Köpfunderingar - massa packning på landsvägscykel

Jonatan F

Aktiv medlem
Hej bullen!

Jag drömmer om långa cykeläventyr i vår och funderar på packning. Jag har två cyklar, en stålracer från 90-talet och en kona gruscykel med kona p2-gaffel. Tanken är att köpa lowriders för väskor. Jag är trött på bikepackingkorvar och vill kunna slänga ner allt i två väskor och inte tänka så mycket.

Alt. 1
Surly front rack.
+ stabil
+ borde gå att få fast med p-klämmor.
+ plattform på toppen där man kan ha hundvalpen till den vuxit sig för stor.
- tung
- dyr
- passar potentiellt inte till landsvägsgaffeln.
DF856ED3-A0B8-469E-9FF9-CD06796D512A.jpeg

Alt 2.
Pelago commuter rack.
+ snygg
+ kräver inga fästen på gaffeln.
+ plattform på toppen där man kan ha hundvalpen till den vuxit sig för stor.
- väskorna hamnar väldigt högt, kanske inte perfekt?
- oklart om fästet får plats mellan lagerbanor och frambroms.
0A34C180-B5DD-4A35-A389-93C05E5636F5.jpeg

Alt 3.
Skit i racercykeln, köp en tubus tara till gruscykeln. Kanske en tara till gruscykeln och en Pelago till landsvägscykeln? Priset för det motsvarar ju kostnaden för en surly.
+ snygg (enligt mig)
+ stabil, beprövad konstruktion
+ lätt (jämfört med surly)
-/+ ingen plattform men spelar ingen roll på gruscykeln för där hänger växelvajern framför styret och omöjliggör användandet av sådan plattform.
- oklart om jag kan köra tara på landsvägscykeln.
1C728D80-FC81-4BC2-9B65-1AB367C584C6.png

Alt 4.
Cykelkärra. Jävligt sugen, inte minst för kommande hund, men alla enhjuliga kärror som kan packas platta och verkar vara ok att cykla med kostar 5-10 tkr. Det får kanske vänta lite.
07000F6B-D4BD-43C7-B286-761E752BE468.jpeg

Har jag missat något? Just nu lutar det åt en tara och sedan se hur det funkar.

BFS

Aktiv medlem
Alt 3 låter smidigast, tycker jag. Inte dyrt, du kan hänga på väskor fram, och en gruscykel är inte fel om du "råkar" hitta roliga "genvägar". Men pakethållare, då? De är billiga och bakväskor är större.

Bikzz

Aktiv medlem
Skulle nog välja gruscykeln, några lättare pakethållare bak / fram, och 4 lätta vattentäta väskor. Det går alltid att hitta på något sätt att montera även om det inte passar perfekt, finns specialare typ slangklämmor att köpa, kolla Rose tex. Dvs alt3. Sen några remmar att hålla fast väskorna ordentligt på pakethållarna, det är sjukt irriterande om det hoppar och skramlar på ojämna vägar.
Sen beror det på hur mkt prylar man vill ha med. Absolut minimum eller ganska bekvämt ? Och ska man ha med en hyfsat stor jycke behövs mer plats & prylar.

Topp