Köpa ny ram.och flytta över allt från gamla?

Peterelf

Medlem
Halloj!
Jag har en Canyon zr race från 2013-ish. På den sitter en sidgaffel från -11 som jag fullkomligen älskar och har lärt mig innan och utan. Så min fråga är, om jag vill köpa en ny ram, gärna kolfiber och flytta över gaffel, hjul, bromsar och vevlager(gängat) vart ska man leta? Kinakol funkar då jag gillar att hålla nere kostnaderna! 🤣
Är absolut ingen viktweenie utan en glad motionär som vill ha en lite modernare geo.

Laan84

Aktiv medlem
Finns ett par liknande trådar. Sök, det lär finnas bra info för dig där.

Men också mer konkret, är det bara var du hittar en ram som du undrar över? Hjulstorlek osv är väldigt relevant.

Peterelf

Medlem
Finns ett par liknande trådar. Sök, det lär finnas bra info för dig där.

Men också mer konkret, är det bara var du hittar en ram som du undrar över? Hjulstorlek osv är väldigt relevant.
Ska fördjupa mig i söket.

Nej, spelar ingen roll vart ramen kommer ifrån. Är 29" som gäller.

Laan84

Aktiv medlem
Men är det inköpsställen som du frågar om eller andra saker? Har du koll på alla andra saker som du behöver tänka på?
Har gaffeln rakt eller tapered styrrör
Axelstandard fram och bak
Vevlager
Sadelstolpe
Osv.

nadderf

Aktiv medlem
Innan du söker, leta fram specen på din nuvarande cykel för att se vilka standarder du behöver förhålla dig till

Freddie L

Aktiv medlem
Kritiska punkter du helst ska ha koll på innan du beställer ram:
Styrhuvud-gaffel: Rakt eller tapered. Går att lösa.
Sadelstolpsdiameter. Går att lösa åt ena hållet.
Vevlagerstandard: Går ofta att lösa.
Bromsinfästning ram: Kan gå att lösa med adaptrar.
Axelstandard ram: Kan gå att bygga om hjul till moderna standarder, men enklast att köpa nytt hjul.

Berk

Aktiv medlem
Dämpade gafflar har utväxlats sista tio år: klart styvare, mer känsliga luftfjäder och bättre dämpare. Så om du fullkomligen älskar din gamla SID gaffel, kommer du troligtvis älska en ny SID gaffel ännu mer fullkomligt.

ChJ

Aktiv medlem
Att bara köpa ny ram för att spara är något man säger till familjen (och möjligtvis försöker lura sig själv med). Sedan slutar det alltid med att de gamla komponenterna antingen har för gammal standard eller känns för tråkiga att montera på en ny fin ram… och då kan man ju få kvar en bra andracykel…

Laan84

Aktiv medlem
Att bara köpa ny ram för att spara är något man säger till familjen (och möjligtvis försöker lura sig själv med). Sedan slutar det alltid med att de gamla komponenterna antingen har för gammal standard eller känns för tråkiga att montera på en ny fin ram… och då kan man ju få kvar en bra andracykel…
Finns en poäng i det, eller att man säljer den gamla komplett och tjänar mer på en komplett ny eller lätt beg.

Om man inte har bråttom så är det inte omöjligt att hitta något som man vill ha till vettiga pengar här på köp/sälj.

Freddye

Aktiv medlem
Vem är du och hur vet du så mycket om mig?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer