Köpa MTB runt 4k - Ökade budget och köpte Vitus Sentier 29 på utförsäljning!

OskarSandsjo

Ny medlem
Tjena, läst runt lite på forumet ett par dagar nu men många trådar är gamla och inte helt relevanta längre.
Blev av med min Hybrid som ersatte min gamla MTB som jag också fick stulen. Tänkte lägga pengarna jag fick från försäkringsbolaget på en ny MTB som mestadels kommer gå som pendlingscykel (4km/dag).
Men jag vill också kunna komma ut i skogen för att prova på MTB på riktigt, något jag inte hann göra med min förra. Pappa har även skaffat en nu så kan vara skoj att rulla lite i skogen ihop.

Tänkte passa på nu när det är diverse reor. Har dock inte bestämt mig för om man ska satsa på 27,5" eller 29".
Antar att det är en smaksak, men spontant så känns det som att 29" är kanske bättre för mitt ändamål. Men är öppen för förslag!

Kollat på följande:

Kona Lava Dome, 29".
https://www.probikeshop.com/en/gb/kona-lava-dome-29-mtb-blue-2018/141517.html

Kross B3, 29".
https://www.cykelkraft.se/kross-level-b3-svart-vit-rod

Kona Lana'I , 27,5".
https://www.probikeshop.com/en/gb/kona-lana-i-27-5-mtb-grey-black-2018/141506.html

Kollade även någon video där man pratade väldigt gott om denna:
https://www.mbr.co.uk/reviews/27-5-hardtail-bikes/vitus-nucleus-275-vr
Verkar dock svårt att få tag i denna i blå & gul.

Är student och lever på CSN, så att skjuta till pengar är inte intressant tyvärr :)

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Är 171cm lång och mätte innerbenen till ca 76cm :)

Ska kanske tillägga att jag inte är den mest våghalsiga personen. Tror därmed att en 29" skulle kunna passa bättre för mig i skogen då man kanske känner sig mer bekväm att rulla över vissa hinder osv. Ren spekulation baserad på det jag läst mig till hittills haha.

Inte Kross.
Både Kona Lava 29 http://www.konaworld.com/lava_dome.cfm och Lana 275 http://www.konaworld.com/lanai.cfm verkar vettiga
Liksom Nucleus 29 VR http://www.wiggle.se/vitus-nucleus-29-vr-mountainbike-2019/ samt http://vitusbikes.com/products/vitus-nucleus-29-vr-hardtail-mountain-bike/
och 275 VR http://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vr-mountain-bike-2019/ samt http://vitusbikes.com/products/vitus-nucleus-27-vr-hardtail-mountain-bike/ är vettiga cyklar, den sista med 120 mm slaglängd fram. Gillar att Nucleus har 29 mm breda fälgar och 2x drivlina istället för 3x på Kona.

Det blir ramstorlek Medium på alla cykla ovan. Av de fyra ovan hade jag valt bort Lana 275 för att den är lite för liten/kort, med 112 cm hjulbas. Kona Lava 29 eller valfri hjulstorlek på Nucleus VR är bättre val, alla tre med hjulbas runt 115 cm.

Jag skulle nog säga att du får mycket mer för pengarna genom att kolla köp/sälj här, blocket eller Facebook. Köpte en fin Giant XTC29 med rockshox reba och sram x9 3x10 för 3k I Gävle för några månader sen, visst var det en 2013 och använd men jag lämnade in den på lite service för 1500 så var den som ny sen. Med lite tålamod så får du mycket mer för pengarna.

Jag ska ha lite koll på om Nucleus sätta ner något under veckan, ligger strax över budget atm :)
Är inte helt förtjust i färgen på nya heller egentligen men verkar vara mycket cykel för pengarna!
Alternativt Kona Lava då.

Kross börjar bli välsigt stora i Polen läste jag, därav att jag har med den på listan.

Tack så länge! Kanske kommer mer input under dagen här med :)

SGS sa:
Sixten Fors sa:
Något särskilt med märket? Eller är det "bara" att andra märken och modeller kan vara mer prisvärda med TS frågeställning?
Det är inte märket det är fel på, det är de specifika måtten och vinklarna på den specifika ramen från Kross, jämfört med en modern ram.
Kross Level B3 är precis som 95% av alla billiga cyklars ramar sjukt omodern. Cykeln är kort (hjulbas, reach), hög (sadelrör, stack) och brant (styrrörets vinkel), riktigt usel i skogen helt enkelt. Nucleus 29 äger i sammanhanget.

Bilagor

• kross.png
    kross.png
    52.1 KB · Besök: 45
Sixten Fors sa:
SGS sa:
Sixten Fors sa:
Något särskilt med märket? Eller är det "bara" att andra märken och modeller kan vara mer prisvärda med TS frågeställning?
Det är inte märket det är fel på, det är de specifika måtten och vinklarna på den specifika ramen från Kross, jämfört med en modern ram.
Kross Level B3 är precis som 95% av alla billiga cyklars ramar sjukt omodern. Cykeln är kort (hjulbas, reach), hög (sadelrör, stack) och brant (styrrörets vinkel), riktigt usel i skogen helt enkelt. Nucleus 29 äger i sammanhanget.

Men ska man tänka lite radikalt (och mer inom budget) så kan nog en Kross med 70,5 grader HA fungera trots allt, eftersom TS skrev "Tänkte lägga pengarna jag fick från försäkringsbolaget på en ny MTB som mestadels kommer gå som pendlingscykel (4km/dag)." Notera särskilt de fem sista orden. :)

Dessutom har Kross högre högsta växel samt kedjeskydd för byxbenet vid vevpartiet, vilket Vitus saknar = dålig pendlare.

Edit: Personligen hade jag dock valt en helstel 29-MTB med långa skärmar (!) som pendlare, och en modern MTB som dedikerad skogshoj, men det faller ju också utanför budget.

Senast redigerad av en moderator:
Sixten Fors sa:
SGS sa:
Sixten Fors sa:

OK. Sätter inte emot den analysen. Funderade mest då man sällan tycks läsa särskilt mycket om märket, t ex härinne.

Just Kross Level B3 ser ut att ge likvärdiga specifikationer som "alla andra" runt 5000:- Fast snyggare :)

Örjan Lax sa:
Men ska man tänka lite radikalt (och mer inom budget) så kan nog en Kross med 70,5 grader HA fungera trots allt, eftersom TS skrev "Tänkte lägga pengarna jag fick från försäkringsbolaget på en ny MTB som mestadels kommer gå som pendlingscykel (4km/dag)." Notera särskilt de fem sista orden. :)

Dessutom har Kross högre högsta växel samt kedjeskydd för byxbenet vid vevpartiet, vilket Vitus saknar = dålig pendlare.
Nucleus 29 dålig pendlare jmf med Kross, sämre utväxling, går långsamt etc? Så är det förstås...

Vid 90-kadens på högsta vxl sniglar sig Nucleus 29 fram i endast 41,1 km/h medan Krossen vid samma kadens glatt pinnar på i 49,3 km/h.
Pendlingssträckan är 2 km enkel väg.
Vi förutsätter förstås att det är järnet som gäller, från dörr till dörr, allt annat är mesigt.
Det kräver 2 min 55 sek bakom styret på Nucleus, medan Krossen krossar med hela 29 sek.
Det går alltså att ställa väckarklockan ½ minut senare varje morgon.
Det blir ungefär 2 h extra sömn varje år och 3 dygn extra sömn på ett helt yrkesliv. Inte illa! Sjukt utvilad.

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:

Nucleus 29 dålig pendlare jmf med Kross, sämre utväxling, går långsamt etc? Så är det förstås...
Går långsamt skrev jag inte! Men en del kanske vill ha en mer vilsam kadens på ca 50-60 under vardagspendling och inte ligga och tävlings-svetto-vispa i 90 som på Cykelvasan... :)

Sixten Fors sa:
Vid 90-kadens på högsta vxl sniglar sig Nucleus 29 fram i endast 41,1 km/h medan Krossen vid samma kadens glatt pinnar på i 49,3 km/h.
Vi förutsätter förstås att det är järnet som gäller, från dörr till dörr, allt annat är mesigt.
Det kräver 2 min 55 sek bakom styret på Nucleus, medan Krossen krossar med hela 29 sek.
Det blir ungefär 2 h extra sömn varje år och 3 dygn extra sömn på ett helt yrkesliv. Inte illa! Sjukt utvilad.
Som sagt, det handlar inte om tid eller tävling, utan om att ha en mer bekväm utväxling.
Men vad vet jag, jag är väl den enda på Happy som tycker det är skönt (eller orkar) att ligga och cruisa runt 60 r/pm på höga växlar. (ja jag vet att det är högst Happy-inkorrekt och orsakar knäskador och för tidig död +ANNAT med den låga kadensen)

Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:

Hahahahaha detta gjorde min dag!

Jag har hellre en Mtb som går bra i skogen än som är bra till pendling om man ska prioritera :) Vad som helst är bättre än mammas gamla 5 växlade tantcykel som jag kör nu!

OskarSandsjo sa:
Jag har hellre en Mtb som går bra i skogen än som är bra till pendling om man ska prioritera :) Vad som helst är bättre än mammas gamla 5 växlade tantcykel som jag kör nu!
Okej, då missförstod jag dig tidigare. Trodde det var tvärtom eftersom du skrev "mestadels kommer gå som pendlingscykel".

Men lita på Sixten, han vet vad han snackar om :)

Senast redigerad av en moderator:
Om kan skulle ge sig på att jämföra 29" cyklarna Kona Lava och Vitus Nucleus. Skillnader listade i prioriteringsordning.

Båda har bra ramgeometri som funkar utmärkt. Smådetaljer är att Kona har lite längre kedjestag och lite brantare vinkel på styrrör/framgaffeln vilket gör att man sitter 1-2 cm längre fram (annan viktfördelning över hjulen, mer vikt på framhjulet) vilket är lite sämre. Kona har lite kortare sadelrör vilket är bättre. Konan är väl att betrakta som snyggare och finns eventuellt att köpa i två olika färger, om den finns att köpa i Medium över huvud taget till priset ovan? Båda har omoderna QR-axlar 5x100 mm fram och 5x135 mm bak. Cyklar med moderna genomgående axlar 15x110 mm fram och 12x148 mm bak kommer först på cyklar från 10 K, som Vitus Sentier.

Framgaffel. Båda har gaffel från Suntour med Ø32 mm innerben i stål och 100 mm slaglängd, Kona har stålfjäder och Vitus har luftfjäder. Luftfjäder är bättre! Du justerar/anpassar luftfjäderns hårdhet mha av en vanlig pump så att fjädringen funkar med din vikt och åkstil, stålfjädern går inte att justera utan måste bytas ut till annan fjäder om man vill ha mjukare/hårdare. Stålfjäder väger mer än luft. Båda gafflarna är rätt billiga och tunga, men de funkar. Båda ramarna ser ut att ha moderna koniska styrrör vilket är en förutsättning för att kunna byta till lyxigare gaffel, om man (mot förmodan) skulle vilja uppgradera.

Hjul och däck. Kona ser ut att ha rätt smala fälgar 20-25 mm, Vitus har modernare 29 mm fälgar, klar fördel Vitus. Däcken är nästan samma, WTB TrailBoss 2.25" på båda, men Vitus har WTB Vigilante 2.3" fram vilket är lite bättre (mer grepp, bättre styrning, bättre lerrensning).

Kontaktpunkter är ungefär likvärdigt. Vitus har sadelstolpe med mindre setback vilket är bättre, Vitus har lock-on grepp vilket är bättre. Sadel, styre, stam ser ok ut på båda.

Växlar och bromsar. Rätt basic grejor på båda, ingen större skillnad. Kona har större Ø180 mm skiva fram vilket är bättre. Vitus har 2x9 växlar vilket räcker gott, Kona har 3x9 vilket också funkar.

Senast ändrad:
OskarSandsjo sa:
Sixten Fors sa:
Om kan skulle ge sig på att jämföra 29" cyklarna Kona Lava och Vitus Nucleus. Skillnader listade i prioriteringsordning....
Så Vitus är ett bättre val tolkar jag det som? :)

FYI så köpte jag en sådan i januari om du har några frågor om just den hojen.

SocialGimp sa:
OskarSandsjo sa:
Sixten Fors sa:
Om kan skulle ge sig på att jämföra 29" cyklarna Kona Lava och Vitus Nucleus. Skillnader listade i prioriteringsordning....
Så Vitus är ett bättre val tolkar jag det som? :)

FYI så köpte jag en sådan i januari om du har några frågor om just den hojen.
Oh, ja men det vore kul att höra hur du använder den och vad du tycker om den! Samt kanske hur länge du cyklat MTB :) Det sista mest för att det ger en liten indikation om hur cykeln är beroende på tidigare erfarenhet osv osv..

För priset är Nucleus 29 en bra hoj och trots sina QR-axlar så tål den en hel del. Det går att göra lite inspirerande småhopp eller köra nerför trappor med den när andan faller på. Geometrin är viktig och var min utgångspunkt. Den kostar ingenting egentligen men inverkar mkt på hur du kan använda cykeln.

Till det negativa. Man får vad man betalar för, cykeln är ngt tung. 14,3 kg sägs det. Spelar ingen större roll för min del, ser det mest som extra träning. Växlarna är inte speciellt krispiga men funkar med lite tålamod. Bromsarna är inte så mkt att hurra för, hade faktiskt förväntat mig mer. Nästan så att fälgbromsarna på min fylle-hoj tar bättre.

Har cyklat en del i mina år men detta var nog egentligen min första riktiga MTB, så jag är inte speciellt erfaren. Har cyklat en del på brorsans Canyon Nerve/Neuron, ett par dyrare Decathlon-MTB och någon till.

Tycker Nucleus är en ok instegs-cykel men så här snart ett år efter så är jag sugen på en Canyon Neuron 2019 eftersom jag vill cykla mer trail. Till min kompis har jag rekommenderat en Vitus Sentier 29 VR som förmodligen är vassare överallt och har vad jag tycker alla rätt (men är dubbelt så dyr så klart).

Cyklar i Spanien, mest på landsväg och grusväg för att se mig om. Har MTB för att ibland hamnar man på riktigt dåliga vägar, om det ens kan kallas vägar. Brukar cykla några vändor i en uttorkad flodfåra också som ligger nära där jag bor. Väldigt stökigt där men cykeln klarar det fint. Sista vändan cyklade jag 10, 5 mil, mest på landsväg men det gick bra det med.

Ett tips förresten så du inte gör samma misstag som jag. Om du nu köper en cykel med QR så är det viktigt att hjulen sitter åt ordentligt. Dra åt som bara den.

Mitt framhjul satt åt lite halvhårt bara och efter några hårda inbromsningar för att bädda in bromsarna, så hade jag böjt skivan. Hjulet drar åt vänster vid hård inbromsning och sitter inte hjulet stenhårt fast så rör det sig!

SocialGimp sa:
Ett tips förresten så du inte gör samma misstag som jag. Om du nu köper en cykel med QR så är det viktigt att hjulen sitter åt ordentligt. Dra åt som bara den.

Mitt framhjul satt åt lite halvhårt bara och efter några hårda inbromsningar för att bädda in bromsarna, så hade jag böjt skivan. Hjulet drar åt vänster vid hård inbromsning och sitter inte hjulet stenhårt fast så rör det sig!

Det ang bromsarna lät lite ju sådär! Är det 2018 års modell du har alltså? Den som är blå och gul?

Tack för tipset, ska försöka minnas detta haha.

Ja okej! Trist att dom gått ifrån två snygga färger till 2019 års modell som är helsvart med blå text. Tycker den blå & gula är väldigt snygg :)
Tack för din input!

OskarSandsjo sa:
Det ang bromsarna lät lite ju sådär!
Ang att spänna QR så ska man ju inte bara tro att det är & dra åt som fan, många nybörjare tror ju att det är ett handtag för att bara vrida/spänna skruven! Man bör spänna en QR på rätt sätt!

Googla så ser du hur du ska göra! Spänner man dom rätt är det ingen fara!

Börne sa:
OskarSandsjo sa:
Ang att spänna QR så ska man ju inte bara tro att det är & dra åt som fan, många nybörjare tror ju att det är ett handtag för att bara vrida/spänna skruven! Man bör spänna en QR på rätt sätt!

Absolut!

Börne sa:
OskarSandsjo sa:

Det är säkert som du säger.

I mitt fall så är det dock så att min fylle-hoj med fälgbromsar inte behöver spännas speciellt hårt i jämförelse med min MTB. Fick dra åt bra mkt hårdare på MTB:n.

SocialGimp sa:
Sixten Fors sa:
Båda har omoderna QR-axlar 5x100 mm fram och 5x135 mm bak.

Har inte Nucleus 9 mm QR (åtminstone på 29:an)? Omodernt förvisso men 9 mm är mer än 5 i varje fall.
Det är typ exakt samma sak, beroende på hur man väljer att uttrycka sig. 5x100 eller 9x100 fram, respektive 5x135 eller 10x135 bak.

OskarSandsjo sa:
Jag är öppen för andra förslag med om någon av er sett något :)
Nucleus är mest pang för pengarna med din budget. Vill du ha en bättre cykel är det 10 K för en Vitus Sentier 29 (eller 27) som gäller.

Stort tack för hjälpen, ska se om jag kan få tag i en 2018 års modell :) Det estitiska är också en viktig del ;)

Gusthoren sa:
Sixten är forumets boss när det gäller cyklar i denna kategori??

Tjena!

Det är ingen som orkar med att argumentera mot hans jävla tragglande om vad som är "helt ocyklingsbart".
Att man inte kan cykla på en något år gammal hoj pga att geometrin är fel enligt honom är ett jävla bullshit. Det går alldeles utmärkt.

Ingen orkar säga emot men ingen annan orkar med att hjälpa till så mycket som han gör också. Min första cykel köptes tack vare Sixtens hjälp (Nukeproof scout) och jag det blev kanonbra.

Framförallt har jag sedan dess testat en Scale 970 med brantare gaffelvinkel etc vilket gjorde mig ännu mer nöjd att jag köpte hoj med modernare geo.

Peace

Kneecap sa:
Att man inte kan cykla på en något år gammal hoj pga att geometrin är fel enligt honom är ett jävla bullshit. Det går alldeles utmärkt.
Kross ovan som jag anser är sämsta köp av de fem cyklar TS listade.
Cykeln har 48 cm sadelrör, 41 cm reach, 70,5° HA, 72,5° SA.
Läs igen, 48 cm sadelrör och 41 cm reach? På en mtb? År 2019?
En sådan cykel köper man inte helt enkelt.

Stålfjädergaffel på 2,8 kg med rakt styrrör och QR. Förmodat 19 mm fälgar.
Schwalbe Smart Sam Performance Wire Bead LiteSkin 29x2.10" däck som är i princip oanvändbara till annat än på asfalt https://www.bike24.com/p2240335.html
Listpris 8K! Visst, den kanske är "prisvärd" för 4 K men det är fortfarande en usel mtb, alltså en cykel att använda i terräng.

Senast ändrad:
Man får mycket cykel för pengarna nuförtiden alltså. Hade gått på en Vitus och är geometrin modernare på den ena är det ju bättre. Dock fungerar gammal geo och qr svinbra också.

Jag är otroligt sugen på Vitus efter er hjälp :) Ska bara få ihop dom sista kronorna som fattas. Fick 3700 för min cykel så det är 2000 från egen ficka som gäller :)

Någon som har rabattkod på Wiggle eller CRC?

SocialGimp sa:
För priset är Nucleus 29 en bra hoj och trots sina QR-axlar så tål den en hel del. Det går att göra lite inspirerande småhopp eller köra nerför trappor med den när andan faller på. Geometrin är viktig och var min utgångspunkt. Den kostar ingenting egentligen men inverkar mkt på hur du kan använda cykeln.

Till det negativa. Man får vad man betalar för, cykeln är ngt tung. 14,3 kg sägs det. Spelar ingen större roll för min del, ser det mest som extra träning. Växlarna är inte speciellt krispiga men funkar med lite tålamod. Bromsarna är inte så mkt att hurra för, hade faktiskt förväntat mig mer. Nästan så att fälgbromsarna på min fylle-hoj tar bättre.

Har cyklat en del i mina år men detta var nog egentligen min första riktiga MTB, så jag är inte speciellt erfaren. Har cyklat en del på brorsans Canyon Nerve/Neuron, ett par dyrare Decathlon-MTB och någon till.

Tycker Nucleus är en ok instegs-cykel men så här snart ett år efter så är jag sugen på en Canyon Neuron 2019 eftersom jag vill cykla mer trail. Till min kompis har jag rekommenderat en Vitus Sentier 29 VR som förmodligen är vassare överallt och har vad jag tycker alla rätt (men är dubbelt så dyr så klart).

Cyklar i Spanien, mest på landsväg och grusväg för att se mig om. Har MTB för att ibland hamnar man på riktigt dåliga vägar, om det ens kan kallas vägar. Brukar cykla några vändor i en uttorkad flodfåra också som ligger nära där jag bor. Väldigt stökigt där men cykeln klarar det fint. Sista vändan cyklade jag 10, 5 mil, mest på landsväg men det gick bra det med.
Bra och beskrivande inlägg :)

Tillbaka
Topp