[Köphjälp] Canyon Grail eller Endurace, för pendling

Lagerstedt

Ny medlem
Som rubriken lyder så söker jag en ny pendlingcykel.
Tänker köra den året runt och då även på vintern.

Har fastnat för tre cyklar Grail Al 7.0, Grail CF SL 8.0 och Endurace CF SL 8.0.

Länkar:
Grail Al 7.0.
https://www.canyon.com/sv/road/grail/2019/grail-al-7-0-sl.html
Grail CF SL 8.0.
https://www.canyon.com/sv/road/grail/grail-cf-sl-8-0.html
Endurace CF SL 8.0.
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2019/endurace-cf-sl-disc-8-0.html

Däck bredd
Grail Al 7.0. = 40mm
Grail CF SL 8.0. = 40mm
Endurace CF SL 8.0. = 28mm

Den ska gå som pendlar hoj så oroar jag mig över däckbredden på endurace, kommer köra i göteborg innerstad och 28 mm känns väldigt smalt. Även om man skulle ha vinterdäck så skulle de betyda att man som mest få plats med 32 mm efter lite efterforskning.

Mest sugen på endurace då jag vill ha den som motionscykel och lite allt i allo. Men de känns som 28 mm är väldigt smalt.

Varför båda Grail AL och CF ligger med är för att AL är så mycket snyggare, och att jag är orolig över framtida reservdelar till CF grailen. Känns som att de kan bli dyrareparationer på CF Grailen om något händer då det inte är den vanligaste styret.

Gimpen

Aktiv medlem
Hallå.

Jag letar också pendlare för Gbg.
Jag tittade mkt på Endurace i somras och i höstas men bestämde mig för att jag vill ha en Gravel pga. mer däckutrymme samt fästen för skärmar/pakethållare.

Håller med dig, 28mm är alldeles för smalt, ska du köra landsväg är den klockren men som pendlare så tycker (tror) jag att det blir helt fel.
Om du ens tänker tanken att pendla året-runt så köp inte Endurace.

Du kan ju kolla i tråden jag lade upp igår för ytterligare alternativ och inspiration https://happyride.se/forum/read.php/1/3486560

glitch

Aktiv medlem
Grailstyret är ju begränsande i sig om du skulle vilja labba med olika sittställningar osv.
För året runt bruk med slask, snö och is är nog grail att föredra just pga. däckbredden speciellt då jag utfår från att skärmar ska på.
Eller köp en Endurace och skaffa en billig vinterpendlare :)

Lagerstedt

Ny medlem
För just Fästen för pakethållare och skärmar finns en lösning till endurace. Letat mycket men hittade detta företaget, lite dyrt men kanske värt.
https://www.tailfin.cc/

De gör även att man kan använda den för att fäsa Skärmar.

Klavikel sa:
Hallå.

Jag letar också pendlare för Gbg.
Jag tittade mkt på Endurace i somras och i höstas men bestämde mig för att jag vill ha en Gravel pga. mer däckutrymme samt fästen för skärmar/pakethållare.

Håller med dig, 28mm är alldeles för smalt, ska du köra landsväg är den klockren men som pendlare så tycker (tror) jag att det blir helt fel.
Om du ens tänker tanken att pendla året-runt så köp inte Endurace.

Du kan ju kolla i tråden jag lade upp igår för ytterligare alternativ och inspiration https://happyride.se/forum/read.php/1/3486560

Kollade din tråd, väldigt mycket bra info! Grailen är ju faktiskt extremt snygg i Grön!

glitch sa:
Grailstyret är ju begränsande i sig om du skulle vilja labba med olika sittställningar osv.
För året runt bruk med slask, snö och is är nog grail att föredra just pga. däckbredden speciellt då jag utfår från att skärmar ska på.

Kommer nog även ha skärmar på sommaren för att hålla sig torrare i sommar regnen.

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Enduracen är en grymt trevlig cykel som absolut fungerar till pendling året runt, dock med smalare däck än en renodlad gravel. Skulle aldrig köpa den för grusåka även om det fungerar med CX-däck upp till 32-33mm.

Om styret passar dig så köp en kolfiber-grail, grymt bekväm cykel att åka på. Inte lika responsiv som en lätt snabb racer men känns ändå tillräckligt rapp och inbjudande om man vill stampa till lite hårdare på pedalerna.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Hur möjliggör den där tailfin grejen skärmar? Såg att de hade en egen clip on skärm men inget om fullängds skärmar?

Gimpen

Aktiv medlem
Rose gör jäkligt fina hojar men tycker deras fina gravel-modeller springer iväg lite i pris.
Pro-Cross har samma ram som en av deras marathon-hoj, den har dock fått lite kritik för att vara lite oskön och inte så vibrationsdämpande.

Lagerstedt

Ny medlem
BLEKINGE BAD ASS sa:
Enduracen är en grymt trevlig cykel som absolut fungerar till pendling året runt, dock med smalare däck än en renodlad gravel. Skulle aldrig köpa den för grusåka även om det fungerar med CX-däck upp till 32-33mm.

Om styret passar dig så köp en kolfiber-grail, grymt bekväm cykel att åka på. Inte lika responsiv som en lätt snabb racer men känns ändå tillräckligt rapp och inbjudande om man vill stampa till lite hårdare på pedalerna.

Jag har en Canyon Spectral om jag vill ge mig ut i skogen så om Endurace inte funkar så bra på grusvägar så är det inget problem :)

Angående cykeln och tidigare fråga om tailfin.
Ska ta tjänstecykel genom skoda så då får man hålla sig till Canyon. Men tack för tipset angående Rose!

Angående Tailfin och skärmar, där tänker jag att man kan fäst de i deras "fin" med hemma fix för att få skärmar.

Kan uppdatera mer hur jag lyckats när jag väl bestämt mig för cykel och fått den.

Lagerstedt sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

Jag har en Canyon Spectral om jag vill ge mig ut i skogen så om Endurace inte funkar så bra på grusvägar så är det inget problem :)

Angående cykeln och tidigare fråga om tailfin.
Ska ta tjänstecykel genom skoda så då får man hålla sig till Canyon. Men tack för tipset angående Rose!

Angående Tailfin och skärmar, där tänker jag att man kan fäst de i deras "fin" med hemma fix för att få skärmar.

Kan uppdatera mer hur jag lyckats när jag väl bestämt mig för cykel och fått den.

Funderade på samma cyklar som du till (primärt) samma syfte som du, pendling Lerum <-> Göteborg. Valet föll till slut på Grail, men tyvärr blev det leveransförsening på den vilket till slut ledde till att det blev en Inflite CF SLX 8.0 Race istället. Supernöjd med denna som alltiallo-cykel! Pendlas problemfritt i alla väder året om. Bra mix mellan rapphet och möjlighet att klara sämre väglag. Det enda negativa är att man skulle vilja ha lite fler växlar två toppen ibland på asfalt, men det går ju att råda bot på med lite större drev =) Även jag har en Spectral i garaget för skogen, men är det grusväg och enklare stig är Infliten bra mycket roligare.

Asle

Medlem
Lagerstedt sa:
Som rubriken lyder så söker jag en ny pendlingcykel.
Tänker köra den året runt och då även på vintern.

Har fastnat för tre cyklar Grail Al 7.0, Grail CF SL 8.0 och Endurace CF SL 8.0.

Länkar:
Grail Al 7.0.
https://www.canyon.com/sv/road/grail/2019/grail-al-7-0-sl.html
Grail CF SL 8.0.
https://www.canyon.com/sv/road/grail/grail-cf-sl-8-0.html
Endurace CF SL 8.0.
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2019/endurace-cf-sl-disc-8-0.html

Däck bredd
Grail Al 7.0. = 40mm
Grail CF SL 8.0. = 40mm
Endurace CF SL 8.0. = 28mm

Den ska gå som pendlar hoj så oroar jag mig över däckbredden på endurace, kommer köra i göteborg innerstad och 28 mm känns väldigt smalt. Även om man skulle ha vinterdäck så skulle de betyda att man som mest få plats med 32 mm efter lite efterforskning.

Mest sugen på endurace då jag vill ha den som motionscykel och lite allt i allo. Men de känns som 28 mm är väldigt smalt.

Varför båda Grail AL och CF ligger med är för att AL är så mycket snyggare, och att jag är orolig över framtida reservdelar till CF grailen. Känns som att de kan bli dyrareparationer på CF Grailen om något händer då det inte är den vanligaste styret.

Kör själv Endurace CF SLX som pendlare på sommarhalvåret. Riktig kanoncykel! När det gäller däckbredd så sväljer nog Endurace minst 33mm. Redan de däck som levereras med cykeln (Conti 4000II) blir 30-31mm med fälg som har innerbredd 20mm så de är inte så smala. Vill man ha lite extra komfort så levereras ju cykeln med hjul som är tubeless ready så man kan ju mycket komfortabelt köra under 5 bars däcktryck på 28-mm däck. Kör själv tubeless (Schwalbe Pro One). Går att köra riktigt lågt däcktryck utan att uppleva att det skulle rulla dåligt. Mycket bra komfort över skarvar/kanter utan risk för genomslagspunka. Kör nästan aldrig mer än 5,5 bar eller så.

Lingon

Aktiv medlem
nypan sa:
Kanske inte Canyon, men om man ändå tänker sig postordercykel från Tyskland så har även ROSE några vettiga modeller i "Gravel segmentet".
(iofs ganska färgad eftersom jag bara har bra erfarenheter av deras cyklar)
https://www.rosebikes.se/cyklar/gravel
Rose backroad ser ju lite roligare ut än Grail CF. Endurance låter inte som en bra idé för vinterpendling, riktiga skärmfästen och plats för dubbdäck skulle jag ha på min kravlista.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
glitch sa:
+1
En Endurace kommer att vara roligare att cykla med på sommaren jmf med en Grail.
Tillräckligt mkt roligare att det går att under dubbdäcktiden klara sig med ngt annat och enklare.
Missförstå mig rätt, Grail är en bra cykel jag skulle själv kunna tänka mig en sådan, men om jag skulle välja en canyonmodell för både grus och asfalt (väg-)cykling och även (sommar-)pendling så skulle jag titta på Endurace istf Grail.
Men skulle jag ha två canyonmodeller, för vägcykling, så skulle jag troligen välja en Grail (och en Aeroad), men det är jag det....

/Håkan

Lagerstedt

Ny medlem
Nu har jag Beställt en Grail CF SL 7.0
Blev bästa kompromissen för mig just nu.
Får se om jag fastnar för landsväg kanske jag köper mig en aeroad istället!

Tack för alla tips jag fått.

Tänkte återkomma när jag fått på en tailfin och skärmar för den som vill se min pendlar hoj :)

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Lagerstedt sa:

Tack för alla tips jag fått.

Tänkte återkomma när jag fått på en tailfin och skärmar för den som vill se min pendlar hoj :)
Du blir säkert nöjd med grailen. Jag köpte sks bluemels 45mm skärmar till min. Dom passar riktigt hyggligt med lite smärre moddande. Dock så hade jag nog idag hellre gått upp på 50mm bredd, knappt så 45mm täcker 43mm däcken jag har nu. Det funkar absolut men inte riktigt optimalt.

HåkanC

Aktiv medlem
Lagerstedt sa:
Även jag hoppa att du blir nöjd med den.

Lagerstedt sa:
Inte istället, utan också!
Glöm inte; N+1

BLEKINGE BAD ASS sa:
Jag köpte sks bluemels 45mm skärmar till min. Dom passar riktigt hyggligt med lite smärre moddande. Dock så hade jag nog idag hellre gått upp på 50mm bredd, knappt så 45mm täcker 43mm däcken jag har nu.
För att täcka bra bör skärmarna vara (minst) 10mm, dvs minst 5mm/sida, bredare än däcket.

Här finns det bilder på några snygga skärmar: https://happyride.se/forum/read.php/1/1645639/3495300#msg-3495300
Hur breda skärmar får man plats med på en Grail?

/Håkan

Lagerstedt

Ny medlem
Bara för att tacka för tipsen och hjälpen nu lite på senare dagar
Det blev en Grail CF SL 8.0.
Fick hem den i slutet av juli och uppgraderad från en cf sl 7.0 till 8.0 då förseningarna blev långa!

Fått på låsen nu ska jag bara hitta en pakethållare för väskorna och lite stänkskärmar.

Kommer uppdatera med bild när allt är på.

Kan dock starkt rekommendera cykeln då den är underbar både på och utanför vägarna.

perperub

Medlem
Bara för att tacka för tipsen och hjälpen nu lite på senare dagar
Det blev en Grail CF SL 8.0.
Fick hem den i slutet av juli och uppgraderad från en cf sl 7.0 till 8.0 då förseningarna blev långa!

Fått på låsen nu ska jag bara hitta en pakethållare för väskorna och lite stänkskärmar.

Kommer uppdatera med bild när allt är på.

Kan dock starkt rekommendera cykeln då den är underbar både på och utanför vägarna.
Hej! Är du fortfarande nöjd @Lagerstedt ?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer