Köpa nytt....eller...?

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Halloj!
Ny medlem här.

Har en fundering kring min pendlarcykel.
En Merida cyclocross 500 årsmodell 2015.
Köptes för 6 år sedan för typ 10000 (lite nedsatt pga förra årets modell.
Detta var min första"riktiga" cykel.

Nu till saken. Den har alltid servats och stått inomhus (dock i förrådet som ändå är kallt) och jag tycker att det gått bra tills för 2,5 år sedan då växlarna typ havererade.
Bytte då ut rubbet på cykeln vad det gäller växlar mm (observera nu att jag inte är helt säker på vad som byttes till fullo...) Men det gick på dryga 3 laxar i en laxask.
Cykeln kändes då som ny!
Pendlade med den ett år efter det och växlarna började kärva igen. In till cykelbutiken där som åter dömde ut samtliga delar som dom satt på för bara ett år sedan.
Och så ville dom ha tre nya laxar i samma laxask för att byta hela rasket.
Tack men nej tack sa jag eftersom allt minsann höll i 5 år innan det byttes första gången. Då ska det väl inte bara hålla i ett år när delarna bytts...?

Så nu är jag i den sits att cykeln är skittråkig att cykla på och därför tittar jag på en ny. Budget max 15000 pistones.

Och samtidigt velar jag och kanske bara borde ta smällen och byta ut hela växel-rasket igen så att min Merida blir som ny igen...

Hur hade ni gjort och resonerat??

Tilläggas kan att jag är borderline shopaholic och vill helst köpa nya prylar hela tiden...
 

dogday

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Du ska absolut inte behöva byta "hela rasket" på ett år (givet att du inte cyklar merparten av din vakna tid). Gå till annan cykelmekaniker om du inte vill meka själv, men jag skulle rekommendera att du lär dig - det är inte vansinnigt svårt om du inte har tummen mitt i handen. När cykeln fungerar igen går den att sälja, men risken är att längtan efter ny då är löst.
 

Mini_me

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Vad med växlarna är det som inte funkar?

Om det inte vill växla smidigt så är det ev vajer som ska bytas.
Om det hoppar över och håller på så kanske du har ett skevt växelöra eller bara en sliten kedja/drev (inte allt).
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Vad med växlarna är det som inte funkar?

Om det inte vill växla smidigt så är det ev vajer som ska bytas.
Om det hoppar över och håller på så kanske du har ett skevt växelöra eller bara en sliten kedja/drev (inte allt).
Det som nu inte funkar är att kedjan hoppar av när jag cyklar på det större drevet (?).
Sen hackar växlarna också.
Är noga med att tvätta rent och smörja.

Vet med mig att jag bör sätta mig in i hur man servar och till och med reparerar/byter ut saker, men det är svårt när man alltid varit ganska usel på just det och tagit hjälp av dom som kan bättre.
 

aben

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Det som nu inte funkar är att kedjan hoppar av när jag cyklar på det större drevet (?).
Sen hackar växlarna också.
Är noga med att tvätta rent och smörja.

Vet med mig att jag bör sätta mig in i hur man servar och till och med reparerar/byter ut saker, men det är svårt när man alltid varit ganska usel på just det och tagit hjälp av dom som kan bättre.
Låter som en enkel justering av växlarna kanske är tillräcklig, tar väl fem minuter att göra. Kedjan behöver nog förstås bytas om du pendlat ett år på den och antagligen även bakdreven.

Fin cykel för övrigt, tycker du skall behålla den :)
 
Senast ändrad:

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Låter som en enkel justering av växlarna kanske är tillräcklig, tar kanske fem minuter att göra. Kedjan behöver nog förstås bytas om du pendlat ett år på den och antagligen även bakdreven.

Fin cykel för övrigt, tycker du skall behålla den :)
Ja, det blir ju lite klurigt när man är i händerna på någon annans expertis.
Den cykelbutik jag servat och reparerat den i, är liksom välkänd i Helsingborg där jag bor.
Hade cykeln inne hos Sportson när hela alltet skulle bytas första gången. Dom ville ha 5800 kr för det. Så lite svårt att veta var man ska vända sig.

Tänker ju att om jag servar den varje år så borde dom väl säga åt mig att tex byta kedjan mm om dom ser att det är på gång?
Gudarna ska veta att bil-nissarna gör det när man är där på service årligen...
 

aben

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Ja, det blir ju lite klurigt när man är i händerna på någon annans expertis.
Den cykelbutik jag servat och reparerat den i, är liksom välkänd i Helsingborg där jag bor.
Hade cykeln inne hos Sportson när hela alltet skulle bytas första gången. Dom ville ha 5800 kr för det. Så lite svårt att veta var man ska vända sig.

Tänker ju att om jag servar den varje år så borde dom väl säga åt mig att tex byta kedjan mm om dom ser att det är på gång?
Gudarna ska veta att bil-nissarna gör det när man är där på service årligen...
En bil är gjord att gå med fasta och långa serviceintervall men en cykel kräver lite omvårdnad då och då för att funka bra. Att lämna in den årligen blir både dyrare och sämre, kedjan t.ex. kostar kanske 150-200 kr och om den byts i tid räcker det med att byta den men kör man för länge slits dreven fel och då får man byta även dem och det blir kanske 400 kr till i material.

Den mesta service är bagateller, som t.ex. att växelvajern sträckt sig så växlarna´(kedjan) ligger fel, det räcker med att skruva lite på justerskruven vid vajern så är det fixat.

Det blir mycket enklare och snabbare att själv fixa sådana småsaker än att hålla på och lämna in och dessutom roligare att själv kunna serva sin cykel.
 

Snuten

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Lär dig meka, eller åtminstone felsöka på grundnivå så verkstäderna inte kan lura brallorna av dig.
Det som (fortfarande) är så fantastiskt med cyklar, särskilt om man tex jmf med bilar, är enkelheten. Man kan göra mkt själv och man kan köpa de nödvändigaste verktygen utan att bli ruinerad. Man kan få bra hjälp på nätet och fixa en hel del själv.

Ta hand om hojen du har.
 

Snuten

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Jag hör vad ni säger.
Ska försöka lära mig mer om min cykel så den kan bli intressant igen!
Sååå...hur gör jag då detta?
Trial and error?
YouTube?
Tuben är inte fel!
Sen kan man ställa frågor här och har man tur är det ngn som verkligen vet vad han eller hon talar som, som tar sig tid att svara. Det har hänt mig mer än en gång.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Hur mycket cyklar du per år?
Lägg upp lite bilder här på drivlinan del för del och från olika vinklar, så kanske någon ser vad som är fel.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Hur mycket cyklar du per år?
Lägg upp lite bilder här på drivlinan del för del och från olika vinklar, så kanske någon ser vad som är fel.
Jaa...det är väl ungefär mellan 6-7 mil i veckan. Året runt eftersom jag bor i Skåne.

Ska se om jag kan ta ett gäng bilder så får ni säga vad ni tror!

Återkommer.
 

BFS

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
På ett år ska inte inställningarna fara (om det inte kraschats). Testa att sträcka växelvajrarna. Sen kan det vara dags att byta kedja/kassett, som redan skrivits.
 

aben

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Jaa...det är väl ungefär mellan 6-7 mil i veckan. Året runt eftersom jag bor i Skåne.

Ska se om jag kan ta ett gäng bilder så får ni säga vad ni tror!

Återkommer.
Det är ungefär vad en kedja brukar klara i ett år, eller kanske inte riktigt. Man kan nog inte räkna med mer än 250 mil på en vanlig kedja innan byte men det variera väldigt mycket från kanske bara 100 mil upp till 500.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
IMG_20220207_210015.jpg
IMG_20220207_210027.jpg
IMG_20220207_210108.jpg
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Den lilla mannen i cykelbutiken sa att min kedja var slapp. Han "justerade" den när jag hade cykeln inne och då gick den bättre ett litet tag.
Dom pratade dessutom om att mina drev hade typ hajfenor. Dom ska inte vara spetsiga då?
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Oj oj oj, nu kommer det snart regna in kommentarer om smutsighetsgraden. Men faktiskt, du tjänar på att hålla betydligt renare än så.
Det kan jag tänka mig!
Men jag måste ju visa hur den ser ut nu.
Och för att vara helt ärlig så har den mest stått sista tiden utan tvätt eller omsorg eftersom jag mest är sur på den.
Har en vespa som jag använt mig för mycket av på sistone då det inte är roligt att cykla längre.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Det kan jag tänka mig!
Men jag måste ju visa hur den ser ut nu.
Och för att vara helt ärlig så har den mest stått sista tiden utan tvätt eller omsorg eftersom jag mest är sur på den.
Har en vespa som jag använt mig för mycket av på sistone då det inte är roligt att cykla längre.
Jo, det ska du såklart göra. Men framväxelns status indikerar nog att du bör tvätta hojen oftare. Inte varje dag förstås, men att spola av sitt pendlingsfordon varje vecka är inte för mycket begärt tänker jag.
 

aben

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Rengörning och sen byte av kedja. Testkör och se om kedjan kuggar över något/några av bakdreven, gör den det så byt även bakdrev (kassett). Kanske byta även framdrevet, det syns på bilderna att det gått med sliten kedja.

Och fixa riktiga skärmar om du inte redan har och en lång stänklapp till framskärmen. Det gruset som sprutar upp från framhjulet tar hårt på drivlinan.
 

Grimpeur

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Oj oj oj, nu kommer det snart regna in kommentarer om smutsighetsgraden. Men faktiskt, du tjänar på att hålla betydligt renare än så.
Gillar ärligheten av bilderna. Jag tvättar mycket sällan. Skulle slå ett slag liksom andra om skärmar men även om olja. Att dömma av bilden så är kedjan rostig mao ooljad. En oljad kedja slits betydligt mycket mindre.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Det syns på tandprofilen på den del av drevet som belastats mest (nittio graders vinkel mot vevarmen).

Det syns på tandprofilen på den del av drevet som belastats mest (nittio graders vinkel mot vevarmen).
Är det dom där hajfenorna som reparatören pratade om då?



Tittade precis på en video hur man bytte kassett och kedja. Blev helt svettig av att bara titta på det.

Måste ju ta reda på vad för saker (storlek, märke mm) som jag ska köpa.

Hur vet man sånt?
 

BJS

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Är det dom där hajfenorna som reparatören pratade om då?



Tittade precis på en video hur man bytte kassett och kedja. Blev helt svettig av att bara titta på det.

Måste ju ta reda på vad för saker (storlek, märke mm) som jag ska köpa.

Hur vet man sånt?
Räkna antal drev. Räkna sedan tänderna på största och minsta drevet.

Då vet du att du exempelvis har 9 drev minsta 11 och största 30. Då är det en 9s 11-30 kassett du skall ha.

Kedjan skall vara för antalet drev du har bak.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Är det dom där hajfenorna som reparatören pratade om då?



Tittade precis på en video hur man bytte kassett och kedja. Blev helt svettig av att bara titta på det.

Måste ju ta reda på vad för saker (storlek, märke mm) som jag ska köpa.

Hur vet man sånt?
Der är svinenkelt att byta moderna kassetter. Faktiskt helt ärligt. Vänta till dess du ger dig på gammalt skräp som jag, då kan du börja svettas. ”Jaha, en sån avdragare har inte synts till i en butik på 30 år, säger du?”
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Räkna antal drev. Räkna sedan tänderna på största och minsta drevet.

Då vet du att du exempelvis har 9 drev minsta 11 och största 30. Då är det en 9s 11-30 kassett du skall ha.

Kedjan skall vara för antalet drev du har bak.
Tack för svar !

Bör jag då byta drev både fram och bak direkt?
Så att allt blir nytt och fräscht?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Tack för svar !

Bör jag då byta drev både fram och bak direkt?
Så att allt blir nytt och fräscht?
Det brukar vara smart, är min uppfattning. Det fungerar bättre om både framdrev och kassett är bytta. Alltså, man behöver inte byta drev för att byta kedja, men om man har en sliten kassett och ett mindre slitet framdrev så brukar det bli färre bekymmer om man byter båda på samma gång.
 

Grimpeur

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Är det dom där hajfenorna som reparatören pratade om då?



Tittade precis på en video hur man bytte kassett och kedja. Blev helt svettig av att bara titta på det.

Måste ju ta reda på vad för saker (storlek, märke mm) som jag ska köpa.

Hur vet man sånt?
Butiken där du servat innan vet säkert. De brukar vara enormt hjälpsamma och en bra speaking partner ifall man lära sig. De är oftast rejält erfarna av cyklar och har massor av tips.
 

aben

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Tack för svar !

Bör jag då byta drev både fram och bak direkt?
Så att allt blir nytt och fräscht?
Jag själv hade börjat med att testa med att bara byta kedjan, fast jag kör kanske lite väl mycket budget. Men om kedjan kuggar över bak så bakdreven behöver bytas hade jag också bytt fram så allt är nytt. Kolla även slitaget på de små hjulen på bakväxeln.

Med reservation för att jag bara sett dina bilder, man kan ibland luras av fotovinkeln.
 

BJS

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Det brukar vara smart, är min uppfattning. Det fungerar bättre om både framdrev och kassett är bytta. Alltså, man behöver inte byta drev för att byta kedja, men om man har en sliten kassett och ett mindre slitet framdrev så brukar det bli färre bekymmer om man byter båda på samma gång.
Jo, och byter man kedja i vettig tid håller kassetten ungefär tre kedjor för mig. Framdreven på 2x cyklar ett par kassetter. Cyklar med alusingelklinga fram håller inte lika länge.
 
Topp