Köpa MTB

Skippe

Medlem
Köpa MTB
Hej,
Sugen på att skaffa mtb. Har förstått att 29" är grejen av dem jag pratat med. Övrigt så vet jag inte om det är Ht eller fs som gäller för egen del. Har en budget på runt 10 för ht och 15 för fs. Är det rimligt att få något vettigt för en nybörjare i den klassen? För några år sen när jag cyklade en del lvg så vill jag minnas att alla skrek Canyon. Är det fortfarande det som gäller? Handlar gärna lokalt men kan absolut tänka mig att beställa. Storleksrekommendation:

Längd : 185cm
Vikt: 97kg

Väl mött!

moros

Aktiv medlem
Köpa MTB
Köpa nytt? Då är 15 inte tillräckligt för FS och 10 är knappt tillräckligt för HT längre. Inte om den skall vara vettig. 12-15 för HT och strax över 20 för en instegs-FS skulle jag säga. En budget är väl en budget oavsett cykeltyp så varför begränsa sig?

Canyon ger fortfarande mycket för pengarna i de flesta fall.

Storlek är väl svårt, skiljer ju lite på märke och modell. Säkert L i de flesta fall, kanske XL i vissa.

Skippe

Medlem
Köpa MTB
Finns det några andra alternativ till Canyon som ni skulle rekommendera för att få en schysst cykel? Spontant så tänker jag mig i prisklassen 10-15tkr. Kniper det så går det kanske att tulla på det lite.

Purchaser

Medlem
Köpa MTB
Det finns hur mycket som helst men mycket är också tyvärr slut. Men annars finns ju Vitus Sentier, Commencal meta AM HT, Radon Cragger, Ragley Big Al, Daftmoor Primal m.m

Vurten

Ny medlem
Köpa MTB
Jag har precis köpt MTB efter ett drygt halvårs velande.

Vad gäller storlek så måste du kolla storlekstabeller för varje enskild cykel modell. Är 170 så hos vissa tillverkare ska jag ha small men hos de flesta medium. Vissa tillverkare har till och med olika beroende på modell.

FS eller HT beror på hur du tänkt köra och vilka spår. Mest grusväg, slätare stigar och HT är klart snabbast och du slipper bakdämpare som tar pedalkraft, kostar pengar och kräver service.

FS om du ska köra där det är mer stenar, rötter etc.

Hjulstorlek är en smaksak. 29 är tyngre och osmidigare men rullar bättre över ojämnheter. 26 är lättare och smidigare men åker ner i alla håligheter. Som jag ser det är 26 bättre för downhill, 27,5 en kompromiss och 29 bättre för mer vanlig åkning.

Men det är inte bara Canyon som gör bra cyklar. Så lär dig några modeller, från några olika tillverkare, som verkar passa dig bra och leta efter dem.

Sen så är det svårt att köpa beg, tycker jag. För det finns en hel del överprisat och dåligt skött, men har du tid på dig kan du göra riktigt bra klipp!

Hoppas svaren hjälper lite!

Örjan Lax

Aktiv medlem
Köpa MTB

Storlek 19" blir bra, och dom har 29"-hjul, oavsett det som missvisande står i rubriken. Fri frakt!

OlofSx

Medlem
Köpa MTB
Hej!

Om du helst vill köpa lokalt, var i världen befinner du dig?

Tror inte du behöver filtrera bort 27.5” cyklar. Deore nivå på växlar, luftdämpare fram och hyfsat vettiga hjul och däck skulle jag tro ska gå att få in i budgeten. FS blir det nog inte.

Radon och Canyon är väl vettiga men nu i Corona-tider så är det många som har väldigt långa leveranstider så att köpa lokalt är vettigt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer