Köpa HT eller FS?

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Hej behöver lite råd angående mtb köp. Kollar både på HT och FS. Har kommit till flera fina mtb leder här i skogen sen jag sist cyklade, och det finns även en sm bana som är väldigt teknisk med många hinder och drops. Känns som en trail cykel skulle passa mig bäst?

Funderar på om man skulle prova med en HT först för att komma billigare undan och se om man fastnar för mtb och isåfall köpa en FS senare?
Eller kommer man ångra sig att man inte köpte en fulldämpad direkt?
Vill lägga max 25kkr Vilka cyklar ska jag kolla på?

Makten

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Att först köpa en HT och sen uppgradera till FS blir förstås dyrare än att köpa FS direkt. Men, om du inte cyklat på länge och så att säga börjar från noll, så är risken överhängande att den första cykeln ändå inte blir exakt vad du sen kommer veta att du vill ha. Alltså kan det vara vettigt att inte lägga för mycket pluringar oavsett om det är en HT eller FS.

HT kräver mer av dig som cyklist om det är stökigt, för du kan inte bara sitta ner och plöja utan måste ståcykla eller åtminstone ställa dig upp titt som tätt. Så valet beror en del på i vilket skick du själv är fysiskt och på vilket sätt du tänkt cykla. En del lyfter knappt på arslet alls medan andra ståcyklar i timmar i sträck.

Utöver ovanstående vill jag hävda att geometrin på cykeln är minst lika viktig som valet mellan HT och FS. En kort och brant XC-FS kan inte jämföras på nåt rättvist sätt med en flack och lång HT (eller vice versa) till exempel.

Edit: Man kan få förvånansvärt mycket FS för pengarna ser jag. Den här verkar vettig: https://www.marinbikes.com/ww/bikes/2021-rift-zone-2

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Håller helt med Makten.

De flesta verkar föredra FS. Jag tycker mest om tekniska stig med många hinder där det går långsamt. Där föredrar jag en trail HT (och jag ståcyklar nästan hela tiden). Men om du framförallt ska köra släta, snabbare stigar med ett rött, sten och hinder här och där, är en FS mycket bättre för att slag på bakhjulet när man sitter på sadeln är jobbiga när man kör snabbt på en HT.

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Hur ska man tänka angående 27,5 eller 29 hjul.Tycker det verkar smidigare med 27,5 men hittar inte så många? Är det på väg bort?

Vad tycks om dessa?

Berk

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Dom två cyklar är helt ok, men har lite gammaldags geometri. Till stökig stig vill man har en gaffelvinkel kring 66 grader och längre reach. Och Canyon har nu leverans i mitten av maj, om det inte blir försenad.

Rholm

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Hur ska man tänka angående 27,5 eller 29 hjul.Tycker det verkar smidigare med 27,5 men hittar inte så många? Är det på väg bort?

Vad tycks om dessa?

Jag har en cykel som är väldigt lik Neuron i mått och vinklar, samma slaglängd osv. Jag är nöjd, kör både platt och utför, inte överdrivet aggressivt, men ändå med en del fart ibland. Jag känner mig inte begränsad av gaffelvinkel eller reach. Så en Neuron tror jag skulle kunna vara ett bra val. Jag gillar 29", har en FS 29" och en FS 27.5", båda med 130mm fram/bak. 27.5:an är på väg bort, trivs bättre med större hjul.

johan44

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Men om du framförallt ska köra släta, snabbare stigar med ett rött, sten och hinder här och där, är en FS mycket bättre för att slag på bakhjulet när man sitter på sadeln är jobbiga när man kör snabbt på en HT.
Håller inte alls med. I stockholm med rotmattor osv så är FS oumbärligt. I småland där jag har nära till härliga singletracks är dämpning bara ett hinder, helstel med rätt däck är så rappt och kul! Men allt beror på var och hur du cyklar. Du får en ok FS för din peng eller en väldigt lätt och fin HT.

yonsson

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Jag började med HT och gick över till FS. HT är roligare men det sliter rejält på kroppen om man kör fort. Det är dessutom lättare att köra fort på en FS, även i snällare terräng eftersom man inte studsar bort lika mycket fart. Ska du köra väldigt platt terräng så funkar HT, annars hade jag valt FS.

Fredrik80

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Jag tror som andra sagt att rena 27.5 hojjar är på väg bort om vi inte pratar små ramstorlekar, XS och S kan mycket väl fortsätta vara 27.5. Däremot är "mullet" rätt trendigt på trail-hojjar just nu med 29 fram och 27.5 bak. Du får bra rull över hinder fram och bra grepp, men samtidigt blir hojjen lite kvickare i svängarna med kortare kedjestag och mindre vikt bak. Däremot kan jag inte säga att jag tycker mullet är så jäkla snyggt, men det är väl en smaksak. Själv föredrar jag rena 29:or alla dagar i veckan, har mjuk körstil åt xc-hållet så det passar mig perfekt.

yonsson

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Jag tror som andra sagt att rena 27.5 hojjar är på väg bort om vi inte pratar små ramstorlekar, XS och S kan mycket väl fortsätta vara 27.5. Däremot är "mullet" rätt trendigt på trail-hojjar just nu med 29 fram och 27.5 bak. Du får bra rull över hinder fram och bra grepp, men samtidigt blir hojjen lite kvickare i svängarna med kortare kedjestag och mindre vikt bak. Däremot kan jag inte säga att jag tycker mullet är så jäkla snyggt, men det är väl en smaksak. Själv föredrar jag rena 29:or alla dagar i veckan, har mjuk körstil åt xc-hållet så det passar mig perfekt.
Beror väl på hoj, men med den 27.5” jag testat kändes det som mandatet ovanpå cykeln, medan 29” känns som man sitter i cykeln.

Berk

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Beror väl på hoj, men med den 27.5” jag testat kändes det som mandatet ovanpå cykeln, medan 29” känns som man sitter i cykeln.
Det berör såklart på storleken av cyklisten. Skillnaden mellan 27.5" och 29" är bara 5%, som är mycket mindre än skillnaden mellan många människor. Däremot är det klart att större hjul rullar bättre över hinder.
Det med kedjestagslängd är också ingen stor skillnad. Min 29" stig-HT har 425 mm kedjestag. Många 27.5" har samma eller längre kedjestag.

Makten

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Hjulaxlarnas höjd över marken gör antagligen lika mycket som kedjestagslängden, så det ska man inte glömma. Om man på nåt sätt skulle lyckas göra två cyklar som är identiska förutom hjulstorleken så får man väga manövrerbarhet mot hur lätt det rullar över ojämnt underlag. Och inte glömma att stabilitet är mer eller mindre motsats mot lekfullhet, vilka båda har för- och nackdelar. Samt att man inte behöver samma manövrerbarhet om man kan ta knöligare linjer.

Därmed sagt tror jag att de flesta tjänar mer på större hjul. Vilket inte betyder att det är roligare. 😁

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Finns det någon fin trail HT mellan 15-20kkr? Antar att det är betydligt trevligare att använda en HT som enda cykel? Tex om man ska på cykel tur med familjen blir det jobbigt att cykla på en Fs då eller kan man låsa dämparna?

Rassemouse

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Finns det någon fin trail HT mellan 15-20kkr? Antar att det är betydligt trevligare att använda en HT som enda cykel? Tex om man ska på cykel tur med familjen blir det jobbigt att cykla på en Fs då eller kan man låsa dämparna?
Osäker på hur priserna har förändrats av brexit. Men kolla nukeproof scout, ragley mmmbop, själv fick jag tag på en gt zaskar. Vet inte hur lagerhållningen av den är nu (de flesta cyklar är ju slutsålda). Men om den finns så borde den gå att hitta nån annanstans än från UK. Finns även några till som passar in i den prisklassen.

jonte987

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Tydligen är det även covid med ökad efterfråga, komponentbrist och transportproblem. Verkar som det tar en stund innan var vi ser var allt landar

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
@jonte987
Du brukar ju annars rekommendera Stoic 2? Tycker jag verkar vara en bra instegscykel.

Val mellan HT o FS har väl med pengar att göra oxå. En ok HT = 10 000 kr, en ok FS = 20 000 kr.

jonte987

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
@jonte987
Du brukar ju annars rekommendera Stoic 2? Tycker jag verkar vara en bra instegscykel.

Val mellan HT o FS har väl med pengar att göra oxå. En ok HT = 10 000 kr, en ok FS = 20 000 kr.
Ja, om de kan leverera och inte höjer priserna så är det nog närmast. Jag vet inte hur allebike blir.
Det verkar som dartmoor primal är på g men de börjar blir väldigt daterade.

kais01

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Att först köpa en HT och sen uppgradera till FS blir förstås dyrare än att köpa FS direkt. Men, om du inte cyklat på länge och så att säga börjar från noll, så är risken överhängande att den första cykeln ändå inte blir exakt vad du sen kommer veta att du vill ha. Alltså kan det vara vettigt att inte lägga för mycket pluringar oavsett om det är en HT eller FS.

HT kräver mer av dig som cyklist om det är stökigt, för du kan inte bara sitta ner och plöja utan måste ståcykla eller åtminstone ställa dig upp titt som tätt. Så valet beror en del på i vilket skick du själv är fysiskt och på vilket sätt du tänkt cykla. En del lyfter knappt på arslet alls medan andra ståcyklar i timmar i sträck.

Utöver ovanstående vill jag hävda att geometrin på cykeln är minst lika viktig som valet mellan HT och FS. En kort och brant XC-FS kan inte jämföras på nåt rättvist sätt med en flack och lång HT (eller vice versa) till exempel.

Edit: Man kan få förvånansvärt mycket FS för pengarna ser jag. Den här verkar vettig: https://www.marinbikes.com/ww/bikes/2021-rift-zone-2
väldigt bra sammanfattning av vad jag tycker i frågan. första cykeln blir ett sätt att pröva på. vad du sedan eventuellt (men inte säkert) toppar med beror inte bara på terrängen där du rör dig, utan på vilka kompisar du hittar i hobbyn, och var de föredrar att åka. mtb är i hög grad en social aktivitet.

fs är mer än något annat en bra försäkring när du kör utför i svårare terräng. du lär hamna på en fs efterhand så som de flesta gör.

en alternativ väg för prismässigt rimligt insteg i hobbyn är begagnat. och även då medför det lägre priset att du får ge avkall på vissa av dina önskemål.

det kan t ex vara att cykeln är 27,5;) ett antal av mina kamrater kör den storleken även i värsta stök, och det verkar inte bekomma dem särskilt. men om du köper nytt och eventuellt skall byta upp dig senare kan 27,5 vara värt att undvika. liksom att lägga mycket pengar på en ht.

köper du begagnat är säljaren en jätteviktig faktor, men den är inte heller att bortse från om du köper nytt.

GotFlys

Medlem
Köpa HT eller FS?
Tycker den mest viktigt frågor du behöver ställer är: vilket typ av cyklingen kommer du göra mest (närmaste hemma, eller vart du ska cykla mestadels a din tid)? Bara stigar, blandade grus, downhill, osv.

För 25k, är det sannolikt att kommer du få mycket mer cykel för pengar än du skulle med en FS, on inte en begagnade FS. Och en bra HT är bättre än en dåligt FS.
En HT är ochså lättare och billigare att underhåller och serva.

Jag själv är en diehard HT fan. Det kräver mer från mig som en cyklist, men en HT passar mig, som en småbarns pappa, utifrån vilka typ av cykling jag har möjlighet att göra i den tid jag har.

En bra kompromiss är en stål HT, en stål ram är lite med följsam och förlåtande, och tillsammans med en bra framgaffel och större däck kan du hantera den mesta stigar. Klart är stål tyngre däremot.

Du behöver inte vara den som är snabbaste ute, bara att du ta dig ut är viktigt och är den som har mest roligt.

Just my opinion...

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Tyvärr går det inte att välja o vraka längre. Man får ta vad som finns om man ska ha ngt överhuvud taget, typ.

Såg just att Polygon Siskiu D7 faktiskt finns i lager i lite olika storlekar o fortfarande till ok pris. Lite ovanlig här, mer vanlig down under.

Var bor du förresten? Om du bor på Västkusten kan jag rekommendera några affärer som faktiskt har bra cyklar på lager.

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Hej jag finns i Småland. Det är just stig cykling som lockar. Finns som sagt en fin sm bana precis runt husknuten där det både är upp och ner och mycket tekniskt.

MTBemil

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
skulle säga att mycket beror på tempot du kommer ha, om du cyklar mer själv eller med folk som är lika erfarna som dig kan en hardtail räcka väldigt länge, men om du skall jaga andra som är snabbare och mer tekniska så kan fs vara en god hjälp på vägen

Fundadores

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Allebike mb31 känns ju som en mycket prisvärd HT med tanke på de nya brexitpriserna. Du kommer säkert vilja ha en FS om du fastnar så då kommer ju du ha vaskat en del pengar på en HT. Kan du inte låna eller hyra en cykel och testa?

Rassemouse

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Allebike mb31 känns ju som en mycket prisvärd HT med tanke på de nya brexitpriserna. Du kommer säkert vilja ha en FS om du fastnar så då kommer ju du ha vaskat en del pengar på en HT. Kan du inte låna eller hyra en cykel och testa?
Inte säkert att man kommer vilja ha en FS bara för att man fastnar för MTB. Man kan ha väldigt mycket skoj på en HT och klara av att cykla väldigt mcyket av det som går med FS. Krävs lite mer teknik bara och framför allt så får man en väldigt bra HT för samma kostnad som en medioker FS, och HTn är dessutom billigare i service. HT är bra! ;-)

SocialGimp

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Hej jag finns i Småland. Det är just stig cykling som lockar. Finns som sagt en fin sm bana precis runt husknuten där det både är upp och ner och mycket tekniskt.
Då är https://www.eksihulared.se/ väl värt ett besök, en kvalitetsaffär med grym service. Cykelkraft i Jönköping har hundratals cyklar på lager, så ngt borde man väl kunna hitta där. Om inte annat är det kul med en utflykt samt för att hitta inspiration.

Mamel

Medlem
Köpa HT eller FS?
Man kan låsa dämparna (mer eller mindre, beroende på hoj), men det är inte alls jobbigt att cykla FS med familjen.

Jag började med en HT och minns fortfarande vilken aha-upplevelse det var att testa en FS för första gången. Att det verkligen gick att cykla så snabbt.

MTBemil

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Man kan låsa dämparna (mer eller mindre, beroende på hoj), men det är inte alls jobbigt att cykla FS med familjen.

Jag började med en HT och minns fortfarande vilken aha-upplevelse det var att testa en FS för första gången. Att det verkligen gick att cykla så snabbt.
fs gör helt klart en skillnad, men om man inte kör med andra eller det inte finns nån press att hänga med så ser jag inte riktigt behovet av det. Men om man prioriterar något bekvämt förlåtande och snabbt så är det fs som gäller

Fundadores

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
känns underligt att tänka att en ht är vaskade pengar för att man utvecklas och behöver en fs, många byter ju cyklar rätt regelbundet och om man jämför andrahandsvärdet på en ht och fs för 25k så tror jag hardtailen kommer behålla värdet mycket bättre
Jo absolut. Men det är ju trist om man cyklar HT i ett halvår och sedan vill ha en FS. Som sagt jag skulle försöka låna eller hyra cykel för att testa.

etnica

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Jag skulle börja med HT men skulle nog inte lagt 25k på en HT som första cykel.

Om jag vill lägga den typen av pengar så skulle jag kollat på en Giant Trance som är mycket cykel för pengarna men ocredigt märke 2021.

Fast om det är XCO banor som är målet med cyklingen så är det väll en XC hoj du skall ha? Inte för att jag cyklat på en modern XC hoj själv men de skall ju vara sjukt kompetenta nuförtiden.

Berk

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Jo absolut. Men det är ju trist om man cyklar HT i ett halvår och sedan vill ha en FS. Som sagt jag skulle försöka låna eller hyra cykel för att testa.
Skulle säga att tyvärr även det säger inte så mycket. Jag fick från HT till FS till HT innan jag flyttade till Sverige. Köpte en FS i Stockholm för att köra tuffare stig. Efter ett år köpte jag en HT till tänkt bara till vintercykling, men upptäckte att det var mycket roligare på tuffa stig. Grejen där var att det tog ungefär ett halv år att går från nästan ingen till nästan 100% ståcykling som är roligare och behövs med en HT i stök. Som nybörjare är en FS alltid klart bättre när man provar för att man inte är van med ståcykling. Tror att det kan ta ett år innan man kan veta om man tycker om att köra HT i stök.

occepocke

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Ett alternativ är ju att köpa en HT nu sen köpa en fs om man gillar det! Tycker att de räcker med 13-15 k för att få en riktigt bra instegs HT typ https://www.allebike-sports.com/sv/Shop/MB31/MB31_MTB/MB31_Royal_Dropper_Deore_RAW?id=C20090. Tycker inte de är pengar i skön om man sedan köper en fs är ju sen gött att ha a både en HT och fs! Jag har både HT och fs och tycker de är nice att växla i mellan dem och upplever att jag får bättre teknik genom att växla mellan två cyklar!

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Hmmm, bra tråd.... roligt/intressant att läsa hur vissa av er upplever skillnad mellan ht och fs. :-) Funderar på att köpa en vettig mtb igen när våren kommer, kul är det absolut men det som tar emot lite är faktiskt allt underhåll, tvättande och däckbytande. Upplevde det som ganska jobbigt sist när det begav sig och extra jobbigt när man bor i lägenhet. En bra cykelhållare till bilen behöver man väl också för att enklare kunna få bra omväxling i sitt mtb cyklande. Kan också bli så att jag skippar mtb helt och börjar köra en del landsväg istället, lite tråkigare men för mig smidigare, det är också kul och en riktigt bra träningsform.

Sedan blir det sannolikt betydligt billigare om man mera ser det som en bra/kul träningsform jämfört med att man mera tävlingsinriktat försöker bli så snabb som det bara går. Tävlingsdjävulen ska man absolut inte underskatta. ;-) Om man cyklar i grupp vill man väl åtminstone ha tillräckligt bra grejer för att kunna hänga med någorlunda. Tränar man själv i strikt träningssyfte är det nog enklare att hålla nere budgeten.

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Nej precis man vet ju inte men har man testat så vet man ju i varjefall vad man är sugen på att köpa. Jag tror inte att HT alltid är det bästa att börja med. Om man bara vill lägga 10-15 k som de flesta som frågar så absolut HT. Kan man tänka sig 25 k som TS kan en FS vara ett alternativ.

Berk

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Nej precis man vet ju inte men har man testat så vet man ju i varjefall vad man är sugen på att köpa. Jag tror inte att HT alltid är det bästa att börja med. Om man bara vill lägga 10-15 k som de flesta som frågar så absolut HT. Kan man tänka sig 25 k som TS kan en FS vara ett alternativ.
Håller med. Men problemet är att man inte vet om HT eller FS gör 25 k är bättre att börja med för TS :)

HMGustavsson

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Har en MB31 som jag väljer att cykla på rätt ofta mot min Norco Optic, båda är roliga cyklar och vet inte om den ena är bättre än den andra egentligen. Har lika roligt på bägge men det "roligaste" på varje cykel är lite olika typer av stigar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer