Köpa på actonsports - synpunkter och tips

imsoja

Ny medlem
TJena!

Det var inte så länge sen jag trakasserade er med mitt skivbromsinköp från CRC. Nu är det dags att skaffa sig Hollowtech II-vevparti. Jag är tvungen att byta hela drivlina nu, till och med klingor som är slitna. Men eftersom klingorna kommer kosta runt 400 spänn (LX) medan mitt vevparti är Shimano No-Group med fyrkantsinfästning tänker jag passa på att byta allt. Vevlager är oxå skit som håller på att slitas ut.

Jag har tänkt mig skaffa antingen Shimano LX-vevparti eller Shimano Hone. Jag har redan kedjan och kassetten.

Jag kollade lite på Actionsports och märkte att deras pris på Shimano Hone ligger på 80€ medan LX (Lx är bara 1 gram llättare!!!) på 90€. Det är lite jämfört med cc:s 1200kronor på båda. Till det får jag köpa två verktyg (11,5€ tillsammans) samt Ritchey WCS barends (10€, 90g). Frakten blir 25€ och det hela kommer gå ut på cirka 1200 spänn. Jag tänker betala med kort.

Några frågor nu:

1: Är det ett bra deal man får på as?
2: Finns det ett annat ställe där jag kan få grejer billigare?
3: Vågar man köpa från dem utan kunskap av tyska? Jag fattar inte ett dugg av avtalet och deras sida och jag använder happys lexikon vid surfning.

MVH imsoja

Edit: lite förtydligande

Senast redigerad av en moderator:

imsoja

Ny medlem
[Freeride] EriC skrev:
-------------------------------------------------------
> Actionsports.de verkar vara en serriös sajt och
> har bland dom absolut hetaste priserna i Europa.
> Ofta bättre än Bike-discount m.fl. i bland även
> bättre än CRC som sagt.
> Tänkte själv lägga en order där innom en snart
> framtid.
>
> Andra synpunkter finns här:
>
JO, jag vet.

Men jag undrar om man ska våga beställa med kort från dem utan att kunna läsa deras villkor? Är det 25€-frakt det enda man måste betala eller lägger de till nått? De skrev något om priser i villkor men jag fattade som sagt ingenting.

MVH imsoja

Oskar

Aktiv medlem
Det är lugnt imsoja; bara å beställa, för Actionsports är en bra webbutik med riktigt låga priser - t.ex. en Ritchey WCS-styrstam för ca 360 SEK eller DT Swiss snabbkopplingar för ca 180 SEK o.s.v. Jag beställde prylar för typ 4000 SEK för två månader sedan och paketet levererades till mitt jobb (smidigt!) en knapp vecka senare.

Visst, man hajjar inget av de tyska avtalstexterna men det är inget att bry sig om. Och det är 25 EUR i fraktkostnad som gäller - inga andra kostnader tillkommer.

Leo

Ny medlem
Jag har handlat därifrån och betalat med VISA, det är lugnt. Lång leveranstid dock, runt 2-3 veckor får man räkna med i värsta fall. Bike-Mailorder.de däremot handlar jag inte längre ifrån, fick vänta på framaxeln till min Z1 20mm gaffel i tre månader innan jag fick den... :-P

/Leo

imsoja

Ny medlem
Tack!

Jag beställde i måndags (utan att fatta ett ord av avtalet) men jag fick hjälp av en kompis som sa att det var bra.

Nu mejlade jag dem med en fråga om man kan spåra paket och om man får veta när den skickas. Men jag fick inget svar. Jag frågade samma sak två gånger på engelska och en gång på tyska (babelfish-tyska;)). Har de så lång svarstid eller vägrar de kommunicera på engelska?

Jag kanske är lite för rädd för sånt (och för otålig) men jag ogillar att betala för grejer till en butik som skriver allt på ett språk man inte fattar;)

MVH

lundatok

Aktiv medlem
Du kan tyvärr inte vänta dig svar med vändande post på tyska butiker har jag märkt, Actionsports svarar, men inte direkt.

=)

johrn

Aktiv medlem
Jag beställde hjul, däck mm av dem för en månad sen.
Skickade mail och ändrade ordern...inget svar...skickade mail för att få ändrinngen bekräftad...inget svar.

12 dagar (leveranstiden på de handbyggda hjulen var 8-10 dagar enl. hemsidan)efter beställning fick jag ett mail från ups att prylarna var på väg och ett trackingnr. så jag kunde spåra dem på intrnet,
dagen efter kom prylarna och det var rätt, de hade ändrat ordern men inte bekräftat via mail.

lundatok

Aktiv medlem
Jag hade fel adress i min beställning, mailade och ändrade adressen, fick bekräftelse tillbaka, sen skickade dom till fel adress ändå. ;)

imsoja

Ny medlem
De har inte svarat sedan jag mailade dem i tisdags. Är det en anledning till oro eller ska jag skita i det och vänta? Pengarna försvann från kontot fem minuter efter beställningen i måndags men jag har inget svar från dem. Och i butikrecensioner står det att de svarar snabbt. Jag börjar bli orolig.

johrn

Aktiv medlem
Jag fick aldrig några svar på mailen men prylarna kom nästan på utlovad tid.
Bara tre dagar sent.
transporten sköttes av ups och tog 38tim från actionsport till min dörr enl. ups tracking.

johrn skrev:
> Jag beställde hjul, däck mm av dem för en månad
> sen.
> Skickade mail och ändrade ordern...inget
> svar...skickade mail för att få ändrinngen
> bekräftad...inget svar.
>
> 12 dagar (leveranstiden på de handbyggda hjulen
> var 8-10 dagar enl. hemsidan)efter beställning
> fick jag ett mail från ups att prylarna var på väg
> och ett trackingnr. så jag kunde spåra dem på
> intrnet,
> dagen efter kom prylarna och det var rätt, de hade
> ändrat ordern men inte bekräftat via mail.

johrn

Aktiv medlem
Jag fick ett mail av UPS när de hade tagit emot prylarna för transport.

imsoja skrev:
> Ok, hur fick du tag på någon trackingnummer då?
> Det finns inte ens någon statusvisare på deras
> sida.
>
> /imsoja
>
> Jag HAR en Bianchi och jag CYKLAR på den men
> jag ska DUMPA ramen och ERSÄTTA den med en Marin
> stålram
>
>
> X(ht),M++,H+,V,Mt++,Mu+,Pt+

Oskar

Aktiv medlem
När man beställer brukar man ju få ett bekräftelse-mail skickat till den e-postadress man uppger när man reggar konto hos dem. Inget sådant?

imsoja

Ny medlem
johrn skrev:
> Jag fick ett mail av UPS när de hade tagit emot
> prylarna för transport.

Ok, problemet är att grejerna inte kommer att skickas med UPS utan med Deutsche Post (det enda alternativet som fanns). Gäller då samma sak eller?

Oskar: Jo, det är så

johrn

Aktiv medlem
imsoja skrev:

>
> Ok, problemet är att grejerna inte kommer att
> skickas med UPS utan med Deutsche Post (det enda
> alternativet som fanns). Gäller då samma sak
> eller?
>

Det var likadant när jag beställde men de skickade med UPS ändå.

imsoja

Ny medlem
Ahh... okej, skitbra... Då vet jag att det bara är så. De kommer isf skicka på måndag eller tisdag och då kan jag få grejerna innan nästa helg

johrn

Aktiv medlem
Det funkade faktiskt skitbra att handla från dem om man bortser från att de inte svarade på mina mail.
Jag fick ett bekräftelsemail men sedan ändrade jag ordern men det bekräftade de inte, men de ändrade ordern och levererade snabbt (ung. den tid de uppgav på hemsidan) så jag är nöjd.

Jag skrev mailen på halvtaskig engelska och missade säkert några artighetsfraser, det kan ju vara därför jag inte fick något svar.

Oskar

Aktiv medlem
imsoja:

Omedelbart efter att jag lagt min beställning kom ett mail från Action Sports GmbH med följande subject:

"Bestellung"

En vecka senare kom ett mail från QuantumView med följande subject:

"UPS - sändningsavisering, Sändningsnummer 1Z0V67606840703404"

Vid min senaste beställning tog det exakt en vecka mellan dessa båda mail; normalt går det snabbare men den här gången var det påskhelgen som kom emellan. I det andra mailet kommer det att finnas en direktlänk för att tracka just din beställning. Bra va!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer