Köpa från U.K CRC, Wiggle m.fl ?

Pfaff

Aktiv medlem
Det verkar som om de inte riktigt tänkte så långt.

C0425241-95C6-4A0A-8A58-F732C9BA60F0.jpeg

Stumpy

Aktiv medlem
Det här med att beställa från UK verkar ju spännande, så jag klickade hem en ram. Får se när/om den kommer och vad jag får betala. :)

simson

Aktiv medlem
Beställde ett works angleset, skickades av dem dagen efter , en vecka senare var det i PostNord/tullens händer och nu tre veckor efter att jag betalat tullavgiften så dök det upp 👍.
Sista !? uppgraderingen till nomaden lls hellöre edition 😃

Bonzo

Aktiv medlem
Jag beställde lite småprylar från Wiggle för någon vecka sedan Nu har de tydligen anlänt till svenska tullen. Betyder det att jag kommer få betala extra avgifter för att få ut dem? I min enfald fattade jag inte att prylarna skulle skickas från England när jag beställde.

ooms

Aktiv medlem
Jag beställde lite småprylar från Wiggle för någon vecka sedan Nu har de tydligen anlänt till svenska tullen. Betyder det att jag kommer få betala extra avgifter för att få ut dem? I min enfald fattade jag inte att prylarna skulle skickas från England när jag beställde.
Wiggle påstår ju att allt ska vara clearat, så torskar du på nåt extra borde du få det ersatt av wiggle. Däremot är det väl rimligt att det ”fastnar” i en tullen så att det kollas att allt är grönt.

Bonzo

Aktiv medlem
Wiggle påstår ju att allt ska vara clearat, så torskar du på nåt extra borde du få det ersatt av wiggle. Däremot är det väl rimligt att det ”fastnar” i en tullen så att det kollas att allt är grönt.
Jo, man får väl acceptera att det måste gå den vägen.
Jag ser att de uppdaterat statusen och att paketet nu är i stan, så jag får väl snart se om det tillkommer något.

Stumpy

Aktiv medlem
Det gör inget om det tar tid. Har ändå inget att bygga upp den med än. Skulle iofs vilja veta vad jag behöver.
Merlin var iallafall snabba på att få iväg den. Sedan kan det tydligen ta några dagar innan det syns på trackingen.

Order Date/Time:Tuesday 23rd March 2021 5:06pm
Status:Despatched Wednesday 24th March 2021 10:43am

Edit: Att den skulle vara hyffsat lätt hade jag ju tänkt mig, men nu blir man nästan lite orolig. (Dök upp i Mina Paket-appen nu.)

Weight:1 kg

Edit 2: Nu rör det på sig och vikten är justerad.

Weight:6.74 kg

Edit 3: Verkar ha guppat på havet över helgen, men nu rör det sig inom EU.

Edit 4: Ligger tydligen och mognar i Venlo.

Edit 5: I Sverige, men vad menar de med "NON EU PRESENTED TO CUSTOMS"?

1617220052108.png

Senast ändrad:

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Jag beställde lite smått och gott från wiggle för några veckor sedan, det kom igår. Mina prylar tog vägen förbi Holland och man kan nog räkna med två veckors leveranstid, minst. Inga bekymmer med att tullen frågar om mer pengar.
Jag beställde mer prylar via wiggle igår och valde expressleverans och då anlitade de DHL. Prylarna är redan i stan mindre än 24 timmar efter lagd beställning. 140 kronor betalade jag för det, inte särskilt mycket dyrare än standardavgifterna de tar i Tyskland.

Whenthingsgowrong

Aktiv medlem
Ok, det är kanske express man ska ta om man behöver nåt Wiggle specifikt i framtiden.
Ja, det rekommenderar jag. Jag kraschade sönder ett par brillor och wiggle var de enda som hade dem samt att de hade en cykeldator till lägst pris och två dagars leveranstid för 140 spänn är fortfarande lägst pris med god marginal. Det verkar även så att jag kan hämta paketet redan i eftermiddag om jag inte vill att de ska lämna vid dörren imorgon.
Positivt överraskad!

Uppdatering: Jag valde att hämta paketet på ett utlämningsställe och fick sms av DHL ganska snart om att paketet är redo för att hämtas. Det tog inte ens 23 timmar från lagd beställning till dess att paketet är framme. Än en gång bekräftar DHL att de spelar i en egen liga.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Det här med att beställa från UK verkar ju spännande, så jag klickade hem en ram. Får se när/om den kommer och vad jag får betala. :)
En dryg vecka får anses OK. Inga tillkommande avgifter. Merlin hade tydligen skött tulldeklarationerna exemplariskt.

ridley_fenix_slc.jpeg

Känns lite jobbigt att det inte går att få tag på en Ultegra 8070 DI2-grupp till den.

Pfaff

Aktiv medlem
Uppdatering: Jag valde att hämta paketet på ett utlämningsställe och fick sms av DHL ganska snart om att paketet är redo för att hämtas. Det tog inte ens 23 timmar från lagd beställning till dess att paketet är framme. Än en gång bekräftar DHL att de spelar i en egen liga.

Nå ja, ibland är det gärdsgårdsligan IMHE

__jp

Aktiv medlem
Köpte två växelöron (ca 60 €) från Planet X - fick betala typ (30 €) i tull för dom.. stod att värdet var 115 € x 2...? Är det Planet X som har angett fel värde då?

Ville inte att det skulle bli försenat så betalade ändå.

Någon som har bestridit i efterhand?

Finns det något sätt att undvika sånt i framtiden?

ooms

Aktiv medlem
Köpte två växelöron (ca 60 €) från Planet X - fick betala typ (30 €) i tull för dom.. stod att värdet var 115 € x 2...? Är det Planet X som har angett fel värde då?

Ville inte att det skulle bli försenat så betalade ändå.

Någon som har bestridit i efterhand?

Verkar isf vara både Planetx och logistikpartnern som gjort fel. 30 EUR tyder ju snarare som att du momsat på ca 100 EUR eller en bit under (25% moms plus ev tull och nån hanteringsavgift).

Nja, tror man är helt utlämnad till vad säljaren skriver på tulldeklarationen. Sedan måste ju logistikpartnern ta ut moms och tull utifrån det. Så det är nog till planetx du bör vända dig, jag skulle nog iaf fråga varför de angivit ett sånt högt värde.
Vill man vara helt säker ska man nog hålla sitt shoppande inom EU eller till butiker där alla avgifter tydligt tas ut direkt vid köpet.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Förresten, kostade öronen 60 EUR inkl frakt eller plus frakt? Om det var plus frakt och den låg på ca 15-20 EUR är nog 30 EUR inte helt orimligt. 15-20 EUR moms (moms tas även på fraktkostnad), ev tull, och sedan nån hundring i avgift så är du ju uppe på 30 EUR.

moros

Aktiv medlem
Inte köpa från Planet-X eftersom dom helt verkar strunta i EU-kunder. Till att börja med är det nog inte tull du betalat, det skall vara tullfritt under 1600 SEK. Så moms + avgift. Men har du betalat 60€ är det ju det som du skall betala moms på (plus frakt). Att dra igång något mot PX som skall korrigera sin tulldeklaration för att sen lösa det med tullen/transportbolaget, låter drygt

moros

Aktiv medlem
Förresten, kostade öronen 60 EUR inkl frakt eller plus frakt? Om det var plus frakt och den låg på ca 15-20 EUR är nog 30 EUR inte helt orimligt. 15-20 EUR moms (moms tas även på fraktkostnad), ev tull, och sedan nån hundring i avgift så är du ju uppe på 30 EUR.
Har för mig att de hade 20 £ på smågrejer innan, så det är kanske 25 EUR? Moms (ingen tull) på det totalpriset blir ca 20 EUR och kanske då knappa 10 EUR i avgift så stämmer nog 30 EUR ganska bra vid närmre eftertanke.

Var 115€ x2 kommer ifrån kan man ju undra men hade det varit den summan man baserat avgiften på så hade det blivit betydligt mer än 30€

Senast ändrad:

__jp

Aktiv medlem
Ja, jag misstänkte att det skulle bli problem i form av hög tull/skatt/import/whateverthefuck-kostnad.

Tack för förklaringarna! :-)

Får leta framtida alternativa växelöron som finns att tillgå i EU. Såg så speciella ut dom där öronen... så ville inte chansa. Å andra sidan kan jag ingenting om växelöron för den här typen av cyklar..

Bilagor

• Screenshot 2021-04-08 092555.jpg
    Screenshot 2021-04-08 092555.jpg
    16.5 KB · Besök: 3

moros

Aktiv medlem
20€ i frakt (15£) och ca 32€ styck för öronen så låter inte 30€ i merkostnad orimligt. Bara synd att PX inte kan få tummen loss att i alla fall dra bort brittisk moms när de skickar till EU eftersom de ibland sitter på kul och/eller billiga prylar. Men sällan värt nu längre. Redan innan var det ovärt att beställa kul småtjafs pga höga fraktkostnader

__jp

Aktiv medlem
20€ i frakt (15£) och ca 32€ styck för öronen så låter inte 30€ i merkostnad orimligt. Bara synd att PX inte kan få tummen loss att i alla fall dra bort brittisk moms när de skickar till EU eftersom de ibland sitter på kul och/eller billiga prylar. Men sällan värt nu längre. Redan innan var det ovärt att beställa kul småtjafs pga höga fraktkostnader

Förhoppningsvis ska jag inte krascha så många gånger fler att jag behöver beställa just dom där växelöronen igen på ett par år iaf. Inget att gråta blod över hursom :-)

Ska bli intressant att se hur UK-bolag anpassar sig till sin EU-kundgrupp framöver...

moros

Aktiv medlem
Förhoppningsvis ska jag inte krascha så många gånger fler att jag behöver beställa just dom där växelöronen igen på ett par år iaf. Inget att gråta blod över hursom :-)

Ska bli intressant att se hur UK-bolag anpassar sig till sin EU-kundgrupp framöver...
De flesta har ju anpassat sig genom att antingen dra bort den brittiska momsen, eller baka in den svenska momsen. Däremot så har ju många priser med det gått upp. Dels pga att de då skall ta kostnaden för att underlätta för kunden, men också att handlarna såklart åker på avgifter och tullar när de tar in saker till UK antar jag.

jonte987

Aktiv medlem
De flesta har ju anpassat sig genom att antingen dra bort den brittiska momsen, eller baka in den svenska momsen. Däremot så har ju många priser med det gått upp. Dels pga att de då skall ta kostnaden för att underlätta för kunden, men också att handlarna såklart åker på avgifter och tullar när de tar in saker till UK antar jag.
En del är nog även corona relaterat så vi får nog vänta minst ett år till för att se var det landar.

Under tiden får andra aktörer an chans så det kanske kan bli kul. I alla fall om man tänker på HT marknaden.

Dr D

Medlem
Merlin är helt värdelöst nu, på dryga två veckor har paketet inte ens kommit till Sverige. Kan ju iofs vara tull eller annat som strular. Oklart vad priset blir i slutändan också, jag lyckades inte hitta om priset på hemsidan var med eller utan moms.

tobo

Aktiv medlem
Merlin är helt värdelöst nu, på dryga två veckor har paketet inte ens kommit till Sverige. Kan ju iofs vara tull eller annat som strular. Oklart vad priset blir i slutändan också, jag lyckades inte hitta om priset på hemsidan var med eller utan moms.

EU SHipping​

Prices are now free of VAT, however VAT will be collected in your country at the current rate. Duites are also payable on orders over 150 Euros. There will also be a small fee from the delivery company for there customs clearance services.

Citat från:

OlofSx

Aktiv medlem
De har stor brist på lastbilschaufförer i UK när de ska förlita sig på mestadels inhemska chaufförer, brist på containers, och dessutom har Boris Johnson satt igång ett experiment med att försöka se hur många britter som kan få Covid-19 samtidigt genom att ta bort alla restriktioner. När de nu har svårt att få fram mat och essentiella varor till sina butiker på grund av detta så har nog dina cykelprylars förtullning och transport rätt låg prio… Och så är det just nu problem med översvämningar efter skyfall i vissa delar av UK.

Pfaff

Aktiv medlem
CRC skriver idag att de har Vitus för leverans, många modeller. Om det kan vara av intresse för någon.

Dr D

Medlem

EU SHipping​

Prices are now free of VAT, however VAT will be collected in your country at the current rate. Duites are also payable on orders over 150 Euros. There will also be a small fee from the delivery company for there customs clearance services.

Citat från:
Jaha, inte undra på att det kändes billigt på hemsidan. 😭

Batavus

Aktiv medlem
Jag har väntat sedan sista juni, suck! Supporten har "givit" mig värdecheckar, men det är inte riktigt det jag vill ha. Bifogar en skärmdump jag tog för några dagar sedan.Wiggle frakt 2021-07-23.jpg
-----
Edit: Leveransen kom tor. 5 aug.

Senast ändrad:
Jag gjorde en beställning för 2 veckor sedan hos Wiggle. Det skulle ta en vecka enligt info från Wiggle. Det har tagit 2 veckor nu. Wiggle svarar inte trots att de anger att de svarar oftast inom 24h samt med flera meddelanden. När jag får tag på transportbolaget så tror de att det fastnad i tullprocessen och att man får räkna med längre tid utan att de vet hur lång tid det kan ta. Så värt att beakta innan valet faller på att beställa utanför EU...

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Håhåjaja, jag ska alltid vara kärringen mot strömmen antar jag. Lade en beställning tors 29/7, fick den hit hem idag trots att jag hade valt frakt till utlämningsställe. 6 arbetsdagars leveranstid; vanlig icke-express-frakt.

Innehåll? Ett par tofflor samt lite smått, typ kedja och kedjelås.

Håhåjaja, jag ska alltid vara kärringen mot strömmen antar jag. Lade en beställning tors 29/7, fick den hit hem idag trots att jag hade valt frakt till utlämningsställe. 6 arbetsdagars leveranstid; vanlig icke-express-frakt.

Innehåll? Ett par tofflor samt lite smått, typ kedja och kedjelås.
Skönt att höra att det kan funka bra! =)
Från Wiggle fick jag höra att det är nya tullregler från 1/7 som gör att mer eller mindre allt behöver förtullas och de hinner inte med. Jag köpte en aktivitetsklocka som har legat i en distributionscentral i Malmö 1,5v nu... och ingen vet hur lång tid ytterligare det kommer att ta ;-(

MrSthlm

Aktiv medlem
Skönt att höra att det kan funka bra! =)
Från Wiggle fick jag höra att det är nya tullregler från 1/7 som gör att mer eller mindre allt behöver förtullas och de hinner inte med. Jag köpte en aktivitetsklocka som har legat i en distributionscentral i Malmö 1,5v nu... och ingen vet hur lång tid ytterligare det kommer att ta ;-(
Aha, från den 1/7, intressant.

Ja, jag fick själv något när jag beställde lite sportdryck, bars och gel från Wiggle för några veckor sedan men däremot så gick beställningen ändå snabbt (ca 5 vardagar).

"Ditt DHL Express-paket från WIGGLE är på väg och kommer att kräva en signatur.

Aktuell beräknad leverans sker fredag jul 30 2021 08:00-17:00.

OBS: För tullklareringen av ditt paket behöver vi din fullmakt.

För att visa dina leveransalternativ och ge din fullmakt, klicka här."

11 dagar har det tagit för tullen att hantera min sändning. Nu är förtullning klar. Det skedde igår. Sen har det inte skett någon uppdatering gällande att den svenska transportören har tagit sändningen vidare... Snigelfart

Trots allt är verkar det ju inte vara ett större bekymmer än att det tar osedvanligt lång tid och att man själv är en smula otålig...

Niclas F

Medlem
Min paket har suttit fast i tullen sedan 19/7 och jag börjar behöva prylarna som jag beställt.. Ni som har fått hem era prylar efter lång väntan, har ni fått tag fraktbolag eller tull eller på något annat sätt kunnat skynda på processen? Vilket fraktbolag bör man kontakta?

Min paket har suttit fast i tullen sedan 19/7 och jag börjar behöva prylarna som jag beställt.. Ni som har fått hem era prylar efter lång väntan, har ni fått tag fraktbolag eller tull eller på något annat sätt kunnat skynda på processen? Vilket fraktbolag bör man kontakta?
Du kan testa att söka via GLS med sändningsnumret. För mig tog det ca 2,5 v istället för ca 1 v som Wiggle angett. Provade att höra med Schenker som var de som skulle köra sista biten. Men de sa bara att med de nya tullreglerna tar det längre tid och for inte att skynda på.. Men att du har ändå beställt tidigare än mig. Börja med sökning på GLS. Då kan du nog se vilken transportör som ska köra sista biten inom Sverige och kontakta dem. Lycka till!

Niclas F

Medlem
Du kan testa att söka via GLS med sändningsnumret. För mig tog det ca 2,5 v istället för ca 1 v som Wiggle angett. Provade att höra med Schenker som var de som skulle köra sista biten. Men de sa bara att med de nya tullreglerna tar det längre tid och for inte att skynda på.. Men att du har ändå beställt tidigare än mig. Börja med sökning på GLS. Då kan du nog se vilken transportör som ska köra sista biten inom Sverige och kontakta dem. Lycka till!
Tack för tipset! :)
Jag hittar mitt paket här (GLS) och det ser ut som att Schenker ska köra sista biten inom Sverige. Men om jag förstår dig rätt så är det ingen mening att kontakta Schenker utan jag får helt enkelt vänta vidare och hoppas att tullen så småningom hinner med mitt paket.
mvh Niclas

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer