Köpa nytt....eller...?

Kold

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Ok!
Så på god väg mot en "nygammal" cykel.
Men har två frågor:
Ska jag byta båda framdreven eller bara det yttersta?
Eller ska jag köpa ett helt nytt vevparti? (Utgår då från att det sitter två drev på ett sånt?)
I Skåne lär man behöva cykla en livstid för att slita ut en lillklinga.

Jämför pris på ett vevparti och ett drev så får du svar på andra frågan.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Kolla om du har något "Cykelkök" där du bor. Där kan du få hjälp att mecka med cykeln och även låna verktyg.
Annars tycker jag YouTube är den bästa hjälp man kan få, det finns videor för i princip allt du behöver göra på din cykel.
Jo det vet jag. Och jag har redan tittat på ett gäng av dom.
Behöver mer hjälp nu att veta vilka delar jag ska byta. Och så att dom är kompatibla med min cykel också (som är årsmodell 2015)
 

aben

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Ok!
Så på god väg mot en "nygammal" cykel.
Men har två frågor:
Ska jag byta båda framdreven eller bara det yttersta?
Eller ska jag köpa ett helt nytt vevparti? (Utgår då från att det sitter två drev på ett sånt?)
Det är inte nödvändigt att byta båda framklingorna om bara en är uppsliten.

Om det är ett udda fabrikat på vevpartiet som gör att standard vevlager och/eller klingor inte passar kan det vara lämpligt att passa på och byta hela vevpartiet till ett annat fabrikat om båda klingorna ändå skall bytas.
 

Eapea

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Om det är 11-delat:

Drev
46t https://www.bike24.com/p2132043.html
36t samma som ovan. Så billig så kan ju lika gärna bytas. KAN också bli lite försämrad prestanda att köra olika modeller/tillverkare på framdreven.

Kassett
11t-28t https://www.bike24.com/p2271410.html

Kedja

Edit: Kan vara bra om du tar en bild Trissorna i bakväxeln också. De två små plastdreven som kedjan går igenom ut ur växeln. Om de är väldigt taggiga eller nerslitna så taggarna till och med är borta bör de bytas. Men det är enkelt det också. Och de är billiga: https://www.bike24.com/p2284457.html
 
Senast ändrad:

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Om det är 11-delat:

Drev
46t https://www.bike24.com/p2132043.html
36t samma som ovan. Så billig så kan ju lika gärna bytas. KAN också bli lite försämrad prestanda att köra olika modeller/tillverkare på framdreven.

Kassett
11t-28t https://www.bike24.com/p2271410.html

Kedja

Edit: Kan vara bra om du tar en bild Trissorna i bakväxeln också. De två små plastdreven som kedjan går igenom ut ur växeln. Om de är väldigt taggiga eller nerslitna så taggarna till och med är borta bör de bytas. Men det är enkelt det också. Och de är billiga: https://www.bike24.com/p2284457.html
Alltså. Jag tänkte precis fråga om en snabb sammanfattning av det jag ska införskaffa.
Tack som attans!!

Ska försöka ta bilder på min (numera rentvättade) cykel och skicka.

Tack tack!
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
IMG_20220222_145903.jpg
 

d_anders

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Gott. Se till så att kedjebrytaren trycker skapligt rakt på niten. Annars finns det risk att spetsen eller gängorna förstörs om kvaliteten är tveksam.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Gott. Se till så att kedjebrytaren trycker skapligt rakt på niten. Annars finns det risk att spetsen eller gängorna förstörs om kvaliteten är tveksam.
Att få av den gamla kedjan var inga problem.
Men när den nya skulle på så drog jag lite för långt. Behöver således en ny nit som får införskaffas imorgon.

Men kassett och främre drev bytt iallafall!
Kedjan åker (förhoppningsvis) på imorgon sen ska ju allt funka också...
 

Snuten

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Att få av den gamla kedjan var inga problem.
Men när den nya skulle på så drog jag lite för långt. Behöver således en ny nit som får införskaffas imorgon.

Men kassett och främre drev bytt iallafall!
Kedjan åker (förhoppningsvis) på imorgon sen ska ju allt funka också...
Jag fattar det som att du drog niten lite för långt eller?
Har gjort det flera ggr. Bara att dra tillbaka lite.
Sen vet jag att det finns kedjefascister som ALDRIG skulle göra så, men det skiter jag i.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Jag fattar det som att du drog niten lite för långt eller?
Har gjort det flera ggr. Bara att dra tillbaka lite.
Sen vet jag att det finns kedjefascister som ALDRIG skulle göra så, men det skiter jag i.
Precis.
Kunde tyvärr inte rädda den heller genom att dra tillbaka den.
Men men. Learning by doing. Testar igen imorgon och får vara mer försiktig bara.
 

aben

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Har man pressat i niten för långt vänder man på kedjebrytaren och pressar försiktigt tillbaka den från andra hållet, så gör jag åtminstone. Men är det inte bättre med ett kedjelås än att hålla på och bryta kedjan?
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Har man pressat i niten för långt vänder man på kedjebrytaren och pressar försiktigt tillbaka den från andra hållet, så gör jag åtminstone. Men är det inte bättre med ett kedjelås än att hålla på och bryta kedjan?
Haha! Så fort jag googlat nåt och ska höra er åsikt om det så har ni redan svarat.

Jo...ett kedjelås ska jag såklart införskaffa.
Borde finnas i den lokala cykelbutiken?
 

Kold

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Kedjelås underlättar även vid underhåll, så man kan rengöra kedjan separat från cykeln. En kedjelåstång är trevligt att ha men inte absolut nödvändigt. Vissa lås kan vara lite kinkiga att öppna dock, speciellt när kedjan är skitig. Det är också lättare att komma åt och göra rent drev, kassett och trissor när kedjan är borta.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Ja, i min förpackning låg inget kedjelås. Ska ju såklart titta efter det nästa gång.

Men då kan man öppna/stänga den?
Har sett vissa där det står engångsförbrukning. Och öppnar man den igen så är den förbrukad?
 

aben

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Ja, i min förpackning låg inget kedjelås. Ska ju såklart titta efter det nästa gång.

Men då kan man öppna/stänga den?
Har sett vissa där det står engångsförbrukning. Och öppnar man den igen så är den förbrukad?
Om jag kommer ihåg rätt är det är Shimano som anger engångs, deras lås är också trögare så efter några av på är de inte lika säkra men jag har aldrig haft några problem med att återanvända dem och jag tror de flesta andra också gör det. Att Shimano skriver engångs är nog mest för att gardera sig.
 

moros

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Ja, i min förpackning låg inget kedjelås. Ska ju såklart titta efter det nästa gång.

Men då kan man öppna/stänga den?
Har sett vissa där det står engångsförbrukning. Och öppnar man den igen så är den förbrukad?
Sen är det ju så med butikernas prissättning och tillgång. Vissa har kanske bara ena eller andra varianten i lager och jag har sett exempel på att den med kedjelås varit billigare eller så pass mycket dyrare att det inte är lönt. Ett tips är att köpa ett par lösa kedjelås så har man det liggande.
 

Bonzo

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
sen kan man ha med det gamla låset ut på turen som hjälp vid eventuella haverier. egna eller andras

Kedjan på svågerns HD gick av på en tripp till Norge härom året. Han hade iofs extra kedjelås med sig, men bara 520-lås och givetvis hade han 525-kedja monterad så låset gick inte att "låsa". Han drog ett par varv silvertejp runt det och det höll några mil tills vi hittade en handlare som hade nytt lås.

Lite OT, men ändå lite relaterat.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Så där då!
Då var kassett, framdrev och kedja på plats. Allt funkade super på min lilla testrunda. Som ny!
Tack för ALL hjälp här inne!
Blir minsann att lägga pengarna på nåt annat än en ny cykel.

Jag återkommer nog snart igen dock eftersom jag måste köpa nya belägg till bromsar och även byta dom där trissorna baktill.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Jag har tittat lite nu på framförallt bromsbelägg. Hur vet man vilka man ska ha? Är det själva den mekaniska diskens modell som styr det?
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Alright!
Då är jag på bromsbeläggen.
Och som vanligt går det lite si så där...
Har börjat med framhjulet.
Fick ut som gamla slitna beläggen och lyckades på dom nya på plats (efter att ha dubbel- och trippelkollat) YouTube-videos.
Det var då ca 0,0 mm utrymme kvar för att placera däcket och därmed själva skivan däremellan. Med mycket mekande och trixande så lyckades jag skapa en glipa stor nog för skivan att komma emellan. Men den ligger ändå lite emot...
Jag vet inte mer vad jag kan justera för att få mer utrymme mellan beläggen...
 

BJS

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Alright!
Då är jag på bromsbeläggen.
Och som vanligt går det lite si så där...
Har börjat med framhjulet.
Fick ut som gamla slitna beläggen och lyckades på dom nya på plats (efter att ha dubbel- och trippelkollat) YouTube-videos.
Det var då ca 0,0 mm utrymme kvar för att placera däcket och därmed själva skivan däremellan. Med mycket mekande och trixande så lyckades jag skapa en glipa stor nog för skivan att komma emellan. Men den ligger ändå lite emot...
Jag vet inte mer vad jag kan justera för att få mer utrymme mellan beläggen...
Du har justerat tillbaka beläggen? Var det spyre så har du justeting på inner och ytterbelägg.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Du har justerat tillbaka beläggen? Var det spyre så har du justeting på inner och ytterbelägg.
Jaaa...nu hänger jag inte riktigt med...
Jag tog bort dom gamla. Sköt bort den där kolven som trycks ihop och sen placerade som nya.
Bakbromsarna bytte jag precis. Gick hur bra som helst.

B03S är dom belägg jag köpte.
 

BJS

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Ahh..dom ja.
Jag justerade faktiskt dom. Det var så jag fick på hjulet över huvud taget.
Eller...jag justerade den ena. Den andra satt så hårt att jag bröt av mitt verktyg i den...🤷🏼‍♂️
Då har du kanske hittat problemet? Det gick inte justera tillbaka ena belägget. På en gammal skitbil med kolv som inte gick tillbaka helt slipade jag ner nya belägget lite så att det precis fungerade, slöseri på ett sätt, men sitter justeringen fast så gör den.... Möjligen hade du ett inte helt topkvallite verktyg? Isf kan det vara värt att testa med ett lite bättre verktyg. Går ju testa att vrida år båda hållen till dess det släpper. Tyvärr är de inte så enkla att plocka isär och serva de där oken.
 

Karlnr9

Medlem
Köpa nytt....eller...?
Då har du kanske hittat problemet? Det gick inte justera tillbaka ena belägget. På en gammal skitbil med kolv som inte gick tillbaka helt slipade jag ner nya belägget lite så att det precis fungerade, slöseri på ett sätt, men sitter justeringen fast så gör den.... Möjligen hade du ett inte helt topkvallite verktyg? Isf kan det vara värt att testa med ett lite bättre verktyg. Går ju testa att vrida år båda hållen till dess det släpper. Tyvärr är de inte så enkla att plocka isär och serva de där oken.
Ja. Jag ska hitta ett nytt verktyg och justera den andra sidan också.
Funkade ändå bra när jag cyklade på den.
Roligt att ha bromsar som nyper igen 👍🏼
Tack för hjälpen!
 

Eapea

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Jag har haft Spyre på en av mina hojar och med nya belägg gick de emot ganska kraftigt trots total isärplockning av hela oket och analys. Körde helt enkelt någon runda i branta backar och låg och bromsade mycket i onödan tills det blev hyfsat…
 

aben

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
Ahh..dom ja.
Jag justerade faktiskt dom. Det var så jag fick på hjulet över huvud taget.
Eller...jag justerade den ena. Den andra satt så hårt att jag bröt av mitt verktyg i den...🤷🏼‍♂️
När det är aluminiumdelar och stålskruvar är det närmast ett måste att noga smörja in alla gängor med någon form av antikorrosionspasta, jag använder ett vattenfast fett, för att de skall gå att lossa igen. Samma med sadelstolpar och styrtappar av aluminium i en stålram. Blir galvanisk korrosion som närmast svetsar ihop sakerna.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Köpa nytt....eller...?
När det är aluminiumdelar och stålskruvar är det närmast ett måste att noga smörja in alla gängor med någon form av antikorrosionspasta, jag använder ett vattenfast fett, för att de skall gå att lossa igen. Samma med sadelstolpar och styrtappar av aluminium i en stålram. Blir galvanisk korrosion som närmast svetsar ihop sakerna.
Efter att ha läst en del skräckhistorier här är jag paniskt rädd för att glömma att fetta in sadelstolpe och styrstam. 😱
 
Topp