Köpa heldämpad mtb var?

EldVarg

Ny medlem
Köpa heldämpad mtb var?
Hej ny här.

Rätt ny på mtb, men har en racer och en hardtail hybrid (plus hade en mtb för 10 år sen som blev stulen). Tänker jag vill ha en heldämpad. Vill köra blandat i skogen, ibland kanske downhill men inte i huvuddel. Men de billigaste av dem är så dyra på 30kkr+. Tänkte mig mer runt 15-20.

Antar man bör köpa från nån utländsk sida, vilken rekommenderas?
Antar man kan hitta begagnad men nog rätt svårt som nybörjare att se om de är av bra kvalitet eller inte?

SIE

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?
”Alla” utländska webshopar har likt branschen i stort enorma leveransproblem. Att ens få tag på en cykel i år en utmaning. Detta påverkar även begagnatpriserna.

Argos

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?
Att hitta en heldämpad kring 15-20 tusen som är värd att satsa på är i vanliga fall inte lätt, och nu (precis som SIE skriver) är det verkligen en utmaning.

Här ett framgooglat snabbexempel på Bikesters billigaste FS just nu för 22195 kr. Men det beror ju på vad din storlek är. Finns bara L i lager för tillfället.

Den är ganska bra specad för sitt pris med bl.a. RS Recon boost-gaffel, RS Deluxe debonair-bakdämpare, Shimano Deore 1x12 växlar (istället för Sram-trams som är vanligt på en del "billiga" hojar), lagom breda fälgar på 29mm, eller åtminstone inga smala skräpfälgar, dropper (höj/sänkbar sadelstolpe) m.m.

Senast ändrad:

Argos

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?
Antar man bör köpa från nån utländsk sida, vilken rekommenderas?
För övrigt är följande sidor (förutom Bikester) bra och prisvärda att handla cyklar, delar och cykelkläder av.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?
Decathlons heldämpade kostar från 15tkr (nu finns den bara i strl S online). Det är en hoj för XC-cykling. Lär duga bra till stig och grusväg. Du ska inte åka downhill med den. Det är den mest prisvärda heldämpade instegscykeln jag sett på marknaden just nu.

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?
Billigaste polygon finns i lager i vissa storlekar.

I ditt läge skulle jag försöka spara vidare och vänta på att lagren fylls på. Är som sagt väldigt tomt i butikerna just nu.

dustiekaltman

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?
I gruppen Stigcyklister köp och sälj på FB kan man hitta "fynd" ibland. Som denna
Screenshot_20210514-085718.png

SIE

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?
Att hitta en heldämpad kring 15-20 tusen som är värd att satsa på är i vanliga fall inte lätt, och nu (precis som SIE skriver) är det verkligen en utmaning.

Här ett framgooglat snabbexempel på Bikesters billigaste FS just nu för 22195 kr. Men det beror ju på vad din storlek är. Finns bara L i lager för tillfället.

Den är ganska bra specad för sitt pris med bl.a. RS Recon boost-gaffel, RS Deluxe debonair-bakdämpare, Shimano Deore 1x12 växlar (istället för Sram-trams som är vanligt på en del "billiga" hojar), lagom breda fälgar på 29mm, eller åtminstone inga smala skräpfälgar, dropper (höj/sänkbar sadelstolpe) m.m.

Märkligt.. i url:en står det hawk hill som är deras 27,5-tummare, i beskrivningen står det Rift Zone som är 29”, men sen i specen 27,5” igen. Båda modellerna har jag för mig har fått bra betyg i tester, men oklart vad man får i sitt (prisvärda) paket från Bikester.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?

Argos

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?
Märkligt.. i url:en står det hawk hill som är deras 27,5-tummare, i beskrivningen står det Rift Zone som är 29”, men sen i specen 27,5” igen. Båda modellerna har jag för mig har fått bra betyg i tester, men oklart vad man får i sitt (prisvärda) paket från Bikester.
Oj, det såg jag inte ens i morse! 🙃

EldVarg

Ny medlem
Köpa heldämpad mtb var?
Decathlons heldämpade kostar från 15tkr (nu finns den bara i strl S online). Det är en hoj för XC-cykling. Lär duga bra till stig och grusväg. Du ska inte åka downhill med den. Det är den mest prisvärda heldämpade instegscykeln jag sett på marknaden just nu.

Vad bör man ha för downhill? Jag gissar på kanske bättre bromsar och lättare att sänka sadeln? Ingen aning faktiskt.

moros

Aktiv medlem
Köpa heldämpad mtb var?
Antar man ska ha Large om man är 187 lång? Eller kan medium ibland vara bra för smidighet i skogen?
Går inte att säga då olika geometri och märken är olika så man får kolla respektive modells rekommendation. Men nej, medium på 187 är det nog ingen modell där det är funkis

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer