Köpa nytt....eller...?

BJS

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Det brukar vara smart, är min uppfattning. Det fungerar bättre om både framdrev och kassett är bytta. Alltså, man behöver inte byta drev för att byta kedja, men om man har en sliten kassett och ett mindre slitet framdrev så brukar det bli färre bekymmer om man byter båda på samma gång.
Jo, och byter man kedja i vettig tid håller kassetten ungefär tre kedjor för mig. Framdreven på 2x cyklar ett par kassetter. Cyklar med alusingelklinga fram håller inte lika länge.

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Tack för all hjälp!
Väldigt bra information.

Då får jag ut imorgon bitti och tvätta och smörja igen och sen räkna dom där tänderna för att se vilken storlek jag ska ha på saker o ting!
Sen tillkommer kanske nåt specialverktyg..?

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Ok.
Då har jag kommit så långt att jag tänker byta framdrev och kedja till att börja med!
Kedjan verkar jag ha under kontroll. Det är 11 drev där bak så det kunde jag nog googla fram vilken som passar.
Men det främre drevet däremot...
På specifikationen på min cykel står det Shimano RS500 46-36 BSA.
Söker jag på Shimano 105 så hittar jag inget som liknar. Är 46 siffran för dom "taggar" på det stora drevet? Och 36 för det lilla?

Peth

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Ok.
Då har jag kommit så långt att jag tänker byta framdrev och kedja till att börja med!
Kedjan verkar jag ha under kontroll. Det är 11 drev där bak så det kunde jag nog googla fram vilken som passar.
Men det främre drevet däremot...
På specifikationen på min cykel står det Shimano RS500 46-36 BSA.
Söker jag på Shimano 105 så hittar jag inget som liknar. Är 46 siffran för dom "taggar" på det stora drevet? Och 36 för det lilla?
Det är för att vevpartiet inte är ett Shimano 105. Kan vara att klingor till 10-delat Shimano 105 5700 passar ditt vevparti. Modernare 105 (5800 och 7000) har fyra klingskruvar och inte fem som ditt vevparti har.

moros

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
RS500 är väl ett lite enklare non-series vevparti, dvs inte 105. Vet inte årsmodellerna men de nya grupperna kör ju 4 bultar assymetrisk på klingan.

RS500 är väl hederlig 5-bultar?

Peth

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
RS500 är väl ett lite enklare non-series vevparti, dvs inte 105. Vet inte årsmodellerna men de nya grupperna kör ju 4 bultar assymetrisk på klingan.

RS500 är väl hederlig 5-bultar?

Står väl till och med FSA på veven, så Shimano är fel oavsett 105 eller RS500.

moros

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Jag läser nu att det är
FSA Gossamer 46-36 Mega
Så inte Shimano då?

Men är 46 och 36 det jag ska söka efter då? Storleksmässigt?

Nej precis då är det inte Shimano alls. Tror nog att SRAMs 5-bults klingor passar FSA gossamer vevarna. Har för mig att jag använde de till grannens hybrid. Sen har väl FSA massa olika skit såklart

dogday

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Så.. vad skulle kunna passa min cykel tro?

Kul att du satt igång 🤠

Känns som den borde funka men ingen bättre koll på klingor. BCD som nämnts tidigare i tråden (och som anges till 110 på drevet du länkar) är måttet som behöver stämma (att det är rätt antal bultar ser man ju). Det står för bultcirkeldiameter och låter knepigare än det är. Mät det drev du har på detta vis:

Pfaff

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Tackar!
Ska spana in!
Känns ju som att en del drev kostar 19.90 och andra kostar typ 1200...
Vill ju helst inte ha nåt som går sönder i en nedförsbacke.

Det lär inga göra men med god sannolikhet håller en klinga i stål (billigare och tyngre) längre än ett i nån alulegering.

Stronglight är ett annat alternativ. Du lär hitta nåt som passar…

Pfaff

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Den såg trevlig ut!

En fråga till då. När vet man om man ska byta bara ett drev eller hela vevpartiet?

När det är slitet…
”Hajtänder” är ett bra men lite sent tecken.

dogday

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Den såg trevlig ut!

En fråga till då. När vet man om man ska byta bara ett drev eller hela vevpartiet?
Vevpartiet kan du byta när vevarmarna (de pedalerna sitter på) är av eller inte går att skruva fast. Eller när spindeln man skruvar fast dreven i är trasig – om du inte bara kan byta spindeln. Vevlagret byter man om pedalerna inte snurrar bra när de löper fritt (utan kedja) eller om det knackar på precis samma ställe vid tramp.

Tror inget av detta gäller dig?

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Vevpartiet kan du byta när vevarmarna (de pedalerna sitter på) är av eller inte går att skruva fast. Eller när spindeln man skruvar fast dreven i är trasig – om du inte bara kan byta spindeln. Vevlagret byter man om pedalerna inte snurrar bra när de löper fritt (utan kedja) eller om det knackar på precis samma ställe vid tramp.

Tror inget av detta gäller dig?
Hmm...nä kanske inte.
Som sagt. "Allt" byttes ju för ca 1,5 år sedan. Men kedjan och det främre (stora) drevet känns ju som det redan gjort sitt.
Tror jag börjar där och hoppas på att det inte är alltför komplicerat.

dogday

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Låter rimligt. Kan vara så att en ny kassett behövs också (finns andra som är bättre på att bedöma slitage på bild - jag har inte behövt byta kassett pga slitage än ) och sen kommer du behöva justera växlarna (där har nog park tool bra guider - egentligen väldigt enkel mekanik när man tar sig tid att förstå systemet, och då blir det också enkelt att justera) men det bör räcka långt. I värsta fall byta växelvajrar men det är inte heller svårt.

Sen kanske lite tvättande...

d_anders

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Om du har cyklat 6-7 mil per vecka i 1,5 år och drivlinan sett ut som på bilderna då och då så kan du nog räkna med att både kedjan och kassetten är rejält slitna. I och med att framdrevet ser slitet ut det med så hade jag rengjort allt, smörjt in och sen kört till det rasar (eller våren kommer) och bytt allt samtidigt.

Då kommer cykeln att kännas som ny hela sommaren med bara någon tvätt/avtorkning + smörjning då och då.

kais01

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
du tycks på väg att ta steget in i ett lyckligare cykelliv:) erfarenheten säger att du kommer behöva byta kedja, kassett och framkransar. för att klara detta behövs verktyg från t ex biltema för några hundralappar. men sedan är cykeln som ny igen.

hitta sedan ett verktyg för kedjeslitage, och byt kedja framöver i god tid, mycket viktigt att du gör detta, så slipper du meka under lång tid.

så ändå begränsade utgifter, cykeln definitivt värd detta. se det som betalning för gamla synder, men nu skall det bli bättre:)

och för den cyklingsmiljö du verkar köra i; köp för helvete till skärmar med stänkskydd fram som går ner nära asfalten. ett annat tips är att gå över till en renare kedjesmörja med viss självrening, t ex ceramic speed ufo 2.0 eller tru tension banana slip all weather lube.

och aldrig någonsin använda högtryckstvätt mot drivlinan.

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
du tycks på väg att ta steget in i ett lyckligare cykelliv:) erfarenheten säger att du kommer behöva byta kedja, kassett och framkransar. för att klara detta behövs verktyg från t ex biltema för några hundralappar. men sedan är cykeln som ny igen.

hitta sedan ett verktyg för kedjeslitage, och byt kedja framöver i god tid, mycket viktigt att du gör detta, så slipper du meka under lång tid.

så ändå begränsade utgifter, cykeln definitivt värd detta. se det som betalning för gamla synder, men nu skall det bli bättre:)

och för den cyklingsmiljö du verkar köra i; köp för helvete till skärmar med stänkskydd fram som går ner nära asfalten. ett annat tips är att gå över till en renare kedjesmörja med viss självrening, t ex ceramic speed ufo 2.0 eller tru tension banana slip all weather lube.

och aldrig någonsin använda högtryckstvätt mot drivlinan.
Den lilla mannen i cykelbutiken sa till mig att använda den fetaste och mest miljöovänliga kedjeoljan. Så det köpte jag. 🤷🏼‍♂️

Sen har jag förtvivlat svårt att hitta skärmar till min cykel. Köpte från Biltema eftersom jag trodde att det skulle vara nån slags standard. Funkade inte alls. och jag vill gärna ha mer "heltäckande" och inte bara mountainbikeskärmar som täcker lite grann.

Edit: kanske dessa?

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Nu vill jag absolut inte sabotera möjligheten att leda in TS på cykelmekandets smala stig, men skulle vederbörande lacka ur, inse att tummen är ohjälpligt felplacerad eller bara inse att det är roligare att cykla än att harva efter mått och delar på nätet, så finns det ju tekniska lösningar som förenklar allt. Tänker på interna växlar och remdrift. Ok, det blir sannolikt dyrare och inte lika sportigt, men jag tror det skulle funka.

kais01

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Den lilla mannen i cykelbutiken sa till mig att använda den fetaste och mest miljöovänliga kedjeoljan. Så det köpte jag. 🤷🏼‍♂️

Sen har jag förtvivlat svårt att hitta skärmar till min cykel. Köpte från Biltema eftersom jag trodde att det skulle vara nån slags standard. Funkade inte alls. och jag vill gärna ha mer "heltäckande" och inte bara mountainbikeskärmar som täcker lite grann.

Edit: kanske dessa?

de kanske även säljer mucoffs smörjor. två av dem garanterar att förstöra din kedja och drivlina på kortast möjliga tid.

vi ska inte sätta igång en off topic smörjediskussion här, det finns gott om trådar i ämnet. men i största allmänhet kan man säga att en tjockflytande smörja som klarar glesa appliceringsintervall också kräver krångliga rengöringar eftersom slipande smuts fastnar i smörjet.

motsatsen till exempel tunnflytande wd40 rensar och håller rent, men försvinner blixtsnabbt från kedjan, och smörjer dåligt. skulle gissar jag behöva appliceras varannan mil för att funka.

så du behöver hitta en balans just för dina förhållanden.

Laan84

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Angående skärmar, när du hittat rätt, komplettera då också med en rejäl förlängning så att det verkligen skyddar för sprut från framhjulet.

C

CCS

Guest
Köpa nytt....eller...?
Angående skärmar, när du hittat rätt, komplettera då också med en rejäl förlängning så att det verkligen skyddar för sprut från framhjulet.

+1

Även i den här tråden finns det gott om bilder på hemgjorda skvättlappar för inspiration.

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Tack för all input!
Skärmar har jag ju känt att jag måste ha. Dels för min skull men såklart även för cykeln.
Sen oljan får jag ju ha en översyn av helt klart. Man köper ju det som man fått höra att man ska använda...

Sen har jag tittat på cyklar med remdrift mm. Men det lockar liksom inte.
Satt uppe i natt och kollade på Youtube-videos om hur man byter diverse saker. Verkar lite klurigt men ändå ingen raketforskning.
Behöver ju bara rätt verktyg och delar så kan nog även jag fixa detta 🎉

dogday

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Jag tycker att SKS Bluemels är ett rimligt standardalternativ för skärmar. Inte särskilt dyra, sitter bra, finns i mattsvart som jag tycker är snyggare än blanka. Gäller bara att din cykel har fästen för skärmar. De Speedrockers du postade ovan är OK. De har fördelen att de inte behöver skärmfästen överhuvudtaget, men nackdelen att de sitter mindre stabilt och inte täcker lika bra.

Snuten

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Tycker inte att Biltemas skärmar är helt kassa, men det är klart, de funkar ju inte till allt.
Man kan tänka på två saker ang skärmarna:

Man kanske inte skall välja rätt (rekommenderad) strl på dem. Har man feta däck måste man kanske hoppa upp ett nr.

Ett sätt att få dem tillräckligt långa, är att köpa två set och skarva på från det ena skärmparet. Tror många här på Happy gjort så.

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Tycker inte att Biltemas skärmar är helt kassa, men det är klart, de funkar ju inte till allt.
Man kan tänka på två saker ang skärmarna:

Man kanske inte skall välja rätt (rekommenderad) strl på dem. Har man feta däck måste man kanske hoppa upp ett nr.

Ett sätt att få dem tillräckligt långa, är att köpa två set och skarva på från det ena skärmparet. Tror många här på Happy gjort så.
Jag har inga problem med Biltemas produkter.
Jag köpte därifrån för det var billigt och bra!
Men när jag skulle testa att sätta på dom så passade dom bara inte. Köpte 28" för det är väl så stora mina däck är tänker jag 🤷🏼‍♂️
Skärmarna var tillräckligt breda, jag har hål i cykeln att få dom att fästa, men nåt var det som inte rimmade väl mellan skärmarna och min cykel.
Ska testa idag igen när jag kommer hem för att bättre förklara (gärna med fler bilder) vad som inte funkade.

Snuten

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Jag har inga problem med Biltemas produkter.
Jag köpte därifrån för det var billigt och bra!
Men när jag skulle testa att sätta på dom så passade dom bara inte. Köpte 28" för det är väl så stora mina däck är tänker jag 🤷🏼‍♂️
Skärmarna var tillräckligt breda, jag har hål i cykeln att få dom att fästa, men nåt var det som inte rimmade väl mellan skärmarna och min cykel.
Ska testa idag igen när jag kommer hem för att bättre förklara (gärna med fler bilder) vad som inte funkade.
Ibland går det helt enkelt inte. Bättre då att köpa ngt som passar :)

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Ok!
Så på god väg mot en "nygammal" cykel.
Men har två frågor:
Ska jag byta båda framdreven eller bara det yttersta?
Eller ska jag köpa ett helt nytt vevparti? (Utgår då från att det sitter två drev på ett sånt?)

Herr Thomas

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Kolla om du har något "Cykelkök" där du bor. Där kan du få hjälp att mecka med cykeln och även låna verktyg.
Annars tycker jag YouTube är den bästa hjälp man kan få, det finns videor för i princip allt du behöver göra på din cykel.

Topp