Hmmm, tråden börjar bli smått förvirrande ändå med lite olika läger här, ht vs fs. ;-) Vet inte riktigt hur mycket klokare jag blivit fast tråden var ju inte min. ,-) För mig är det skogs och stigcykling som är intressant om jag skaffar en mtb, inte lättcyklade grusvägar. Att ht funkar vet jag ju men man är ju nyfiken.
Klart det är smartare att börja med en billigare ht samt att man får mer för pengarna men fastnar man lite i sporten och håller sig till just skogen kan en vettig fs kanske blir mer ekonomiskt i slutändan ändå? Man undviker hamna i bytes och uppgraderingskarusellen, skjuter det åtminstone framför sig. För mig är det nog skit i samma om en ht kan vara lika snabb eller t.o.m. snabbare, en bekvämare (mindre stötig) cykling kan jag betala en extra slant för men som sagt, den får inte vara för svampig. Risken är så klart man tröttnar och säljer sin fs vidare med en ganska saftig förlust men ibland chansar man här i livet? Sedan tycker jag inte man ska glömma bort att det tillkommer en del kostnader i den här hobbyn, man vill ha någon typ av cykelräcke till bilen om man inte har väldigt bra omgivningar nära, extra däck, slangar, lås, oljor, extra kedjor, diverse mekverktyg inklusive mekställning om man inte redan har det och eventuellt ett extra hjulpar, service av stötdämpare. Ekrar, vevlager, bakväxelöron etc går förr eller senare åt h-vete (jag körde sönder halva cykeln i Kolmården runt för ett antal år sedan så jag vet). För mig som fullkomligt avskyr att byta däck är det smutt att kunna byta mellan två par hjul/däck, ett för blöta leriga eländiga förhållanden och ett snabbare däckpar när det är torrare. Kan i värsta fall vara lite efterpill med passning för skivorna när man byter bakdäck om inte hjulparen är jäkligt identiska. Det är cyklingen jag gillar, inte underhållet, efterarbetet och förberedelserna. ;-)