Köphjälp mtb nybörjare begagnat?

Vardagspendlare

Ny medlem
Hej, hoppas någon tar sig tid att komma med tips. Är på jakt efter en mtb som troligen kommer att användas rätt sällan, syftet är att följa med sonen (9 år) ut i skogen när han tränar. Till annan cykling har jag annan cykel.
Om jag skulle leta efter något begagnat vad söker jag då efter?
tänker hardtail och att singelklinga skulle vara enkelt då jag inte är så haj på att växla ändå?
Edit jag är 167 lång

LWB

Aktiv medlem
Hej,
Kul, klart att du ska skaffa mtb och hänga med sonen ut!
"...som troligen kommer att användas ganska sällan"? Det där såg jag inte. :)

Lite klurigt att rekommendera något på enbart informationen ovan, men håll tillgodo.

Vilken ungefärlig budget har du?
En variant är att skaffa något dirt cheap nu som du riskerar att "växa ur" på tre månader. Då har du inte slängt så mycket pengar i sjön när du sedan inser att du vill ha något lite vassare.
En annan variant är att köpa något vassare redan nu, men då med risken att du har plöjt ned mer pengar som inte kommer till nytta om du mot förmodan inte skulle få blodad tand och vilja fortsätta.

Om grabben är taggad och tycker att det är roligt så finns risken att han kommer att ge dig en ganska bra run for your money inom en inte alltför avlägsen framtid, så håll inte igen alltför mycket när du väljer cykel. Jag var ute i helgen med en kompis och hans nio-på-sitt-tionde son. Han visade ingen nåd! Med andra ord, var beredd på att det kan bli mer än ren söndagssegling och välj cykel därefter.

Om man ska hålla en viss budget så är jag mer lockad av en tekniskt enkel men bra cykel (ex. stålram utan fjädring/dämning) än av en mer komplex historia med billigare komponenter (ex. något som ser ut som ett spegelvänt X med dämpare både fram och bak och som gärna heter något i stil med "Commando", "Extreme" eller liknande).

Är du hyfsat händig? Var ligger du på den internationellt erkända skalan Hyfsat händig <-> Mitt emellan <-> Helt hopplös?

Du skriver glädjande nog "begagnat" i rubriken, det bådar gott. Om du köper nytt så får du betala syndapengar för rena skräpet. Om du däremot kan tänka dig att skruva lite själv så kan du hitta äldre mtb:s för under tusenlappen som med lite skruva, putsa, en och annan svordom och lite nya delar kan bli riktigt bra. Det här är bara min åsikt och inget som jag vill dra igång en eldig happy-diskussion om (tack), men jag hade letat efter en helstel (dvs helt odämpad) stålram som utgångsmaterial. Kolla Blocket efter Kona, GT, Miyata, Univega m.fl. I bästa fall räcker det med nya vajrar och bromsklossar och sen är du igång.

Jag har cyklar som är fantastiskt fina och som kostar därefter och jag har cyklar à la ovanstående som kostade några hundralappar i inköp, ett par tusenlappar i nya delar och lite tid och arbete att få i ordning, och oavsett vilken cykel jag väljer så är det fortfarande huvudsakligen mitt eget fläsk som jag släpar runt ute i skogen.

Nåväl, kanske lite osammanhängande men en början. Lycka till!

Bobslob22

Aktiv medlem
Jag hade skippat de stela stålramscyklarna då de är vädigt passe tekniskt och inte särskilt trevliga när det är stötigt.
Det finns mängder fantastiskt bra 26” cyklar i tävlingsklass för 2000-3000 kr om man har tid vänta in en i närheten. Många av dem är lite använda och har många år kvar ge.
Mina tre barn och sambon har varsin vi köpt för 1000-1900kr och då har samtliga Shimano XT växlar samt krångelfri fälgbroms.
Mvh

LWB

Aktiv medlem
Jag hade skippat de stela stålramscyklarna då de är vädigt passe tekniskt och inte särskilt trevliga när det är stötigt.
Det finns mängder fantastiskt bra 26” cyklar i tävlingsklass för 2000-3000 kr om man har tid vänta in en i närheten. Många av dem är lite använda och har många år kvar ge.
Mina tre barn och sambon har varsin vi köpt för 1000-1900kr och då har samtliga Shimano XT växlar samt krångelfri fälgbroms.
Mvh
Kloka råd från Bobslob22!

Även om jag själv föredrar old school så har jag inget emot tekniskt avancerade grejer. Om du hittar en cykel som de Bobslob22 beskriver så kör på den! Se bara till att hålla dig undan sådant som såg fräckt ut för 5, 10 eller 20 år sedan men som inte var bra nog att åldras med värdighet alt. kunna servas eller uppgraderas idag.

Jag har en gammal Trek i ”motionärssegmentet” modell ”jag kör ganska mycket och kommer nog köra cykelvasan i sommar”. Den är egentligen fullt funktionsduglig och jag har kört den både hårt och långt samt - vem trodde det? - har kört cykelvasan på den. Varken jag eller cykeln behövde skämmas för oss inför alla tusentals 27.5/29” fullstudsare i kolfiber och aluminium. MEN dämpargaffeln är ett veritabelt bojsänke som väger bly men som inte gör någon människa glad. Den var säkert fräck 2010, men idag ger jag inte hönsskit för den.

Sensmoral? Välj i första hand kvalitet, om än gammal sådan, i andra hand tekniskt raffinemang, eller allra helst både och. Om du kan välja fritt eller hittar en bra deal så kör!

”Buy good tools as you can afford them and you’ll never regret it. - - - Good tools, as a rule, don’t wear out, and good secondhand tools are much better than inferior new ones.”

– Robert Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle... osv.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer