Köpa nu eller vänta på nästa Garmin Edge?

Team Joda

Aktiv medlem
Hej
Var igår väldigt nära att klicka hem en Garmin Edge 530 tills jag såg att den och 830 kom ut 2019. Någon som vet eller hört ifall en ny Edge serie kommer ut snart och är det värt att vänta? Cykelkraft säljer just nu 530 med sensorpaket för 3600kr. Är den värd det eller börjar 530 bli "out of date"?

HåkanC

Aktiv medlem
Medan du väntar kanske den här kan vara intressant
Inte min annons
Även om garantin inte skulle gälla kan man få en utbytt/renoverad enhet av Garmin Sverige för 600(?) SEK

Team Joda

Aktiv medlem
Inte min annons
Även om garantin inte skulle gälla kan man få en utbytt/renoverad enhet av Garmin Sverige för 600(?) SEK
Bra tips👍 Men undrar mer om det är dumt att köpa en cykeldator som funnits ute på marknaden i 3 år? Anses den fortfarande som en modern och bra cykeldator? (Jag har inte koll på hur snabbt utvecklingen går med cykeldatorer)

Wibzerk

Medlem
Jag köpte en Hammerhead Karoo 2 i augusti 2021 eftersom jag tyckte den kändes lite modernare än de Garmin hade ute då. Har inte haft något Garmin att jämföra med men jag är mycket nöjd med min Karoo 2

Luzen

Aktiv medlem
Inte min annons
Då hade jag nog hellre sparat för att få en Plus då det skiljer en hel del i processorkraft.

kontorsråttan

Aktiv medlem
De åldras inte så snabbt. Behoven är ju rätt likartade. Har en edge 800 som är 9-10 år och den duger än idag. Har iofs en 1030 och en karoo 2 också - de är bättre såklart, men utvecklingen går inte så snabbt.
Håller helt med. Min edge 800 som jag köpte 2013 dog i höstas, men den kändes inte rasande omodern direkt. Visst ansluter den nya 1030'an som jag köpte som ersättare litet snabbare till satelliterna, men det är ingen enorm skillnad. Du borde glatt kunna köpa en beg eller litet äldre modell till ett vettigt pris och köra 5-10 år.

stralle

Medlem
En ny Edge är stundande men förmodligen kommer det inte skilja så jättemycket mot nuvarande modeller 530/830/1030+ som är väldigt kompetenta. Solpanel och LTE är funktioner det ryktas om i ny modell. Behöver du en ny cykeldator nu så skulle jag inte tvekat nu när de flesta butiker nyligen sänkt priserna på befintliga modeller.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Det som hänt med Garmins produkter historiskt är att de äldre GPS:erna inte orkar med nya kartor .
Den räknar och räknar,anvisningar för korsningar kommer efter att man borde ha svängt osv.
Så har det blivit för mina gamla GPS60 och Zumo.

benjig

Aktiv medlem
Har haft min 530 i många år nu och är fortfarande nöjd. Det jag saknar är lite större knappar att trycka på och möjligtvis två extra knappar för att zooma ut/in på navigering, annars inget.

Nav

Medlem
Hur många tusenlappar har du lagt ner på din cykel? Hur mycket kostar varje cykeltur? Om du lägger ner 2500 kr på en GPS som funkar bra i 3-5 år så är det inte många kronor per cykelpass. Troligen så kommer du att uppskatta en cykelGPS...

Team Joda

Aktiv medlem
Hur många tusenlappar har du lagt ner på din cykel? Hur mycket kostar varje cykeltur? Om du lägger ner 2500 kr på en GPS som funkar bra i 3-5 år så är det inte många kronor per cykelpass. Troligen så kommer du att uppskatta en cykelGPS...
Kan svara att jag beställt hem en 530 med sensorpaket tack vare svaren jag fått i denna tråd😀 Började med lvg 2018, då loggade jag allt i strava med mobilen. Sen 2020 har jag använt min Garmin Venu men kände nu att det var dags för en cykeldator och gärna lite sensorer så man får lite mer data från sina turer😊

Topp