Köpa HT eller FS?

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Har en MB31 som jag väljer att cykla på rätt ofta mot min Norco Optic, båda är roliga cyklar och vet inte om den ena är bättre än den andra egentligen. Har lika roligt på bägge men det "roligaste" på varje cykel är lite olika typer av stigar.
Verkar vara både snygga och prisvärda HTs, bra tips.

Senast ändrad:

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Lutar just nu mot antingen canyon neuron 6 eller Stoic 3. Men leverans i maj känns ju sådär. Hur brukar canyons uppskattade leverans datum se ut? Finns det risk att det kan bli ännu senare om man beställer nu?

Berk

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Lutar just nu mot antingen canyon neuron 6 eller Stoic 3. Men leverans i maj känns ju sådär. Hur brukar canyons uppskattade leverans datum se ut? Finns det risk att det kan bli ännu senare om man beställer nu?
Det finns också Radon Cragger och Skeen hos bike-discount.de. Skeen 9.0 finns (snart) på lager i alla storlekar förutom 20".

DanielS

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Man kan låsa dämparna (mer eller mindre, beroende på hoj), men det är inte alls jobbigt att cykla FS med familjen.
Jag tycker generellt en mtb med "stigdäck" är rätt jobbig att cykla på vanliga vägar, så pass att mina 5km transport-cykling till skogen känns i mesta laget. Kanske inte gör så mycket om man cyklar med familjen..

Sedan kan man ju också fundera på om man vågar parkera "fin-cykeln" på stan eller vid badstranden.

stigfinnare

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
För att få lite random datapunkter från andra nybörjare (ta det för var det är).

Jag cyklar hyfsat tekniska stigar med klättringar fulla av rötter och sten, men inga meterhöga drop eller stora hopp. Jag och en cykelkompis har mer XC-orienterade cyklar (Trek X-Caliber och en av förra årets MB31, vet ej modell), 2 andra cykelkompisar har Trek Fuel-EX (FS) och Trek Roscoe (HT).

Skillnaden mellan våra cyklar är absolut inte störst mellan FS och HT skulle jag säga, utan skillnaden i vad cykeln är byggd för.
T ex om den har dropper som standard (vi har uppgraderat och märker enorm skillnad), vilka däck du får som standard och fälgbredd, bredd på styre, var din tyngdpunkt är, med mera. Skillnaden på vad de klarar med stigcyklarna där den ena är FS och den andra HT skulle jag säga är väldigt mycket mindre jämfört med skillnaden mellan cykeltyperna.
Så om du vet att du vill cykla tekniska stigar, hitta en cykel som är väl anpassad för det så att du slipper börja med att byta ut en massa komponenter, och stirra dig inte blind på HT/FS, särskilt nu när utbudet är litet.
Med det sagt lutar jag åt en FS som nästa cykel nu när jag vet vad jag gillar och ändå vill ha en trailcykel. Kompisen med en Trek Roscoe verkar dock nöjd, så jag skulle nog inte känt nåt behov att byta cykel bara för att få bakdämpare.

yonsson

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
För att få lite random datapunkter från andra nybörjare (ta det för var det är).

Jag cyklar hyfsat tekniska stigar med klättringar fulla av rötter och sten, men inga meterhöga drop eller stora hopp. Jag och en cykelkompis har mer XC-orienterade cyklar (Trek X-Caliber och en av förra årets MB31, vet ej modell), 2 andra cykelkompisar har Trek Fuel-EX (FS) och Trek Roscoe (HT).

Skillnaden mellan våra cyklar är absolut inte störst mellan FS och HT skulle jag säga, utan skillnaden i vad cykeln är byggd för.
T ex om den har dropper som standard (vi har uppgraderat och märker enorm skillnad), vilka däck du får som standard och fälgbredd, bredd på styre, var din tyngdpunkt är, med mera. Skillnaden på vad de klarar med stigcyklarna där den ena är FS och den andra HT skulle jag säga är väldigt mycket mindre jämfört med skillnaden mellan cykeltyperna.
Så om du vet att du vill cykla tekniska stigar, hitta en cykel som är väl anpassad för det så att du slipper börja med att byta ut en massa komponenter, och stirra dig inte blind på HT/FS, särskilt nu när utbudet är litet.
Med det sagt lutar jag åt en FS som nästa cykel nu när jag vet vad jag gillar och ändå vill ha en trailcykel. Kompisen med en Trek Roscoe verkar dock nöjd, så jag skulle nog inte känt nåt behov att byta cykel bara för att få bakdämpare.
Det kan ju vara kul att uppgradera delar också. Jag började med en Kona Honzo. Bytte i ordning: Däck, styre, gaffel, bromsar, skivor, bakhjul.

Håller med om att bra komponenter kan göra stor skillnad om ramen är bra. Nu börjar aggro-HTs bli vanligare också och då blir ju cyklarna såklart ännu mindre begränsande.

Tycker dock inte man ska glömma att HT sliter mer på kroppen, det gjorde det i alla fall på mig. Det är först efter bytet man märker den skillnaden.

Rassemouse

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Det kan ju vara kul att uppgradera delar också. Jag började med en Kona Honzo. Bytte i ordning: Däck, styre, gaffel, bromsar, skivor, bakhjul.

Håller med om att bra komponenter kan göra stor skillnad om ramen är bra. Nu börjar aggro-HTs bli vanligare också och då blir ju cyklarna såklart ännu mindre begränsande.

Tycker dock inte man ska glömma att HT sliter mer på kroppen, det gjorde det i alla fall på mig. Det är först efter bytet man märker den skillnaden.
Hur har det slitit på kroppen för dig?

K

Medlem
Köpa HT eller FS?
Hmmm, bra tråd.... roligt/intressant att läsa hur vissa av er upplever skillnad mellan ht och fs. :-) Funderar på att köpa en vettig mtb igen när våren kommer, kul är det absolut men det som tar emot lite är faktiskt allt underhåll, tvättande och däckbytande. Upplevde det som ganska jobbigt sist när det begav sig och extra jobbigt när man bor i lägenhet. En bra cykelhållare till bilen behöver man väl också för att enklare kunna få bra omväxling i sitt mtb cyklande. Kan också bli så att jag skippar mtb helt och börjar köra en del landsväg istället, lite tråkigare men för mig smidigare, det är också kul och en riktigt bra träningsform.

Sedan blir det sannolikt betydligt billigare om man mera ser det som en bra/kul träningsform jämfört med att man mera tävlingsinriktat försöker bli så snabb som det bara går. Tävlingsdjävulen ska man absolut inte underskatta. ;-) Om man cyklar i grupp vill man väl åtminstone ha tillräckligt bra grejer för att kunna hänga med någorlunda. Tränar man själv i strikt träningssyfte är det nog enklare att hålla nere budgeten.
köp en gravel! Hur kul som helst

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
köp en gravel! Hur kul som helst
Nu blir man väl hatad för OT strax men:

Vad är egentligen syftet med en gravel, att köra jättefort på grusvägar eller det funkar utmärkt som en "allround hoj"? Jag är lite förvirrad över denna cykeltyp, vänligen förtydliga. ;-)

Lutar nog åt landsväg eller mtb, har ju tränat dessa båda discipliner sporadiskt tidigare men jag är en periodare, det går i cykler. Landsväg smidigare/enklare, mtb roligare (men tyckte det var rätt jobbigt med allt tvättande, underhåll och däckbytande), har inte bestämt mig ännu. Zwift verkar roande också men det kanske är nyttigt att vara ute i friska luften (är också lite tveksam över att lägenheten riskerar stinka svett).

Sedan är det problemet med var man ska förvara sin fincykel, jag är kanske svensk mästare i att få cyklar stulna även om jag skärpt till mig rejält med lås och annat nu. Garaget (ett uppvärmt bilgarage vilket är ett dubbelgarage jag + en annan "okänd" delar), cykelförrådet, lägenheten, förrådet till lägenheten, jag vet i sjutton vad som är bäst. Vill helst inte ha cyklar i lägenheten. Kommer nog försöka hålla mig runt 10 lapp så att sorgen blir mindre när något händer igen. Ungefär som pendlingshojen, jag höll nere kostnaden så mycket jag kunde samt att jag släpar runt på två tunga lås. ;-)

Gillar löpning också men fördelen med cykling för mig är att jag inte verkar få några fysiska men av det. Löpning är liite klurigare när man ökar träningsmängden och blir mera seriös i sin träning.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Ja, skulle jag nu hoppa på mtb tåget igen blir det sannolikt en fs, bekvämare cykling i skogen verkar lockande, man är ju inte 20 längre. Dyrt som f-n dock och kanske ännu mera underhåll? Måste provcykla lite i så fall, den får ju inte upplevas som för svampig/gungig heller, fs är sannolikt en fördel (för de flesta) i skogen men en nackdel överallt annars. ;-) För cykelvasan och liknande lopp samt i lättare terräng behövs det knappast en fs, då är det snarare än nackdel så det gäller att fråga sig hur och var man kommer cykla. Att man tvingas stå upp mera på en ht i tuff terräng behöver ju dock inte vara en nackdel, bättre träning och lite högre krav på cyklisten.

Senast ändrad:

Rassemouse

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Fick ont i fötter, rygg och nacke. Märkte en stor skillnad när jag gick över till FS.
Okej, intressant att det blir skillnad mellan varianterna. Har bara testat FS nån enstaka gång och tycker de mest bara gungar och tar massa energi, men har heller inte upplevt några problem med kroppen på HT (än iaf...)

-Andy-

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Nu blir man väl hatad för OT strax men:
Vad är egentligen syftet med en gravel, att köra jättefort på grusvägar eller det funkar utmärkt som en "allround hoj"? Jag är lite förvirrad över denna cykeltyp, vänligen förtydliga. ;-)
I gravel-kretsar verkar den allmänna bilden vara att alla cyklar är en gravelcykel. Det handlar mycket om vilka hjul/däck man använder.

Man ska nog göra skillnad på gravel som koncept (där många olika cyklar fungerar) och gravel som cykelmodell (ett påhitt från cykeltillverkarna).

Jag tror att gravel-cyklar eller gravel-anpassade lvg-cyklar passar bäst för oss som vill kunna cykla även på lite sämre underlag (grusväg, breda fina stigar i skogen) och få med sig lite packning samtidigt som man behåller känslan från lvg-cyklingen.

De fördelar som jag ser med min gravelcykel är framför allt:
  • Jag kan cykla rätt så snabbt på landsväg (betydligt snabbare än en FS-mtb)
  • Det är enkelt att lasta på ordentligt med packning (många fästen på ramen)
  • Jag kan cykla överallt (där jag vill cykla) utan problem, dvs. asfalt, grusväg, utan att överkompensera med en MTB
  • Cykeln känns väldigt mycket som en renodlad lvg-hoj vilket gör att jag behåller känslan jag är van vid från landsvägscykling (sittställning och bockstyret)
Jag hade kunnat behålla min gamla S-Works Epic och kommit nära den upplevelsen jag får idag, men då fått göra avkall på hastighet och bekvämlighet till förmån för ett bredare användningsområde.

Men som sagt: alla cyklar är en gravel-cykel

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
I gravel-kretsar verkar den allmänna bilden vara att alla cyklar är en gravelcykel. Det handlar mycket om vilka hjul/däck man använder.

Man ska nog göra skillnad på gravel som koncept (där många olika cyklar fungerar) och gravel som cykelmodell (ett påhitt från cykeltillverkarna).

Jag tror att gravel-cyklar eller gravel-anpassade lvg-cyklar passar bäst för oss som vill kunna cykla även på lite sämre underlag (grusväg, breda fina stigar i skogen) och få med sig lite packning samtidigt som man behåller känslan från lvg-cyklingen.

De fördelar som jag ser med min gravelcykel är framför allt:
  • Jag kan cykla rätt så snabbt på landsväg (betydligt snabbare än en FS-mtb)
  • Det är enkelt att lasta på ordentligt med packning (många fästen på ramen)
  • Jag kan cykla överallt (där jag vill cykla) utan problem, dvs. asfalt, grusväg, utan att överkompensera med en MTB
  • Cykeln känns väldigt mycket som en renodlad lvg-hoj vilket gör att jag behåller känslan jag är van vid från landsvägscykling (sittställning och bockstyret)
Jag hade kunnat behålla min gamla S-Works Epic och kommit nära den upplevelsen jag får idag, men då fått göra avkall på hastighet och bekvämlighet till förmån för ett bredare användningsområde.

Men som sagt: alla cyklar är en gravel-cykel
Tack, det verkar vara en allround och bra rackare, jag förstår ungefär konceptet, bra svar. En gravel hoj skulle absolut kunna funka året om, både för pendling samt träning om man är bra på att göra cykelvård, vore smidigt att enbart ha en cykel. Låsen skulle man dock i så fall kanske behöva frakta i ryggan, vet ej... I och för sig gillar jag verkligen mtb eller hybrid/citybike för pendling, upprätt bekväm ställning på en stabil cykel med plattispedaler. Ja, jag velar någon månad eller två till så får jag se om jag kompletterar min träning med antingen mtb, landsväg, gravel eller Zwift, vet ej ännu. Löpning är smidigt men som sagt, varenda jäkla gång när jag hållit igång (ganska seriöst) något halvår och fått riktigt bra form brukar jag åka på någon skit som gör löpningen mindre rolig, cykling är lite snällare för just min kropp.

Senast ändrad:
Köpa HT eller FS?
Tittade på MB31 för att ersätta min gamla Cube från 2007-2008 med...
Verkade väldigt bra, men de hade lång leveranstid och man måste "beställa helst igår", så snubblade jag över en 2020is Nuke Proof Scout 275 här på köp&sälj och slog till på den.
Håll utkik på begagnatmarknaden med...

Kngl19

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Efter att ha följt denna tråden lite så måste jag allt skriva lite.

Börja med en HT. Kostar dig mindre, och du får en bättre utrustad cykel för pengarna.
Skulle du sen fastna för cyklingen så skaffar du FS också men har en bra HT då för riktigt leriga dagar eller vintercykling så du slipper oroa dig för hur mycket skit du får i dämparen bak.

Att köpa en insteg FS och sen fastna för det hela kommer antagligen ändå göra att du vill uppgradera. Så var det för mig iaf 😂 Har kostat mer än om man hade gått på modellen bättre FS från början.

yonsson

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Okej, intressant att det blir skillnad mellan varianterna. Har bara testat FS nån enstaka gång och tycker de mest bara gungar och tar massa energi, men har heller inte upplevt några problem med kroppen på HT (än iaf...)
Beror såklart på hur grejerna är inställda och hur fort man kör också.

Berk

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Beror såklart på hur grejerna är inställda och hur fort man kör också.
Jag hade en gamla Specialized Stumpjumper med 70 mm slag bak som gungade mycket. Har nu en FS med 107 mm slag som gungar nästan inte, men det känns mjuk och "fel" när jag använder den isf min stig-HT. FS känns dock mycket bättre när kör uppför, utför eller platt på röttmattor.

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Tack för många bra synpunkter i tråden! Just nu lutar det lite mer åt en HT just för lägre inköpspris och service kostnader. 15kkr borde väl räcka bra till en nybörjar trail HT?

Kngl19

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Tack för många bra synpunkter i tråden! Just nu lutar det lite mer åt en HT just för lägre inköpspris och service kostnader. 15kkr borde väl räcka bra till en nybörjar trail HT?
För de pengarna får du en bra HT! Men visst kan man alltid uppgradera den lite sen.
Men du har Canyon Stoic, Orbea Laufey, Kona Honzo, Radon Cragger bland annat att kolla på. Sen finns det ju en hel del fler. Och HT är kul!

Själv sålde jag min HT för att skaffa FS men köpte ny HT bara någon månad efter och har plöjt hela hösten/vintern på den. Tror fortfarande att jag är snabbare på HT än FS fast alla menar på att FS ska vara snabbare 😂

Kngl19

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Fastnade rejält för Obrea laufey H30 men verkar vara slut överallt 😔

Står att de har i lager när jag googlade lite snabbt.

Annars unna dig en H10 för lite mer. Gaffeln på H30 är inte den bästa men funkar att börja med.
Kör själv på en H30 men bytt bland annat just gaffeln till en Bomber Z2. Har lite planer på att förlänga den under sommaren till 150mm.
Men riktigt trevlig cykel 😊

Kngl19

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Har mailat Råtorp cykel, står ju inget vilka storlekar som finns där.
H10 hittar jag inte heller i lager?
Såg det sen också med storleken. Var lite konstigt men håller tummarna för att de har en i rätt storlek till dig 😊

H10 var lika hemsk den ja att hitta såg jag också nu efter. Helt 100 på att jag såg någon sådan i lager någonstans för bara någon dag sedan men kan ha varit längre sedan än jag tror 😂

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Hmmm, tråden börjar bli smått förvirrande ändå med lite olika läger här, ht vs fs. ;-) Vet inte riktigt hur mycket klokare jag blivit fast tråden var ju inte min. ,-) För mig är det skogs och stigcykling som är intressant om jag skaffar en mtb, inte lättcyklade grusvägar. Att ht funkar vet jag ju men man är ju nyfiken.

Klart det är smartare att börja med en billigare ht samt att man får mer för pengarna men fastnar man lite i sporten och håller sig till just skogen kan en vettig fs kanske blir mer ekonomiskt i slutändan ändå? Man undviker hamna i bytes och uppgraderingskarusellen, skjuter det åtminstone framför sig. För mig är det nog skit i samma om en ht kan vara lika snabb eller t.o.m. snabbare, en bekvämare (mindre stötig) cykling kan jag betala en extra slant för men som sagt, den får inte vara för svampig. Risken är så klart man tröttnar och säljer sin fs vidare med en ganska saftig förlust men ibland chansar man här i livet? Sedan tycker jag inte man ska glömma bort att det tillkommer en del kostnader i den här hobbyn, man vill ha någon typ av cykelräcke till bilen om man inte har väldigt bra omgivningar nära, extra däck, slangar, lås, oljor, extra kedjor, diverse mekverktyg inklusive mekställning om man inte redan har det och eventuellt ett extra hjulpar, service av stötdämpare. Ekrar, vevlager, bakväxelöron etc går förr eller senare åt h-vete (jag körde sönder halva cykeln i Kolmården runt för ett antal år sedan så jag vet). För mig som fullkomligt avskyr att byta däck är det smutt att kunna byta mellan två par hjul/däck, ett för blöta leriga eländiga förhållanden och ett snabbare däckpar när det är torrare. Kan i värsta fall vara lite efterpill med passning för skivorna när man byter bakdäck om inte hjulparen är jäkligt identiska. Det är cyklingen jag gillar, inte underhållet, efterarbetet och förberedelserna. ;-)

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Hmmm, tråden börjar bli smått förvirrande ändå med lite olika läger här, ht vs fs. ;-) Vet inte riktigt hur mycket klokare jag blivit fast tråden var ju inte min. ,-) För mig är det skogs och stigcykling som är intressant om jag skaffar en mtb, inte lättcyklade grusvägar. Att ht funkar vet jag ju men man är ju nyfiken.

Klart det är smartare att börja med en billigare ht samt att man får mer för pengarna men fastnar man lite i sporten och håller sig till just skogen kan en vettig fs kanske blir mer ekonomiskt i slutändan ändå? Man undviker hamna i bytes och uppgraderingskarusellen, skjuter det åtminstone framför sig. För mig är det nog skit i samma om en ht kan vara lika snabb eller t.o.m. snabbare, en bekvämare (mindre stötig) cykling kan jag betala en extra slant för men som sagt, den får inte vara för svampig. Risken är så klart man tröttnar och säljer sin fs vidare med en ganska saftig förlust men ibland chansar man här i livet? Sedan tycker jag inte man ska glömma bort att det tillkommer en del kostnader i den här hobbyn, man vill ha någon typ av cykelräcke till bilen om man inte har väldigt bra omgivningar nära, extra däck, slangar, lås, oljor, extra kedjor, diverse mekverktyg inklusive mekställning om man inte redan har det och eventuellt ett extra hjulpar, service av stötdämpare. Ekrar, vevlager, bakväxelöron etc går förr eller senare åt h-vete (jag körde sönder halva cykeln i Kolmården runt för ett antal år sedan så jag vet). För mig som fullkomligt avskyr att byta däck är det smutt att kunna byta mellan två par hjul/däck, ett för blöta leriga eländiga förhållanden och ett snabbare däckpar när det är torrare. Kan i värsta fall vara lite efterpill med passning för skivorna när man byter bakdäck om inte hjulparen är jäkligt identiska. Det är cyklingen jag gillar, inte underhållet, efterarbetet och förberedelserna. ;-)
Det låter som att du ska ha typ en sån här ;-) https://konaworld.com/unit.cfm

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Ser fin ut tyvärr fel storlek för mig!
Inte lätt att hitta något alls i lager märker jag.
om man tittar på FS hur skulle en orbea occam h30 funka som nybörjar cykel?

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Ja, den såg fin ut, Commencal Meta HT 2019, är det en cykel mera för mycket nerför eller är den lika "pigg" på trixiga stigar?

Kngl19

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Ser fin ut tyvärr fel storlek för mig!
Inte lätt att hitta något alls i lager märker jag.
om man tittar på FS hur skulle en orbea occam h30 funka som nybörjar cykel?
Occam är trevlig att cykla på. Har en sådan som FS. Men det är bara växlar och dropper som är original nu ett halvår senare efter att den köptes 😂

Styrlagret i H30 är en sak att hålla koll på för det ger upp ganska tidigt. Att uppgradera till Acros lager kostar ca 250kr från Orbea och det är betydligt bättre.

Utöver det så har den allt man behöver för att klara sig egentligen. Och när jag skaffade min sa jag att denna kommer jag aldrig behöva uppgradera.. Dålig självinsikt tydligen för jag gillar ju att uppgradera nästan mer än själva cyklandet 😂

Köpa HT eller FS?
Ja, den såg fin ut, Commencal Meta HT 2019, är det en cykel mera för mycket nerför eller är den lika "pigg" på trixiga stigar?
Tror den är tänkt som en allätare. Inte bäst på något men klarar det mesta? Typ som Nuke proof Scouten jag slog till på.
OBS nu killgissar jag väldigt då jag knappt hunnit cykla något på mitt nyförvärv och bara läst recensioner av båda cyklarna.

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Ok en occam h30 kanske hade kunnat vara nått.,Den verkar ju iallafall finnas att få tag i.
Men jag hade nästan bestämt mig för att hitta en trail ht för runt 15kkr istället för en dyrare fs. Vad skiljer det ungefär i service kostnad med en dämpare extra?

Berk

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Ja, den är fin och snygg! Den har en geometri som en modern stigcykel, men inte extremt. Funkar till allt. Gaffeln har mycket slag, men man tar ut tokens och kör med högre tryck då beter gafeln sig som en med lite mindre slag men med mer reserv.

Fredrik80

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Ok en occam h30 kanske hade kunnat vara nått.,Den verkar ju iallafall finnas att få tag i.
Men jag hade nästan bestämt mig för att hitta en trail ht för runt 15kkr istället för en dyrare fs. Vad skiljer det ungefär i service kostnad med en dämpare extra?
Det är ganska dyrt att serva dämpare, det krävs i många fall både specialverktyg, arbetstimmar och delar. Man kan kallt räkna med 1000:- per år per dämpare man har på cykeln. Kan också bli mer om man behöver en fullservice, har sönder nått eller har något dyrt märke som specialized med "brain". En sak de aldrig berättar för dig i specializedbutiken.. vad det kostar att serva fanskapet om man ska följa deras schema.

Så ja, bra dämpare är ganska dyrt. Vill man spara pengar och ha ett enkelt cykelliv är HT helt klart att föredra.

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Uppdaterar lite här. Har hittat en orbea laufey ltd 2020 i lager. Dock är den i large, är väldigt osäker på om jag skall ha L eller XL. Är 190cm med ett benmått på 87. Orbeas hemsida säger L-XL. Dock är ju large bara 18,5 tum och jag vet att jag hade 20tum på min förra mtb dock var det 10år sen och det är ju en annan geometri på denna cykel som kanske spelar in??

Kngl19

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Uppdaterar lite här. Har hittat en orbea laufey ltd 2020 i lager. Dock är den i large, är väldigt osäker på om jag skall ha L eller XL. Är 190cm med ett benmått på 87. Orbeas hemsida säger L-XL. Dock är ju large bara 18,5 tum och jag vet att jag hade 20tum på min förra mtb dock var det 10år sen och det är ju en annan geometri på denna cykel som kanske spelar in??
Jag är 192 och kör Laufey i XL. Vet ifan om jag iaf hade trivts på en L. Iof så har man blivit van vid stor cykel efter Occamen så det är kanske mest det som spelar in. När jag gick från min förra HT till modern cykel så kändes den enorm.

Du kan inte hitta måtten på din förra cykel och jämföra?

Berk

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Antar att du menar längd av sadelröret med 18.5". Den är irrelevant, eller inte helt, den vill man har kort för att har utrymme till en stolpe med mycket drop och för att har lägre standover. Enda matt som är virkligen relevant är reach. Den är 459 mm eller kring 475 mm med sag. Kanske lite kort till 190 cm, men troligtvis mycket längre än din gamla cykel. Med L får man en mer lekfull cykel, med XL en mer stabil cykel, framförallt utför och uppför.

Kngl19

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
En sak som kan vara positivt med en L kom jag på! Droppern! Jag får köra min stolpe så långt ner som möjligt för att inte behöva stanna droppern i mellan läge för bekväm cykling.
Har jag inte helt fel så är det en kortare dropper L jämfört med XL.

kalasbiff

Ny medlem
Köpa HT eller FS?
Ok jo jag är ju lite rädd för att köpa en för stor cykel så att den skall kännas klumpig i skogen. Kanske ska ta en large ändå

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Köpa HT eller FS?
Jag tror nog inte du ska köra på en large. Vad jag kan se säger orbeas hemsida upp till 185 för large på Laufey. Inte för att man bara ska gå på det, men reachen är 459 mm samtidigt som stacken är relativt hög. Det skulle jag säga blir för kort.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer