Köpa delar på nätet o låta lbs bygga?

pewe

Aktiv medlem
Förmodligen inte en helt ovanlig situation. Vad har ni för erfarenheter av att komma in med en ram, grupp o komponenter till en lbs och därefter be dom bygga en komplett cykel? Blir de sura för att man inte köpt via dom eller tvärtom, glada för lite mer verkstadsjobb?

Tille

Aktiv medlem
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är det roligaste som finns att bygga upp hojar av nya
> prylar. :)

Nä, det är det inte...

Om man inte har väldigt speciella önskemål blir nog billigare att köpa en färdig cykel.

EDIT det kom en sked emellan.

Senast redigerad av en moderator:

Pissarsyra

Aktiv medlem
håller med skogling.

Beroende på vad det är för cykel som ska byggas, tror jag säkert han blir glad för att få bygga en cykel från grunden.
Kanske inte så glad om det är någon biltema/rusta.

ett tips är ju dock att fråga om han går med på det först, så du inte kommer in i butiken med 4-5 lådor och en ram.

rularn

Aktiv medlem
Intressant fråga, dock har du nog fel i att förfaranet är särskilt vanligt :)

Jag tycker inte LBS:sen BORDE bli något annat än glada i att få lite arbete att göra, arbete=pengar för dem.

pewe

Aktiv medlem
Klart jag skulle kunna försöka själv men det saknas en del saker för det: mekställ, vajerknipsare, vevlagerverktyg, rätt lokal samt en del andra grejor. Men håller med, det hade varit riktigt kul att bygga ihop sin egen hoj.

Preacher

Aktiv medlem
En bra LBS tar chansen att ge dig god service istället för att tjura för att du köpt delar på nätet.

Det är ju oftast billigare att handla från england/tyskland, det får cykelbutikerna ha respekt för, och hämta in sitt på andra sätt. Genom sin kunskap i detta fall då.

MTBiker

Aktiv medlem
Min LBS ville ha 750:- för att bygga ihop min hoj. Nu frågade jag en kompis och han hjälpte mig för en fika :)
Bra kompisar är bra att ha.

cyklariskogen

Aktiv medlem
MTBiker skrev:
> Min LBS ville ha 750:- för att bygga ihop min
> hoj. Nu frågade jag en kompis och han hjälpte
> mig för en fika :)
> Bra kompisar är bra att ha.

Är inte 750 spänn nästan löjligt billigt för den tjänsten? Iallafall med tanke på hur mycket tid och fula ord jag skulle behöva för att sätta ihop en cykel:)

cyklariskogen

Aktiv medlem
fredrikw skrev:
> aha, ännu en person som tror att cykelhandlare
> jobbar gratis...

Om dom tar 750 spänn så är det gratis.

lappen

Medlem
MTBiker skrev:
> Min LBS ville ha 750:- för att bygga ihop min
> hoj. Nu frågade jag en kompis och han hjälpte
> mig för en fika :)
> Bra kompisar är bra att ha.

Ruskigt billigt, skulle inte ens åt mig själv skruva för den summan, knappast då åt en kompis heller. För det priset skulle jag lämna in och gå och sätta mig på puben under tiden....

Om det nu inte är att man har mycket extratid och är understimulerad, eller att man vill lära sig eller andra, då är det ju en annan femma ;-)

JLarsson

Aktiv medlem
Följer inte ett visst ansvar med monteringen också? Vill minnas att cykelhandlare som hjälpte till att skruva ihop sibacyklar drabbades av detta.

MTBiker

Aktiv medlem
Ni kanske har fel LBS. ;)

Det var iaf det priset jag fick för att bygga ihop min Magmaa för ett år sedan. Men att då ha en LBF ( local bike friend) som gjorde det för en rejäl fika, det är lyx.

Tack för hjälpen du vet vem du är.

nenja

Ny medlem
MTBiker skrev:
> Ni kanske har fel LBS. ;)
>
> Det var iaf det priset jag fick för att bygga
> ihop min Magmaa för ett år sedan. Men att då ha
> en LBF ( local bike friend) som gjorde det för en
> rejäl fika, det är lyx.
>
> Tack för hjälpen du vet vem du är.

Räknar du med att bilverkstaden byter till vinterdäck (på samma fälg), passar på att byta olja + filter i motorn och när ni ändå håller på byter kylen och fläktremmen för 750kr?

Jag har aldrig mekat bil, är det där ens lika mycket jobb som att bygga en cykel ifrån grunden? :P

Dr.Spoke

Medlem
JLarsson skrev:
> Följer inte ett visst ansvar med monteringen
> också? Vill minnas att cykelhandlare som hjälpte
> till att skruva ihop sibacyklar drabbades av
> detta.

Det bara gäller med slutmontering av ett cykel i kartong - sen är cykelbutik huvudansvarig för reklamation, oavsett var den är köpte, eftersom dom har "levererade" cykel.
Med en bygg från delar - för någon konstigt anledning - gäller det inte.

lappen

Medlem
nenja skrev:
> Räknar du med att bilverkstaden byter till
> vinterdäck (på samma fälg), passar på att byta
> olja + filter i motorn och när ni ändå håller
> på byter kylen och fläktremmen för 750kr?
>
> Jag har aldrig mekat bil, är det där ens lika
> mycket jobb som att bygga en cykel ifrån grunden?
> :P

Jag har jobbat lite som bilmek för en herrans massa år sedan, men jag hade nog fortfarande gjort det jobbet ovan snabbare än att skruva ihop en cykel som kommit i delar, och då har jag ändå skruvat en hel del med cyklar, iofs aldrig professionellt. Fast ett och annat har man ju lärt sig under +30 år....

Tror ingen verkstad gör jobbet ovan för 750:-, det går ju knappast att få omlagt 4 däck på fälg för den summan.

Vad jag menade med mitt tidigare inlägg var att det var snuskigt billigt med 750:- för att montera ihop en cykel.

Nu gillar jag att skruva, så jag gör det alltid själv, men om jag inte hade velat/haft kunskapen/möjligheten att skruva så hade jag tyckt att 750:- varit en baggis.

Edit: rättstavning

Richen

Medlem
Cyklotekets syn på saken..

OBS! Vi slutmonterar ej externa cyklar från kartong p.g.a. att garantiåtagandet övergår till den som slutmonterar en cykel och Cykloteket står endast för garanti på cyklar köpta på Cykloteket.

Samt..

Vår märkesverkstad är öppen även för dig som inte köpt din cykel hos oss på Cykloteket. För att garantera kvalitén på vår service, vårt kunnande och tillgången på reservdelar kan vi ej ta emot cyklar med för enkel kvalitetsnivå samt vissa äldre cyklar.

Så Dogge lär inte vara välkommen :-)

lappen

Medlem
MTBiker skrev:
> Som jag skrev innan. Då går ni till fel LBS.
>
> Jag är nöjd med min LBS

Jo, det kan jag tänka mig! :-)

Peppeluns

Medlem
Min erfarenhet är att det inte bör vara några problem. Dock så kan man ju vara lite schysst och inte klampa in med vajrar och höljen, utan i stället köpa sånt + slangar och kanske ett flaskställ eller två hos LBSen.

R

Aktiv medlem
Det är väl ändå höjden av oproffsighet om man som cykelmekaniker/cykelverkstad inte skruvar ihop saker, alltså ej kompletta cyklar, som kunden kommer in med? Läge att byta cykelaffär då va?

Förvisso har jag stött på en och annan cykelmekaniker som ser sig själv som en känslig konstnärssjäl som absolut måste vara delaktig i valet av komponenter, men så länge man som kund har komponenter som matchar varandra är det väl bara att skruva ihop det hela.

edit: kann innte sschtava.

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Jag har en kompis som gick till LBS med en låda delar, han fick en cykelpump monterad rektalt. Efter det kom han till mig eftersom han vet att jag är grym på att montera cyklar med en cykelpump, lådan med delar lämnade han hemma.

steen

Aktiv medlem
Bygg själv vet ja´. Roligt och lärorikt. Jag bygger mina cyklar sedan många många år tillbaka. Har blivit en till lillebror också. När man väl börjat med "hembyggen" så är det tråkigt att köpa "trampfärdiga" cyklar. När man ger sig ut på jungfruturen så kan man nästan bli lite religös, känns som att man gett cykeln en själ.
Nu blev det djupt...
Skit samma, kul är det i alla fall!

/steen

KentS

Ny medlem
Håller med att det är kul att bygga själv. jag bytte i princip allt på min gamla pendlarhoj och 'bytte ram' på den nyss. Liiite nervöst var det att pressa i styrlagerskålarna med min hemmasnickrade press, men med stor försiktighet så gick det till slut. Den enda andra saken som kan vara svår är vevlagret, fast där investerade jag i rätt verktyg. Ger en helt annan känsla att köra något man byggs själv. Kul att impa på folk också ;-)

Tille

Aktiv medlem
Skogling skrev:
> Samma här. Den blir personligare och får en
> själ. :)

Jag skiter väl i själen och personligheten. Jag vill ha en cykel att cykla skitfort på, men den envisas med att ligga där i hallen i en jävla hög. Fast den har ju till våren på sig att skärpa sig.

andersen

Medlem
Konstig fråga, köpa delar hos någon annan, och sedan be cykelmekanikern sätta ihop, tänk om man skulle försöka med att köpa delar till bilen på biltema för att sedan be volvoverkstan motera på dom.

Tille

Aktiv medlem
Jag redan testat öl och cykelbygge. Det blev ingen cykel byggd.
Men å andra sidan var det ingen som tog med en själ. Öl finns däremot på plats.

42Hz

Aktiv medlem
andersen skrev:
> Konstig fråga, köpa delar hos någon annan, och
> sedan be cykelmekanikern sätta ihop, tänk om man
> skulle försöka med att köpa delar till bilen
> på biltema för att sedan be volvoverkstan motera
> på dom.

Går man till en oberoende verkstad är det väl inte omöjligt?

InlineOla

Aktiv medlem
andersen skrev:
> Konstig fråga, köpa delar hos någon annan, och
> sedan be cykelmekanikern sätta ihop, tänk om man
> skulle försöka med att köpa delar till bilen
> på biltema för att sedan be volvoverkstan motera
> på dom.

Precis så har jag gjort men jag gick till en oberoende verkstad. Dom var tom tacksamma att jag hade delar med så dom slapp sitta o slå i kataloger o surfa internet för att hitta rätt prylar. Cykelverkstan är ju inte direkt inriktad på ett märke som ex volvoverkstan' är.

Topp