köpa ny HT under 20,000:- men vilken?

Olabandolaa

Ny medlem
Hej !
Har letat länge nu och kommer inte riktigt fram till vad som faktiskt är vettigt nu men också framöver. Vill inte känna att jag behöver "byta upp mig" om något år.
Är 183cm ca 90kg Kommer cykla 70% XC och resten stig.
Enligt sidornas rekomendationer så är storleken L passande för mig. Testade en Specialized i stl L som jag också ansåg passade min storlek.
Tanken är Vasan 2021
Kikat på Scott Scale 940, mycket för att jag känner igen märket och det verkar vara ok utrustning. Men även kollat på Ghost Lector 2,9 LC. Just nu verkar utbudet extremt begränsat med vad som finns inne.
Hittar väldigt lite tester/recensioner som hjälper mig i mitt letande därför vänder jag mig hit.

Min budget är maximalt 20,000:- Helst en bit under.
Tipsa på och jag tar väldigt gärna emot era synpunkter på dem cyklarna jag nämner om någon känner till dem.

Stort tack !

jonte987

Aktiv medlem
vet inte om det gör det precis

Vad gäller nya, jag håller inte koll på alla kategorier men jag vet bara Dartmoor Primal och ett antal stålcyklar som finns i lager just nu.
Nukeproof scout ska vara på väg

edit

Senast ändrad:

Larsson79

Medlem
Jag är inne på att sälja min Grand Canyon SL AL 8.0 i storlek L som jag köpte ny precis innan sommaren (eftersom jag är sugen på att byta upp mig till en heldämpad). En snabb och bra xc-hoj, kan det vara något för dig?

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya orbea Alma tror jag är fin för XC har ju fått lite flackare gaffel. Men vet inte när dom kommer i lager.
Beställer du kan du också ändra vissa komponenter tex gaffel bromsar mm.

ers

Aktiv medlem
Är det inte svårt att hitta vettig cykel som finns i lager just nu? Känns som allt är slutsålt...

Olabandolaa

Ny medlem
Där hade jag gått på Scott som har lite mer modern ram, men ingen av dom hade varit förstaval för mig.
Annars har ju BMC kommit med en ny twostroke som ser fräck ut.
Läser ofta detta med modern ram här inne, enkelt förklarat vad menas med det? Vad är det som novis man ska kika på för att få en modern kontra omodern ram?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Läser ofta detta med modern ram här inne, enkelt förklarat vad menas med det? Vad är det som novis man ska kika på för att få en modern kontra omodern ram?
tittar man tex på reach på cyklarna ovan så har ghost 445 i Storlek XL det är samma längd som Scott och orbea har på L. Scott har sen 465 på XL och det är samma som BMC har på sin L. trenden går mot längre lägre och flackare. I dessa tider så får man nog vara glad om man hittar en cykel i lager och bonus om den passar😀

Olabandolaa

Ny medlem
tittar man tex på reach på cyklarna ovan så har ghost 445 i Storlek XL det är samma längd som Scott och orbea har på L. Scott har sen 465 på XL och det är samma som BMC har på sin L. trenden går mot längre lägre och flackare. I dessa tider så får man nog vara glad om man hittar en cykel i lager och bonus om den passar😀
Aha tack för tipset, lite lättare när man faktiskt vet vad man ska leta efter :) Vad anser du om Specialized Epic HT, lite dyrare än Scott, men kanske värt dem extra tusenlapparna?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Viliken model av epic tänker du på?

geometrin tycker jag ser roligare ut än scotten men är ju ganska lik Alma och då är nog orbea mer prisvärt.

Purchaser

Aktiv medlem
Nu är jag långt från kunnig egentligen men det jag märkt när jag letat cykel ett tag är att de "vanliga" typ Trek, Scott, specialized osv i regel är ganska dyra i förhållande till vad man får.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer