Köpa fina kullager?

cykelphilip

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
I full gång med att bygga mig en gravelracer och sitter nu och funderar på kullager. Tänker mig att det är viktigt med fina styr och vevlager? Har hört att hope ska vara top notch, finns det andra man ska kika efter?

Har heller inte så stor budget, så vill gärna hitta maximal "pang för pengen".

Värt att köpa beg om det dyker upp? köpa nytt? hovra över visa din rabbatkod-tråden tills tillfälle dyker upp?

Hjälp

MAMTB

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Som styrlager är jag väldigt nöjd med Extralite Ultratop och Ultrabottom.
Angående vevlager så kör jag mtb och där har jag ett Shimano XTR som fungerar fint.

Orwar

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Tänker mig att det är viktigt med fina styr och vevlager?
Personligen tycker jag inte att det är särskilt viktigt.

Har heller inte så stor budget, så vill gärna hitta maximal "pang för pengen".
Valfritt Shimano HT2-vevlager funkar fint i mitt tycke och kostar väldigt lite. Har också haft en allmänt krångelfri tillvaro med billiga FSA-styrlager.

Värt att köpa beg om det dyker upp?
Tycker jag inte, lagren är ju slitdelar. Klart att man kan återanvända koppar och dylikt till styrlagret men har svårt att se att det skulle vara värt det.

Salabaladala

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Håller med tidigare inlägg i att det inte är så viktigt med jättefina lager. Då inte sagt att allt är bra eller ens dugligt såklart. Brukar själv lägga mig ungefär i mitten av prissegmentet, och välja från etablerade tillverkare. Brukar hålla bra och så har man pengar över till vettigare saker.

gandhi

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
När det gäller vevlager så är min rekommendation att gå på Hawk Racing som använder sig av japanska kvalitetslager. När lagret är slut så kan du behålla lagerkopp och byta ut själva lagren till riktiga lager från SKF, NTN, NSK eller FAG/INA. Inte rostfria eller keramiska utan vanliga stållager. Det ger mest pang för pengarna. Undvik cykelspecifika märken som t ex Enduro Bearings som är långt ifrån de riktiga lagertillverkarna avseende tillverkningsteknik, toleranser och betydligt dyrare. Vad är det för ram (vilken typ av vevlager)?

Om du inte kör bar spins så kommer styrlagret aldrig att ens snurra ett helt varv under dess livstid. Styrlager är sällan/aldrig standarddimensioner så man hittar dem inte hos de som kan lager på riktigt (SKF, NTN, NSK, FAG/INA) utan man är hänvisad till cykelspecifika tillverkare. Cane Creek gör helt ok styrlager och de ger livstids garanti på sin 110-serie.

gandhi

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Om du kan så skulle jag byta SRAM Apex vevpartiet mot ett Shimano. Främst för att slippa den undermåliga konstruktion som GXP är 22/24 mm med fix infästning av lager på ena sidan och flytande på andra. Shimano 105 i 5600-serien eller 5700 serien, eller deras gravelspecifika GRX. Jag har själv kört på GPX-vevar/lager och det har fungerat, men Shimanovevar med japanska lager har varit betydligt bättre.

Jag skulle inte skaffa ett keramiskt lager. Bortkastade pengar. Jag har haft keramiska lager. Snurrar lätt ett tag, men är 5-10 ggr dyrare än vanliga lager från NTN, SKF, NSK, ... https://www.youtube.com/watch?v=o7iZVfSDbiA De flesta keramiska lager är sk hybridlager med keramiska kulor och lagerbanor i stål. Kulorna är betydligt hårdare än lagerbanorna och därför kan de antas nötas snabbare.

Här är mitt lagertips:
Hawk Racing
https://www.onebicycles.com/contents/en-us/p830_Hawk_Racing.html

med ett SRAM-kit som är anpassat så att vevlagret blir 22 mm i.d. på ena sidan och 24 mm i.d. på andra.
https://www.onebicycles.com/contents/en-us/p1328.html

När/om du sedan byter till Shimano 24 mm axel rakt igenom så kan du ta bort SRAM-kitet och även byta lager om de är slitna. Då är det 6805-lager som gäller.

cykelphilip

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Om du kan så skulle jag byta SRAM Apex vevpartiet mot ett Shimano. Främst för att slippa den undermåliga konstruktion som GXP är 22/24 mm med fix infästning av lager på ena sidan och flytande på andra. Shimano 105 i 5600-serien eller 5700 serien, eller deras gravelspecifika GRX. Jag har själv kört på GPX-vevar/lager och det har fungerat, men Shimanovevar med japanska lager har varit betydligt bättre.

Jag skulle inte skaffa ett keramiskt lager. Bortkastade pengar. Jag har haft keramiska lager. Snurrar lätt ett tag, men är 5-10 ggr dyrare än vanliga lager från NTN, SKF, NSK, ... https://www.youtube.com/watch?v=o7iZVfSDbiA De flesta keramiska lager är sk hybridlager med keramiska kulor och lagerbanor i stål. Kulorna är betydligt hårdare än lagerbanorna och därför kan de antas nötas snabbare.

Här är mitt lagertips:
Hawk Racing
https://www.onebicycles.com/contents/en-us/p830_Hawk_Racing.html

med ett SRAM-kit som är anpassat så att vevlagret blir 22 mm i.d. på ena sidan och 24 mm i.d. på andra.
https://www.onebicycles.com/contents/en-us/p1328.html

När/om du sedan byter till Shimano 24 mm axel rakt igenom så kan du ta bort SRAM-kitet och även byta lager om de är slitna. Då är det 6805-lager som gäller.

Okej, så skillnaden mellan "vanlig" axel (är det bb30?) och gxp axel är bara diametern? För enligt habini verkar det ju vara vevlagret som är kasst. Då är väl ditt tips med sram kit potentiellt sett lika bra som en Shimanovev? Om man ska bortse från personliga preferenser och sådant subjektivt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Okej, så skillnaden mellan "vanlig" axel (är det bb30?) och gxp axel är bara diametern? För enligt habini verkar det ju vara vevlagret som är kasst. Då är väl ditt tips med sram kit potentiellt sett lika bra som en Shimanovev? Om man ska bortse från personliga preferenser och sådant subjektivt.

Gpx är dåligt by design. Lagren som finns är dyra och inte överdrivet bra. Men men - kör på det om du vill. HT2 vev med shimano ultegra lager är prisvärt, pålitligt och nära problemfritt.

#åsikt

kais01

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
undviker man avfettning, wd40 och högtryckstvätt håller även dåliga vev- och styrlager en livstid. och varvtalskraven på dessa är svåra att slå. när det gäller låga krav alltså. däremot kan lasterna vara avsevärda. många kulor att fördela trycket på är bra i dessa lager.

gxp som jag definitivt inte är någon fan av, håller i mina händer ändå år efter år stilen när jag passar på vid byte av klinga att applicera lite propelleraxelfett på utsidan av tätningen. brukar se oantastat ut mellan varven. ser fettet där bra ut resonerar jag att skit knappast tagit sig in i lagret.

och därmed bör det hålla. oavsett låg kvalitet.

i ts ställe hade jag för min del gjort just så, och köpt första bästa 110 bcd storklinga med stignitar. eller filat till den gamla. if it aint broken dont fix it.

gandhi

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Den här listan är ganska komplett avseende axeldimensioner: https://wheelsmfg.com/crankset-tech
Det är inte lagret i sig som är undermåligt utan vevaxelkonstruktionen som sådan med ett låst lager på ena sidan och flytande på andra sidan. SRAM har det på sina Gxp och även Praxis på sina vevar.

velovin

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Jobbade med en fd. maskinist från Chris King, han skulle aldrig själv köpa deras lager som enligt hans uppfattning var sjukt överskattade. Men så var han också just fd. maskinist...

Jag finner det lite provocerande att ha ett styrlager som är dyrare än många cyklar som säljs, speciellt när "vanliga" funkar så bra.

cykelphilip

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Den här listan är ganska komplett avseende axeldimensioner: https://wheelsmfg.com/crankset-tech
Det är inte lagret i sig som är undermåligt utan vevaxelkonstruktionen som sådan med ett låst lager på ena sidan och flytande på andra sidan. SRAM har det på sina Gxp och även Praxis på sina vevar.

Okej, schysst ark! Ty min rådande budget kommer jag nog inte köpa nytt vevparti. Om jag skulle köpa Hawk-lagrena med SRAM-kittet, är det shimano hollowtech 24 mm jag kan byta till då? Är det denna vevaxelstandard som moderna 105 och ultegra t.ex. använder?

gandhi

Aktiv medlem
Köpa fina kullager?
Om du köper Hawkvevlagret med SRAM-kitet kan du köra med den gxp-vev du redan har (gxp är SRAMs/Truvativs egna "standard"). Om du sedan vill byta till Shimano hollowtech (24 mm) så behöver du bara plocka bort SRAM-kitet från vevlagret. That's it!

Installation av Hawkvevlager, SRAM-kit och gxp-vevparti:

Okej, schysst ark! Ty min rådande budget kommer jag nog inte köpa nytt vevparti. Om jag skulle köpa Hawk-lagrena med SRAM-kittet, är det shimano hollowtech 24 mm jag kan byta till då? Är det denna vevaxelstandard som moderna 105 och ultegra t.ex. använder?

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer