Köpa ut en förmånscykel - Genius 950

wicked83

Ny medlem
Hej!

Jag har haft min förmånscykel i snart tre år, en Scott Genius 950 som jag haft enormt mkt roligt med !
Nu står jag inför valet att få möjligheten att ta ut en ny förmånscykel och lösa ut den nuvarande (Egentligen till våren)

Då kommer det att kosta mig 12034:- att lösa ut cykeln Genius 950, 2020årsmodell.

Till frågan, är det vettigt pris att lösa ut cykeln för ? Har ni kloka människor något input ?
Ganska nyligen bytt, drev, växelförare, däck bak samt kedja.

Tack på förhand! :)

Joem

Aktiv medlem
Jag hade nog funderat över hur mycket jag redan betalt för cykeln givet den form av finansiering som tillämpats, bruttolöneavdrag?

Beroende på vad du kommer fram till i den beräkningen så kan du ju ganska snabbt se om ”marknadsvärdet/restvärdet” är rimligt. Sen återstår väl att nysta ut vad en motsvarande kostat att köpa idag? Alternativt vad en ny motsvarande kan tänkas vara värd om 3 år.

wicked83

Ny medlem
Mmm jag har ju haft den tre år till rätt förmånligt pris mot mitt konto på jobbet, det jag tänker på är om marknadsvärdet kan tänkas vara högre än 12k ? I sånt fall kan det ju vara värt att ta ut cykeln sen besluta sig hur jag vill göra med den :)

skjivert

Aktiv medlem
Skulle gissa att marknadsvärdet ligger några tusenlappar över 12t
Alltså ett helt okej pris om du orkar meka med försäljning.

mzi

Aktiv medlem
Det ligger två Genius 950 ute nu från förra året för 20000kr, och de är inte sålda.

Jag tror det är ett OK pris om du vill behålla cykeln, men jag har svårt att se att du kommer göra ett kap när du/om du säljer den.

ooms

Aktiv medlem
Ja, vad man hittills betalt är ju fullständigt irrelevant, de pengarna är ju ändå körda, s.k. sunk cost.
Det intressanta är ju om utköpspriset är förmånligt, dvs liknande eller lägre än vad motsvarande cykel går att hitta för på beg.marknaden.

Raftö

Aktiv medlem
Den är ju prisvärd även som ny imho. Men är det sliten kassett, dags för dämparservice bak å fram osv så blir ju kalkylen fort svajig, då är ju en ny värd att överväga. En ny cykel kan ju dessutom ha en högre spec utan att det gör för ont i plånboken kanske?

eucalyptus

Aktiv medlem
Hur fungerar det med service och uppgraderingar på en förmånscykel? Säg att man vill smacka på AXS och sälja de gamla delarna. Kanske man inte får?

ooms

Aktiv medlem
Hur fungerar det med service och uppgraderingar på en förmånscykel? Säg att man vill smacka på AXS och sälja de gamla delarna. Kanske man inte får?
Tekniskt sett hyr du ju cykeln, dvs det är inte dina prylar. Ska du lämna tillbaka den lär den behöva återställas (det vill du nog själv om du uppgraderat dyrt också). Om du ändå tänkt behålla den är det nog skit samma, men surt om du erbjuds ett så skyhögt utköpspris att du ändrar dig och inte har originalpryttlarna kvar.
Service vet jag inte, men rimligtvis servar de bara originalspecen. Sedan hänger det säkert på hur petig butiken som sköter servicen är också.

Joem

Aktiv medlem
Ja, vad man hittills betalt är ju fullständigt irrelevant, de pengarna är ju ändå körda, s.k. sunk cost.
Det intressanta är ju om utköpspriset är förmånligt, dvs liknande eller lägre än vad motsvarande cykel går att hitta för på beg.marknaden.
Njae,
Jag hade då inte velat betalt x tkr till för utköp om det visat sig att jag betalt cykeln genom avdrag på min lön månadsvis över 3 år. Det blir lite väl mycket ”sunk cost” för gamla grejer. Nu skrev ju ts att det var förmånligt för denne, så förhoppningsvis en icke fråga.

Valhalla_

Aktiv medlem
Njae,
Jag hade då inte velat betalt x tkr till för utköp om det visat sig att jag betalt cykeln genom avdrag på min lön månadsvis över 3 år. Det blir lite väl mycket ”sunk cost” för gamla grejer. Nu skrev ju ts att det var förmånligt för denne, så förhoppningsvis en icke fråga.
Hur menar du? Betalt är betalt, oavsett...

Antingen betalar ts ingenting, och får då just ingenting.

Eller så betalar ts ett skäligt begpris för cykeln, och får en cykel värd sitt pris.

Hur skiljer det sig kontra att ts köper en annan men t.ex likadan för samma pris på t.ex happyride?

K.I.D

Medlem
Köpte en begagnad Genius 950 från 2019 vid nyår för 19k enda uppgraderingen bättre bromsar. Kanske med lite corona panik i kroppen o att rätt storlek dök upp i området jag va i.
Jag hade köpt ut den om jag va du.

JohanRR4

Aktiv medlem
Jag tycker att det låter som ett mer än rimligt pris om man jämför med begagnat marknaden. Så kör på om du gillar cykeln och känner att den är värd det priset för dig.

Kolla dock på slitage och dämparservice somt nämnts ovan för sånt kan bli rätt mycket pengar om det är mycket som behöver göras/bytas.

Topp