köpa nya shimano direct mount bromsar.

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Då jag köpt nya fälgar till racern, så behöver jag nya bromsar då mina gamla ultegra 6800 inte klarar av 28mm däck. Mitt största problem med 6800 var att dom var så styva att jag fick dra ut fjädern lite och kapa av den för hitta rätt lätta ”känsla” ganska meckigt, då jag fick prova mig fram.

Är det någon som har koll om nya 105 eller Ultegran har justerbar fjäderspänning? jag har inte broms nere vid vevlagret.

Bengt-re

Aktiv medlem
sebastian_nurmela sa:
Då jag köpt nya fälgar till racern, så behöver jag nya bromsar då mina gamla ultegra 6800 inte klarar av 28mm däck. Mitt största problem med 6800 var att dom var så styva att jag fick dra ut fjädern lite och kapa av den för hitta rätt lätta ”känsla” ganska meckigt, då jag fick prova mig fram.

Är det någon som har koll om nya 105 eller Ultegran har justerbar fjäderspänning? jag har inte broms nere vid vevlagret.
Att inte ultegra 6800 bromsarna tar 28mm låter lite underligt. Jag har kört med det på pladträcern utan att det känns galet trångt iofs har jag direkt mount på handbromsen, men där är det lugnt både fram och bak. Jag tror inte att någon av de nya bromsarna har justerbar undersökning. Dock är fjädern på 105-5800 någon lättare än ultegra 6800 enligt min känsla.

Spacekitty

Aktiv medlem

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
med mina 27.5 breda fälgar så måste jag ta bort justerings brickan mellan kloss och broms, inte optimalt direkt, men om dom nyare bromsarna inte går justera spänningen på så får jag väl fortsätta med mina gamla och i värsta fall kona insidan av armarna för att få lite justerings möjligheter..

Med dom gamla fälgarna var jag tvungen att lufta samma däck först..

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
Att inte ultegra 6800 bromsarna tar 28mm låter lite underligt.
Mina 6800 tog max 27 mm med skohorn. Möjligt att 8000 serien tar 28 mm.
Märkligt att upplevelsen kan skilja sig åt. Jag pratar dock om verklig bredd. Inte vad som råkar stå på däcken.
Jag talar om det som stod på mitt skjutmått. 25 mm Conti 4000 på 20 mm fälg.
Underligt att våra upplevelser skiljer sig åt med vad som borde vara identisk hårdvara. Iofs har jag 18mm ib på mina fälgar.

HåkanC

Aktiv medlem
sebastian_nurmela sa:

Nuvarande bromsar skall klara 28mm
Bilden nedan visar det, den är iofs för "vanliga" bromsar och ett par år gammal (därför finns inte BR-R7000 med)
RoadBike-1217-bremsen-platzfrage.jpg

Men även "Directmount"-bromsar skall klara 28mm,
inkl BR-R7010; "It is compatible with 28mm tires" från: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano105-r7000/BR-R7010-R.html

Vilken av dem som, eller kanske snarare om någon av dem, har justerbar fjäderspänning har jag ingen aning om, men kanske du hittar info om det i Shimanos Tech Docs för "Directmount"-bromsar: https://si.shimano.com/#/en/DM/RACBR01

/Håkan

Bengt-re

Aktiv medlem
HåkanC sa:
sebastian_nurmela sa:

Nuvarande bromsar skall klara 28mm
Bilden nedan visar det, den är iofs för "vanliga" bromsar och ett par år gammal (därför finns inte BR-R7000 med)

Men även "Directmount"-bromsar skall klara 28mm,
inkl BR-R7010; "It is compatible with 28mm tires" från: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano105-r7000/BR-R7010-R.html

Vilken av dem som, eller kanske snarare om någon av dem, har justerbar fjäderspänning har jag ingen aning om, men kanske du hittar info om det i Shimanos Tech Docs för "Directmount"-bromsar: https://si.shimano.com/#/en/DM/RACBR01

/Håkan
En rent personlig åsikt är att 105 5800 är trevligare än 7000. Rent estetiskt i silver. Funktion skall vara identiskt.

Bilagor

HåkanC

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
En rent personlig åsikt är att 105 5800 är trevligare än 7000. Rent estetiskt i silver.
Av ungefär samma anledning (+ ett väldigt bra pris) valde jag bromsar som är både blanka o svarta
DuraAceBR_9000_front.jpg

Trots bilden i inlägget ovan klarar de utan problem däck som mäter 28mm.

/Håkan

Bengt-re

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Bengt-re sa:
En rent personlig åsikt är att 105 5800 är trevligare än 7000. Rent estetiskt i silver.
Av ungefär samma anledning (+ ett väldigt bra pris) valde jag bromsar som är både blanka o svarta

/Håkan
Den där är snygg på riktigt! 👍

DA är ofta onödigt, men ändå... man vill ha - det är ju precis som man vill ha det. Me like.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Bengt-re sa:

DA är ofta onödigt, men ändå... man vill ha - det är ju precis som man vill ha det. Me like.
Utseendet tycker jag är bättre än hos den nuvarande BR-R9100

Det (och det MKT lägre pris jag fick betala) räckte som motivation för mig

/Håkan

Skogling

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
HåkanC sa:
Bengt-re sa:

/Håkan

Dura-Ace kan väl aldrig vara onödigt? 🤷‍♂️😍

RE

Medlem
Gissar att det inte är aktuellt för TS men det kan ju vara intressant ändå att veta att jag minsann har en cykel med Ultegra 6700-bromsar som rullar på 32mm Vittoria Voyager.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Mina Campabromsar klarar alla mina fälgar och lämpliga däck på mina tävlingscyklar.
Nu är ju jag inte ute efter komfort utan kom fort.

Bengt-re

Aktiv medlem
Skogling sa:
Bengt-re sa:
HåkanC sa:
Bengt-re sa:

/Håkan

Dura-Ace kan väl aldrig vara onödigt? 🤷‍♂️😍
Nej. Oj - där hade jag nog otur när jag tänkte.

Skogling

Aktiv medlem
Ofta är det väl gaffeln som begränsar däckstorleken.

Jag får knappt in biffiga 25:or på min Colnago.
På Treken, inga problem...

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Inga problem med spec sworks 28mm på min Canyon aeroad
.
Dock så blir det för tight med justering brickorna mellan broms och belägg.
Kollat lite och det verkar bara vara vevlager bromsen oavsett modell som har justeringsmöjligheter på fjäderspänningen, så jag får fortsätta justera spiralfjädern manuellt genom att dra ut den/töja ut den lite och kapa av den i steg tills jag hittar det motståndet jag önskar. Lite trial and error typ. Original var den för hård för mig och har jag för löst så fjädrar inte bromsen tillbaka.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
sebastian_nurmela sa:
jag har inte broms nere vid vevlagret.
sebastian_nurmela sa:
Bromsarna är på Max läge utan justerings brickor.
Är det Ultegra Direct Mount BR-6810-RS du har?

Vilka bromsgummin använder du? Att jag frågar är för att Shimano skriver så här
Maximum tire size: 28 mm . Rim width: 19-26 mm/19-28 mm (R55C4-A Carbon)

Från: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-6800/BR-6810-RS.html

Det kanske skulle funka bättre med R55C4-A

/Håkan

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer