bara, de anger ramhöjd upp till överkant sadelrör. Dessutom är de rätt sa benägna att sälja cyklar som kan vara lite stora, dvs om man enligt deras mäta-upp-kroppen-system ligger mellan tva storlekar föreslar de alltid att man ska ta den större. Förm pga att manga av deras kunder är herrar i övre medelaldern med begynnande vikt- och ryggproblem.Sta pa er om ni vet att ni vill ha en lite mindre ram.

-www.bike-discount.de Har köpt en hel del prylar av dem och aldrig haft nagra problem.

-www.bike-components.com se ovan

-www.hibike.de Se ovan. Aningen kaotisk online-shop.

/Tysken

roefv

Aktiv medlem
Köpa cykel i Tyskland
Hej !

Har beställt min cykel från boc24, och för mig gick det snabbt och smärtfritt. Den enda grejen var att bakdämparen var vänd åt fel håll när jag fick cykeln (upp och ner), spellar igentligen ingen roll, och den var ju inte så svår att vända på.

Beställde min cykel på fredag lunch och kunde hämta ut den på torsdag... det tycker jag är snabb leverans.
Dom har även svarat på alla mina frågor som dom fått på mail och det inom 5min - 24 timmar.
Så för mig har det gått bra.

MVH / Joakim

P

PerJ - ej inloggad

Guest
Köpa cykel i Tyskland
Har bara positiva erfarenheter av mina köp från boc24 (inklusive cykelköp). Snabba leveranser, inga problem.

F

fty

Guest
Köpa cykel i Tyskland
BOC24, Bara positiva erfarenheter. Har beställt delar därifrån ett flertal gånger, och en kompis beställde en racer därifrån. Leveranstid < 2v.

bike-discount, Har beställt däck därifrån som kom inom en vecka. Svarar på mail snabbt. Dock tänkte jag köpa en MTB därifrån i höstas. Stod att de fanns i lager men när jag mailade och frågade så var det slut. 3st modeller var slut :( Så jag lackade ur och köpte min MTB från cycles4u istället.

Cycles4U, Poitivt!, Bra mailkontakt snabba på att svara. Beställde som sagt en cykel därifrån, bra priser, snabb leverans. Dock är hemsidan lite jobbig, och nu verkar den inte ens funka.

Leo

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
slors skrev:
-------------------------------------------------------
> Se upp med ramstorleksangivelserna bara, de anger
> ramhöjd upp till överkant sadelrör. Dessutom är de
> rätt sa benägna att sälja cyklar som kan vara lite
> stora, dvs om man enligt deras
> mäta-upp-kroppen-system ligger mellan tva
> storlekar föreslar de alltid att man ska ta den
> större. Förm pga att manga av deras kunder är
> herrar i övre medelaldern med begynnande vikt- och
> ryggproblem.Sta pa er om ni vet att ni vill ha en
> lite mindre ram.

Håller med helt om just storlekarna på Canyoncyklarna, fick samma respons om storlek från Canyon. Blev rekommenderad en 58cm, men jag beställde ändå en 56cm för det är vad jag ska ha. :-) Gäller att veta sin ramstorlek exakt, det är nog enda fallgropen vid onlineköp.

/Leo

Köpa cykel i Tyskland
Hej!
Vad glad man blir när man får 13 svar på min lilla fråga. Har en kompletterande fråga. Vilket märke av carbonram skall man välja, om man inte enbart ser lägsta pris.

Hälsningar från Jonte

Leo

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Canyon Carbon Ultimate F10, topptestad i tyska Tour magazine. Det är säkert ingen gigantisk skillnad mellan de olika carbonramarna, men när man kan få bland det bästa som finns så finns det ingen anledning att tveka. :-)

/Leo

Dan C

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
> Håller med helt om just storlekarna på
> Canyoncyklarna, fick samma respons om storlek från
> Canyon. Blev rekommenderad en 58cm, men jag
> beställde ändå en 56cm för det är vad jag ska ha.
> :-) Gäller att veta sin ramstorlek exakt, det är
> nog enda fallgropen vid onlineköp.
>

Leo! Vilket är ditt grenmått och längd? Bara så man vet lite ungefär vad Canyon uppfattar som rätt storlek?

Leo

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Dan C: Jag är 179cm, har 84cm i grenmått. Efter att ha mätt på min gamla racer och även gjort en WrenchScience storlekskalkyl så är det en 56cm Canyon F10 som passar mig som handsken. Canyonramarna har relativt långa topprör tycker jag, åtminstone har min gamla Columbus Pinta racer samma längd på toppröret trots att det är en 58cm C-T.

/Leo

Sam

Aktiv medlem
Köpa cykel i Tyskland
enligt WrenchScience ska jag utgå antingen från Center-to-Top, som i mitt fall är 60cm, eller från Center-to-Center som är 59cm.

vilken ska man utgå från när man exempelvis ska vilja en hoj ur RoadMaster-serien? Det är svårt att kombinera båda och hitta rätt storlek.

Leo

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Sam: Du ska utgå från "overall reach" som du får på WrenchScience, dvs topprörslängden på cykeln + styrstamslängden. C-T och C-C måtten är bara en liten del och är inte lika viktiga som topprörslängden.

/Leo

Sam

Aktiv medlem
Köpa cykel i Tyskland
toptube + styrstam = 680mm

[edit]jag ska därför satsa på toptube nånstans kring 590mm för att styrstammen är kring 10 cm. Men då är jag där igen; alltså ska man gå efter Center-to-Center måttet?

Senast redigerad av en moderator:

AJ

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Vid mitt besök hos Canyon fick jag min kropp uppmätt av personalen.

CANYON8.JPG

Min kropp:
Längd: 186
Grenmått: 89
Armlängd: 64
Torsolängd: 66

Resultat Canyon PPS (Canyons storlekberäkningsprogram):
Ramstorlek F10 sportig sittposition: 60 C-T (motsv 58 C-C)
Sitthöjd: 78,8
Längd överrör: 57,1
Styrstam: 12
Överrör + styrstam: 69,1
Höjddiff styre-sadel: 8,8

Resultat Wrenchscience:
Ramstorlek: 59 C-C
Sitthöjd: 78,6
Överrör + styrstam: 68

Min cykel idag:
Ramstorlek: 58 C-C
Sitthöjd: 79,2
Längd överrör: 57,5
Styrstam: 12
Överrör + styrstam: 69,5
Höjddiff styre-sadel: 11

Som synes så skiljer det minimalt på de framräknade måtten både när det gäller Canyon och WS mot i jämförelse hur jag sitter idag. Det som skiljer mest är höjddiffen mellan styre och sadel. Canyon rekommenderar 8,8 medans jag idag har 11. Det betyder att Canyon har en lite mer "gubbig" upprätt sittställning än den (aerodynamiskt optimerade :-) ) jag har idag.

/Anders

Oskar

Aktiv medlem
Köpa cykel i Tyskland
Leo skrev:
> slors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Se upp med ramstorleksangivelserna bara, de
> anger
> > ramhöjd upp till överkant sadelrör. Dessutom
> är de
> > rätt sa benägna att sälja cyklar som kan vara
> lite
> > stora, dvs om man enligt deras
> > mäta-upp-kroppen-system ligger mellan tva
> > storlekar föreslar de alltid att man ska ta
> den
> > större. Förm pga att manga av deras kunder
> är
> > herrar i övre medelaldern med begynnande
> vikt- och
> > ryggproblem.Sta pa er om ni vet att ni vill
> ha en
> > lite mindre ram.
>
> Håller med helt om just storlekarna på
> Canyoncyklarna, fick samma respons om storlek från
> Canyon. Blev rekommenderad en 58cm, men jag
> beställde ändå en 56cm för det är vad jag ska ha.
> :-) Gäller att veta sin ramstorlek exakt, det är
> nog enda fallgropen vid onlineköp.
>
> /Leo
>

Jag har fått för mig att tyskar gärna väljer litet större ramar än vi svenskar; när man kollar på eBay.de tycker jag att L-ramar känns vanligare än M-ramar... Kan det vara så eller inbillar jag mig bara?

AJ

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
slors skrev:
------------------------
>dvs om man enligt deras
> mäta-upp-kroppen-system ligger mellan tva
> storlekar föreslar de alltid att man ska ta den
> större.

För mig var det tvärt om. Deras data spottade ut sig rekommendationer både på 60 och 62.
Men de rekommenderade faktiskt den mindre (se måtten i inlägget ovan). Jag vet inte om det var pga att jag var där personligen och diskuterade min åkstil. Eller så var det att de såg min atletiska kropp och tänkte: han ser snabb ut, han ska sitta sportigt :-)

/Anders

vito

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Thank you for your interest in CompetitiveCyclist.com!

Below are the measurements you entered, followed by our recommendations for the
size bike and components that would be right for you. Use the numbers when
choosing your frame and component package on-line, or keep them in hand if you
would like to place an order over the phone or in person.

Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 86
Trunk: 63
Forearm: 37
Arm: 76.5
Thigh: 60
Lower Leg: 57.5
Sternal Notch: 152

The Competitive Fit (cm)
Seat tube range c-c: 55.7 - 56.2
Seat tube range c-t: 57.4 - 57.9
Top tube length: 58.1 - 58.5
Stem Length: 12.2 - 12.8
BB-Saddle Position: 80.7 - 82.7
Saddle-Handlebar: 57.1 - 57.7
Saddle Setback: 4.5 - 4.9
Seatpost Type: NON-SETBACK

The Eddy Fit (cm)
Seat tube range c-c: 56.9 - 57.4
Seat tube range c-t: 58.6 - 59.1
Top tube length: 58.1 - 58.5
Stem Length: 11.1 - 11.7
BB-Saddle Position: 79.9 - 81.9
Saddle-Handlebar: 57.9 - 58.5
Saddle Setback: 5.7 - 6.1
Seatpost Type: SETBACK

The French Fit (cm)
Seat tube range c-c: 58.6 - 59.1
Seat tube range c-t: 60.3 - 60.8
Top tube length: 59.3 - 59.7
Stem Length: 11.3 - 11.9
BB-Saddle Position: 78.2 - 80.2
Saddle-Handlebar: 59.6 - 60.2
Saddle Setback: 5.2 - 5.6
Seatpost Type: SETBACK

Så om ramen är slop eller semislop eller drop eller rak spelar mindre roland?

jerker77

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Ärligt talat allihop. Vill inte förringa värdet av att sitta bra/effektivt på sin cykel. Men om man betänker att man utifrån sin efter bästa förmåga valda ram kan ändra sitthöjd, setback på sadelstolpen, setback på sadeln, styrstamslängd, styrstamsvinkel, vevarmslängd, styre och vinkel på styre (har jag glömt något?) så bör de flesta kunna åka bra om man inte valt helt åt h-vete för stor eller liten ram.

Sen är det klart att man skall bry sig om man skall lägga ut mycket pengar, men en centimeter här eller där är ingen katastrof. Då är det nästan viktigare att man tänkt igenom vad man skall använda cykeln till. Jag kommer t.ex. att byta styrstam till en kortare uppåtvinklad till VR06 eftersom min rygg inte kommer att klara 30 mil med den sittställning jag har nu.

//J

Leo

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Sam skrev:
> toptube + styrstam = 680mm
>
> jag ska därför satsa på toptube nånstans kring
> 590mm för att styrstammen är kring 10 cm. Men då
> är jag där igen; alltså ska man gå efter
> Center-to-Center måttet?

Då siktar du på att välja en ram som har topprörslängd runt 560-580mm + styrstam 120-105mm. :-) Du ser det lätt i Canyons tabell, vilken ram som har det:

http://www.canyon.com/rennraeder/geometrie.html?b=28#geometrie

geometrie_rennrad.gif

Det ser ut som ram i storlek 58cm med topprörslängd 565mm + styrstam 120mm = 685mm skulle bli bra. Som standard har 58cm ramen 105mm styrstam, men du kan välja en 120mm om du vill. Det skulle även funka med en 60cm som har 575mm i topprörslängd ihop med 105mm styrstam = 680mm. Vill du ha bättre standover så tar du den mindre ramen.

/Leo

Sam

Aktiv medlem
Köpa cykel i Tyskland
Vilken service! tack Leo. Jag visste att jag hamnade på antingen 58 eller 60. Ska testa nåra cyklar och se vilken jag tycker bäst om.

Dan C

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Leo skrev:
> Dan C: Jag är 179cm, har 84cm i grenmått. Efter
> att ha mätt på min gamla racer och även gjort en
> WrenchScience storlekskalkyl så är det en 56cm
> Canyon F10 som passar mig som handsken.
> Canyonramarna har relativt långa topprör tycker
> jag, åtminstone har min gamla Columbus Pinta racer
> samma längd på toppröret trots att det är en 58cm
> C-T.

Kanon! Då ska jag inte låta Canyon "lura" på mig större än en 58cm!
58cm känns som att jag ska ha, 182 cm lång med 85,5 cm grenmått, det borde väl passa?

Leo

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Dan C: Det låter som en 58cm passar, du kan även göra en onlinemätning på WrenchScience, se länk ovan. Där tas hänsyn till armlängd och överkropp också. Man kan aldrig vara för noggrann inför ett cykelköp, varför köpa "fel" storlek när man kan köpa rätt direkt. :-)

/Leo

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Köpa cykel i Tyskland
Alla ni som skrivit feedback om webshopar, glöm inte butiksrecensionerna! Då är det lätt att hitta era åsikter för andra som letar.

AJ

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
Sam skrev:
> Jag visste att jag hamnade på antingen 58 eller 60.

Om du inte redan har observerat det så skiljer det mer än bara ramstorleken mellan storlek 58 och 60. Vevarmslängden skiljer nämligen mellan de båda storlekarna. 58 har 172,5mm och 60 har 175mm. Beroende på vad du använt tidigare kanske du vill ha samma längd på din nya cykel.

Gäller även de som väljer mellan storlek 54 och 56. Där är det 170 resp 172,5 som gäller.

/Anders

Leo

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
AJ: Skarpsynt noterat, det stämmer bra det, det är olika vevarmslängder på storlekarna! Lite skillnad gör det nog allt, med vevarmslängden, bättre hävarmseffekt med längre vevar. Själv går jag upp i vevarmslängd från 170mm till 172.5mm, ska bli intressant att känna skillnaden - om man nu känner av den.

/Leo

Bulan

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
När vi ändå talar om Tyskland...
Brukar dom ha mellandagsstängt där? Jag mailade S-tec på juldagen men har inte fått svar än.

HåkanC

Aktiv medlem
Köpa cykel i Tyskland
Leo skrev:
> Canyonramarna har relativt långa topprör tycker
> jag

Jag tycker tvärt om.
Jag tycker att Canyonramarna, och speciellt F10, är både korta och höga.
Men det beror säkert både på vilken storlek och vilken annan ram man jämför med.

Några exempel
Canyon F10
62cm övre-ramrör: 57,9 Sittvinkel: 73 styrrörslängd: 20,55
64cm övre-ramrör: 58,6 Sittvinkel: 72,5 styrrörslängd: 21,8

Canyon F3
62cm övre-ramrör: 58,5 Sittvinkel: 73 styrrörslängd: 19
64cm övre-ramrör: 59,5 Sittvinkel: 72,5 styrrörslängd: 20,5

Generellet brukar man säga att italienska ramar typiskt är korta och höga, typ:
Angliru från http://www.pinarello.com
60cm övre-ramrör: 58,5 Sittvinkel: 72,5 styrrörslängd: 21,4
62cm övre-ramrör: 59,5 Sittvinkel: 72,0 styrrörslängd: 22,5

Däremot brukar amerikanska ramar vara långa:
Cannondale CAAD8 från http://www.cannondale.com
60cm övre-ramrör: 59,0 Sittvinkel: 72,5 Ingen styrrörslängd
63cm övre-ramrör: 60,9 Sittvinkel: 72,0 - '' -

Klein q-pro från http://www.kleinbikes.com
58cm övre-ramrör: 58,7 Sittvinkel: 73,3 Ingen styrrörslängd
61cm övre-ramrör: 60,6 Sittvinkel: 73,3 - '' -

OBS
Sittvinkeln är viktig eftersom det egentligen inte är övre ramrörets längd som
är det viktiga utan framsticket framför vevpartiet.
En flackare vinkel (typ 72 grader) ger alltså i praktiken ett kortare övre ramrör
än om ramen hade haft en brantare sittvinkel (typ minst 73 grader)

Styrrörslängden är också viktig, den skall inte vara för hög för den som vill få ned styret
tillräckligt lågt utan specialstyrtappar, typ Look Ergostem:
ergostem_ptt.jpg

Canyons ramar, och speciellt F10, verkar alltså vara mer italiensk än amerikansk,
dvs kort och hög, men inte riktigt lika extremt "gubbigt" kort och upprätt i sin
sittställning som tex Pinarello Angliru.
(Det är kanske därför de Pinarellosponsrade (böjliga) proffsen alla har måttbeställda ramar?)

Min F10 är en 64 och jag bytte styrtappen till en 135mm och valde en sadelstolpe
med 35mm "setback".
Allt för att den skall passa mig så bra som möjligt.
Men jag skulle inte ha något emot om styrrörslängden på F10an var 19cm.....
normal_H%C3%B6ger%20sida.JPG

Leo

Ny medlem
Köpa cykel i Tyskland
HåkanC skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Canyonramarna har relativt långa topprör
> tycker
> > jag
>
> Jag tycker tvärt om.
> Jag tycker att Canyonramarna, och speciellt F10,
> är både korta och höga.
> Men det beror säkert både på vilken storlek och
> vilken annan ram man jämför med.

Ok, jag jämförde bara med min gamla Columbus Pinta som jag tycker har kanske(?) normallångt topprör - 56cm på en 58 C-T. En F10:a i storlek 56cm har nästan samma mått, 557mm, en F10 i 58cm har 577mm topprörslängd som exempel. Man ska såklart jämföra med en cykel man vet passar en, vid val av storlek.

/Leo

ps. HåkanC, du måste vara rätt lång för att kunna köra på en 64:a? Jag är 179cm/84cm grenmått och 56:an ska passa mig med 105mm styrstam, den har dessutom betydligt kortare styrrör(153mm).

HåkanC

Aktiv medlem
Köpa cykel i Tyskland
Leo skrev:
> HåkanC, du måste vara rätt lång för att kunna
> köra på en 64:a? Jag är 179cm/84cm grenmått och
> 56:an ska passa mig med 105mm styrstam, den har
> dessutom betydligt kortare styrrör(153mm).

Jag är 193cm/89cm grenmått!

Jag är alltså inte bara ganska lång, jag har en relativt stor del av längden i överkroppen
(det är inte ovanligt att de som är 5-8cm kortare än mig har 90cm grenmått).

Men pga av detta är jag xtra noga med överrörslängden på mina cyklar.

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg:
Det är inte bara överrörslängden som är viktig utan även sittvinkeln,
eftersom det egentligen inte är övre ramrörets längd som är det
viktiga utan framsticket framför vevpartiet.

/Håkan

Topp