Köpa hybridcykel för familjeturer och lite motionsrundor?

Wulcan

Ny medlem
Sålde precis min MTB till min far då den bara stått senaste åren. Har en klassisk herrcykel med 3 växlar som jag är ute och cyklar på med barnen eller ensam. Men skulle vilja ut på lite längre turer och få lite mer motion/träning i det hela. Gymmar 5 dagar i veckan, ute på en del promenader/intervaller. Tänker att variera med lite längre cykelturer skulle va skönt också. Vill inte ha någon ytterligare cykel, typ racer. Det är för ”seriöst” för de få motionsrundor jag ska använda den till. Utan tänker att jag säljer herrcykeln och köper en hybridcykel så har man ”allt i ett”. Både för cykelturer med familjen men även komma ut på lite längre cykelturer själv. För lite mera ”motionspass”. Mest asfalt kanske nån enstaka grusväg. En hybrid borde väl vara utmärkt som jag förstått det? Då det verkar vara populärt inom pendling osv.

Hittade denna som verkar vettig https://www.bikester.se/serious-sonoran-rigid-street-M909391..... Känns väl hyfsat prisvärd? Eller kan man få något bättre för nån tusenlapp till?

Absolut skulle man vilja ha nå Nishiki PRO sld eller annan i den klassen. Men känns som för mycket pengar för den ”lilla tiden” som kommer vara just motionsrundor. Känns som maxbudget är 8000kr och då får det gärna ingå stänkskärmar osv.

BJS

Aktiv medlem
Sålde precis min MTB till min far då den bara stått senaste åren. Har en klassisk herrcykel med 3 växlar som jag är ute och cyklar på med barnen eller ensam. Men skulle vilja ut på lite längre turer och få lite mer motion/träning i det hela. Gymmar 5 dagar i veckan, ute på en del promenader/intervaller. Tänker att variera med lite längre cykelturer skulle va skönt också. Vill inte ha någon ytterligare cykel, typ racer. Det är för ”seriöst” för de få motionsrundor jag ska använda den till. Utan tänker att jag säljer herrcykeln och köper en hybridcykel så har man ”allt i ett”. Både för cykelturer med familjen men även komma ut på lite längre cykelturer själv. För lite mera ”motionspass”. Mest asfalt kanske nån enstaka grusväg. En hybrid borde väl vara utmärkt som jag förstått det? Då det verkar vara populärt inom pendling osv.

Hittade denna som verkar vettig https://www.bikester.se/serious-sonoran-rigid-street-M909391..... Känns väl hyfsat prisvärd? Eller kan man få något bättre för nån tusenlapp till?

Absolut skulle man vilja ha nå Nishiki PRO sld eller annan i den klassen. Men känns som för mycket pengar för den ”lilla tiden” som kommer vara just motionsrundor. Känns som maxbudget är 8000kr och då får det gärna ingå stänkskärmar osv.
Den där fungerar absolut. Lite gammeldax med trippel fram, men det är absolut inte dåligt och ofta klarar man sig då långt på mittenklingan. Bra att den hade stel gaffel.

K.B

Medlem
En liten fundring, är inte tre klingor lika ute som mina 23 mm däck och varför motionscykla på
40 mm däck på asfalt.
Tänker jag helt tokigt nu.

Wulcan

Ny medlem
Tar gärna emot andra förslag också. Tittade först på Trek FX 2 https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...x-2-disc-equipped/p/35018/?colorCode=greydark. Men kan inte hitta den i lager någonstans. 300kr över budget men ändå något man kan sträcka sig till. Men som sagt hitta inte den i lager någonstans och hittade sen den jag länkade i första inlägget. Men finns det andra bra alternativ så tipsa gärna :)

BJS

Aktiv medlem
Jaha, då gör jag som vanligt, lyssnar o lär.
Rent krasst är 23mm däck mer benägna att drabbas av genomslagspunka, har högre rullmotstånd och är obekvämare.

Trippelklinga är egentligen bara lite tyngre och svårare att hålla rent. När man väl cyklar är det rätt bra och på ett sätt bättre än dubbelklinga eftersom man kan ligga mycket på mittenklingan och gå ner på lillklingan när det går rejält långsamt och köra storkakan på asfalt och i medvind. Smidigt, men fult, svårt att hålla rent och allmännt daterat.

aben

Aktiv medlem

Går det inte att motionscykla på din treväxlade? Med bra däck funkar de helt ok till turer på upp till åtminstone tio mil eller så.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Cykeln som TS länkar till väger 15 kg och kommer inte vara kul att cykla på. För kortare och enklare transporter så kanske den duger men för motionscykling, vare sig det är på väg eller grus/terräng, så funkar den mindre bra.
Den tråkiga sanningen är att kompromisser sällan fungerar bra till någonting. Med dom behov som TS listar skulle jag hellre satsa på en CX och med budgeten som nämns en begagnad sådan. Vill ha en ny CX med något så när bra funktion så får man räkna med minst 10 KSEK, kanske lite billigare om man inväntar höstrean senare i år.

Ninnilopp

Ny medlem
Jag hänger på, som ny informera och okunnig på cyklar.. hör verkar finnas många kunniga som kan bistå med input, hoppas att ni kanske kan tycka till lite åt mig med. Jag behöver en cykel för främst stadscykling, som gärna kan fungera med barnstol/kärra vid behov, kanske någon tur på grus med hund ibland. Och jag har lärt mig av trådarna här att jag INTE ska gå för en typisk monark Karin etc.. har nu snöat in mig på hybrid men har ingen stor budget för cykel, vill dessutom våga ställa den låst på stan och kommer nog inte att ta hand om den så bra som jag borde göra med en dyrgrip. hur dålig, på en skala 1-5, tror ni att den här är?

Jag begriper heller inte hur stor den är i ramen, funkar den för en lättviktig tjej på 175 cm? Tacksam för både trevliga och otrevliga svar. :)

Wulcan

Ny medlem
Cykeln som TS länkar till väger 15 kg och kommer inte vara kul att cykla på. För kortare och enklare transporter så kanske den duger men för motionscykling, vare sig det är på väg eller grus/terräng, så funkar den mindre bra.
Den tråkiga sanningen är att kompromisser sällan fungerar bra till någonting. Med dom behov som TS listar skulle jag hellre satsa på en CX och med budgeten som nämns en begagnad sådan. Vill ha en ny CX med något så när bra funktion så får man räkna med minst 10 KSEK, kanske lite billigare om man inväntar höstrean senare i år.

En CX är inte riktigt typen av motionspass jag är ute efter. Kanske blir missförstådd när jag skriver motionspass på asfalt. Menar mer att ge mig ut på lite längre turer och få motion på köpet. Cykla runt på turer osv. Likt denna video
.

Och då verkar ju hybrider, som även visas i videon, vara perfekt. Då jag även kan ha på cykelsits på den om jag ska cykla med sonen på. Vilket kommer vara ungefär 1 år till innan han, precis som dottern, lärt sig cykla själv. Sen använda till gymmet, affär osv. Visst fungerar min Sjösala Smögen 3 vxl till det senare, men vill ha lite sportigare stuk och mer växlar till det beskrivit ovan.

Tittade även på https://www.tcmcykel.se/racehybrid/...MIrc2fkdSy-AIVl7p3Ch3Dfg-AEAQYAiABEgKtT_D_BwE, där jag hittade videon också. Men känner inte igen märket på växlar.

Trim

Aktiv medlem
Rent krasst är 23mm däck mer benägna att drabbas av genomslagspunka, har högre rullmotstånd och är obekvämare.

Trippelklinga är egentligen bara lite tyngre och svårare att hålla rent. När man väl cyklar är det rätt bra och på ett sätt bättre än dubbelklinga eftersom man kan ligga mycket på mittenklingan och gå ner på lillklingan när det går rejält långsamt och köra storkakan på asfalt och i medvind. Smidigt, men fult, svårt att hålla rent och allmännt daterat.
Sedan är linjering kjedjan på stora drev fram begränsad för bakåt trampning går lätt kolla om de 4 största bakdrev lägger ner till mindre vid bakåt trampning lätt hänt annars man har stora drevet fram och växlar till större bak går bra framåt men stannar upp petar pedaler start läge eller bakåt trampning plana ut för hinder där vill kjedjan inte vara med på bakdrev kan få en tro den är fel sjusterad men är enda handhavande i stället på växel användning går alltid bra börja mitt klingan fram räcker till man får kläm på fram växlarna också bak går lätt lär sig använda.

Tommi87

Medlem
Jag hänger på, som ny informera och okunnig på cyklar.. hör verkar finnas många kunniga som kan bistå med input, hoppas att ni kanske kan tycka till lite åt mig med. Jag behöver en cykel för främst stadscykling, som gärna kan fungera med barnstol/kärra vid behov, kanske någon tur på grus med hund ibland. Och jag har lärt mig av trådarna här att jag INTE ska gå för en typisk monark Karin etc.. har nu snöat in mig på hybrid men har ingen stor budget för cykel, vill dessutom våga ställa den låst på stan och kommer nog inte att ta hand om den så bra som jag borde göra med en dyrgrip. hur dålig, på en skala 1-5, tror ni att den här är?

Jag begriper heller inte hur stor den är i ramen, funkar den för en lättviktig tjej på 175 cm? Tacksam för både trevliga och otrevliga svar. :)

Min fru har xxl-cykeln du länkar till.
Den funkar inte med rammonterad barnstol.
Blir inte tillräckligt luft mellan stolen och däcket.

Kika så att den tilltänkta barnstolen kan monteras på pakethållare om det blir xxl cykeln.

Tillägg:
Vi kollar nu på en cykelsitsadapter för låg sadel. (Stolen vi har är en Thule ridealong)

Piskfinne

Medlem

Den här skulle kanske fungera. Lite över budget dock. Vet inte riktigt hur XXL är med service och hur bra inställda dem är från början.
Jag har en sån, fast 2018 års modell, angående service så vet jag inte mer än att det var bara att åka dit och få växlarna justerade en tid efter inköp.

Jag är nöjd med den, har kompletterat den med ett par skärmar från biltema. Funkar alldeles ypperligt.

Pfaff

Aktiv medlem

Utanpåliggande växlar blir snabbt väldigt tråkiga om man inte tar hand om dom.
Med din beskrivning kan jag nog tycka att du ska titta på en cykel med navväxel, typ Nexus 7. Och kanske även rem som i tex https://www.cube.eu/en/2022/bikes/urban-mobility/commuting/hyde/cube-hyde-race-greynblack-trapeze/

(Finns i lite olika varianter och även med sluten ram)

Och även andra märken med i princip snarlik utrustning såklart.
Och förutom ramlås glöm inte att köpa ett kraftigt kedjelås så du kan låsa fast cykeln i nåt stabilt om du lämnar den utomhus på stan.

Trim

Aktiv medlem
Nav växlar 7 jag har både nav och drev växlar 21 miyata känner mig inte att utväxling är problem var väl en kung fel för hjulstorleken 28 på Logan var mer växlad för 26 på navaxeln cykeln Logan har cyklat med 20 kilo vatten dunkar i korgar på pakethållare då behövs kuggdrevet bak ändras från 18 till 19 kuggar bero på framdrev men är nog ganska lika Shimano och Sram nu mera standard lika.

storlek ni frågar troligen medium tycker standard cykel duger till mycket med rakt styre men där är personlig smak var och en.

Majbjörn

Medlem

Kika så att den tilltänkta barnstolen kan monteras på pakethållare om det blir xxl cykeln.

Tillägg:
Vi kollar nu på en cykelsitsadapter för låg sadel. (Stolen vi har är en Thule ridealong)
Har man hamaxstol så kan man byta fästet som sitter under stolen mot en modell som är anpassad för MTB eller små ramar.

Tommi87

Medlem

Tillägg:

Uppdatering gällande adaptern som Thule erbjuder:
Cykelsitsadaptern för låg sadel lyfter sitsen ungefär 1,5 2,0cm ich.
Räckte inte för att få de 8 centimeters mellanrummet mellan däck och stol som manualen säger att det ska vara.
Det blev ca 7,5 cm.

Bilagor

• C698A72C-0780-476B-8514-19C005D8D3F9.jpeg
    C698A72C-0780-476B-8514-19C005D8D3F9.jpeg
    756.5 KB · Besök: 8
Topp