Köpa Vitus - CR eller Wiggle?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag vet inte om Chainreaction har lojalitetsbonusar, men det har Wiggle i alla fall så det är ju alltid trevligt. Annars är det som sagt samma ägare med likartat utbud, så det är nog hugget som stucket.
 

SocialGimp

Medlem
Så vitt jag vet så brukar CRC köra med mer rabatter medan Wiggle har lojalitetsbonus. D v s köper du en cykel för säg 10 000 på Wiggle så kan du sedan köpa delar till den billigt med din lojalitetsbonus. Hade jag vetat detta när jag köpte min cykel så hade jag valt Wiggle men nu blev det CRC av slumpen.

Om du skulle köpa 2 cyklar (gå ihop med ngn kompis eller fru) så är ju Wiggle helt oslagbart då det handlar om större summor.. Sedan handlar det ju om tillgänglighet på cyklarna oxå...

Det är möjligt att det jämnar ut sig i längden men just vid köp för större summor så verkar Wiggle vara förmånligast.
 

jonte987

Aktiv medlem
Dessutom kommer kvittot från wiggle när du köper från crc. Lär nog finnas en roadmap för ytterligare integration.
 

ooms

Aktiv medlem
På de engelska siterna är det paypal (och naturligtvis kreditkort) som gäller hos båda. Wiggle har en svensk site, och där finns även klarna som alternativ (men också paypal).
Längst ner på CRC:s site står för övrigt "Copyright: Wiggle limited", om det nu mot förmodan var nån som ifrågasatte wiggles ägarskap...
 

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror inte det är nån skillnad så enbart pris, bonus och eventuell bisart intresse för klarna spelar roll.
Verkar plockas från samma lager.
Jag undrar om inte priserna är mer eller synkade också så då är det wiggle som gäller pga bonus.


Wiggle är väl den som kommer att finnas kvar om nåt år.
 

JockeS

Aktiv medlem
Jag väljer Wiggle före CRC iom att dom erbjuder Klarna.
Väljer alltid faktura som är avgiftsfritt samt att ifall det strular med leveranser m.m. så är Klarna fantastiska att hjälpa till.

CRC har ju bara Paypal + Visa för oss svenskar.
 

ooms

Aktiv medlem
JockeS sa:
Jag väljer Wiggle före CRC iom att dom erbjuder Klarna.
Väljer alltid faktura som är avgiftsfritt samt att ifall det strular med leveranser m.m. så är Klarna fantastiska att hjälpa till.

CRC har ju bara Paypal + Visa för oss svenskar.
Mastercard funkar utmärkt hos CRC. Betalar alltid med kreditkort för övrigt, orka hålla på att kludda med massa fakturor för minsta lilla köp. Bättre samla allt på samma månadsfaktura och samtidigt samla bonus.
 

Scaramanga

Ny medlem
Hur är det med bromsarna, reglage på höger o vänster? Nåt man måste säga till om eller löser de detta per automatik beroende på vilket land köparen kommer ifrån?
 

Scaramanga

Ny medlem
Sixten Fors sa:
Vad är Klarna? Har jag missat något?
Hur kan du ha missat Klarna?

https://www.klarna.com/se/

Smidigt som tusan när man shoppar på nätet och hyfsat bra köparskydd. Fick problem med en leverans förra veckan, saker fattades pga trasigt emballage. Löstes smidigt via klarna. Leverantören krediterade fakturan delvis och allt var frid o fröjd. De livnär sig på att sitta på mina pengar nån dag eller två innan de hamnar hos leverantören.
 

moros

Medlem
Nej de livnär sig på att prioritera fakturaköp för kunderna och sen dra in påminnelseavgifter och räntor när folk glömmer att betala. Det är inte för inte som de gång på gång kritiseras för att i sina val prioritera "betala senare" och som sista möjligha altternativ direktbetalning via visa/mastercard. Men visst, det är en annan diskussion.

Edit: för att vara lite on topic, inga problem att betala med MC/Visa hos CRC, jag gör det regelbundet, men de kör sin egen betallösning utan 3d secure t.ex. (som så många andra utländska webshoppar)
 
Senast ändrad:

Scaramanga

Ny medlem
moros sa:
Nej de livnär sig på att prioritera fakturaköp för kunderna och sen dra in påminnelseavgifter och räntor när folk glömmer att betala. Det är inte för inte som de gång på gång kritiseras för att i sina val prioritera "betala senare" och som sista möjligha altternativ direktbetalning via visa/mastercard. Men visst, det är en annan diskussion.

Edit: för att vara lite on topic, inga problem att betala med MC/Visa hos CRC, jag gör det regelbundet, men de kör sin egen betallösning utan 3d secure t.ex. (som många andra utländska webshoppar)
Du har absolut en poäng där men åtminstone jag får mail från Klarna som påminner om att det är dags att betala.

Skitsamma. Jag fiskade efter nån form av valutavinst då Wiggle hade priset i SEK o CR i GBP. När jag la hojen i resp varukorg så ändrades valutan till SEK hos CR och GBP hos Wiggle ;)

Tji fick jag...
 

ooms

Aktiv medlem
Scaramanga sa:
Sixten Fors sa:
Vad är Klarna? Har jag missat något?
Hur kan du ha missat Klarna?

https://www.klarna.com/se/

Smidigt som tusan när man shoppar på nätet och hyfsat bra köparskydd. Fick problem med en leverans förra veckan, saker fattades pga trasigt emballage. Löstes smidigt via klarna. Leverantören krediterade fakturan delvis och allt var frid o fröjd. De livnär sig på att sitta på mina pengar nån dag eller två innan de hamnar hos leverantören.
Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?
 

Scaramanga

Ny medlem
ooms sa:
Scaramanga sa:
Sixten Fors sa:
Vad är Klarna? Har jag missat något?
Hur kan du ha missat Klarna?

https://www.klarna.com/se/

Smidigt som tusan när man shoppar på nätet och hyfsat bra köparskydd. Fick problem med en leverans förra veckan, saker fattades pga trasigt emballage. Löstes smidigt via klarna. Leverantören krediterade fakturan delvis och allt var frid o fröjd. De livnär sig på att sitta på mina pengar nån dag eller två innan de hamnar hos leverantören.
Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?
Gjorde det först men responsen var klen så jag tog det via Klarna. Hade ett mail dagen efter. Lätt som en plätt.

Nåväl, cykeln är beställd :)
 

Laser-Björne

Ny medlem
Scaramanga sa:
Hur är det med bromsarna, reglage på höger o vänster? Nåt man måste säga till om eller löser de detta per automatik beroende på vilket land köparen kommer ifrån?
Åtminstone Wiggle frågar hur man vill ha bromsarna. Har för mig att de till och med frågar om innergrensmått för att ställa in sadelstolpen.

Kan förresten möjligen vara värt att köpa lite prylar i förväg så att man får guld- eller platinapris på Vitus på Wiggle (gäller dock bara de cyklar som inte redan är rabatterade).
 

Scaramanga

Ny medlem
Laser-Björne sa:
Scaramanga sa:
Hur är det med bromsarna, reglage på höger o vänster? Nåt man måste säga till om eller löser de detta per automatik beroende på vilket land köparen kommer ifrån?
Åtminstone Wiggle frågar hur man vill ha bromsarna. Har för mig att de till och med frågar om innergrensmått för att ställa in sadelstolpen.

Kan förresten möjligen vara värt att köpa lite prylar i förväg så att man får guld- eller platinapris på Vitus på Wiggle (gäller dock bara de cyklar som inte redan är rabatterade).
Japp, de frågade ang bromsarna :) Cykelen var rabatterat då extra rabatt var inte möjlig :(
 

ooms

Aktiv medlem
Scaramanga sa:
ooms sa:
Scaramanga sa:
Sixten Fors sa:
Vad är Klarna? Har jag missat något?
Hur kan du ha missat Klarna?

https://www.klarna.com/se/

Smidigt som tusan när man shoppar på nätet och hyfsat bra köparskydd. Fick problem med en leverans förra veckan, saker fattades pga trasigt emballage. Löstes smidigt via klarna. Leverantören krediterade fakturan delvis och allt var frid o fröjd. De livnär sig på att sitta på mina pengar nån dag eller två innan de hamnar hos leverantören.
Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?
Gjorde det först men responsen var klen så jag tog det via Klarna. Hade ett mail dagen efter. Lätt som en plätt.

Nåväl, cykeln är beställd :)
Ok, det var ju bra.

Jag har dock en kollega som hamnade i en riktig soppa pga Cykelkraft, Klarna och Posten. Han beställde en cykelhållare hos Cykelkraft, valde faktura hos Klarna. Posten fuckade upp, tror paketet fastnade i nån maskin och de kunde inte få ut det i tid tills han behövde det. Han kontaktade därför Cykelkraft (tror jag) som sade att han inte behövde betala fakturan, de skulle meddela Klarna. Gick ett tag så kommer inkasso! Han hamnar då i nån ond loop och får ringa Cykelkraft och Klarna fram och tillbaka flera ggr under flera dagar, ingen vill ta ansvar utan han bollas bara runt. Han höll på att hamna hos Kronofogden innan de hade lyckats reda ut det hela. Det var som att hade processen väl startat hos Klarna gick det inte att stoppa den. Vet inte om felet låg hos Klarna el Cykelkraft, men jag försöker undvika Klarna så långt det går efter detta. Ser heller inte att de fyller nån funktion jag har behov av.
 
Senast ändrad:

Konsensus

Medlem
ooms sa:
Scaramanga sa:
ooms sa:
Scaramanga sa:
Sixten Fors sa:
Vad är Klarna? Har jag missat något?
Hur kan du ha missat Klarna?

https://www.klarna.com/se/

Smidigt som tusan när man shoppar på nätet och hyfsat bra köparskydd. Fick problem med en leverans förra veckan, saker fattades pga trasigt emballage. Löstes smidigt via klarna. Leverantören krediterade fakturan delvis och allt var frid o fröjd. De livnär sig på att sitta på mina pengar nån dag eller två innan de hamnar hos leverantören.
Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?
Gjorde det först men responsen var klen så jag tog det via Klarna. Hade ett mail dagen efter. Lätt som en plätt.

Nåväl, cykeln är beställd :)
Ok, det var ju bra.

Jag har dock en kollega som hamnade i en riktig soppa pga Cykelkraft, Klarna och Posten. Han beställde en cykelhållare hos Cykelkraft, valde faktura hos Klarna. Posten fuckade upp, tror paketet fastnade i nån maskin och de kunde inte få ut det i tid tills han behövde det. Han kontaktade därför Cykelkraft (tror jag) som sade att han inte behövde betala fakturan, de skulle meddela Klarna. Gick ett tag så kommer inkasso! Han hamnar då i nån ond loop och får ringa Cykelkraft och Klarna fram och tillbaka flera ggr under flera dagar, ingen vill ta ansvar utan han bollas bara runt. Han höll på att hamna hos Kronofogden innan de hade lyckats reda ut det hela. Det var som att hade processen väl startat hos Klarna gick det inte att stoppa den. Vet inte om felet låg hos Klarna el Cykelkraft, men jag försöker undvika Klarna så långt det går efter detta. Ser heller inte att de fyller nån funktion jag har behov av.
När det gäller betalning så ska man alltid i första hand kontakta den aktör som har fått i uppdrag att inkassera betalningen, endast de kan lägga skulden vilade om strul uppstår. Företaget som varan är köpt hos har "sålt" skulden till ex. Klarna. Ren produkt- och leveransfråga, då är det säljaren som ska kontaktas.
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Konsensus sa:
ooms sa:
Scaramanga sa:
ooms sa:
Scaramanga sa:
Sixten Fors sa:
Vad är Klarna? Har jag missat något?
Hur kan du ha missat Klarna?

https://www.klarna.com/se/

Smidigt som tusan när man shoppar på nätet och hyfsat bra köparskydd. Fick problem med en leverans förra veckan, saker fattades pga trasigt emballage. Löstes smidigt via klarna. Leverantören krediterade fakturan delvis och allt var frid o fröjd. De livnär sig på att sitta på mina pengar nån dag eller två innan de hamnar hos leverantören.
Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?
Gjorde det först men responsen var klen så jag tog det via Klarna. Hade ett mail dagen efter. Lätt som en plätt.

Nåväl, cykeln är beställd :)
Ok, det var ju bra.

Jag har dock en kollega som hamnade i en riktig soppa pga Cykelkraft, Klarna och Posten. Han beställde en cykelhållare hos Cykelkraft, valde faktura hos Klarna. Posten fuckade upp, tror paketet fastnade i nån maskin och de kunde inte få ut det i tid tills han behövde det. Han kontaktade därför Cykelkraft (tror jag) som sade att han inte behövde betala fakturan, de skulle meddela Klarna. Gick ett tag så kommer inkasso! Han hamnar då i nån ond loop och får ringa Cykelkraft och Klarna fram och tillbaka flera ggr under flera dagar, ingen vill ta ansvar utan han bollas bara runt. Han höll på att hamna hos Kronofogden innan de hade lyckats reda ut det hela. Det var som att hade processen väl startat hos Klarna gick det inte att stoppa den. Vet inte om felet låg hos Klarna el Cykelkraft, men jag försöker undvika Klarna så långt det går efter detta. Ser heller inte att de fyller nån funktion jag har behov av.
När det gäller betalning så ska man alltid i första hand kontakta den aktör som har fått i uppdrag att inkassera betalningen, endast de kan lägga skulden vilade om strul uppstår. Företaget som varan är köpt hos har "sålt" skulden till ex. Klarna. Ren produkt- och leveransfråga, då är det säljaren som ska kontaktas.
Visst är det så, men inte så lätt för nån som inte är van vid internet- handel och de affärsmodeller som används där (nu vet jag inte om det är fallet med min kollega, men kanske).
Sedan är jag inte helt säker att det upplägget/inställningen håller utifrån konsumentköplagen heller. Som kund hos ett företag borde det inte vara min uppgift att hålla reda på hur de löst sitt sätt att ta betalt, det borde vara deras uppgift att hantera kontakter med sina underleverantörer.
 

Konsensus

Medlem
ooms sa:
Konsensus sa:
ooms sa:
Scaramanga sa:
ooms sa:
Scaramanga sa:
Sixten Fors sa:
Vad är Klarna? Har jag missat något?
Hur kan du ha missat Klarna?

https://www.klarna.com/se/

Smidigt som tusan när man shoppar på nätet och hyfsat bra köparskydd. Fick problem med en leverans förra veckan, saker fattades pga trasigt emballage. Löstes smidigt via klarna. Leverantören krediterade fakturan delvis och allt var frid o fröjd. De livnär sig på att sitta på mina pengar nån dag eller två innan de hamnar hos leverantören.
Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?
Gjorde det först men responsen var klen så jag tog det via Klarna. Hade ett mail dagen efter. Lätt som en plätt.

Nåväl, cykeln är beställd :)
Ok, det var ju bra.

Jag har dock en kollega som hamnade i en riktig soppa pga Cykelkraft, Klarna och Posten. Han beställde en cykelhållare hos Cykelkraft, valde faktura hos Klarna. Posten fuckade upp, tror paketet fastnade i nån maskin och de kunde inte få ut det i tid tills han behövde det. Han kontaktade därför Cykelkraft (tror jag) som sade att han inte behövde betala fakturan, de skulle meddela Klarna. Gick ett tag så kommer inkasso! Han hamnar då i nån ond loop och får ringa Cykelkraft och Klarna fram och tillbaka flera ggr under flera dagar, ingen vill ta ansvar utan han bollas bara runt. Han höll på att hamna hos Kronofogden innan de hade lyckats reda ut det hela. Det var som att hade processen väl startat hos Klarna gick det inte att stoppa den. Vet inte om felet låg hos Klarna el Cykelkraft, men jag försöker undvika Klarna så långt det går efter detta. Ser heller inte att de fyller nån funktion jag har behov av.
När det gäller betalning så ska man alltid i första hand kontakta den aktör som har fått i uppdrag att inkassera betalningen, endast de kan lägga skulden vilade om strul uppstår. Företaget som varan är köpt hos har "sålt" skulden till ex. Klarna. Ren produkt- och leveransfråga, då är det säljaren som ska kontaktas.
Visst är det så, men inte så lätt för nån som inte är van vid internet- handel och de affärsmodeller som används där (nu vet jag inte om det är fallet med min kollega, men kanske).
Sedan är jag inte helt säker att det upplägget/inställningen håller utifrån konsumentköplagen heller. Som kund hos ett företag borde det inte vara min uppgift att hålla reda på hur de löst sitt sätt att ta betalt, det borde vara deras uppgift att hantera kontakter med sina underleverantörer.
Absolut kan det vara så, och i vissa fall även fungera. Problemet är om säljande företag lovar att ta tag en ex. skuld som ska låsas för att inte gå vidare till inkasso, men inte gör det. då hamnar man oavkortat till ett inkassobolaget. Skillnad är om ett bolag själva hanterar faktureringen/korthantering mm, då kan de styra det på ett helt annat vis. Lättare blir det väl inte om köp sker från ett icke svenska bolag som inte har någon kundtjänst i Sverige.
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Även om wiggle och crc är samma bolag så verkar crc hantera reklammationer avsevärt mycket bättre, i alla fall enligt mina egna empiriska studier.

Dessutom, trots att jag är platinakund hos wiggle, så verkar priserna på crc alltid hamna på samma nivå som med platinarabatten.

Betalar gör jag med SAS Eurobonus mastercard.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer